Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Anthropoid [75%]

Anthropoid [75%]

rp anthropoid movie photo stills 2.jpg
rp anthropoid movie photo stills 2.jpg
České ději­ny nejsou zrov­na tra­dič­ním zdro­jem látek pro ame­ric­ké a brit­ské fil­my. Proto potě­ší, když se v kopro­duk­ci zahra­nič­ní tvůr­ci roz­hod­nou zpra­co­vat někte­rý z důle­ži­tých momen­tů čes­ké his­to­rie. Ve fil­mu Anthropoid se reži­sér Sean Ellis roz­ho­dl při­blí­žit vojen­skou ope­ra­ci na úze­mí oku­po­va­né­ho Československa, kte­rá měla za násle­dek aten­tát na Reinharda Heydricha. Jak se tenhle oče­ká­va­ný film vyve­dl?

Josef Gabčík (Cillian Murphy) a Jan Kubiš (Jamie Dornan) byli strůj­ci jed­no­ho z nej­dů­le­ži­těj­ších momen­tů dru­hé svě­to­vé vál­ky pro obča­ny Československa. Atentát na „praž­ské­ho řez­ní­ka“ Reinharda Heydricha byl ovšem vyso­ce ris­kant­ní ope­ra­cí, za kte­rou zapla­ti­lo živo­ty tisí­ce Čechů a Slováků. Operace Anthropoid, jak se tenhle mané­vr čes­ké­ho odpo­ru pro­ti nacis­tic­ké­mu reži­mu zapsal do dějin, byl důle­ži­tým mil­ní­kem, kte­rý byl také jedi­ným úspěš­ným aten­tá­tem vyso­ce posta­ve­né­ho úřed­ní­ka v obdo­bí 2. svě­to­vé vál­ky.

Anthropoid má jeden zásad­ní pro­blém. Tím je pře­váž­ně čes­ké obsa­ze­ní, kte­ré je vázá­no na brit­ské dia­lo­gy. Češtinu nahra­zu­je ang­lič­ti­na (to bych jako úpl­ný pro­blém nevi­děl), avšak i přes množ­ství čes­kých her­ců mlu­ví­cích ang­lic­ky se sil­ným čes­kým akcen­tem, se drti­vá vět­ši­na názvů míst, osob a věcí vyslo­vu­je ang­lic­ky, spí­še než čes­ky. Místo Oldřicha tak dosta­ne­te Old Riche a podob­ně. Jistě, je to poplat­no tomu, aby zahra­nič­ním her­cům čes­ké reá­lie šly lépe do úst, pro kra­ján­ka ovšem hned něko­lik momen­tů s krko­lom­ný­mi čes­ký­mi patva­ry půso­bí nad­mí­ru vtip­ně.
V momen­tě, kdy se ovšem pře­ne­se­te za ten­to kraj­ně za uši taha­jí­cí neduh, se ovšem v Anthropoidovi odkrý­vá hod­ně sluš­né dobo­vé dra­ma o dvou mužích, kte­ří se i přes nepří­zeň osu­du a vlast­ní pochyb­nos­ti sna­ží zasa­dit cit­li­vou ránu nacis­tic­ké­mu reži­mu. Sean Ellis si je hod­ně jis­tý v kram­fle­cích a dobo­vá Praha mu sed­ne. Navíc, poprav­dě si nevzpo­mí­nám, kdy napo­sle­dy jsem ve fil­mu viděl tak věro­hod­né ztvár­ně­ní čes­ké met­ro­po­le (a to včet­ně čes­kých pro­duk­cí, bohu­žel). Jistě, je tam něko­lik his­to­ric­kých nepřes­nos­tí a men­ších drob­nos­tí, kte­ré by cit­li­věj­ší jedin­ce moh­ly tro­chu pro­vo­ko­vat, v rám­ci main­stre­a­mo­vé pro­duk­ce se ovšem jed­ná o veli­ce pří­jem­né pře­kva­pe­ní.
Herecké duo Jamie DornanCillian Murphy totiž v roli čes­ko­slo­ven­ských par­ty­zá­nů v rám­ci mož­nos­tí fun­gu­je, stej­ně jako fun­gu­je i zby­tek mezi­ná­rod­ní­ho obsa­ze­ní. Film se ale hlav­ně opí­rá o veli­ce sluš­nou audi­o­vi­zu­ál­ní strán­ku, kte­rá dopo­má­há vytvo­řit na plo­še něco málo přes dvě hodi­ny půso­bi­vou atmo­sfé­ru, kte­rou sil­ně dokres­lu­je veli­ce sym­pa­tic­ky sta­vě­ný hudeb­ní dopro­vod Robin Fostera. A tak i když film v závě­ru půso­bí tak o půl hod­ny del­ší, než by muse­lo být, onen pří­jem­ný dojem z pre­ciz­ně zpra­co­va­né­ho his­to­ric­ké­ho téma­tu pře­tr­vá­vá, zvláš­tě pak když film porov­ná­te s vět­ši­nou podob­ných pro­duk­cí posled­ních let.

