Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > The Dirt

The Dirt

Kapela Queen, kte­rá před něko­li­ka měsí­ci zabo­do­va­la na stří­br­ném plát­ně ve fil­mu Bohemian Rhapsody není jedi­ná, kte­rá se dlou­hé roky se svým pří­bě­hem sna­ži­la pro­bo­jo­vat na stří­br­ná plát­na. Američtí rocke­ři Mötley Crüe se pokou­še­li svůj pří­běh pro­tla­čit do fil­mo­vé podo­by více jak deset let, aby se jim to nako­nec poda­ři­lo v podo­bě novin­ky od Netflixu s názvem The Dirt, kte­rá je adap­ta­cí stej­no­jmen­né kni­hy popi­su­jí­cí pří­běh této slav­né kape­ly. Jak se bio­gra­fie, kte­rá sli­bo­va­la nebrat si žád­né ser­vít­ky, nako­nec poved­la?

V prů­bě­hu sedm­de­sá­tých let Frank Carlton Feranna Jr. (Douglas Booth) se osa­mo­stat­ňu­je od své mat­ky alko­ho­lič­ky a nechá­vá si změ­nit jmé­no na Nikki Sixx. Poté co něja­kou dobu hra­je v kape­le London, se tohle hudeb­ní usku­pe­ní roz­pa­dá a Sixx začí­ná for­mo­vat svůj nový hudeb­ní pro­jekt. To co se začí­ná počát­kem osm­de­sá­tých let v jeho rukou rodit se však brzy sta­ne legen­dou, kte­rá se pro­sla­ví jak svo­jí hud­bou, tak svým cho­vá­ním mimo pódi­um...

I když jsou Mötley Crüe hod­ně zná­mým hudeb­ním usku­pe­ním, do věhla­su s jakým ope­ro­val tře­ba prá­vě film Bohemian Rhapsody mají zkrát­ka hod­ně dale­ko. To ovšem nezna­me­ná, že by jejich pří­běh byl o to méně zají­ma­vý. Nekonečné pár­ty, dro­gy, alko­hol, sex a všech­no kolem toho. Co jiné­ho taky čekat od fil­mu o kape­le, kte­rá si ono pří­slo­več­né Sex, Drogy a Rock’n’Roll vza­la jako život­ní man­t­ru. Jak se ale se sku­pi­nou nezod­po­věd­ných rocke­rů pro kte­ré byla celá kari­é­ra jen jed­na vel­ká pár­ty vypo­řá­dal?

The Dirt se sna­ží sta­vět jako svůj hlav­ní vývoz­ní arti­kl fakt, že na roz­díl od jiných v rám­ci mož­nos­tí umír­ně­něj­ších hudebně-životopisných fil­mů se kon­tro­ver­zi film nevy­hý­bá a napl­no se do ní pono­ří. A to i v rám­ci mož­nos­tí fun­gu­je. Film vykres­lu­je kape­lu jako ban­du zhý­ře­lých hvěz­di­ček, kte­ré zvlá­da­jí pení­ze rozfofro­vat stej­ným tem­pem, jako je vydě­lá­vat bez ohle­du na oko­lí nebo násled­ky svých činů. Film se navíc nebo­jí zachá­zet ale­spoň čás­teč­ně za hra­ni­ci toho co je i v tak­to nasta­ve­ném fil­mu běž­né a tak si drog, sexu a nechut­nos­tí, zkrát­ka té pořád­né rocko­vé pár­ty ve fil­mu uži­je­te dosy­tos­ti. Jako bonus pak při­ho­dí i moment s Ozzy Osbournem (kte­ré­ho si zahrál Tony Cavalero) kte­rý se vám zary­je do pamě­ti asi nej­víc z celé téhle neko­neč­né jízdy. Ale ten pro­blém je, že pokud bys­te se zača­li tro­chu více nimrat v oné dra­ma­tic­ké slož­ce pod tím­to náno­sem pár­ty, sexu, alko­ho­lu a drog, tam film začí­ná uka­zo­vat své sla­bi­ny.
Jasně, ono film o kape­le s módou a sty­li­za­cí, jakou byli a jsou Mötley Crüe, má svým způ­so­bem pro­blém přes­ně tenhle styl pro­dat, reži­sér Jeff Tremaine ovem mož­ná až pří­liš mno­ho spo­lé­há na fakt, že mu onu zjed­no­du­še­nost, nai­vi­tu a vyuměl­ko­va­nou pří­mo­ča­rost bude­te trpět po celé dvě hodi­ny. Jakmile se totiž The Dirt pus­tí do vět­ší dra­ma­ti­za­ce a upus­tí od té žovi­ál­něj­ší vlny, začne se vkrá­dat pocit tako­vé umě­lo­ti­ny, z jaké byly vyro­be­ny paru­ky hlav­ních akté­rů.
Rozhodně tomu ale nepo­má­há fakt, že co se týče herec­ké­ho ansám­blu, zrov­na dva­krát vel­ká výhra to také neby­la. Colson Baker ali­as Machine Gun Kelly je v roli Tommyho Lee pře­kva­pi­vě jako doma a jed­na z těch lep­ších věcí na fil­mu. Naopak Iwan Rheon půso­bí celý film oprav­du hod­ně na hra­ně a Daniel Webber je tak umě­lý ve svo­jí roli, že se mi po celou dobu pro­jek­ce vkrá­da­ly do hla­vy momen­ty Derka Zoolandera. A to asi není úpl­ně ten dojem, jaký by asi tvůr­ci chtě­li od váž­ně míně­né­ho pří­bě­hu kape­ly.
Řemeslně se ale jed­ná o stan­dard­ní prá­ci, kte­ré do karet hra­je něko­li­ke­rá rekre­a­ce momen­tů z his­to­rie kape­ly, ve kte­ré tahle ban­da i ve fil­mo­vé podo­bě fun­gu­je. Pokud tak pomi­ne­te fakt, že scé­nář jako tako­vý je pře­de­vším v dra­ma­tic­kých čás­tech poně­kud hod­ně zjed­no­du­še­ný a až pří­liš pří­mo­ča­rý, vylo­že­né zkla­má­ní se v tomhle sním­ku neskrý­vá.

