Třetí barva francouzské vlajky vyjadřuje bratrství. Poslední film Krzysztofa Kiéslowského s jeho trilogie Tři barvy je však s tímto tématem spojen jen velmi volně. Podstatu bratrství se mu však přesto podařilo vystihnout, i když občas jen s obtížnou pochopitelností a nepatrnými náznaky.Je večer a Valentine Dussautová (Iréne Jacobová) se vrací autem domů z práce. Cestou nešťastnou náhodou porazí psa a vezme ho k veterináři. Nechá jej ošetřit a poté zvíře odveze na adresu uvedenou na obojku. Jeho majitelem je velmi podivínský starý soudce, který všechen svůj volný čas tráví odposloucháváním telefonických hovorů svých sousedů. Cynicky a většinou se stoprocentní přesností předpovídá jejich osudy, osobní i rodinné události apod. Člověk, který se ze začátku choval odpudivě se při dalších setkáních s touto ženou postupně mění a vychází ze svého uzavřeného světa.
Kdybych chtěl být na tomto místě zjednodušující, napíšu že Červená je pravděpodobně z celé trilogie nejlepší, nebo alespoň nejvíce přístupná řadovému divákovi. Protože to, ale udělat nechci je potřeba trochu rozvést to o čem film vypráví a hlavně jakými prostředky. Celý pracuje hlavně s pravděpodobností a náhodou, která vedou jedna k druhé spojují různé lidi a to pak ovlivňuje jejich chování. Kdyby hlavní hrdinka např. v úvodu nepřejela toho psa, celý tento příběh by nebylo možné vyprávět. Jak už jsem říkal postavy se v průběhu vyprávění vyvíjejí, ale opět je to ztvárněno spíš pomocí různých emocí, než pomocí dialogů. Kamera snímá místa a okamžiky, které často nedávají moc smysl vzhledem k probíhajícímu ději, ale jejich důležitost vyjde najevo později. Závěr Červené pak spojuje drobné narážky všech tří filmů - Modré (1993), Bílé (1994) a Červené- kde se dojemně propletou a uzavřou osudy protagonistů všech tří filmů. Jedno rýpnutí si však neodpustím. Konec může připadat dojemný jak komu, možná se dá tvrdit, že to na celou trilogii vrhá nové světlo, možná… Mě však konec připadal jako docela jednoduchý (netvrdím, že špatný) trik jak ukončit a uzavřít trilogii. Ale to je samozřejmě individuální a každý to může vnímat jinak.
I Červená byla nominována na řadu cen, na Oscara pro kameramana Piotra Sobocinského, za režii Krzysztofa Kiéslowského a za scénář Krzysztofa Kiéslowského a Krzysztofa Piesiewicze.
Získala Zlatou palmu na MFF v Cannes pro Krzysztofa Kiéslowského.
Hodnocení: 80%
Nejnovější komentáře