Masakr na Acherone přežila jen Ripleyová, Newt, Dwayne Hicks a horní polovina androida Bishopa.Ale na lodu Sulaco vypupkne požár a kabiny se spícími lidmi jsou automaticky převezeny do záchranného modulu, který stroskotá na Fiorine 161, což je bývalá trestanecká kolonie společnosti Wailand Yutanni.Dnes tu najdete jen správce, jeho zástupce, lékaře a 25 vyholených sexuálních deviantů (většinou).Přistání záchranného modulu přežije jen Ripleyová.Vlastně ještě někdo…
HISTORIE FILMU.
Vznik scénáře k prvnímu Vetřelci byl v porovnání s trojkou skoro procházkou v růžovém sadě.Na scénáři se podílelo několik tvůrců a vzniklo několik verzí scénáře, přičemž v některých se měl děj odehrávat přímo na planetě Zemi.Nakonec se scénáře chytil Walter Hill s Davidem Gilerem (spolu s Gordonem Carrollem produkovali i předchozí části), přibrali Larryho Fergusona a vykreslili něco, co dává jakž takž smysl.Režie se ujal David Fincher, který se proslavil natáčením reklam (jako Ridley Scott) a na stoličce u celovečerního filmu nebyl právě nejzkušenější (tak, jako Ridley Scott).Naproti tomu měl očividně nadání pro visuálně působivé obrazy a Foxovci do Finchera investovali velmi slušných 60 miliónů.Peníze jsou teoreticky na hotovém filmu vidět, prakticky Fincherovi úplně nepomohli ke zhmotnění jeho myšlenek a plánů, přičemž Alien 3 připomíná víc komorní psychothriller, než nějaký sci-fi velkofilm.
EFEKTY.
Moc jich tu není (na sci-fi s 60 milionovým rozpočtem).Za vizáží samotné příšery stáli Alec Gillis a Tom Woodruff Junir.Svoji práci odvedli dobře, ale je třeba podotknout, že H.R.Gigerovi a Stanu Winstonovi se vyrovnali jen do poloviny (což zas není až tak hrozný).
KULISY.
Žádný filmový Vetřelec se nepodobá tomu předcházejícímu, ale tvůrcové zůstali věrní hlavně jednomu společnému prvku-skupinka lidí je uvězněná v ohraničeném prostoru a snaží se přežít krutý horror.Kulisy jsou díky režisérovi a kameramanovi většinou působivé, a je pravdou, že všechny ty kilometry a kilometry podzemních chodem a tunelů mají svoje zvrhlé kouzlo.
HUDBA.
Elliota Goldenthala je dobrá, ale machrům jako Goldsmith a Horner se jen málokdo vyrovná.Ani Goldenthal.Jeho hudba sice nahrává atmosféře filmu, ale je to spíš kulisa, než cosi víc.Škoda?Asi ano.
HRŮZA.
Řeknu vám to na rovinu-slabota.Jak z jednotky tak i z dvojky sálá skutečný děs a hrůza zarytá hluboko ve vašem mase, ale trojka jakoby dobrovolně ztrácí horrorovou kolej, a omezuje se na už vzpomínaný komorní thriller.Takže šance, že se budete bůhvíjak bát, je mizivá.
KREV, NÁSILÍ.
David Fincher nikdy nebyl (a asi nikdy nebude) režisérem, jehož filmy byste si pouštěli těsně před spánkem (pokud tedy nejste úplné hovado jako já) a Vetřelec 3 kráčí v těchto šlépějích.Ale víc než krev a násilí se Fincher soustředil na silnou atmosféru plnou beznaděje, deprese a pesimizmu.Jestli se rozhodl správně, to je otázka-zaléží spíš na tom, jakou máte sami povahu.
HERCI.
Sigourney Weaverová (kterou si Fincher získal otázkou: „Co bys říkala na to, když by sis měla vyholit hlavu?“) je samozřejmě vynikající (tak, jako vždy).Je dobře, že dostala i velmi vydařených nahrávačů v podání dvou Charlesů.První je Charles Dance, modrooký Angličan (zahrál si v epizodě klasických Profesionálů , ale i v Posledním akčním hrdinovi nebo Tmavomodrém světe), jako sympatický (ale s temnou minulostí) lékař Clemens.Vzpomenout musím i černou vazbu se jménem Charles S.Dutton (Náhodné setkání, Mimic), který je v uloze sadistického kněze Dillona nepřehlédnutelný.Dalo by se říct, že i Ralph Brown a Brian Glover (správcové věznice) jsou dobří, anebo alespoň tak dobří jak v takových průměrných rolích výt mohli.Pro mě osobně bylo dost bolestivé sledovat Lance Henriksena, který se objeví na pár minut v závěru.Henriksen (Terminátor) jako sám ani nevěděl, co v tomto filmu dělá, což mi přijde jako škoda.Ostatní herci nestojí ani za plivanec, za co může fakt, že všichni jsou škaredí a vyholení chlapy v obludných špinavých hadrech pobíhající v temných kulisách.Myslím, že výběr vězňů jako „hrdinů“ byl ani ne tak absurdní, jako prostě mimo mísu a v jejich společnosti se divák necítí ani na chvilku příjemně.Můžete namítat: „Vždyť jsou to vězni, tak co by si chtěl?!“Ano, s tím souhlasím, vtip je v tom, že pokud chce mít film , musí mýt dobré postavy.Klidně to můžou být kriminálníci (ani ti v 60 sekundách nebyli bůhvíjací hrdinové, ale byli sympatičtí a všechny postavy byli dobře napsané), ale musí mýt nějaký styl, charisma, něco nehmatatelného, co vás osloví, zaujme a přinutí říct: „No fajn, sou to hajzlové, ale celkem se mi páčí.“Chápete?A kyž jste v situaci, že postavy nedokážete strávit ani dobrovolně, ani nedobrovolně, tak vás jedna Sigourney Weaverová (jakkoliv dobrá) prostě nezachrání.
RESUMÉ.
Ani Vetřelec ani Vetřelci nebyli rodinné komedie, ale přece jen měli cosi, co bylo příjemné (ehm), nebyli tak depresivní.Vetřelec 3 depresivní je.Dovolím si tvrdit, že v tabulce dvaceti nejtemnějších filmů by se mohl zařadit na popřední místo.Ale něco vám povím:Viděl jsem kopec filmů, které absolutně postrádali jakoukoliv atmosféru a byli odrežírované tak mdle, průměrně, nevýrazně a nudně, až jste začali pochybovat o smyslu kinematografie.V takovémto případě je třeba podotknout, že Fincherův film má jemně řečeno koule.Styl, pro který se Fincher rozhodl je kontroverzní, ale alespoň že JE.Fincher netápal mezi áčkem a béčkem a rozhodl se pro áčko, a tomuto áčku zůstal věrný od začátku do konce.Ne každý režisér je schopný něco takového udělat.
Foto: 1992 Twentieth Century Fox
Nejnovější komentáře