The Dirt je zkrát­ka jed­na vel­ká fil­mo­vá pár­ty kte­rá osla­vu­je život­ní styl i dává pro­stor osob­ním pře­šla­pům, díky kte­rým je jmé­no Mötley Crüe zná­mé i dnes. I když se nebo­jí kon­tro­ver­ze a ote­vře­ně se pouš­tí do pro­ble­ma­tic­kých strá­nek toho­to usku­pe­ní (mini­mál­ně více než jiné srov­na­tel­né fil­my), nemů­že­te se ve výsled­ku zba­vit dojmu, že je to celé vlast­ně tak tro­chu „jako“ a samot­ná pod­sta­ta fil­mu tak tro­chu uni­ká. Pro fanouš­ky kape­ly se jed­ná roz­hod­ně o povin­nost, pro ostat­ní se jed­ná o zají­ma­vé nece­lé dvě hodi­ny, během kte­rých si může­te při­blí­žit pří­běh jed­né nechval­ně zná­mé rocko­vé kape­ly. Bitva o vav­ří­ny se ale ten­to­krát váž­ně svá­dět nebu­de.
Své vel­ko­le­pé bio­gra­fie se dočka­li i Mötley Crüe. A stej­ně jako kape­la má tenhle film nej­vět­ší šťá­vu v momen­tech, kdy dochá­zí na sex, dro­gy a roc­k’­n’roll. Jakmile ovšem dojde na lámá­ní chle­ba, The Dirt se nemů­že zba­vit poci­tu umě­los­ti, vykon­stru­o­va­nos­ti a zby­teč­né pří­mo­ča­ros­ti. Pro fanouš­ky asi povin­nost, pro ostat­ní jen tro­chu ostřej­ší ver­ze kla­sic­ké­ho rocko­vé­ho por­trétu z ran­ku jako tře­ba The Runaways.

The Dirt
Životopisný / Hudební

USA, 2019, 107 min

Režie: Jeff Tremaine
Předloha: Tommy Lee (kni­ha), Vince Neil (kni­ha)
Scénář: Tom Kapinos, Rich Wilkes
Kamera: Toby Oliver
Hudba: Paul Haslinger
Hrají: Machine Gun Kelly, Iwan Rheon, Pete Davidson, Leven Rambin, Douglas Booth, Daniel Webber, David Costabile, Kabby Borders, Tony Cavalero, Joe Chrest, Joshua Mikel, Courtney Dietz, Rebekah Graf, Sylvia Grace Crim, David Kallaway, Mark Ashworth, Martin Bats Bradford, Christian Gehring, Blaine Kern III, Betsy Holt, Jordan Lane Price, Erin Ownbey, Aaron Jay Rome, Peter Jaymes Jr.
Producenti: Erik Olsen, Julie Yorn, Rick Yorn
Střih: Melissa Kent
Scénografie: Melanie Jones