Kritiky.cz > Filmové recenze > Ženská na vrcholu – Recenze – 10%

Ženská na vrcholu – Recenze – 10%

A085C009 181218 R21X sklenicky 1
Český snímek Ženská na vrcholu působí jako výsledek pomateného pokusu o natočení filmu s narychlo spatlaným scénářem a s nulovým dějem a jeho následného protlačení do kin s nápisem „zimní romantická komedie“ na plakátu, přestože neobsahuje téměř žádný humor (a pouze stopové množství romantiky). Jako náhodný slepenec scén, který existuje jen kvůli producentskému záměru shrábnout producentský honorář, svézt se na úspěchu nedávných zimních komedií Padesátka a Špindl a uspokojit nikoli diváky, nýbrž především filmové sponzory (nejen horské rezorty a lyžařská centra, ale třeba i nejmenovanou pražskou kliniku plastické chirurgie – hádejte, kde kvůli tomu pracuje teta hlavní hrdinky).
 
Ženská na vrcholu – Recenze
Zdroj fotek: bioscop.cz

Producentkou, režisérkou i scenáristkou filmu Ženská na vrcholu je filmařka Lenka Kny (na scénáři spolupracovala s televizní scenáristkou Hanou Cielovou). Ta po svém rozporuplném celovečerním debutu Stínu neutečeš(2009) natočila vánoční romantickou komedii Přijde letos Ježíšek? (2013) – která je s výjimkou Vánočního kameňáku s přehledem nejhorším porevolučním českým filmem s vánoční tematikou – a teď tohle. Ženská na krku je po všech tvůrčích i řemeslných stránkách strašlivě líná, nenápaditá a zkrátka nepovedená (a kromě pár izolovaných drobností ani dost divná či bizarní na to, aby se díky tomu stala aspoň trochu zábavnou).

Hlavní hrdinka Helena (Anna Polívková) je matka-samoživitelka a majitelka pražské veganské bio-kavárny, které se týden před Vánoci ozve po několika letech její bývalý muž (a otec jejího zhruba desetiletého syna), že se staví, aby s nimi oslavil Štědrý den – načež se Helena rozhodne před ním utéct a odjede i se synem na týden do Tater. Až na recepci pětihvězdičkového hotelu se však zjistí, že udělala chybu v rezervaci (což je prakticky okopírováno z filmu Špindl), a protože ani v tomto ani v žádném dalším hotelu již není ani jedno volné místo, vezme za vděk náhradním ubytováním ve staré stanici s vysílačem na vrcholu hory, kde dělá správce člen horské služby Richard (Martin Dejdar).

Ženská na vrcholu – Recenze

Mohlo by se tudíž zdát, že film vyždímá alespoň nějaký humor z onoho provařeného motivu konfrontace mezi ženou z města, která neumí sama zatopit v kamnech a vyžaduje denní přísun čerstvé zeleniny, s horským nerudným samorostem, jemuž ke štěstí stačí pivo a bůček s chlebem, leč i v tomto směru snímek zklamává. Nabízí totiž jen přehlídku ženských a mužských stereotypů, která je však od jakéhokoli humoru zcela oproštěna – a za komediální vrchol v ní lze tudíž považovat leda tak scénu, v níž Helena ohrne nos nad paštikou z konzervy a jde si raději vyhrabat ze sněhu pár lišejníků. Do toho film uráží Pražáky (nadává se na ně, kdykoli je příležitost) i vegany (hlavní hrdinka je ztvárněna jako bioteroristka, která akorát každému cpe celer a cizrnu, ale sama se přitom potají láduje slaninou a slastně u toho vzdychá).

Samozřejmě dojde k tomu, že Helena se nakonec provizornímu bydlení přizpůsobí, Richard ukáže pod slupkou drsného horala své citlivé nitro a oba se začnou sbližovat a nacházet k sobě vzájemné city, přestože jsou každý z úplně jiné planety a neexistuje jediný důvod, proč by spolu měli skončit. Kromě toho, že se to scenáristům hodilo do krámu a že jedinou alternativou pro spárování Heleny s nějakým mužem byla už akorát postava Richardova bratra (Marek Němec), který je ale vykreslen coby sukničkář, který ženy balí tím způsobem, že jim bez vyzvání vtrhne do koupelny s alkoholem v ruce a začne se navzdory jejich protestům cpát k nim do vany. Helena a Richard si tu cestu k sobě navíc nenajdou postupně, ale prakticky ze scény na scénu (zjevně bohatě stačí, aby Martin Dejdar udělal smutné psí oči a teskně zahrál na saxofon a každá žena hned zvlhne).

Ženská na vrcholu – Recenze

Události na horách (dost repetitivní, předvídatelné a téměř bezobsažné) jsou navíc prokládány událostmi v Praze (tentokrát již zcela bezobsažnými), v nichž sledujeme rodiče hlavní hrdinky (Jana Preissová a Bolek Polívka), přičemž maminka trvá na tom, že musejí jet za Helenou na ty hory taky (protože rodina má být na Vánoce pohromadě), zatímco tatínek chce dopřát dceři trochu soukromí a manželčin záměr improvizovaně sabotuje (namísto rozumné domluvy). Do toho přizvukuje zmíněná (a pro děj zbytečná) postava tety (Jana Krausová) a ještě zbytečnější postava blázna propuštěného z psychiatrické léčebny, který je ve filmu přítomen výhradně jen kvůli tomu, aby se tvářil dementně a vyplazovat jazyk.

Jediné slabounké náznaky humoru tak lze v Ženské na vrcholu detekovat pouze ve dvou krkolomných hláškách Bolka Polívky, zhruba třech jízlivých Dejdarových poznámkách a pak ve scéně, v níž si členové horské služby vyprávějí u oběda anekdoty (což je asi ten nejlínější způsob, jak dostat do komedie vtipy). Řemeslné aspekty filmu, jako jsou režie, kamera, střih či použití hudby a písniček, jsou do jednoho ostudné (pár záběrů na zasněžené hory ujde, ale to je tak všechno). Herecké výkony nemá cenu hodnotit, protože herci se zjevně akorát snažili dělat to, co se po nich chtělo, a nevypadat u toho trapně víc, než bylo nezbytně nutné (což byl místy, třeba když dostali za úkol plácat se ve sněhu a předvádět lachtany, předem prohraný boj). Film nemá žádnou pevnou strukturu, takřka žádnou zápletku, nemá ani postavy, u nichž by ten narychlo spíchnutý šťastný konec působil věrohodně.

Při bolestném sledování Ženské na vrcholu se tak nejde ubránit pocitu, že člověk namísto zimní romantické komedie sleduje nevtipný a nezábavný podvod na diváky, jehož tvůrcům buď na jeho kvalitě vůbec nezáleželo, nebo třeba i záleželo, leč jejich tvůrčí, filmařské a vypravěčské schopnosti na víc nestačily. Jedno horší než druhé.





Ženská na vrcholu – Recenze – 10%
Hodnocení: 1.3 - ‎27 hl.


Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


|

Související příspěvky:

  • Avengers: Endgame – Recenze – 90%24. dubna 2019 Avengers: Endgame – Recenze – 90% Film Avengers: Endgame přímo navazuje na události ze snímku Avengers: Infinity War a zároveň slouží jako završení velkolepé ságy tvořené dvaadvaceti filmy, které si studio Marvel vypiplalo […]
  • Domácí péče - 75%23. července 2015 Domácí péče - 75% Domácí péče je filmem o lidské tragédii, kde je v přiměřené míře použit i humor, tak aby nenarušoval celkový dojem z příběhu. Příběh se točí kolem obětavé zdravotní sestry (Alena […]
  • Intouchables - Nedotknutelní - 95%21. dubna 2012 Intouchables - Nedotknutelní - 95% Natočit příběh o postiženém člověku je vždycky velice ošemetná věc. Jsou v podstatě dvě možnosti, jak to dopadne - buďto  vznikne srdceryvná tragédie, která v každém druhém záběru […]
  • PlayAllspoluprace125. února 2007 Goyovy přízraky - Recenze Miloš Forman, živoucí režisérská legenda se zvučným jménem. Jako jedni z mála vyvolených jsme mohli zhlédnout nové dílo tohoto velikána, které nese název Goyovy přízraky. Tento film má u […]
  • Okrsek 13 - Banlieue 139. září 2006 Okrsek 13 - Banlieue 13 Luc Besson se už pěkně dlouho snaží přesvědčit o tom, že pořádnou akční jízdu neumí natočit jen Američané a šikovní kluci a holky z Hongkongu, ale že to zvládne i Evropan. Někdy se mu to […]
  • Šmejdi (2013) - 80%30. dubna 2013 Šmejdi (2013) - 80% Sylvie Dymáková natočila v produkci Hany Třeštíkové, dcery úspěšné české dokumentaristky Heleny Třeštíkové („Katka“), film o praktikách firem, které pod rouškou zážitků a dárků vozí […]
  • Idioti (Idioterne 1998)20. června 2012 Idioti (Idioterne 1998) Film Idioti je snímkem, který režiséra Triera už nadobro proslavil (minimálně v mých očích). Jedná se pravděpodobně o vrcholné dílo manifestu Dogma 95 (upuštění od akčních scén, […]
  • KVIFF 2019 – První nálož dojmů z Karlových Varů, svět bez žen Caseyho Afflecka i nejukřičenější film roku30. června 2019 KVIFF 2019 – První nálož dojmů z Karlových Varů, svět bez žen Caseyho Afflecka i nejukřičenější film roku Je to s podivem, ale letos mi zatím všechno z toho, co jsem ve Varech už stihl vidět, připadá nadprůměrné. Avšak na nějakou zásadní perlu, kterou bych chtěl vyloženě vychválit do […]
  • Upíři: Návrat - Vampires: The Turning1. února 2006 Upíři: Návrat - Vampires: The Turning Jednou se to musí stát každému, kdo navštěvuje videopůjčovny. Všechny hity už jste viděli, nové zatím nepřišly, tak co teď? Začnete si prohlížet obaly a hledat ten, který vás zaujme. V […]
  • Parazit (Gisaengchung) – Recenze – 100%2. září 2019 Parazit (Gisaengchung) – Recenze – 100% Malé doporučení. Nic si o Parazitovi předem nezjišťujte a prostě na něj jděte do kina. Je vynikající a v mnoha ohledech překvapivý a čím méně o něm (a o jeho ději a žánru) budete […]