Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Sebevražedný oddíl (The Suicide Squad) – Recenze – 80%

Sebevražedný oddíl (The Suicide Squad) – Recenze – 80%

TSS FP 078 proxy WB360JPEG 1900
TSS FP 078 proxy WB360JPEG 1900

Ve studiu Warner Bros. se patrně rozhodli ignorovat pět let starý komiksový film Sebevražedný oddíl od režiséra Davida Ayera, jehož autorská vize v něm byla k nespokojenosti mnohých diváků poškozena zásadními post-produkčními úpravami, a raději se pokusili začít znovu od nuly a celý ten nápad na příběh o superhrdinském týmu složeném ze samých odsouzených trestanců a nadlidských vyvrhelů jednoduše restartovat. K nové verzi Sebevražedného oddílu si přitom přizvali režiséra a scenáristu Jamese Gunna, který v tomtéž žánru uspěl u konkurenčního Disneyho/Marvelu již s filmy Strážci Galaxiea Strážci Galaxie Vol. 2, a jemuž tentokrát na rozdíl od Davida Ayera nechali v podstatě volnou ruku.

Sebevražedný oddíl (The Suicide Squad) – Recenze
Zdroj fotek: Vertical Entertainment

Předchozí temnost a osudovost tak v Gunnově podání nahradila lehkonohá a barvitá rozjuchanost těžící z ujetých postav a šílených nápadů, kterých si Gunn navymýšlel tuny. V základu sice jen zopakoval šablonu Strážců Galaxie, nicméně okořenil ji věcmi, které by mu u Disneyho nikdy nedovolili – film je totiž mládeži nepřístupný, pročež se topí ve vulgaritách, krvi a brutální akci. Gunn se v tomto směru de facto utrhl ze řetězu a značné veletoče provádí i ve vyprávění, kdy si např. hned v úvodu dovolí ve zkratce představit celý superhrdinský (do značné míry sebe-parodický) tým a pak nechá skoro všechny jeho členy zemřít ještě před úvodními titulky hned na jejich první misi, aby následně mohl pozornost přesunout k jinému superhrdinskému týmu, jenž do příběhu vpluje tak nějak bokem, a tomu se již věnovat pořádně.

Titulní Sebevražedný oddíl tak v důsledku tvoří proti své vůli elitní střelci a ranaři Bloodsport (Idris Elba) a Peacemaker (John Cena), vládkyně krys Ratcatcher 2 (Daniela Melchior), barevné puntíky vystřelující Polka-Dot Man (David Dastmalchian) a humanoidní žralok Nanaue (dabovaný Sylvesterem Stallonem). Ano, humanoidní žralok, který žere lidi a říká u toho „ňam, ňam“. Krom toho se k nim přidá již dobře známá Harley Quinn, která to sem dotáhla (včetně své herecké představitelky Margot Robbie) z předchozího Sebevražedného oddílu a zároveň měla i svůj vlastní snímek Birds of Prey, a pak ještě několik dalších lidí, z nichž někteří vydrží jen chvíli, jiní déle. Jejich společným cílem je tentokrát obsadit post-nacistickou experimentální laboratoř na jakémsi fiktivním diktátorském ostrově v Jižní Americe, což v závěru vygraduje do nahánění obří mořské hvězdice z vesmíru, demolující město. Ano, čtete správně.

S nějakým zevrubným představováním jednotlivých postav se James Gunn nezdržuje – do příběhu všichni vstupují zcela bez ohlášení, definovaní často jen svou schopností a jedinou další informací (např. že Bloodsport má nezletilou dceru, na které mu záleží) nebo jediným dodatečným flashbackem. S tím si Gunn zcela vystačí, neb záměrně nevypráví příběh nikoho konkrétního, nýbrž celého týmu jako celku, a spoléhá tak na vzájemnou interakci jeho členů, nikoli na osobní dramatické oblouky. Vztahy mezi anti-hrdiny přitom variují v různých kombinacích od nedobrovolné spolupráce a neustálého hašteření po nabídky přátelství a vzájemné ochraňování. Nějaké hlubší emoce byste v tom hledali marně, nicméně postavy jdou z akce do akce, vyprávění má konzistentně hbité tempo a jestli si je James Gunn v něčem opravdu jistý, tak to jsou právě akční scény, které jsou perfektní.

O dost méně si je jistý v humoru, jenž zbytečně stojí na četných vulgaritách a na přesílených hláškách, které ve výsledku působí až příliš tvrdě a často budí namísto smíchu v lepším případě jen drobné pousmání, v horším případě rozpačité pokrčení rameny. Což neznamená, že film není zábavný, o zábavu je totiž postaráno díky akci a díky neutuchající bizarnosti, šílenosti a chvílemi až takřka úchylnosti toho, co se na plátně od začátku do konce odehrává.

Sebevražedný oddíl přetéká nápady, neštítí se ničeho a každou chvíli se vytasí s něčím novým, zároveň ale nepůsobí přeplácaně. Krvavé scény jsou místy hodně drsné, realizované jsou však s vyváženou mírou nadsázky a stylizace (stejně jako vše ostatní ve filmu), takže nakonec nepůsobí ani úplně realisticky, ani moc uměle. Sympatické je i zjevné rýpnutí do USA jako země, která se do všeho cpe, tajně operuje na cizím územím a pak si nad problémy myje ruce (což se dá vykládat i jako metafora na filmová studia, která se cpou filmařům do jejich vizí).

Kdo čekal fiasko, bude zklamán. Sebevražedný oddíl se totiž dočkal nesmírně zábavného, divokého, ztřeštěného, extra-stylizovaného a překvapivě pevně uchopeného zpracování, na nějž je snadné se naladit, když předem víte alespoň přibližně, do čeho jdete. Což po Gunnových předchozích filmech, v nichž zachraňovali galaxii mimo jiné mluvící mýval a obživlý strom, jde celkem snadno odhadnout. Přesto se jistě najdou diváci, jimž bude tato nesourodá (leč sehraná) sebranka ve finále připadat až příliš extravagantní.

Podívejte se na hodnocení Sebevražedný oddíl na Kinoboxu.