James Gunn se svým osobitým stylem ujme původního superhrdiny v nově přetvořeném univerzu DC a ve strhující směsici epické akce, humoru a emocí představí divákům Supermana plného soucitu a víry v dobro lidstva...
Propojený vesmír DC Extended Universe odstartoval v roce 2013 filmem Muž z oceli. Navzdory velkým ambicím a řadě chystaných zajímavých projektů (Deathstroke od Garetha Evanse či Joker vs. Harley Quinn od režisérů Bláznivé, zatracené lásky) však v roce 2023 tento propojený vesmír definitivně skončil. Bilance? Patnáct celovečerních filmů (přičemž obě verze Ligy spravedlnosti jsou započteny jako jeden film), jedna série seriálu Peacemaker + natočená, ale díky daňovým úlevám pohřbená Batgirl. Z pohledu vedení Warner Bros., podpořeného rozporuplnými reakcemi diváků a klesajícími tržbami, to byla jasná známka nutnosti začít s propojeným světem od znova. Tak vznikl nový propojený svět DC Universe, který sice oficiálně odstartoval již v prosinci 2024 seriálem Creature Commandos, ale v hrané podobě se představuje právě novým celovečerním Supermanem. Filmově tedy nový DC Comics svět začíná zhruba tam, kde začal i ten předchozí.
Kdo je James Gunn? Scenárista hrané dvojice filmů Scooby-Doo v režii Raja Gosnella či tvůrce béček jako Slimák nebo Super, byl v před dekádou pověřen Marvel Studios, aby se chopil režie prvních Strážců Galaxie. Mnozí předpovídali první zásadní přešlap ze stáje Marvel Studios, Gunnova space opera se však s odstupem času stala jednou z nejoblíbenějších marvelovek a startem celkově oblíbené trilogie. Mezi druhým a třetím filmem této trilogie byl Gunn ovšem vyhozen kvůli kontroverzním tweetům, které nenechaly chladné především vedení Disneyho (pod které Marvel Studios spadá). S odstupem času však Marvel Studios polevily a Gunn se nakonec vrátil, aby kromě Strážců Galaxie: Volume 3 natočil i jejich Sváteční speciál. Mezitím však po Gunnovi skočila konkurence.
Ještě v rámci DC Extended Universe natočil Gunn druhý Sebevražedný oddíl, následně pak realizoval i seriálový spin-off Peacemaker. Zákulisní přesuny v DC Studios pak vedly k tomu, že se spolupředsedy stali právě Gunn spolu s producentem Peterem Safranem. Pod jejich vedením došlo k oficiálnímu restartu a startu nového propojeného vesmíru. Na ten bude prioritně dohlížet právě Gunn, který může do kánonu převést projekty, které se mu budou hodit (druhá série Peacemakera bude součástí DC Universe... a ano, pravděpodobně to bude matoucí!). I přes jisté zbytky starého je DC Universe takto zcela nově prostřený stůl, což znamená velké plány, které počítají i s novým Batmanem či novým Supermanem. A i přes novou klíčovou pozici Gunn nepřestane psát scénáře a následně i režírovat.
Ambice ten pán tweetující o tom, že je Jared Leto pedofil, má, jen co je pravda. Už jenom v úvodních titulcích jako ze Star Wars stihne Gunn vysvětlit, že je DC Universe světem, ve kterém metalidé (lidé s nadlidskými schopnostmi) existují už přes tři století, kdy se Gunn netají tím, že může být DC Universe v budoucnu blízko ke Star Wars právě i skrze vyprávění různých příběhů z různých období. Gunn je ovšem především člověk, který žije v tom, že není nutné znovu převypravovat ty nejznámější komiksové původy, jeho Superman je tak již tři roky aktivní superhrdina, který se dost možná první pořádné porážky dočká až v rámci tohoto filmu. Gunna šlechtí právě už snaha o tento svěží přístup, jeho Superman je přitom více zajetým superhrdinou nežli byl Spider-Man ve Spider-Man: Homecoming, je aktivním superhrdinou v době bohů a monster. Jádro postavy Supermana jako takové přitom pořád tkví v tom, že jde o dítě dvou různých světů, Gunnův Superman se tak mimo jiné snaží klást si otázku - Co dělá člověka člověkem?
