Until Dawn - Adaptace, neadaptace

Photo © Sony Pictures ReleasingPhoto © Sony Pictures Releasing
🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Rok poté, co její sest­ra Melanie (Maia Mitchell) záhad­ně zmi­ze­la, se Clover (Ella Rubin) a její přá­te­lé vydá­va­jí do odlehlé­ho údo­lí, kde zmi­ze­la, a hle­da­jí odpo­vě­di. Při prů­zku­mu opuš­tě­né­ho návštěv­nic­ké­ho cen­t­ra zjis­tí, že je pro­ná­sle­du­je mas­ko­va­ný vrah a jed­no­ho po dru­hém děsi­vě vraž­dí… jen aby se pro­bu­di­li a ocit­li se zpět na začát­ku téhož veče­ra. Uvězněni v údo­lí jsou nuce­ni zno­vu a zno­vu pro­ží­vat onu noc – jen­že pokaž­dé je vra­ho­va hroz­ba jiná, pokaž­dé děsi­věj­ší než ta před­cho­zí. Naděje se zmen­šu­je a sku­pi­na si brzy uvě­do­mí, že jim zbý­vá už jen ome­ze­ný počet smr­tí a jedi­nou mož­nos­tí, jak unik­nout, je pře­žít do sví­tá­ní...

Until Dawn je inter­ak­tiv­ní horo­ro­vá video­hra z roku 2015. Jejím prin­ci­pem je to, že hráč musí činit roz­hod­nu­tí, kte­rá ovliv­ňu­jí vývoj pří­bě­hu – všech­ny posta­vy se mohou dožít kon­ce hry, stej­ně tak ale mohou všich­ni zemřít. Jak vůbec něco tako­vé­ho pře­vést do fil­mo­vé podo­by? Právě to bylo pro reži­sé­ra Davida F. Sandberga a sce­náris­ty Garyho DaubermanaBlair Butler zásad­ní výzvou. Výsledný film Until Dawn pro­to není čis­tou fil­mo­vou adap­ta­cí. Jedná se o ori­gi­nál­ní pří­běh, kte­rý se ode­hrá­vá ve stej­ném svě­tě, roz­ši­řu­je jeho myto­lo­gii, před­sta­vu­je zce­la nové posta­vy a záro­veň při­chá­zí s tro­chu odliš­ným kon­cep­tem. Zatímco ve hře hráč činí roz­hod­nu­tí, kte­rá zásad­ně ovliv­ňu­jí smě­řo­vá­ní děje, ve fil­mu fun­gu­je prin­cip časo­vé smyč­ky – po kaž­dé smr­ti se ústřed­ní sku­pi­na hrdi­nů vra­cí na začá­tek tero­ru a zdán­li­vě nevy­hnu­tel­ně krveplo­li­tí začí­ná od zno­va.

Until Dawn
Photo © Sony Pictures Releasing

Už samot­né roz­hod­nu­tí jít ces­tou ori­gi­nál­ní­ho pří­bě­hu poměr­ně roz­dě­li­lo veřej­nost. Filmové Until Dawn postrá­dá video­her­ní inter­ak­ti­vi­tu, došlo poté k čas­tým názo­rům, že fil­mo­vá ver­ze nedá­vá původ­ní hře dosta­teč­ný respekt. Režisér David F. Sandberg však toto roz­hod­nu­tí obha­ju­je tím, že nikdo z tvůr­čí­ho týmu nechtěl jen pře­vy­prá­vět děj původ­ní hry – už jen pro­to, že ta trvá zhru­ba deset hodin, a její zásad­ní zkrá­ce­ní by pod­le něj byla ško­da. Někdo tak fil­mo­vé Until Dawn ozna­ču­je už před pre­mi­é­rou za pou­hé­ho „pří­živ­ní­ka“, jiní nao­pak oce­ňu­jí pří­stup Sandberga a spol., kte­ří se roz­hod­li nabíd­nout divá­kům něco tro­chu jiné­ho. Otázkou ale zůstá­vá – fun­gu­je fil­mo­vé Until Dawn?

