Moc českých velkofilmů v kinech ročně nenajdete. Ono podmínky pro natočení nákladných produkcí u nás zrovna nejsou ty nejlepší a mnohdy je na natočení právě takových snímků potřeba rozpočet hned několika typicky českých komedií, které zpravidla bývají komerčně úspěšnější. Čas od času to ale přesto někteří odvážlivci zkusí. Tím nejnovějším je osvědčený režisér Filip Renč, který si na paškál vzal portrét jedné z nejkontroverznějších hereček českého a československého filmu, Lídy Baarové. Jak dopadl hvězdně obsazený životopisný film, který nedávno vstoupil do většiny českých kin?
Příběh Lídy Baarové (Táňa Pauhofová) je ten o úspěchu i pádu. Jako mladá herečka získala poměrně rychle slávu a věhlas v domácím Československu a tak pozvánka do zahraničí na sebe nenechala dlouho čekat. Jenže právě ta se herečce stala osudnou. Díky jejímu půvabu si ji německý filmový průmysl oblíbil a Lída upoutala i pozornost nejvyšších představitelů nového nacistického režimu v Německu. Své sympatie ji začal projevovat i sám říšský ministr propagandy Joseph Goebbels (Karl Markovics) a Lídě tyto pozornost nebyla nepříjemná. Díky této známosti její kariéra ještě více rostla. Jenže následující milostný poměr se proměnil v hrátky s ohněm, které nakonec někoho spálí...
Tak a je to tady. Renč dotlačil do kin jeden ze dvou letošních velkých filmů a většině lidí bohužel zbudou tak akorát oči pro pláč. Proč? Inu možná proto, že mu snímek docela výrazně rozpadá pod rukama a z očekávané a nákladné výpravné podívané je nakonec jen téměř dvouhodinová kostýmní fraška, která doplácí na to, že vlastně úplně neví, čím chce být. Daleko drastičtější a pro film významnější je chyba toho, že jednotlivé prvky filmu spolu ale ani na moment nefungují.
Historická novinka totiž už od prvních vteřin začíná vrstvit prvky z jednotlivých žánrů a módů produkce filmů jak na běžícím páse a přitom stíhá hned od těchto momentů také udivovat svoji vizuální stránkou. Až na několik momentů totiž Renč snímá pomocí kameramana Petra Hojdy akci tak podivným způsobem, že se vytrácí jakákoliv filmová iluze či atmosféra a tahle převážně kostýmní vztahová eskapáda se proměňuje v něco jako lacinou telenovela, která je prokládána přehnaně vážnou divadelní inscenací, zatímco si režisér jede svoje fetiše které se rozprostírají od prahů rodinné komedie až po béčkové thrillery a film noir. Bohužel ani jedna z těchto stránek ve filmu vlastně nefunguje, čemuž nepomáhá ani do extrémů zahnaná hudební složka, která byť je na vysoce kvalitní úrovni, je tak zbytečně přehnaně dramatická, že se tomu člověk musí až místy smát.
To se ovšem týká i hereckých představitelů. Množství hereckého potenciálu a slavných tváří je ve filmu nebývale vysoké, nicméně až na jednoho představitele je to všechno na úrovni divadelních spolků z dolní polní. Tuhle nezaujaté, tuhle přehnaně dramatické ale v celku nevyrovnané a hloupě podané. Paradoxem je, že z toho množství herců a hereček pro mě vyčnívá jen Pavel Kříž. Trochu nechápu kritiku jeho postavy, neboť v jeho podání je říšský vůdce příjemně barvitý s parádně podanou mimikou a i pohyby těla. Díky tomu všechny tři scény ve kterých se objeví ve výraznější roli nekompromisně krade pro sebe. A to říkám jako člověk, který jej moc nemusí a o jeho hereckých schopnostech nemá valné mínění. A právě on jako jediný mi utkvěl v paměti, protože v jeho výkonu a předvedení jedné z nejvýraznějších osobností historie neshledávám chybu.
Samozřejmě vše je limitováno špatným, ale vážně špatným scénářem. Ten postavy mění v hloupé karikatury odříkávající přepálené repliky, což je podpořeno ještě hodně nadsazeným postsynchronem v případě zahraničních herců. Ve výsledku tak nakonec zůstává rozum stát nad tím, co vlastně tahle historická sranda divákům předvádí jako seriozní podívanou o kontroverzní osobnosti české kultury.