Sám Gunn označil svého Supermana za příběh imigranta, přistěhovalce z jiného světa. Už od nepaměti potom lidské povahy rozdělují jejich nositele na dva odlišné tábory – jedni jsou i k cizincům shovívavější, jiní je ovovrhují a vnímají je jako narušitele a hrozbu. Aktuální je Gunnův Superman i válečným konfliktem mezi dvěma zeměmi, který snadno evokuje aktuální konflikt mezi Ruskem a Ukrajinou, především i díky vynikajícímu Zlatku Burićovi, který tu je v podstatě za Vladimira Putina. Mnozí ovšem nejspíše Supermanovi Jamese Gunna propadnou díky tomu, jak výraznou komiksovou estetiku má. Je snadné Supermana Jamese Gunna označit za velmi odvážné a specifické umělecké dílo, které přitom pořád naplní podmínky komerční blockbusterové zábavy. Superman Jamese Gunna ve svých nejlepších momentech skutečně působí jako rozpohybovaný komiks, v době, kdy se poměrně často mluví o tom, zda komiksová horečka v kinech mizí, může být Superman tím filmem, který může lásku k tomuto specifickému žánru opět probudit. A v nejednom divákovi dost možná probudit vnitřní dítě, které osobně již delší dobu postrádal za nenávratně ztracené.
Pro všechny fanoušky Muže z oceli (a především Snyderheady obecně) přitom Superman od Jamese Gunna již delší dobu představoval škodnou. Především i proto, že definitivně zavřel dveře možnosti realizace Muže z oceli 2 a mnozí brali jako útok už fakt, že David Corenswet poměrně snadno evokuje Henryho Cavilla. I proto bylo někdy úsměvné a někdy naopak poměrně smutné sledovat, jak se toxická stránka fandomu Zacka Snydera snažila film poškodit v prakticky libovolných detailech, často přitom i v rámci snů, že jejich bojkot pomůže návratu Zacka Snydera a dokončení jeho původní vize (což by stejně již bylo z mnoha různých důvodů nemožné). Je přitom pravděpodobné, že pro všechny uctívače Snydera bude nový Superman příliš barevný a do velké míry odlehčenější (má skutečně blíž k Supermanovi Richarda Donnera), neznamená to ovšem, že by Gunn k Supermanovi nepřistupoval zajímavým způsobem. Především i proto, že je jeden zvrat dost možná kontroverznější, než na co by kdy měl žaludek Snyder. Porovnávat Gunnova Supermanova se Snyderovým Mužem z oceli ovšem celkově jaksi nedává smysl, protože jde o dva zcela odlišné filmy. Zhruba jako Batman Tima Burtona a Batman Matta Reevese.
Superman je komplikovaná postava. Postava, která má četný počet schopností, bez kryptonitu je prakticky nezranitelná, má poté symbolizovat jakýsi idealismus a mělo by být snadné ji přirovnat k Mirku Dušínovi (i když...). A přesto Gunn ukazuje, že jde s posledním synem Kryptonu pracovat zajímavě a alespoň částečně svěže. V jeho scenáristických otěžích dokáže Superman snadno působit jako maják naděje, kterému může snadno závidět Lex Luthor. Géniovi v podání Nicholase Houlta dle jeho vlastních slov nesahá po kotníky ani Einstein, pointa jeho honby za porážkou Supermana do jisté míry tkví v jeho snaze poukázat na to, že je mozek silnější nežli svaly. Hoult se poměrně rychle stane překvapivou hereckou trefou, která v roli Luthora působí sebejistěji nežli dekádu zpět Jesse Eisenberg, především na rozdíl od Eisenbergova Luthora (který měl blíž k Jokerovi) evokuje starého dobrého Luthora, který byl vždy zajímavý především svým božským komplexem a snahou pokořit hrdinu, který boha díky svým schopnostem evokuje mnohem snadněji. A při jeho snaze boha zašlápnout mu moc nesejde na tom, jak moc lidí přitom bude muset zemřít a jak moc škody napáchá.
