RECENZE – Ukradené dětství Kamily

Autorka: Danka Šárková
Nakladatelství: Anahita
Rok vydání: 2018
Počet stran: 192
ISBN: 978-80-87740-15-6

Anotace:
Když přijde na svět Kamila, všichni se radují, že je další človíček na světě. Jenže miminko se narodí do katolické rodiny, kde matka „zradila“ snad vše, co je možné a čeká ji za to krutý trest. Kamile je ukradeno dětství a nikdo to nevidí. Ani kněz! Přežívá ze dne na den. Jakmile nabude plnoletosti, vystoupí z církve a utíká za hranice do daleké Asie. S batohem na zádech zjišťuje, že všude žijí lidé, kteří jsou ochotni jí pomoci a poznává, že existují i jiná náboženství. Najde nejen ztracenou víru v sebe, důstojnost a milujícího partnera? A jak dopadne ten, kdo jí i matce způsobil veliké šrámy na duši? Druhá část knihy se odehrává v Asii, po které autorka cestovala s batohem na zádech, a většina míst a událostí, které Kamilu potkají, zažila na vlastní kůži.

Zdena otěhotní a jelikož žije v silně nábožensky založené rodině a tatínek se nekoná, vezmou rodiče situaci do svých rukou. Dceři seženou, v podstatě koupí manžela, aby se dítě narodilo do úplného rodinného svazku a na jejich rodinu tak nepadla hanba. Zdena se tedy nedobrovolně provdá za Martina Brauna, o dvacet let staršího vojáka z povolání. A tím končí její poklidný život a začíná drezúra a psychický i fyzický teror. Narodí se Kamila, kterou ovšem Martin nepřijme a tudíž děťátko vychovávají prarodiče. K matce a otčímovi chodí pouze na návštěvu. Vůbec jí to nevadí, u prarodičů je šťastná. V deseti letech se však musí k rodičům nastěhovat a začíná tak i ona pociťovat pokřivenou povahu svého nevlastního otce. Později si začne z brigád ukládat peníze, aby dosažením plnoletosti mohla z domu odejít. Z matky se stala zdeptaná lidská troska, která se stejně o Kamilu nezajímá a uvnitř sebe ji viní ze všeho, co ji potkalo, a nevlastní otec ji nesnáší. Po narozeninách odlétá Kamila jen s pár věcmi do Asie pryč od kruté reality, která ji dosud obklopovala. Nechce skončit jako matka, která se stala bezduchou loutkou v područí šíleného tyrana.

Musím říct, že na to, jak je kniha útlá, je velmi silná. A nepotřebuje ani stránku navíc k tomu, aby nám autorka ukázala, kam až může zajít absolutní propadnutí víře a tyranské a manipulativní chování jednoho muže. Přestože jako dítě získá Kamila jedinou lásku v prarodičích, oni byli ti první, kteří spustili stavidlo Zdenčina neštěstí a pozvolné proměny v lidskou trosku tím, že jí doslova prodali cizímu muži. Martin Braun Zdenku absolutně zmanipuloval, po spoustu let ji fyzicky a psychicky týral, znásilňoval a později i před očima její dcery. Zdena postupem času přestala odporovat a vlastně se stala na svém trýzniteli závislá. Je to opravdu šílené, co se mezi lidmi může dít a nikdo okolo o tom vlastně ani nemusí vědět. Přestože jde o smyšlený příběh, je mi úplně jasné, že podobných existuje v reálném světě spoustu, bohužel.

Knihu můžu všem vřele doporučit. Tento psychologický příběh protkaný v druhé polovině cestopisem, se čte skvěle, nebudete se moci od stránek odtrhnout. Asijská místa, na která nás autorka v příběhu zavedla, sama procestovala, takže jsou popsány autenticky a tyto pasáže mě rovněž hodně bavily.

Kniha nemusí mít 400 stran, aby byla dostatečně silná a zasáhla vás. Ukradené dětství Kamily je důkazem, že i na necelých dvou stovkách stran lze vystavit kvalitní psychologický příběh. Palec nahoru získává také nádherná obálka.

O autorce:
Danka Šárková je vlastním jménem Šárka Denková. Píše společenské romány a ráda cestuje. Všechny autorčiny knihy pojednávají o vztazích v rodinách, na pracovišti a některé jsou i s kriminální zápletkou. Pravidelně publikovala a stále občas publikuje v tištěných i elektronických mediích jako externí redaktorka. Vede kurzy automatického psaní, kde učí své klienty, jak vidět v obrazech a umět to zapsat. Se svým partnerem procestovala Afriku a Asii (Kambodža, Thajsko, Malajsie, Etiopie, Tanzánie a Jihoafrická republika), odkud čerpá inspiraci. Věnuje se ručním pracím, zejména pletení. Ráda relaxuje a nabírá energii na hřbetu koně a při tůrách po hřebenech hor. Dnes žije na samotě v Krkonoších se svým přítelem, psem a kočkami.
Hodnocení: 93%

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji autorce Dance Šárkové. Knihu můžete zakoupit zde na stránkách.