Po odboč­kách v podo­bě dvou Shazamů! se Sandberg napl­no vra­cí k horo­ro­vé­mu žán­ru, ve kte­rém se pro­sla­vil sním­ky Zhasni a zemřeš nebo Annabelle 2. Opět tak dostá­vá šan­ci uká­zat, že má pro horor cit, dob­ře zná žánro­vé prin­ci­py, a doká­že efek­tiv­ně pra­co­vat s atmo­sfé­rou. V tom­to pří­pa­dě navíc vyu­ží­vá motiv časo­vé smyč­ky k tomu, aby si po kaž­dém restar­tu mohl pohrá­vat s růz­ný­mi horo­ro­vý­mi podžán­ry – od sla­she­ru až po found foo­tage. Tento pří­stup mu dává mož­nost se sluš­ně „vyřá­dit“ a záro­veň vzdát horo­ro­vé­mu žán­ru jako tako­vé­mu výraz­nou poctu.

Výrazným prv­kem fil­mu jsou prak­tic­ké efek­ty, kte­ré se nebo­jí být chví­le­mi až vylo­že­ně krva­vé. Diváci slab­ších povah mož­ná budou mít chuť opus­tit sál, pro­to­že nási­lí zde půso­bí až nepří­jem­ně rea­lis­tic­ky – na roz­díl od pře­hna­ně kari­ka­tur­ních béč­ko­vých sla­she­rů, při­tom to nezna­me­ná, že by se nási­lí drže­lo nějak zásad­ně zpát­ky. Sandberg navíc doka­zu­je, že doká­že budo­vat nepří­jem­nou a tís­ni­vou atmo­sfé­ru, kte­rá umí pořád­ně zalézt pod kůži.

Until Dawn
Photo © Sony Pictures Releasing

Neznamená to, že by Sandberg nabí­zel vylo­že­ně psy­cho­lo­gic­ký teror s hlu­bo­kým pře­sa­hem. Scénář Garyho Daubermana a Blair Butler sice sta­ví na zají­ma­vém kon­cep­tu, ten se však postup­ně nevy­hnu­tel­ně vyčer­pá­vá. Hraní si s časo­vou smyč­kou a opa­ku­jí­cí se nási­lí (ze kte­ré­ho by mož­ná měli radost Radio Silence) zkrát­ka nesta­čí. Vnímavější divá­ci navíc mohou prů­běh děje poměr­ně brzy pro­kouk­nout, a v závě­ru je pak čeká spí­še zkla­má­ní – mno­hé zásad­ní otáz­ky totiž zůstá­va­jí nezod­po­vě­ze­né.

Přestože film kon­cep­tem evo­ku­je horo­ro­vou ver­zi Na Hromnice o den více, tako­vou hloub­ku zda­le­ka nena­bí­zí. Until Dawn tak ve výsled­ku půso­bí spí­še jako neu­rá­že­jí­cí béč­ko, jehož posta­vy se – vzhle­dem k situ­a­ci, ve kte­ré se ocit­ly – čas­to cho­va­jí až pří­liš nevě­ro­hod­ně, někdy dokon­ce vyslo­ve­ně hlou­pě. Právě v těch­to momen­tech je film nechtě­ně směš­ný, aniž by se o humor vědo­mě sna­žil.

Sandberg si naštěs­tí uvě­do­mil, že pří­má adap­ta­ce původ­ní hry by nedá­va­la smy­sl, a pokus o roz­ší­ře­ní her­ní­ho svě­ta novým pří­bě­hem tak půso­bí ale­spoň jako čest­ná pro­hra. Režisér kaž­do­pád­ně potvr­zu­je, že horo­ru rozu­mí, a jeho budou­cí pro­jek­ty mohou být roz­hod­ně zají­ma­vé – pokud dosta­ne k dis­po­zi­ci chytřej­ší scé­nář, kte­rý nabíd­ne nejen atrak­tiv­ní kon­cept, ale i uvě­ři­tel­né posta­vy. Ty v Until Dawn sice mají urči­té rysy a funk­ce, přes­to však zůstá­va­jí nevý­raz­né a postrá­da­jí sku­teč­ný vývoj. Výsledkem je film, ve kte­rém hlav­ní posta­vy sply­nou v jeden zapo­me­nu­tel­ný celek. A ani u jed­né nejsou závrat­né důvo­dy, aby na nich divá­ko­vi zále­že­lo.

