Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Polski film [75%]

Polski film [75%]

Polski film

V kinech ČR od: 12.07.2012 Aerofilms
V kinech SR od: 11.10.2012 ASFK

Režie: Marek Najbrt
Scénář: Robert Geisler, Benjamin Tucek, Marek Najbrt
Hrají: Jan Budař, Tomáš Matonoha, Josef Polášek, Pavel Liška, Marek Daniel, Jana Plodková, Lucie Benešová, Katarzyna Zawadzka, Krzysztof Czeczot, Marcin Kobierski, Kristýna Boková-Lišková, John Malkovich

Spojení slov ori­gi­nál­ní nebo expe­ri­ment a čes­ký film není zrov­na obvyk­lým úka­zem v domá­cí kino­dis­tri­buci. Někteří tvůr­ci nej­spí­še pova­žu­jí inven­ci za spros­té slo­vo a tak dopu­jí do kin pře­váž­ně před­ví­da­tel­né­ho humo­ru i děje, se sta­rý­mi zná­mý­mi, tak nějak pro ty svo­je čes­ké divá­ky. Naštěstí je tu pořád pár fil­ma­řů, kte­ří se pokou­ší dělat film a ne jen sérii dob­ře zná­mých po sobě jdou­cích scé­nek s pro­mě­nou rekvi­zit. Marek Najbrt pat­ří mezi tako­vé tvůr­ce, o čemž pře­svěd­čil obe­cen­stvo svým sním­kem Protektor z roku 2009. Když s ním však spo­jí síly osob­nos­ti čes­ké kome­di­ál­ní scé­ny Maronoha, Liška a dal­ší, roz­hod­ně to vypa­dá, že je na co se těšit.

Čtveřice her­ců Daniel, Matonoha, Polášek a Liška, odcho­va­ná brněn­skou JAMU při­chá­zí s nápa­dem jak oži­vit jejich uva­da­jí­cí herec­ké kari­é­ry. Oživí for­mát své­ho dáv­né­ho pro­jek­tu Komediograf v nové, fil­mo­vé podo­bě. O natá­če­ní toho­to fil­mu pak vznik­ne doku­ment. Celý pro­jekt je ovšem nároč­něj­ší po finanč­ní strán­ce než se pro­du­cent Matonoha zpr­vu domní­val a tak musí kýv­nout na nabíd­ku pol­ské kopro­duk­ce kte­rá ale­spoň z čás­ti pře­su­ne natá­če­ní také do pol­ské­ho Krakova. Nejsou to ale jen zása­hy z pol­ské stra­ny, kte­ré posu­nou film na šik­mou plo­chu. V obno­ve­né spo­lu­prá­ci této čtve­ři­ce brzy při­chá­zí na svět­lo neu­za­vře­né spo­ry z minu­los­ti.

Ač se to mož­ná z počát­ku nezdá, Polski film je poně­kud těž­ce ucho­pi­tel­ný sní­mek, neboť vychá­zí z prin­ci­pů moc­ku­men­ta­ry žán­ru, nicmé­ně jaké­ko­liv zaška­tul­ko­vá­ní fil­mu není vylo­že­ně na mís­tě. Celé je to totiž sta­vě­né na oso­bi­tém humo­ru této čtve­ři­ce, kte­rý ačko­liv se pohy­bu­je v rám­ci kla­sic­kých bari­ér čes­ké humo­ru a spo­lé­há na léty ově­ře­ná spros­tá slo­va jako kata­ly­zá­tor divác­ké­ho smí­chu, nako­nec se vždy vra­cí do výcho­zí­ho bodu, kte­rým je prá­vě oso­bi­tost pou­ži­té­ho humo­ru. Jak říká pří­mo jeden pol­ský expert na čes­ký humor, sní­mek neob­sa­hu­je čes­ký humor, neob­sa­hu­je ani pol­ský, on vlast­ně není ani vtip­ný. Tak proč se část pub­li­ka výbor­ně baví, když dru­há část nesku­teč­ně trpí? Jednoduše pro­to, že jako téměř kaž­dý expe­ri­ment, potře­bu­je Polski film ide­ál­ní pod­mín­ky k tomu aby byl úspěš­ný. Pokud se tak nena­la­dí­te na vlnu humo­ru, skr­ze kte­rý si tvůr­ci děla­jí sran­du skr­ze něko­lik úrov­ní až pří­mo na úro­veň divá­ka a při­tom si hra­jí pří­mo s fil­mem samot­ným, bude pro vás téměř dvou­ho­di­no­vá výpra­va na natá­če­ní sním­ku kte­rý nikdy nevzni­kl dal­ším odpa­dem čes­ké fil­mo­vé pro­duk­ce.

Je tu ovšem také dru­há mož­nost. A to tako­vá, že se nala­dí­te na humor pánů z Brna a bude­te si uží­vat jejich eska­pá­dy stej­ně, jako si je oni uží­va­jí na plát­ně. Samozřejmě teď netvr­dím, že sní­mek nemá vylo­že­ně hlu­chá mís­ta. Ano má a má jich hod­ně. Naštěstí ovšem nejsou tak zásad­ně dlou­há, aby vás to trá­pi­lo del­ší dobu. Snímek totiž nabí­zí dosta­tek pod­mě­tů k tomu, aby jste si jej uži­li i přes­to. To co sní­mek nabí­zí je totiž mís­ty blbý ale přes­to kon­cen­t­ro­va­ný úlet, kte­rý jen tak v čes­kých kinech zase neu­vi­dí­te a při kte­rém se bude­te bavit zejmé­na na účet absur­di­ty a tref­nos­ti někte­rých momen­tů. Jednoduše a pros­tě tako­vá kama­rád­ská estrá­da, na kte­rou jste omy­lem dosta­li pozván­ku.

Polski film roz­hod­ně není kdo­ví jak skvě­lou zále­ži­tos­tí, kte­rá by boři­la mil­ní­ky čes­ké pro­duk­ce. Co však při­ná­ší je kon­tro­verz­ní sní­mek, kte­rý vás bude buď­to bavit, nebo bude u vás aspi­ro­vat na titul kra­vi­na roku. Pokud vám humor sed­ne, poba­ví­te se víc než dob­ře i na úkor občas­né­mu až pří­liš vel­ké­mu expe­ri­men­to­vá­ní ze stra­ny jak herec­ké­ho tak sce­náris­tic­ké­ho ansám­blu. Jako jed­no­rá­zo­vý expe­ri­ment říkám ano, napo­dru­hé by podob­ná sáz­ka ale už vyjít nemu­se­la.

Parta čtyř zná­mých her­ců se roz­hod­la zavzpo­mí­nat na svá mla­dá léta. To vše v expe­ri­men­tál­ním sním­ku, kte­rý ačko­liv sází na osvěd­če­né ber­lič­ky k zába­vě divá­ka, fun­gu­je v cel­ku i jako ori­gi­nál­ní zábav­ná kome­die posta­ve­ná na u nás ne zrov­na obvyk­lém moc­ku­men­ta­ry žán­ru. Obsahuje však také vel­ké množ­ství chyb a hlu­chých míst kte­ré troš­ku ztrp­ču­jí sko­ro dvou­ho­di­no­vou sto­páž fil­mu. Pokud se ovšem nala­dí­te na oso­bi­tý humor, bavit se bude­te i přes­to dob­ře. Pokud vám úvod­ní dva­ce­ti­mi­nu­tov­ka nesed­ne, dopo­ru­ču­ji hle­dat někde jin­de.

Podívejte se na hodnocení Polski film na Kinoboxu.

Hodnocení: 75%
45% Originalita