Gunn do scénáře dokáže zakomponovat chytré přístupy, jak se Supermanem pracovat (třeba s brýlemi Clarka Kenta). Mnozí poté budou nejspíše mít problém v tom, že je toho v Gunnově Supermanovi spoustu: kryptonský pes Krypto, několik hrdinů, kteří jsou součástí týmu Gang Spravedlnosti (pracovní název!), vedlejší postavy s vedlejšími zápletkami, zmíněný válečný konflikt, romance Clarka Kenta s Lois Lane (Rachel Brosnahan je velký castingový úlovek), a nakonec i nějaké ty osobní strasti titulního hrdiny. Opět se ovšem dokáže projevit, jak moc toho Gunn dokáže dát dohromady v rámci dvouhodinového filmu – přitom pořád způsobem, který dokáže držet pohromadě. Je ovšem pravděpodobné, že akční finále druhé třetiny filmu rozhodne o mínění mnohých, jak přesně k filmu přistupovat – především i proto, že v ní nechybí postava, která snadno evokuje zombie žokeje. Děje se v něm opravdu dost divokých věcí a je pravděpodobné, že pro mnohé toho už chvílemi bude příliš. Jedno je ovšem jisté – na málokterém blockbusteru za poslední dobu je tak moc vidět tučný rozpočet.
Velkolepost z tohoto bijáku srší, především i sofistikovanými kamerovými nájezdy a tím, jak třeba Gunn a spol. zvládají vtahujícím způsobem zpracovat Supermanovo létání. Tam, kde své nemůže konat soundtrack Hanse Zimmera (soundtrack Henryho Brahama dle očekávání tak výrazný není), tam dojde alespoň k zajímavému vizuálnímu zpracování, a minimálně by bylo nesoudné označit Supermana za generický komiksový bordel. Gunn dokáže představit výrazné postavy, David Corenswet poté naštěstí pochopil, že musí slavnou roli pojmout po svém — a daří se mu to. Chvílemi dokáže evokovat Christophera Reevea i Henryho Cavilla, je ovšem jasné, že Gunn i Corenswet chtějí postavu pojmout po svém, a to i třeba smysluplně vypointovanou slabostí Clarka pro rock (Gunn nepřekvapí a opět představí další zapadlý hudební klenot, který má potenciál po letech zbořit Spotify). Superman Jamese Gunna je příběhem o hrdinství a může snadno ukázat, že se hrdinou někdy může stát i průměrný prodejce kebabu.
Gunn ukazuje, že si umí s postavami hrát. Když pak někdo může začít mít pocit, že jsou Green Lantern v podání Nathana Filliona a Mr. Terrific v podání Ediho Gathegiho tak trochu vocasové, jednomu z nich Gunn dodá povedenou akční scénu, která snese srovnání s tou s Yonduem ze Strážců Galaxie: Volume 2. Gunn opět umí dodat stěžejním postavám alespoň minutku jejich slávy – ať už u Hawkgirl v podání Isabely Merced, nebo Metamorpha v podání Anthonyho Carrigana, který ukazuje, že i lidé s alopecií můžou být hrdiny. Typově boží casting je také Skyler Gisondo jako Jimmy Olsen, kdy je právě jeho postava součástí velmi absurdní podzápletky, která ovšem k filmu tak nějak sedne. A svou smysluplnou úlohu v Supermanovi má i novinařina, což také není u filmů s tímto hrdinou samozřejmostí.
Superman Jamese Gunna minimálně dokáže splnit svou úlohu v tom, že snadno vyvolá chuť na další příběhy z tohoto světa. Nutno přitom podotknout, že za všemi projekty nebude jako scenárista a režisér uváděn právě James Gunn, a DC Universe se tak může stát zdrojem různorodých projektů, na kterých se budou podílet renomovaní tvůrci s jasnými autorskými vizemi. Stejně jako v komiksech, kdy se temnější příběhy z Gothamu odehrávají ve stejnou dobu jako krapet odlehčenější příběhy. I proto vlastně platí, že by ničemu nepřekáželo, kdyby se součástí DC Universe náhodou stal Batman v podání Roberta Pattinsona (byť prozatím platí, že si tento Batman půjde svou cestou). Ti, kteří si u komiksových filmů z poslední doby často stěžují na rutinu a opakované schéma, mohou doufat, že by Superman skutečně mohl odstartovat propojený vesmír, ve kterém bude prostor pro krapet zajímavější a od sebe odlišitelné příběhy. Podmínkou k jejich realizaci ovšem musí být právě opak tohoto Supermana. I díky jeho kvalitám se mu ovšem úspěch přeje velmi snadno.