Největší radost tak dělá Peter Stormare, kte­rý si zde zopa­ku­je roli Alana Hilla z původ­ní hry – což slou­ží jako jed­no z mála přímých pro­po­je­ní mezi fil­mem a jeho her­ní před­lo­hou. (je to holt lev­něj­ší vari­an­ta než obsa­ze­ní Ramiho Maleka nebo Hayden Panettiere). Bohužel násle­du­jí i dal­ší, mís­ty až topor­né poku­sy o napo­je­ní na hru, kte­ré půso­bí spí­še neob­rat­ně – a to i v kon­tex­tu sním­ku s roz­poč­tem pou­hých 15 mili­o­nů dola­rů. Některé pro­blémy by se totiž daly vyře­šit snad­no, a to i bez vyš­ší­ho roz­počtu. Především jeden moment evo­ku­je vylo­že­nou lenost.

960x0
Photo © Sony Pictures Releasing

Přesně pro­to je ško­da všech těch někdy až roz­to­mi­lých kre­a­tiv­ních nápa­dů, kte­rý­mi Sandberg oči­vid­ně oplý­vá. Kreativní jsou tře­ba i závě­reč­né titul­ky. Sandberg navíc pro­ka­zu­je, že je jed­ním z mála horo­ro­vých tvůr­ců, kte­ří ješ­tě doká­žou obstoj­ně pra­co­vat s lekač­ka­mi. Pasáž s found foo­tage je pak nato­lik zají­ma­vě zpra­co­va­ná, že zamr­zí, že niko­ho nena­padlo, že by film mož­ná fun­go­val lépe v kom­plet­ně found foo­tage for­mě a mohl se stát jakousi novo­do­bou Záhadou Blair Witch. Zbytek je neu­rá­že­jí­cí a stří­dá­ní sty­lů při­spí­vá k urči­té svě­žes­ti během celé sto­pá­že.

To samo o sobě však k vel­ké­mu nad­še­ní nesta­čí, pro­to­že jako celek jde stá­le o poměr­ně hloupou a nedo­pe­če­nou podí­va­nou – a to i přes­to, že se film chví­le­mi tvá­ří vizu­ál­ně sty­lo­vě a soun­d­track Benjamina Wallfischa svou mra­zi­vos­tí roz­hod­ně nešet­ří. Sandberg se sice sna­ží, co může, ale z jalo­vé lát­ky oprav­do­vý oheň pros­tě nevzpla­ne.

Výsledek neu­ra­zí, byť se dá věřit tomu, že skal­ní fanouš­ci hry budou mít spous­tu důvo­dů k nespo­ko­je­nos­ti. Během roku jis­tě vznik­ne mno­ho lep­ších, ale i hor­ších horo­rů, a vlast­ně se dá říct, že kon­cep­tu fil­mo­vé­ho Until Dawn nej­víc ško­dí prá­vě to, že je adap­ta­cí stej­no­jmen­né hry. Právě kvů­li tomu se stá­vá ter­čem neu­stá­lé­ho srov­ná­vá­ní a výtek ohled­ně toho, jak se fil­mo­vá adap­ta­ce k her­ní před­lo­ze cho­vá neu­cti­vě. Při zpět­ném pohle­du to ale půso­bí, že fil­mu nej­víc ubli­žu­jí prá­vě poku­sy o pří­mé napo­je­ní na hru. A kdy­by se film jme­no­val tře­ba Time-Slash (vařím z vody!!!), dost prav­dě­po­dob­ně by k němu dost lidí bylo ihned sho­ví­va­věj­ších.