Anthropoid je tak ve výsled­ku veli­ce pří­jem­ným pře­kva­pe­ním, kte­ré trans­for­mu­je čes­ké ději­ny ve vkus­ný his­to­ric­ký film s řeme­sl­ně vypi­lo­va­nou atmo­sfé­rou a sluš­ným obsa­ze­ním. Jediným pro­blé­mem tak je tro­chu del­ší metráž a za uši taha­jí­cí ang­lic­ká výslov­nost čes­kých jmen a reá­lií. Pokud se ovšem přes toto pře­ne­se­te, dosta­ne­te sluš­ný film s tím správ­ným čes­ko­slo­ven­ským náde­chem, kte­rý ve sty­lo­vém podá­ní odkrý­vá poměr­ně věro­hod­ně jed­nu z nej­dů­le­ži­těj­ších udá­los­tí z dru­hé svě­to­vé vál­ky, kte­rá se ode­hrá­la na úze­mí býva­lé­ho Československa. Navíc, tuhle his­to­ric­kou podí­va­nou si bude­te za čas chtít dát zno­vu.
Pokud bude­te ochot­ni pře­jít za uši taha­jí­cí ang­lic­kou pseu­do­vý­slov­nost čes­kých jmén, Anthropoid skrý­vá nesku­teč­ně půso­bi­vé zpra­co­vá­ní čes­kých dějin, ve kte­rém Sean Ellis zvlá­dá vytvo­řit hut­nou atmo­sfé­ru, pod­po­ře­nou sluš­ným herec­kým obsa­ze­ním a mra­zi­vě přes­ným hudeb­ním dopro­vo­dem. Lepší jak drti­vá vět­ši­na podob­ně polo­že­ných pro­duk­cí posled­ních let.

10% Nacisti
20% Česká his­to­rie
20% Precizní atmo­sfé­ra
50% Světové zpra­co­vá­ní

Anthropoid
(Operácia Anthropoid)
Historický / Thriller / Válečný / Životopisný
Velká Británie / Česko / Francie, 2016, 121 min

Režie: Sean Ellis
Scénář: Sean Ellis, Anthony Frewin
Kamera: Sean Ellis
Hudba: Robin Foster
Hrají: Cillian Murphy, Jamie Dornan, Charlotte Le Bon, Aňa Geislerová, Toby Jones, Harry Lloyd, Alena Mihulová, Sam Keeley, Jan Budař, Ondřej Malý, Mish Boyko, Martin Hofmann, Václav Neužil ml., Bill Milner, Marcin Dorociński, Brian Caspe, Detlef Bothe, Karel Heřmánek ml., Pavel Řezníček, Jiří Šimek, Patrick Kalupa, Igor Bareš, Marek Pospíchal, Pavel Mareš, Justin Svoboda, Miroslav Lhotka
Producenti: Sean Ellis, Mickey Liddell, Pete Shilaimon
Střih: Richard Mettler
Scénografie: Radek Hanák, Morgan Kennedy