Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Místo u moře | Manchester by the Sea [75%]

Místo u moře | Manchester by the Sea [75%]

Oscarová sezo­na se poma­lu blí­ží ke kon­ci a už za nece­lý měsíc bude­me znát ty fil­my, kte­ré si odne­sou soš­ky nej­cen­něj­ší, a ty, kte­rým to zkrát­ka nevy­jde. Jedním ze sním­ků, kte­rý má hned něko­lik želí­zek v ohni je i sní­mek Místo u moře, kte­rý dnes star­tu­je v čes­kých a za měsíc ve slo­ven­ských kinech. Jak se vyda­ři­lo tohle chvá­le­né dra­ma, v jehož hlav­ní roli se obje­vil Casey Affleck a kte­ré mimo herec­kých kate­go­rií bude bojo­vat také o oce­ně­ní za nej­lep­ší film loň­ské­ho roku?A vypla­tí se na něj vyra­zit do kina?

Lee Chandler (Casey Affleck) nemá zrov­na jed­no­du­chý život. Zanedlouho se ovšem jeho situ­a­ce rapid­ně změ­ní v momen­tě, kdy zemře jeho bra­tr Joe (Kyle Chandler) a pře­ne­chá mu do opa­t­rov­nic­tví své­ho nezle­ti­lé­ho syna Patricka (Lucas Hedges). Lee ovšem na tako­vou zod­po­věd­nost není při­pra­ven, pře­de­vším díky vlast­ním hříchům, z minu­los­ti, kte­ré zno­vu vyplý­va­jí napo­vrch.
Místo u moře by se moh­lo zdát na prv­ní pohled jako kte­ré­ko­liv jiné dojem­né dra­ma úto­čí­cí na umě­lec­ká oce­ně­ní, ale není tomu tak. Na roz­díl od ostat­ních fil­mů, ve kte­rých se pozor­nost sou­stře­dí na nemoc­né­ho či jinak indis­po­no­va­né­ho člo­vě­ka, zde film před­sta­vu­je nor­mál­ní­ho muže, bra­t­ra zemře­lé­ho, kte­rý se naráz musí vypo­řá­dat s nepří­jem­nou a nezá­vi­dě­ní­hod­nou situ­a­cí. Až s postu­pem fil­mu je pak odha­le­na neve­se­lá minu­lost hlav­ní­ho hrdi­ny a sku­teč­ný dopad, jaký na něj rodin­ná tragé­die má.

Režisér a scé­náris­ta Kenneth Lonergan navíc zvlá­dá v rám­ci fil­mu vytvo­řit sil­nou atmo­sfé­ru, ve kte­ré jed­not­li­vé kon­fron­ta­ce a momen­ty jak z fil­mo­vé sou­čas­nos­ti tak fla­shbac­ky, vyzní­va­jí o to více. Napomáhá tomu tro­chu netra­dič­ní vyprá­vě­ní pří­bě­hu, opí­ra­jí­cí se mís­ty jen o názna­ky, neboť to je vše, co pří­běh ke komu­ni­ka­ci se svým divá­kem potře­bu­je. Jediným výraz­něj­ším pro­blé­mem jsou v tomhle ohle­du snad jen někte­ré momen­ty s posta­vou Lucase Hedgese, kte­ré půso­bí mož­ná snad jen tro­chu umě­le­ji, než by bylo vhod­né. Minimálně v porov­ná­ní se zbyt­kem herec­ké­ho ansám­blu, kte­ré­mu vévo­dí opět skvě­lý Affleck.

Co se týče audi­o­vi­zu­ál­ní­ho zpra­co­vá­ní, tady se jede na jis­to­tu. Žádné kom­pli­ko­va­né poku­sy nebo expe­ri­men­ty, ale sluš­ná žánro­vá fil­ma­ři­na, kte­rá nechá­vá spí­še vynik­nout her­ce a samot­ný pří­běh, než aby na sebe str­há­va­la pozor­nost. Potěší mož­ná snad jen sluš­ný hudeb­ní dopro­vod Lesley Barber, kte­rý v něko­li­ka momen­tech nakop­ne atmo­sfé­ru a tíži­vost celé­ho fil­mu tím správ­ným smě­rem.
Místo u moře není kdo­ví­jak zvlášt­ním nebo oje­di­ně­lým sním­kem, spí­še však pre­ciz­ně odve­de­ným dra­ma­tem, ve kte­rém Kenneth Lonergan dává vynik­nout svým hrdi­nům a jejich osudům. Nepříjemné, mís­ty mra­zi­vě kru­té ale tako­vý je holt život. Pokud si tedy na nezá­vis­lá dra­ma­ta potr­pí­te, nehle­dej­te dále. Tohle je film přes­ně pro vás. Pro ostat­ní je Místo u moře dal­ším z řady nezá­vis­lých dra­mat, kte­rým se vypla­tí dát šan­ci už jen z prin­ci­pu.

Poctivě nato­če­né osob­ní dra­ma, kte­ré na jed­né rodin­né tragé­dii roze­bí­rá nepří­liš závi­dě­ní­hod­ný pří­běh oby­čej­né­ho muže. Skvělé herec­ky i scé­náris­tic­ky v mož­ná pří­liš tra­dič­ně „osca­ro­vém“ bale­ní. I tak se jed­ná o skvě­lý sní­mek, jenž si pozor­nost zaslou­ží.
20% Lodě a ryba­ře­ní
50% Osobní tragé­die
30% Dospívání a vyrov­ná­ní se se svě­tem

Místo u moře
(Manchester by the Sea, Miesto pri mori)
Drama
USA, 2016, 137 min

Režie: Kenneth Lonergan
Scénář: Kenneth Lonergan
Kamera: Jody Lee Lipes
Hudba: Lesley Barber

Hrají: Casey Affleck, Lucas Hedges, Kyle Chandler, Michelle Williams, Heather Burns, Tate Donovan, Josh Hamilton, Matthew Broderick, Gretchen Mol, Tom Kemp, Anna Baryshnikov, Jeffrey Corazzini, Kara Hayward, Erica McDermott, Susan Pourfar, Kenneth Lonergan

Producenti: Chris Moore, Matt Damon, Kevin J. Walsh, Lauren Beck, Kimberly Steward
Střih: Jennifer Lame
Scénografie: Ruth De Jong