Jako samo­stat­ný horor s tím­to kon­cep­tem, ale pod jiným názvem, by šlo ale­spoň o tro­chu zají­ma­věj­ší podí­va­nou. I v tako­vém pří­pa­dě by to ale chtě­lo sil­něj­ší sce­náris­tic­kou péči a hlav­ně v závě­ru nabíd­nout divá­ko­vi pocit, že je ve hře sku­teč­ně něco zásad­ní­ho. Sandberg by bez pro­blé­mu zvlá­dl nato­čit novou Noční můru v Elm Street či Pátek tři­nác­té­ho – a výsle­dek by byl nej­spíš lep­ší než vět­ši­na fil­mů z těch­to popu­lár­ních horo­ro­vých sérií. Until Dawn mu ale jako šikov­né­mu horo­ro­vé­mu řeme­sl­ní­ko­vi spí­še dělá med­vě­dí služ­bu. I tak je však už teď zřej­mé, že nej­vět­ší hvězdou fil­mu je prá­vě Sandbergův režij­ní ruko­pis.

Sandberg je šiku­la, kte­ré­mu nechy­bí schop­nost sebe­re­flexe. Velmi dob­ře ví, jak k jed­not­li­vým scé­nám při­stou­pit, aby měly ale­spoň něja­ký efekt, a vlast­ně se dá snad­no říct, že by se v pří­pad­ném pokra­čo­vá­ní doká­zal sluš­ně vyřá­dit – pokud by záro­veň měl štěs­tí na sil­něj­ší sce­náris­tic­ké záze­mí. Na Sandbergovi a spol. se roz­hod­ně musí oce­nit, že se nevy­da­li ces­tou čis­to­krev­né 50:50 fil­mo­vé adap­ta­ce video­hry. Název Until Dawn je pro něj ale svým způ­so­bem tou nej­vět­ší pře­káž­kou. Nároky na sta­tus neu­rá­že­jí­cí­ho horo­ro­vé­ho béč­ka však Until Dawn spl­ňu­je bez vět­ších potí­ží. A tak vlast­ně ani tolik neva­dí, že ambi­ce zřej­mě míři­ly o něco výš. Někdy i neu­rá­že­jí­cí výplach boha­tě sta­čí. Dějiny se nemu­sí nut­ně pře­pi­so­vat kaž­dý den, sta­čí mini­mál­ně film, kte­rý si jde ale­spoň v něja­ké rovi­ně užít. A tím fil­mem Until Dawn je, byť je ten palec naho­ru spí­še s při­mhou­ře­ním dvou oček. Hororoví fan­do­vé budou nej­spí­še spo­ko­je­ní, hard­co­re fan­do­vé video­her­ní před­lo­hy méně, prů­měr­ný divák se nej­spí­še bude muset smí­řit s tím, že bude s výsled­ným fil­mem tak nějak... smí­ře­ný.

Filmové Until Dawn je ve výsled­ku vlast­ně doce­la v poho­dě – i když mu svým způ­so­bem ško­dí už samot­ný název a fakt, že má coko­liv spo­leč­né­ho s původ­ní hrou. I ti, kte­ří her­ní před­lo­hu nezna­jí, si prav­dě­po­dob­ně všim­nou, že má film své nedo­stat­ky – pře­de­vším ve slab­ším scé­ná­ři, méně výraz­ném herec­kém obsa­ze­ní (což je ovšem spíš vina sla­bě napsa­ných postav) a ne zce­la vyu­ži­tém poten­ci­á­lu. Sandberg ale pro­ka­za­tel­ně pro­je­vu­je lás­ku k horo­ro­vé­mu žán­ru a jeho kre­a­ti­vi­ta je tím, co film táh­ne kupře­du. Na solid­ní horo­ro­vé béč­ko to sta­čí – na něco víc bohu­žel ne...

