Kritiky.cz > Profily osob > Rozhovory > Rozhovor s Petrem Horákem

Rozhovor s Petrem Horákem

horak
horak
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Jak se vaše stu­dio dosta­lo k prá­ci na novém čes­kém ani­mo­va­ném fil­mu Lichožrouti?

S reži­sér­kou Galinou Miklínovou spo­lu­pra­cu­je­me již mno­ho let a dokon­ce jsme i pro­du­cen­ti vět­ši­ny jejich krát­kých fil­mů. Takže když při­šla před něko­li­ka lety s dota­zem, zda­li bychom nechtě­li jít s ní a pro­du­cen­tem Ondřejem Trojanem do rea­li­za­ce Lichožroutů, bylo oka­mži­tě roz­hod­nu­to.

V jaké fázi pří­prav se vlast­ně ani­mo­va­ný film dosta­ne od výtvar­ných návrhů a scé­ná­ře k vám na stůl. Nebo přes­ně­ji k vám do počí­ta­čů?

Všechno, co vidí­te v ani­mo­va­ném fil­mu, musí někdo vymys­let, nakres­lit, či vymo­de­lo­vat z designer­ské hlí­ny. Toto vše při­pra­ví výtvar­ník a jeho spo­lu­pra­cov­ní­ci. Tyto všech­ny pod­kla­dy poté slou­ží jako výcho­zí bod pro zhmot­ně­ní jed­not­li­vých postav, poza­dí a rekvi­zit v počí­ta­čích.  U počí­ta­čů nese­dí IT inže­ný­ři, ale výtvar­ní­ci, kte­ří za spo­lu­prá­ce hlav­ní­ho výtvar­ní­ka při­da­jí hod­no­tu, kte­rý sou­čas­ný soft­ware, pokud se s citem vyu­ži­je, nabí­zí.

Jaká je tech­no­lo­gie Lichožroutů, co všech­no vaše prá­ce zahr­nu­je? 

Technologii, kte­rou jsou Lichožrouti vytvo­ře­ni, se celo­svě­to­vě říká CGI, tedy Computer-generated image­ry . Znamená to, že vše je vytvo­ře­no ve vir­tu­ál­ním pro­stře­dí počí­ta­če. Naší pra­cí je z doda­né­ho scé­ná­ře a výtvar­ných návrhů vytvo­řit obra­zo­vou slož­ku fil­mu. Tedy, nakres­lit storyboard/animatik, vymo­de­lo­vat v počí­ta­či všech­ny posta­vy, rekvi­zi­ty a poza­dí. To vše v počí­ta­či na table­tech ruč­ně pokres­lit struk­tu­ra­mi, při­pra­vit posta­vám vir­tu­ál­ní ovla­da­če pro ani­ma­ci, naa­ni­mo­vat jed­not­li­vé scé­ny, potom je vir­tu­ál­ně nasví­tit, vyren­de­ro­vat, zkom­po­no­vat a pře­dat k finál­ní­mu stři­hu a barev­ným korek­cím do post­pro­dukč­ní­ho stu­dia.

Byla pro vás prá­ce na Lichožroutech něčím nová? Lišila se v něčem od vašich před­cho­zích pro­jek­tů?

Oproti před­cho­zím pro­jek­tům bylo potře­ba nasta­vit tech­no­lo­gic­kou a kva­li­ta­tiv­ní lať­ku o kus výše, pro­to­že si to vyža­do­val prá­vě výtvar­ný záměr fil­mu. Věděli jsme, že nemů­že­me v čes­kých pod­mín­kách vytvo­řit film jako ame­ric­ká ani­mač­ní stu­dia, záro­veň jsme ale nechtě­li vytvo­řit něja­ký pod­prů­měr­ný „plas­ti­ko­vý“ CGI film.

Co bylo pro vás na fil­mu nej­těž­ší?

Nejtěžší bylo vymys­let tech­no­lo­gic­ké postu­py, kte­ré dovo­lí malé­mu týmu udr­žet výtvar­nou a fil­mo­vou kva­li­tu, kte­rou jsme si na začát­ku sta­no­vi­li, na úrov­ni celo­ve­čer­ní­ho fil­mu. Poté ten­to tým posta­vit a udr­žet ho v čes­kém, ani­mo­va­né­mu fil­mu ne zrov­na pře­jí­cím pro­stře­dí v maxi­mál­ním výko­nu po dobu tří let.

Která fáze vaší prá­ce vás nej­víc baví, kdy máte při pohle­du na obra­zov­ku pocit uspo­ko­je­ní?

