Kritiky.cz > Recenze knih > Třísky do masa - kniha

Třísky do masa - kniha

l136439
l136439

Kniha je roz­dě­le­ná na tři oddí­ly. První se nazý­vá Město a jsou v ní povíd­ky, v nichž jsou stě­žej­ní­mi posta­va­mi dvě židov­ské sest­ry Rosenbergovy – Róza a Adelaida. Adelaida se zrov­na vdá­va­la za muže jmé­nem Oskar Hering a Róza z toho neby­la dva­krát nad­še­ná, i když se to sna­ži­la mas­ko­vat. Nakonec ode­šla ze svat­by dří­ve, i když ji sest­ra pro­si­la, aby to nedě­la­la. Róza tak zůsta­la sama a napl­no si to uvě­do­mi­la v násle­du­jí­cích dnech, když doma neby­lo niko­ho jiné­ho. Nicméně si na ten stav zača­la poma­lu zvy­kat. Pět dní po svat­bě při­hr­čel k Róze, respek­ti­ve k její­mu domu kočár a v něm její švagr.

Lítal jí po domě – hle­dal Adelaidu. Když ji nena­šel, zbrunát­něl a chtěl Rózu bít. Vzal ji za vla­sy a smý­kl s ní k vrát­kům, ale ta se neda­la. Uhodila ho. Překvapením odstou­pil, pro­to­že ho Adelaida čas­to­va­la tím, že mu uká­že, jest­li bude bít žen­skou. Tak se dal na úprk. Švagrová mu ješ­tě pohro­zi­la, že ho příš­tě vez­me seky­rou. O něko­lik hodin poz­dě­ji zavr­za­la vrát­ka a obje­vi­la se Adelaida. Róza to tak tro­chu čeka­la po tom, co se u ní doma udá­lo. Nabídla sestře jíd­lo, ona sama nejed­la, pro­to­že zrov­na něco doší­va­la na šicím stro­ji. Ale pak už to byly zno­vu jen ony dvě.

Druhý oddíl kni­hy se nazý­vá Staří a mla­dí. Zde jsou povíd­ky růz­no­ro­dé, napří­klad jed­na z nich se jme­nu­je Fru-Fru, zrz­ka a psí hov­no. Fru-Fru je nor­mál­ní mla­dý kluk. Jednou takhle šel ven a uvi­děl lou­ku. Tak se roz­ho­dl, že se po ní pro­jde bosý, a to neměl dělat. Levou nohou šlá­pl do exkre­men­tu, při­čemž zala­men­to­val, proč zrov­na on. To ale nebyl konec. Totéž se mu sta­lo i s nohou pra­vou, tak­že byly špi­na­vé obě dvě. Najednou šla oko­lo něho pěk­ná mla­dá dív­ka se zrza­vý­mi vla­sy a na hla­vě s klo­bou­kem zva­ným lido­vě sla­mák.

Pozdravil ji a ona hned vědě­la, co se sta­lo. Chtěla, aby jí exkre­ment uká­zal, tak Fru-Fru zve­dl nohu a udě­lal to. Avšak pak se tro­chu vychlou­bal, že to samé je i na té pra­vé. Začali spo­lu han­dlo­vat nebo­li vyjed­ná­vat o tom, že co za to, když jí uká­že i tu pra­vou. Zrzavá dív­ka mu nabíd­la prsa, to nechtěl, pak tedy něco jiné­ho, ale to se Fru-Fru až otřá­sl odpo­rem. Tak se dohod­li na kotr­mel­ci, i když zrza­vá dív­ka stá­le nabí­ze­la prsa. Po chví­li váhá­ní tedy udě­la­la kotr­me­lec a Fru-Fru jí tu nohu uká­zal. S tím se spo­ko­ji­la a ode­šla pryč, aniž by se na něj ohléd­la.

Ve tře­tí čás­ti kni­hy je Miniatura, jed­na povíd­ka. Vypráví se v ní pří­běh mla­dé­ho muže jmé­nem Kašpar Klier, kte­rý žije s mat­kou sám, pro­to­že jeho bra­tr Harry už se odstě­ho­val a začal pod­ni­kat. Jednoho dne najde v zemi špi­ča­tý kámen, kte­rý si při­ne­se domů i přes mat­či­ny pro­tes­ty. Pak se začnou dít věci. Kašpar si v hla­vě začne sta­vět ima­gi­nár­ní měs­to jako poctu své­mu otci, kte­rý se ztra­til a nikdo neví, kde, až se z toho zbláz­ní a bude nucen nastou­pit léčbu v psy­chi­at­ric­kém pavi­lo­nu. Od ošet­řu­jí­cí­ho léka­ře se však ješ­tě před­tím dozví, že i jeho otec trpěl dušev­ní cho­ro­bou a též se tam léčil.

Tento sou­bor poví­dek je výbor­ný, jsou pros­tě ze živo­ta. Komiky se tam najde mini­mum, spíš se jed­ná o tragi­ko­mic­kou rovi­nu. Doporučuji urči­tě všem čte­ná­řům, je to super kníž­ka. Má184 stran.

Věnovalo nakla­da­tel­ství Atlantis.

• Autor: Václav Chochola
  • Žánr: belet­rie