Kritiky.cz > Filmové recenze > Zelená kniha (Green Book) – Recenze – 80%

Zelená kniha (Green Book) – Recenze – 80%

zelenakniharecenzefilmu
Hlavním hrdinou na pět Oscarů nominovaného filmu Zelená kniha, odehrávajícího se v Americe v první polovině 60. let, je newyorský Američan s italskými kořeny Tony Vallelonga (Viggo Mortensen), milující manžel a otec a bývalý vyhazovač s nebývalou chutí k jídlu, jemuž je nabídnuto dělat šoféra a bodyguarda černošskému klavíristovi Dr. Donovi Shirleymu (Mahershala Ali) na jeho dvouměsíčním koncertním turné po jihu USA. Přičemž Tony je sice v jádru dobrák, ale zároveň tak trochu samorost, primitiv, ranař a rasista, který těží ze svých pracovních zkušeností z nočních klubů a ví, jak to ve světě chodí, zatímco Dr. Don je bohatý, důstojný a kultivovaný elegán a hudební génius, který žije v luxusním apartmánu nad Carnegie Hall, a jehož představy o reálném světě jsou poněkud naivní.
Zdroj fotek: aerofilms.cz

Výsledkem je precizně vybroušená směs komedie a dramatu, která vypovídá o rasismu, aniž by byla přehnaně citově vydírající a příliš tlačila na pilu, a o tom, jak se z lidí stávají díky vzájemnému vlivu lepší a poučenější bytosti, aniž by se utápěla v neobratně podsouvaných či doslovných ponaučeních. Jde o nesmírně příjemný, pozitivní a divácky nenáročný snímek z žánru road movie, který sice prakticky jen naplňuje určitou šablonu o přátelství dvou velmi rozdílných postav pocházejících z různých prostředí a sociálních vrstev (divácky neuvěřitelně vděčnou a ozkoušenou na mnoha filmech od Řidiče slečny Daisy po Nedotknutelné), leč naplňuje ji mimořádně schopně a na vysoké úrovni v každém ohledu.

Předně je potřeba vyzdvihnout fantastické výkony Vigga Mortensena a Mahershaly Aliho (obou nominovaných na Oscara), kteří se do svých jasně definovaných a výborně napsaných postav převtělili do nejmenších drobností od stylu vyjadřování a intonace hlasu (Mortensenův dokonalý italský přízvuk) po drobná gesta, úšklebky a celkovou řeč těla. V mnohém jim přitom pomohl pečlivě budovaný scénář s chytře vymyšlenými dialogy a přesná režie Petera Farrellyho. Je to opravdu k nevíře, že režisérem tohoto vyzrálého a kultivovaného filmu je stejný člověk, jenž spolu se svým bratrem proslul jako tvůrce stupidních a mnohdy i dost nevkusných, trapných a otřesných komedií, mezi nimiž snímky Něco na té Mary je či Blbý a blbější ještě lze považovat za ty povedenější.

Děj Zelené knihy je sice do určité míry předvídatelný a neříká se v něm nic vyloženě objevného, co by už nezaznělo v mnoha jiných filmech dříve (ale opět, je to realizováno velmi přirozeně, příjemně, nápaditě a zručně), a zároveň je zřetelně stylizovaný a hollywoodsky přikrášlený. Na mnoha místech tím pádem působí až pohádkově a nerealisticky ve vztahu ke skutečnému světu – byť jsou oba jeho hrdinové vytvořeni podle reálných předobrazů a opravdu společně v šedesátých letech projeli jižní státy USA v rámci koncertního turné (a Zelená kniha byla skutečná turistická příručka pro černochy cestující po americkém jihu s tipy, kde se mohou bez újmy na zdraví najíst a přespat). Nicméně nikde není řečeno, že se filmy inspirované skutečnými událostmi musejí vždy držet reality, pokud jsou v rámci svého vnitřního světa a své stylizace soudržné a konzistentní, protože to je to, co se počítá. A to Zelená kniha rozhodně je.

Zelená kniha (Green Book) – Recenze

Je pravda, že relativně hladký průběh děje je z hlediska rasismu narušován pouze jednoduchými a opakujícími se konflikty (napadání, segregace), jimž chybí hloubka a komplexnost. Avšak nezdá se, že by ambice Zelené knihy spočívaly ve snaze o komplexní výpověď na téma rasismu v Americe, spíš jde pouze o poukázání na to, jak je rasismus ve své podstatě hloupý a nesmyslný – a v tomto ohledu Zelená kniha dosahuje svého cíle zcela uspokojivě. Nedostatečně působí akorát přerod Tonyho z rasisty v ne-rasistu, který je zbytečně uspěchaný a takřka skokový, nehledě na to, že Tony se jako rasista projevuje jen sporadicky (vyjma pár předsudků prakticky jen v jedné scéně na začátku filmu, v níž vyhodí do odpadkového koše skleničky, ze kterých dávala jeho žena napít dvěma černošským instalatérům).

Nicméně zcela zavrhnout mohou Zelenou knihusnad akorát ti, kteří podobné filmy vnímají jako vykalkulované, populistické a zjednodušené sázky na jistotu, vytvořené kvůli filmovým cenám a určené pro ten typ diváků, co se snadno a rádi rozplývají nad šablonovitým sentimentálním kýčem. Zelená kniha sice je do jisté míry zjednodušená, sentimentální a populistická (přeci jen divákům servíruje černobílé vidění světa a nakonec dodává hřejivou naději, že jsou i hodní lidé bez předsudků) a rozhodně je i šablonovitá, leč čistě za strategický kalkul ji označit nelze, už jen proto, že za jejím scénářem stojí mimo jiné Nick Vallelonga, syn skutečného Tonyho Vallelongy, z čehož vyplývá, že prvotní důvody za vznikem filmu mají především osobní původ.

Šablonovitost a diskutabilně ztvárněný motiv rasismu tak tvoří nejproblematičtější prvky filmu, na který je však pro jeho vysoké tvůrčí a herecké kvality těžké se zlobit. Zelená kniha totiž jinak zcela plní svůj účel coby nenáročná feel-good oddechovka s jasným poselstvím, která exceluje ve vykreslení postupně se vyvíjejícího vztahu svých hrdinů na pozadí spousty skvěle pointovaných situací a roztomilých vedlejších motivů (psaní dopisů, Tonyho apetit), a vzhledem k tomu, že vrcholí Štědrým dnem, tak plně obstojí i jako vánoční film.

• Teroristka – Recenze – 50%2. dubna 2019 Teroristka – Recenze – 50% Marie (Iva Janžurová) je učitelka v důchodu, která žije na vesnici a tráví čas v chatařské oblasti u vážně nemocné bývalé kolegyně (Eva Holubová). Všechny chataře se kvůli pozemkům snaží […] Posted in Filmové recenze
  • Oni a Silvio (Loro) – Recenze – 60%11. listopadu 2018 Oni a Silvio (Loro) – Recenze – 60% Pro italský film Oni a Silviorežiséra Paola Sorrentina (Velká nádhera, Mládí) je středobodem zájmu osobnost kontroverzního politika, excentrického miliardáře a nechvalně proslulého […] Posted in Filmové recenze
  • Na střeše – Recenze – 70%6. února 2019 Na střeše – Recenze – 70% Herec, režisér a scenárista Jiří Mádl režijně debutoval v roce 2014 rodinným filmem Pojedeme k moři, který byl coby sympatický, roztomilý a hravý snímek přijímán diváky i kritikou […] Posted in Filmové recenze
  • Favoritka (The Favourite) – Recenze – 70%10. ledna 2019 Favoritka (The Favourite) – Recenze – 70% Počátek 18. století, Velké Británii vládne královna Anna, poslední Stuartovna (Olivia Colman). Téměř všechna zásadní rozhodnutí však činí s jejím důvěřivým pověřením její blízká přítelkyně […] Posted in Filmové recenze
  • Utop se, nebo plav (Le Grand Bain) – Recenze – 40%27. prosince 2018 Utop se, nebo plav (Le Grand Bain) – Recenze – 40% Hrdiny francouzské komedie Utop se, nebo plav je několik průměrných mužů ve středním věku, kteří trpí různými depresemi, krizemi i vyhořením, neb jejich obyčejné životy se neprotnuly s […] Posted in Filmové recenze
  • Záhada Silver Lake (Under the Silver Lake) – Recenze – 80%17. listopadu 2018 Záhada Silver Lake (Under the Silver Lake) – Recenze – 80% Samovi (Andrew Garfield) je přes třicet, bydlí v Los Angeles, a protože nic moc nedělá a práci si neshání, tak nemá na nájem, a tudíž mu hrozí příkaz k vystěhování. Jednoho dne se seznámí […] Posted in Filmové recenze
  • Nedotknutelní (The Upside) – Recenze – 50%13. února 2019 Nedotknutelní (The Upside) – Recenze – 50% Nezaměstnaný bývalý trestanec Dell (Kevin Hart) se náhodou nachomýtne při pohovoru na pracovní pozici osobního asistenta ochrnutého multimilionáře Phillipa (Bryan Cranston) a práci […] Posted in Filmové recenze
  • Free Solo – Recenze – 80%19. května 2019 Free Solo – Recenze – 80% Oscarem oceněný americký dokument Free Solo se zabývá výkonem a osobností třicetiletého horolezce Alexe Honnolda, který se rozhodl vylézt na skalní stěnu El Capitan (což je 900 metrů […] Posted in Filmové recenze
  • Shazam! – Recenze – 60%3. dubna 2019 Shazam! – Recenze – 60% Čtrnáctiletý Billy (Asher Angel) žije ve Philadelphii, kde si prošel řadou pěstounských rodin, ale ze všech dříve nebo později utekl. Nyní žije v domě manželského páru, který se kromě něj […] Posted in Filmové recenze
  • Šťastný Lazzaro (Lazzaro felice) – Recenze – 80%4. března 2019 Šťastný Lazzaro (Lazzaro felice) – Recenze – 80% Italský koprodukční film Šťastný Lazzaro režisérky a scenáristky Alice Rohrwacher (Zázraky) soutěžil loni na festivalu v Cannes, kde získal ocenění za nejlepší scénář. Jde o pozoruhodnou […] Posted in Filmové recenze

Ohodnoťte článek