Já osob­ně mám radost ze všech fází, i tako­vých těch ne zrov­na atrak­tiv­ních, jako je tře­ba pro­gra­mo­vá­ní, bez kte­ré­ho by ovšem tako­vý film nemohl vůbec vznik­nout. Ale pokud mohu někte­ré fáze vyzdvih­nout, tak je to ani­ma­ce, kdy člo­věk vidí, jak posta­vy oži­jí a dosta­nou svůj cha­rak­ter.  Druhá krás­ná fáze je, když se jed­not­li­vé zábě­ry nasví­tí a vyren­de­ru­jí a člo­věk popr­vé spat­ří výsled­ný vzhled, kde se spo­jí a uká­že prá­ce všech jed­not­li­vých pro­fe­sí jako celek.

Jak vel­ký tým ani­má­to­rů pra­co­val na Lichožroutech ?

Na fil­mu pra­co­va­li i jiné pro­fe­se než ani­má­to­ři. Např. sto­ry­bo­a­dis­ti, mode­lá­ři, tex­tu­rá­ři, pro­gra­má­to­ři, riga­ři, osvět­lo­va­či, kom­po­zi­to­ři, pro­gra­má­to­ři a jiní. Pro zjed­no­du­še­ní ale tomu­to celé­mu týmu může­me říkat ani­má­to­ři a byl zhru­ba 25 člen­ný.

Přibližte nám, co jed­not­li­ví čle­no­vé týmu děla­jí?

Storyboardisti – nakres­lí obráz­ko­vý scé­nář fil­mu, z kte­ré­ho vytvo­ří ani­ma­tik. To je vlast­ně prv­ní vizu­ál­ní podo­ba fil­mu a nej­dů­le­ži­těj­ší část výro­by, kde se vše plá­nu­je a vymýš­lí.

Modeláři – dle výtvar­ných návrhů vymo­de­lu­jí vše, co je ve fil­mu vidět. Tedy posta­vy, poza­dí a rekvi­zi­ty.

Texturáři – vše, co mode­lá­ři vymo­de­lu­jí, musí pokres­lit struk­tu­ra­mi na table­tech na počí­ta­či.

Rigaři – vše­mu co se ve fil­mu hýbe, musí vytvo­řit vir­tu­ál­ní kost­ry a ovla­da­če podob­né kla­sic­ké fil­mo­vé lout­ce.

Animátoři – pomo­cí vir­tu­ál­ních ovla­da­čů a kos­ter vdech­nou jed­not­li­vým posta­vám a před­mě­tům život.

Simulátoři – pomo­cí soft­ware simu­lu­jí­cí­ho reál­né fyzi­kál­ní jevy vyro­bí ani­ma­ci, např. vody, léta­jí­cí­ho lis­tí, látek, kou­ře aj.

Osvětlovači – všem před­mě­tům nasta­ví fyzi­kál­ní svě­tel­né para­me­t­ry a pomo­cí svě­tel ve vir­tu­ál­ním pro­stře­dí nasví­tí kaž­dou scé­nu fil­mu.

Programátoři – jsou k dis­po­zi­ci všem pro­fe­sím a sna­ží se jim zjed­no­du­šo­vat prá­ci vhod­ný­mi pod­půr­ný­mi nástro­ji, kte­ré pro­gra­mu­jí na míru pří­mo pro film.

Kompozitoři – sklá­da­jí jed­not­li­vé vrst­vy obra­zu, vyrá­bí vizu­ál­ní efek­ty a barev­né korek­ce v jed­not­li­vých zábě­rech.

Vy jste vedou­cím stu­dia Alkay Animation Prague a kopro­du­cen­tem Lichožroutů. Podílel jste se na fil­mu i jako ani­má­tor, nebo se věnu­je­te jen orga­ni­zač­ní strán­ce pro­jek­tu?

Krom toho, že jsem vedou­cím stu­dia a pro­duk­ce, tak také vytvá­řím a vymýš­lím celý výrob­ní a tech­no­lo­gic­ký postup. Tedy jak se odbor­ně říká, vytvá­řím s pro­gra­má­to­ry pipe­li­ne a s pro­dukč­ní­mi work­flow jed­not­li­vých pro­fe­sí. Také jsem hlav­ním osvět­lo­va­čem a ren­der manage­rem stu­dia.

 Lichožrouti jdou do kin, s jakým poci­tem je pouš­tí­te do svě­ta?