Supermana jde snadno vnímat jako nejdůležitější komiksový film letošního roku, přesto je jisté, že to u mnohých nebude mít snadné. Nevyžaduje ovšem přílišné povědomí o komiksové mytologii (stačí v podstatě alespoň vědět, že má Superman sestřenici), k seriálu Creature Commandos odkazuje maximálně výskytem obarveného Ricka Flaga Sr. v podání Franka Grilla (který se více objeví už příští měsíc v 2. sérii Peacemakera spolu s dalšími postavami ze Supermana). Funguje ovšem především jako výtečná představovačka zcela nového světa, ve kterém musí přistěhovalec Superman poučovat o lidskosti incela Lexe Luthora. Film obsahuje lehká satirická rýpnutí do toxicity moderních sociálních sítí a moci dezinformací. Už od jeho prvních minut je poté jasné, že se nemůže odehrávat ve skutečném světě - i to ovšem osobitý zážitek v podobě Supermana umocňuje.
I ti divní chlapci, kteří před Hustlerem dávali přednost komiksům, mají právo na radost. Málokterý komiksový film za poslední dobu totiž skutečně zvládá evokovat oživlý komiks, který naplno využívá audiovizuální možnosti. James Gunn potvrzuje, že komiksovým adaptacím rozumí jako málokdo. I do pětice realizoval neskutečně chytrý blockbuster, který dokáže naplnit kritéria zábavy, emocí i přesahu. Jestli má někdo dohlížet na stavidla propojeného světa, měli by to být právě takoví šikovní tvůrci jako James Gunn. Supermanovi Jamese Gunna se snadno přejí všechny peníze světa, protože toho může propojený svět DC Universe ještě spoustu nabídnout. Superman ovšem funguje jako samostatný film a i sám o sobě obstojí jako staronové pojetí ikonického superhrdiny, se kterým se očividně dají vyprávět zajímavé příběhy - člověk musí jenom chtít. A Gunn zcela očividně chce.
Superman Jamese Gunna je nejen zřejmě autorský blockbuster, ale také ten nejlepší možný filmový start, který si může propojený vesmír přát. Tato kritéria splňuje i díky zobrazenému potenciálu a schopnosti poukázat na kouzlo komiksů. To nejlepší, co lze o Supermanovi říct, je to, že působí jako rozpohybovaný komiks, který naprosto využívá svůj audiovizuální potenciál. A pravděpodobně se jedná o ten projekt, který může definitivně rozlomit dumání nad tím, zda mají komiksové adaptace v nadcházejících letech ještě nějaký potenciál. I díky vysokým kvalitám Supermana a potenciálu celého DC Universa se tomu chce věřit snadno...
PS: Film má dvě po-titulkové scény, lepší je ovšem od nich očekávat co nejméně.
Verdikt: 90 %
Části seriálu: Superman
- Dvě režie, dvě vize, jeden Superman
- Jak britská města hrála Ameriku: Neviditelní hrdinové Supermanova světa
- Superman
- Superman - DC Universe startuje s novým Supermanem
- Superman (1978): Průlomový film, který změnil tvář superhrdinské kinematografie
- Superman II: Film plný zákulisních sporů a hrdinských dilemat
- Superman III: Zklamané naděje, přepsané příběhy a technické prvenství
- Superman IV: Pád hrdiny — Jak rozpočtové škrty pohřbily legendu
- Superman žije – a umírá: Největší film, který nikdy nevznikl
- Ze zákulisí filmu #1 | Čekání na Supermana
Nejnovější komentáře