Verdikt: 60 %


Podívejte se na hod­no­ce­ní Until Dawn na Kinoboxu.
Pět nocí u Freddyho 2 - Pokračování, které napraví značce reputaci?
3. prosince 2025Pět nocí u Freddyho 2 - Pokračování, které napraví značce reputaci?Od hrůzných událostí prvního dílu uplynul rok. Mike (Josh Hutcherson), bývalý noční hlídač zavřené pizzerie, tehdy s pomocí policistky Vanessy (Elizabeth Lail) zlikvidoval zloducha Williama Aftona (Matthew Lillard), který měnil animatronické loutky ve vraždící monstra. Mike tím zachránil život…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Trol 2 - Pokračování nejsledovanějšího neanglicky mluveného filmu Netflixu
1. prosince 2025Trol 2 - Pokračování nejsledovanějšího neanglicky mluveného filmu NetflixuNora (Ine Marie Wilmann), Andreas (Kim S. Falck-Jørgensen) a kapitán Kris (Mads Sjøgård Pettersen) se vrací do akce a musí sebou pořádně hodit! Probudil se totiž nový nebezpečný troll, na kterého ani sami stačit nebudou... Norský…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Navždy s tebou? - Romantická komedie, která by neměla skončit pod radarem
26. listopadu 2025Navždy s tebou? - Romantická komedie, která by neměla skončit pod radaremLarry (Miles Teller) se po smrti ocitne na velmi zvláštním místě, které připomíná rušný veletrh. Zástupy prodejců zde zájemcům nabízejí nekonečné možnosti posmrtných životů. Larryho přidělená koordinátorka Anna (Da'Vine Joy Randolph) mu sdělí, že má přesně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sny o vlacích - Černý kůň oscarové sezóny?
21. listopadu 2025Sny o vlacích - Černý kůň oscarové sezóny?Dřevorubec Robert Grainier (Edgerton) pomáhá budovat železnici napříč Spojenými státy, což ho nutí trávit dlouhé měsíce daleko od své ženy Gladys (Jones) a dcery, a zároveň se potýká s hledáním svého místa ve světě, který se…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Keeper - Novinka od režiséra Longlegs a Opice
13. listopadu 2025Keeper - Novinka od režiséra Longlegs a OpiceLiz (Tatiana Maslany) a Malcolm (Rossif Sutherland) chtěli strávit pár dní v malebné chatě mimo civilizaci a užít si jeden druhého. Jenže jejich plány berou za své, když se musí Malcolm vrátit do města a Liz…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Nájemník v mém sklepě
12. listopadu 2025Nájemník v mém sklepěPo dlouhé době jsem dostala chuť podívat se na nějaký thriller s prvky hororu a mystiky, a tak není divu, že jsem sáhla po novince, kterou lze nyní shlédnout na @Disney+, a to "Nájemník v mém…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Běžící muž - Glen Powell kráčí ve stopách Arnolda Schwarzeneggera
12. listopadu 2025Běžící muž - Glen Powell kráčí ve stopách Arnolda SchwarzeneggeraFilm Běžící muž se odehrává ve světě blízké budoucnosti, kde k vrcholům zábavy patří stejnojmenná televizní soutěž. Její účastníci musí před kamerami, za dohledu miliónů diváků, přežít třicet dnů, během nichž jsou pronásledováni nejen profesionálními zabijáky, ale také svými…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Sisu: Odplata - Aatami Korpi proti Rudé armádě
12. listopadu 2025Sisu: Odplata - Aatami Korpi proti Rudé armáděAatami Korpi (Jorma Tommila), „muž, který odmítá zemřít", se vrací do domu, kde byla během války brutálně zavražděna jeho rodina, rozebere ho, naloží na nákladní auto a je odhodlán ho znovu postavit na bezpečném místě na…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Podfukáři 3 - Návrat nejstylovějších iluzionistů
11. listopadu 2025Podfukáři 3 - Návrat nejstylovějších iluzionistůVe třetím pokračování úspěšné série se oblíbení hrdinové spojí s novými tvářemi, aby čelili jedné z největších výzev kariéry. Jejich cílem je získat diamantové srdce, nejvzácnější drahokam, který je v rukou nejhorších světových zločinců. Každý krok…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
LÁSKA + VÁLKA
9. listopadu 2025LÁSKA + VÁLKADokumentární film "LÁSKA + VÁLKA" přibližuje profesi "válečného fotografa" coby v osobě ženy, a to přímo v centru dění těch nejhorších válečných, ale i ozbrojených konfliktů, z celého světa. Samotným dokumentem provází pohledem velmi křehká, a…Vydáno v rubrice: Dokumenty
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře