Kritiky.cz > Filmové recenze > Všichni to vědí (Todos lo saben) – Recenze – 60%

Všichni to vědí (Todos lo saben) – Recenze – 60%

VC5A1ichnitovC49BdC3ADrecenzefilmu
Íránský režisér Asghar Farhadi, tvůrce oscarových filmů Klient a Rozchod Nadera a Simin, už před lety vícekrát expandoval na evropskou půdu se snímky natáčenými v koprodukci s Itálií či Francií. Jeho nejnovější počin Všichni to vědíje však již čistě evropskou záležitostí, a to převážně španělskou – natáčenou ve španělštině a s nejžádanějšími španělskými herci v hlavních rolích. Asghar Farhadi je zároveň autorem scénáře, přesto film Všichni to vědí připomíná jeho předchozí íránskou tvorbu jen částečně.
Všichni to vědí (Todos lo saben) – Recenze
Zdroj fotek: aerofilms.cz

Děj spočívá v tom, že hlavní hrdinka Laura (Penélope Cruz) přilétá se svým synem a dospívající dcerou z Argentiny na španělský venkov na svatbu, kde se po letech setkává se zbytkem své rodiny a s dávnou láskou Pacem (Javier Bardem), zatímco její manžel (Ricardo Darín) zůstal kvůli práci v Argentině. Během svatebního večírku však dojde ke zmizení Lauřiny dcery – a nedlouho poté se ozvou únosci se žádostí o výkupné. Rodina se rozhodne nekontaktovat policii a raději se spolehnout na Pacova dávného kamaráda, bývalého policejního vyšetřovatele, zatímco Paco, majitel rozlehlých vinic, začne dávat dohromady peníze na zaplacení výkupného.

K této patálii s únosem nicméně dojde až po zhruba čtyřiceti minutách, přičemž do té doby probíhá na plátně akorát úmorně zdlouhavá sekvence svatby a následných bujarých oslav, při nichž se hlavní hrdinové setkávají s nejrůznějšími příbuznými a nezávazně s nimi nepříliš zajímavě hovoří o všem možném, na co pak zbytek filmu navazuje jen minimálně. I přes svou mimořádnou délku však tato úvodní pasáž selhává v tom jediném, co měla za úkol, a sice dostatečně představit všech přibližně patnáct relevantních postav, které následně mají i v pozdějším dění relativně důležitou roli, a jejich vzájemných příbuzenských vztahů (které vám začnou pořádně docházet až v průběhu dalších událostí).

Všichni to vědí (Todos lo saben) – Recenze

Následná kriminální zápletka připomíná svým provedením nějakou detektivku od Agathy Christie, akorát bez detektiva, a slouží v podstatě jako pouhá záminka pro rozehrání takřka telenovelového dramatu, v němž se řeší především vztahy a dávné rodinné křivdy. Ve zbytku filmu se totiž hrdinové hlavně rýpou ve své minulosti a spíš řeší odkrývání různých rodinných tajemství, než aby se vyšetřoval únos a pátralo se po pachatelích. Laura přitom hodně naříká a brečí (intenzivní výkon Penélope Cruz je v tomto ohledu místy až na hranici dryáčnického přehrávání, jinak je ale samozřejmě skvělá), atmosféra pomalu čím dál tím víc houstne a průběžně dochází k různým odhalením a konfrontacím, z čehož lze místy jednoznačně poznat Farhadiho rukopis, akorát aplikovaný na jinou kulturu, než na íránskou.

Neznalost totožnosti únosců pak do snímku sice přináší určité napětí a nejistotu, v závěru se však přesto nelze ubránit zklamání z poněkud banálního vyvrcholení, neuspokojivého jak v rovině kriminální, završené nepřekvapivě a neintenzivně, tak v rámci oněch rodinných a vztahových odhalení, z nich to největší se dá snadno a s velkým předstihem odhadnout předem.

Všichni to vědí je nadprůměrný film, a to hlavně díky výtečným hercům a řadě emocionálně funkčních a dobře natočených scén, ale na poměry schopností Asghara Farhadiho, jež prokázal ve svých starších filmech, je to přeci jen kvalitativně o něco nižší liga. A rozhodně očekávejte spíš drama, než napínavý thriller nebo detektivku.





Ohodnoťte článek


Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


|

Související příspěvky:

  • Tina a Vore (Gräns) – Recenze – 70%18. října 2018 Tina a Vore (Gräns) – Recenze – 70% Švédský multižánrový mix Tina a Vore, kombinující temnou skandinávskou krimi a bestiální romanci s fantasy mytologií, vyhrál letos v Cannes v sekci Un certain regard, kde si vysloužil […]
  • Utop se, nebo plav (Le Grand Bain) – Recenze – 40%27. prosince 2018 Utop se, nebo plav (Le Grand Bain) – Recenze – 40% Hrdiny francouzské komedie Utop se, nebo plav je několik průměrných mužů ve středním věku, kteří trpí různými depresemi, krizemi i vyhořením, neb jejich obyčejné životy se neprotnuly s […]
  • Šťastný Lazzaro (Lazzaro felice) – Recenze – 80%4. března 2019 Šťastný Lazzaro (Lazzaro felice) – Recenze – 80% Italský koprodukční film Šťastný Lazzaro režisérky a scenáristky Alice Rohrwacher (Zázraky) soutěžil loni na festivalu v Cannes, kde získal ocenění za nejlepší scénář. Jde o pozoruhodnou […]
  • Oni a Silvio (Loro) – Recenze – 60%11. listopadu 2018 Oni a Silvio (Loro) – Recenze – 60% Pro italský film Oni a Silviorežiséra Paola Sorrentina (Velká nádhera, Mládí) je středobodem zájmu osobnost kontroverzního politika, excentrického miliardáře a nechvalně proslulého […]
  • Složka 64 (Journal 64) – Recenze – 90%5. ledna 2019 Složka 64 (Journal 64) – Recenze – 90% Dánský krimi-thriller Složka 64je dalším filmem v již čtyřdílné sérii adaptací kriminálních románů spisovatele Jussiho Adler-Olsena o vyšetřovatelích speciálního Oddělení Q, jenž se zabývá […]
  • Záhada Silver Lake (Under the Silver Lake) – Recenze – 80%17. listopadu 2018 Záhada Silver Lake (Under the Silver Lake) – Recenze – 80% Samovi (Andrew Garfield) je přes třicet, bydlí v Los Angeles, a protože nic moc nedělá a práci si neshání, tak nemá na nájem, a tudíž mu hrozí příkaz k vystěhování. Jednoho dne se seznámí […]
  • Colette: Příběh vášně (Colette) – Recenze – 50%28. února 2019 Colette: Příběh vášně (Colette) – Recenze – 50% Francouzská spisovatelka, varietní umělkyně a novinářka Sidonie-Gabrielle Colette (1873-1954), v počátcích své kariéry píšící pod mužským pseudonymem a v roce 1948 nominovaná na Nobelovu […]
  • Dogman – Recenze – 50%25. října 2018 Dogman – Recenze – 50% Na zuboženém předměstí Říma bydlí vyzáblý a citlivý Ital Marcello, který zde provozuje psí hotel/salon. Je to hodný člověk, co má rád svoji živnost a svou dceru (kterou mu půjčuje […]
  • Climax – Recenze – 80%21. října 2018 Climax – Recenze – 80% Kontroverzní umělec a provokatér Gaspar Noé napsal a natočil svůj nový francouzský snímek Climax jako kombinaci psychedelického hororu a tanečního filmu a s touto směsí vytřel zrak divákům […]
  • Favoritka (The Favourite) – Recenze – 70%10. ledna 2019 Favoritka (The Favourite) – Recenze – 70% Počátek 18. století, Velké Británii vládne královna Anna, poslední Stuartovna (Olivia Colman). Téměř všechna zásadní rozhodnutí však činí s jejím důvěřivým pověřením její blízká přítelkyně […]