Lichožrouty vypouš­tím do kin s vel­mi dob­rým, hře­ji­vým poci­tem, pro­to­že se nám ve finá­le poved­lo lať­ku kva­li­ty, kte­rou jsme si na začát­ku sta­no­vi­li, posu­nout ješ­tě o kou­sek výše, než jsme zamýš­le­li. A to vše díky obrov­ské­mu zápa­lu a pra­co­vi­tos­ti celé­ho stu­di­o­vé­ho týmu, kte­rý dělal svo­ji prá­ce s rados­tí, nevy­jí­ma­je super­vi­zi reži­sér­ky a výtvar­ni­ce Galiny Miklínové a pro­du­cen­ta Ondřeje Trojana.

Co vaše stu­dio při­pra­vu­je dál?

Nejraději bychom rov­nou zača­li Lichožrouty 2, ale to si ješ­tě bude­me muset chvil­ku počkat. Takže mezi­tím urči­tě dokon­čí­me něko­lik dílů ruč­ně kres­le­né­ho seri­á­lu Čtyřlístek a dou­fám, že dojde i na pokra­čo­vá­ní celo­ve­čer­ní­ho CGI fil­mu Čtyřlístek 2.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Bridge to Nowhere (1986) 24. prosince 2011 Bridge to Nowhere (1986) Dráždit cizího farmáře není zrovna dvakrát dobrý nápad. Hlavně když místní lesy zná mnohem lépe nežli vy! Skupina pěti mladých přátel vyráží z velkoměsta na výlet do přírody, kde chtějí […] Posted in Horory
  • Apollo 11: Revoluční skok v kosmonautice i televizním vysílání -  Znovuobjevené záznamy odhalují stěžejní informace o vesmírném programu z 60. a 70. let18. července 2019 Apollo 11: Revoluční skok v kosmonautice i televizním vysílání - Znovuobjevené záznamy odhalují stěžejní informace o vesmírném programu z 60. a 70. let 21. července 2019 uplyne přesně 50 let od okamžiku, kdy americký astronaut Neil Armstrong učinil neopakovatelný malý krok pro člověka, ale velký skok pro lidstvo. V ten den stanul první […] Posted in Filmové a televizní aktuality
  • ROBOCOP I a II30. srpna 2003 ROBOCOP I a II 4. 9. 2003 - Nova - 22:45 - RoboCop 11. 9. 2003 - Nova - 22:50 - Robocop 2 Starý Detroit, město zločinu. Žádný člověk si zde nemůže být jistý. Zatímco se zločinci množí, policajtů ubývá. […] Posted in TV Recenze
  • Leonardo DiCaprio10. března 2017 Leonardo DiCaprio Když se řekne Leonardo DiCaprio, každý hned ví, že jde o velkou hollywoodskou hvězdu posledních let. Celým jménem Leonardo Wilhelm DiCaprio, rodák z Kalifornie – 11. listopadu 1974. Patří […] Posted in Profily osob
  • Pošťák Pat  - ZAJÍMAVOSTI9. září 2014 Pošťák Pat - ZAJÍMAVOSTI Pošťák Pat se poprvé vysílal roku 1981 na BBC1, takže je na BBC nejdéle vysílaným animovaným seriálem. Pošťák Pat se vysílal ve více než 85 zemích, takže Pat je bezpochyby […] Posted in Články
  • Projekty České televize k srpnu 1968 - 1510. května 2023 Projekty České televize k srpnu 1968 - 15 Posted in Videa
  • Chorake (1981) 22. ledna 2013 Chorake (1981) Obrovský nenažraný krokodýl dokáže ovládat všechny přírodní živly. Tak to tu ještě nebylo! Doktor Akom je velmi zaneprázdněný člověk, který kvůli své práci často zanedbává rodinu. Pod […] Posted in Horory
  • Listování Letní dny a noci: Dvanáct prázdninových políbení1. října 2017 Listování Letní dny a noci: Dvanáct prázdninových políbení Léto nás v posledních dnech začíná opouštět, a to je podle mě nejlepší doba na to, abychom si ho připomenuli. Jak jinak než nějakou tematickou letní knihou! Letní dny a noci, 12 […] Posted in Recenze knih
  • Slídil | Nightcrawler [95%] 1. února 2015 Slídil | Nightcrawler [95%] Letošní únor je nabídka filmových novinek vskutku pestrá. Mezi tradičními oscarovými lákadly se do distribuce dostává hned několik zajímavých snímků, které bodovaly koncem roku za […] Posted in Filmové recenze
  • ČHAVORENGE22. března 2018 ČHAVORENGE DEBUTOVÉ CD: HEJ, ROMALE — Supraphon chystá k vydání album, které vzešlo jako výsledek společného projektu České filharmonie a Idy Kelarové na podporu romských dětí z českých a slovenských […] Posted in

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,69659 s | počet dotazů: 261 | paměť: 72206 KB. | 24.04.2024 - 05:25:17