Lída Baarová je zkrátka průser, proč chodit kolem horké kaše. Filip Renč natočil za hodně peněz málo muziky a i to málo co divákům nakonec v kině předvedl, se kvalitou vyrovná šumařům z těch daleko méně nákladných produkcí. Film podivný svým uchopením, vizuálním zpracováním, hereckým podáním i stylistickými rozhodnutími, které v rámci produkce padly. Ten kdo jde na film jen proto, aby viděl své oblíbené české tvářičky v dobových kulisách a kostýmech, ten si své najde. Kdo však od tohoto počinu čekal další zásadní snímek tuzemské kinematografie, ten bude šeredně zklamán. Lída Baarová není totiž ve výsledku nic jiného, než jen důkaz toho, že i talentovaní tvůrci se mohou proměnit v mizerné šumaře, kteří dokáží přepálit a zakopat téměř každý nápad, jaký byl do tohoto filmu vnesen. Takhle geniálně špatný film tu zkrátka už dlouho nebyl.
Filip Renč a jeho studie jak utopit hromadu peněz a ukázat zhola nic. Lída Baarová Sice není vyloženě špatným filmem a některé prvky z tohoto českého velkofilmu překvapivě docela fungují, avšak tyto prvky spolu vzájemně nefungují a tak se tahle téměř dvouhodinová historická podívaná mění v přestřelenou šílenost, která vlastně neví čím chce být. Herci nehrají, jen odříkávají, kamera je zredukována na úroveň laciné telenovely a všechno působí tak moc uměle a hloupě až hrůza. O to víc do očí bijící jsou momenty, kdy se Renč se svým veledílem snaží jít o něco hlouběji. Pro nenáročné konzumenty možná obstojná zábava, nicméně pokud k tomuto filmu máte alespoň nějaká očekávání, po projekci rozhodně nadšeni nebudete.
Lída Baarová (Devil’s Mistress) Životopisný / Drama / Romantický Česko, 2016, 110 min
Režie: Filip Renč
Podívejte se na hodnocení Lída Baarová na Kinoboxu.
Scénář: Ivan Hubač
Kamera: Petr Hojda
Hudba: Ondřej Soukup
Hrají: Táňa Pauhofová, Karl Markovics, Gedeon Burkhard, Simona Stašová, Martin Huba, Lenka Vlasáková, Pavel Kříž, Anna Fialová, Jiří Mádl, Zdenka Procházková, Michal Dlouhý, Helena Dvořáková, Miroslav Táborský, Alois Švehlík, David Novotný, Jan Révai, Petra Navrátilová, Marie Kružíková, Štěpán Vlček, Petra Ben Messaoud, Jiří Ployhar ml., Jana Plodková, Evženie Nízká, Hana Vagnerová, Matěj Dadák, Karel Dobrý, Petr Halberstadt, Jan Slovák, Igor Bareš, Jiří Jurtin, Jan Lepšík, Kateřina Klausová, Christian Harting, Viktor Preiss, Martin Stránský
27. února 2021 WandaVision - Previously On (E08) Wanda (Elizabeth Olsen) se snaží rozklíčovat svou minulost kvůli své přítomnosti a budoucnosti... Předposlední epizoda WandaVision je skvělou hrou s divákem. Hrou při které má divák […] Posted in TV Recenze
25. dubna 2020 P. K. Dick - Zlatý muž P. K. Dick je mým oblíbeným autorem, takže i k tomuto textu je nutno patřičně přistupovat. Berte na vědomí, že před psaním jsem si klávesnici za zpěvu temných songů kapely Lunetic […] Posted in Recenze knih
22. května 2023 Zvyšte svoji křížovkářskou úroveň s online slovníkem! V dnešní digitální době, kdy se stále více zábavy a informací přesouvá na internet, není divu, že i tradiční zábava jako křížovky našla své místo na webových stránkách. Pro fanoušky […] Posted in Ze života
9. května 2018 LaVey: Satanská bible Pod nutně zabarveným slovníkem autora se skrývá elementární příručka osobního psychologického rozvoje zaobalená do magie a pochopitelné kritiky křesťanství kvůli jeho ještě […] Posted in Recenze knih
3. srpna 2021 Angelika a král Angelika a král (originální název: Angélique et le roy) je celovečerní film z roku 1966, který natočil režisér Bernard Borderie ve francouzsko-německo-italské koprodukci. Film je třetím […] Posted in Speciály
14. dubna 2022 Neboj se ukázat, co v tobě je! Vždy jsi trochu vybočoval z davu a viděl svět jinýma očima? Učitelé, rodina i kamarádi vždy obdivovali tvé výrobky ve výtvarce nebo zpěv v hudební nauce? Ve volných chvílích často něco […] Posted in Zajímavosti
23. listopadu 2018 Červeny trpaslík - Samsára (Samsara) - S11E02 Ještě nám zbývají 4 díly do konce této sezóny. Po prvním dílu jsem očekával, že se epizoda povede více než první díl. Ale bohužel ne, potenciál zápletky i epizody zůstal nevyužitý a […] Posted in TV Recenze
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nejnovější komentáře