Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > The Outsider

The Outsider

Netflix tenhle rok roz­jíž­dí ve vel­kém sty­lu a v břez­nu uve­dl hned něko­lik exklu­ziv­ních novi­nek do své nabíd­ky. Ne vždy však tohle zna­me­ná dob­ré zprá­vy pro kon­co­vé­ho divá­ka. I když nedáv­ná Anihilace je sním­kem, kte­rý si pozor­nost beze­spo­ru zaslou­ží, pře­de­šlé záře­zy toho­to stre­a­mo­va­cí­ho gigan­ta zase tak slav­né neby­ly. A bohu­žel v tom­to pří­pa­dě novin­ka The Outsider reno­mé pří­liš neza­chra­ňu­je. Nadějný pro­jekt se kte­rým bylo spo­jo­vá­no v minu­los­ti hned něko­lik vel­kých jmen jak na pozi­ci reži­sé­ra, tak do hlav­ní role, nako­nec při­chá­zí v pod­stat­ně odliš­né podo­bě než bylo zamýš­le­no. A pokud jste vidě­li ale­spoň jeden nebo dva fil­my z pro­stře­dí asij­ské­ho pod­svě­tí, moc nové­ho vám tahle novin­ka nepři­ne­se.

Dezertér Nick Lowell (Jared Leto) si odpy­ká­vá trest ve věze­ní v Osace, kde se sezna­mu­je s Kiyoshim (Tadanobu Asano), kte­ré­ho zachra­ňu­je před smr­tí obě­še­ním, kte­rou pro něj při­pra­vi­li ostat­ní věz­ni. Patří totiž do jed­no­ho z kla­nů Yakuzy. Následně mu pomů­že utéct, za což se mu Kiyoshi odvdě­čí zaří­ze­ním jeho pro­puš­tě­ní a zaměst­ná­ním, kde pro Shiromatsu klan má dělat špi­na­vou prá­ci. Nick se i přes svůj původ brzy osvěd­čí. Na obzo­ru je ovšem klan Seizu, kte­rý má v plá­nu pře­vzít měs­to pod svo­ji nad­vlá­du...

Dlouhou ces­tu na fil­mo­vá plát­na měl sní­mek The Outsider, na jeho režij­ní ses­li se vystří­da­li Daniel Espinosa (kte­rý počí­tal s Michaelem Fassbenderem do hlav­ní role), poté se fil­mu upsal legen­dár­ní Takashi Miike (pro něhož to měl být ang­lic­ky mlu­ve­ný debut s Tomem Hardym v hlav­ní roli). Z toho ovšem kvů­li vytí­že­nos­ti Hardyho sešlo a film tak skon­čil v rukou Martina Zandvlieta, kte­rý dostal k ruce osca­ro­vé­ho Jareda Leta do hlav­ní role. Mohli bychom tak spe­ku­lo­vat o tom, co za film moh­la tahle podí­va­ná v rukou něko­ho schop­něj­ší­ho být, nicmé­ně The Outsider se nako­nec k divá­kům dostal v této podo­bě a pří­liš důvo­dů k rados­ti s sebou nepři­ne­sl. To co totiž v jádru skrý­vá je jaký­si výběr best-off podob­ně ladě­ných fil­mů, kte­rý nepři­ná­ší nad rámec recyk­la­ce ově­ře­ných prv­ků nic moc nové­ho. Jeden by až řekl, že s tro­chou ini­ci­a­ti­vy by tahle podí­va­ná vyda­la na doce­la zají­ma­vou hru bin­ga.
To je ovšem zatra­ce­ná ško­da, neboť podob­ných pří­bě­hů bylo nato­če­no nespo­čet­né množ­ství. A The Outsider nena­bí­zí nic nové­ho, tedy nad rámec podiv­ně nepří­jem­né­ho (v tom správ­ném slo­va smys­lu) Jareda Leta. Ten je v hlav­ní roli poměr­ně pře­svěd­či­vý, jeho herec­ký výkon ovšem doce­la hatí způ­sob, jakým je napsá­na a rea­li­zo­vá­na jeho posta­va.
Zamrzí to o to víc, když se člo­věk podí­vá na audi­o­vi­zu­ál­ní strán­ku fil­mu, kte­rá (byť tedy beru v potaz poně­kud komor­něj­ší poje­tí a absen­ci vel­kých scén) roz­hod­ně má navíc a zůstá­vá půso­bi­vá i v momen­tech, kdy veš­ke­ré­mu fil­mu oko­lo dochá­zí doce­la rych­le dech. Tohle by mělo mož­ná tak úspěch jako akč­ní béč­ko (kdy­by tvůr­ci při­da­li akce), než jako pře­mýš­li­vý thriller z pro­stře­dí vál­ky gan­gů.
The Outsider je tak i přes sluš­ný poten­ci­ál tak tro­chu stře­lou do vlast­ní nohy. Zajímavé obra­zo­vé zpra­co­vá­ní fil­mu hatí po všech strán­kách prů­měr­ná pří­bě­ho­vá strán­ka, kte­rá se ze všech sil sna­ží zrecyklo­vat nápa­dy z jiných, pod­stat­ně lep­ších fil­mů. To se jí ovšem pří­liš neda­ří a díky absen­ci čeho­ko­liv ori­gi­nál­ní­ho nebo oso­bi­té­ho tak kon­čí jako tako­vý nedo­mr­lý pokus o něco, co tam zrov­na není. Pokud jste touhle téma­ti­kou ve fil­mu netknu­tí, pak tahle dvou­ho­din­ka asi vylo­že­ně neuško­dí, pokud už něja­kou výpra­vu do japon­ské­ho pod­svě­tí za sebou máte, The Outsider vám nic nové­ho nepři­ne­se.

Jared Leto jako elit­ní zabi­ják Yakuzy a dvě hodi­ny ve spo­leč­nos­ti v jádru tuc­to­vé­ho  a něko­li­krát omle­té­ho pří­bě­hu, kte­rý nemá moc čím nadchnout. Surovost, kva­lit­ní audi­o­vi­zu­ál­ní zpra­co­vá­ní a sluš­ná kame­ra tu sice jsou, dojmy ale i film samot­ný se vám ale doce­la rych­le vypa­ří z hla­vy, pře­de­vším díky pře­hna­né­mu lpě­ní na kopí­ro­vá­ní pod­stat­ně lep­ších či ale­spoň lépe pro­ve­de­ných pří­bě­hů obdob­né­ho raže­ní a absen­ci čeho­ko­liv nové­ho nebo zají­ma­vé­ho.

The Outsider
Drama / Krimi / Mysteriózní / Thriller

USA, 2018, 120 min

Režie: Martin Zandvliet
Scénář: Andrew Baldwin
Kamera: Camilla Hjelm Knudsen
Hrají: Jared Leto, Tadanobu Asano, Kippei Šiina, Šiori Kucuna, Emile Hirsch, Rory Cochrane, Nao Ómori, Min Tanaka, Masaki Miura, Šun Sugata, Hiroja Šimizu, Dais Young, Gó Džibiki, Jasuši Fučikami, Eita Okuno, Nozomi de Lencquesaing, Keisaku Kimura
Producenti: Ken Kao, Art Linson, John Linson, Mikael Chr. Rieks
Střih: Mikkel E.G. Nielsen
Scénografie: Gitte Malling