Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Doupě | Brick Mansions [55%]

Doupě | Brick Mansions [55%]

Od úmr­tí Paula Walkera v lis­to­pa­du minu­lé­ho roku, se toho o jeho herec­ké kari­é­ře napsa­lo už hod­ně a prav­dě­po­dob­ně se toho ješ­tě hod­ně napí­še, neboť za nece­lé­ho půl roku jde do kin jeho defi­ni­tiv­ně posled­ní sní­mek Rychle a zbě­si­le 7. Faktem nicmé­ně je, že kari­é­ra toho­to her­ce byla v posled­ních něko­li­ka letech kro­mě závod­ní série závis­lá pře­de­vším na béč­kách růz­ných tva­rů a podob. A prá­vě jed­ním z tako­vých je i Walkerův před­po­sled­ní film, Brick Mansions, v čes­kém dis­tri­buč­ním názvu Doupě. Snímek z pro­duk­ce Luca Bessona je ame­ric­kou pře­dě­láv­kou fran­couz­ské­ho akč­ní­ho sním­ku Pierra Morela Okrsek 13 z roku 2004. Podařilo se ve své době cel­kem popu­lár­ní sní­mek pro­dat po téměř dese­ti letech v nové podo­bě i podru­hé?

Damien Collier (Paul Walker) pat­ří k těm mála poli­cis­tům v Detroitu, kte­ří nepat­ří na výplat­ní pás­ku někte­ré­ho z vliv­ných mag­ná­tů či mafi­á­nů. Právě tahle jeho odhod­la­nost a cíle­vě­do­most jej dove­de ke spe­ci­ál­ní­mu úko­lu, kte­rým ho pově­ří pří­mo sta­ros­ta měs­ta. Před něko­li­ka hodi­na­mi se během trans­por­tu ztra­ti­lo v míst­ním ghe­tu obr­ně­né vozi­dlo ukrý­va­jí­cí tak­tic­kou neutro­no­vou bom­bu, kte­rá v pří­pa­dě výbuchu bude zna­me­nat mili­o­ny mrtvých. Ono od měs­ta oddě­le­né ghe­to, pod názvem Brick Mansions, je však pod nad­vlá­dou dro­go­vé­ho krá­le Tremainea Alexandera (RZA), kte­rý se zbra­ně roz­hod­ně nehod­lá vzdát ale nao­pak ji pou­žít pro­ti sta­ros­to­vi a všem oby­va­te­lům cen­t­ra Detroitu. Damien je tak nucen v uta­je­ní vnik­nout do sepa­ro­va­né zóny a za pomo­ci kri­mi­nál­ní­ka Lina (David Belle) se pro­pra­co­vat až k bom­bě. Na pro­ve­de­ní akce mají ovšem jen něco málo přes jede­náct hodin, po kte­rých bom­ba explo­du­je...
Inu, ori­gi­na­li­ty Doupě roz­hod­ně nepo­sbí­ra­lo. Na dru­hou stra­nu se ani o to, být jakým­ko­liv způ­so­bem ori­gi­nál­ní, nesna­ží. To co totiž v tomhle bale­ní dosta­ne­te je akč­ní béč­ko přes­ně nalaj­no­va­né původ­ním Okrskem 13, včet­ně jed­no­ho z hlav­ních před­sta­vi­te­lů Davida Bellea. Problém ovšem je, že to co fun­go­va­lo jed­nou, na podru­hé už tak dob­ře nefun­gu­je a má to hned něko­lik důvo­dů. Tím prv­ním z nich je sla­bouč­ký scé­nář, kte­rý do zby­teč­ně běž­ných situ­a­cí dopu­je jakousi dře­vě­nost pře­dem nalaj­no­va­ný­mi dia­lo­gy.
S tím ostat­ně sou­vi­sí i dru­hý pro­blém, kte­rým je herec­ký ansám­bl. Paul Walker je doce­la fajn a před­vá­dí zde ten svůj kla­sic­ký reper­toár, v čemž mu zdat­ně sekun­du­je Belle, se kte­rým tvo­ří doce­la pří­jem­ně fun­gu­jí­cí akč­ní dvoj­ku. Ty pozi­tiv­ní body, kte­ré che­mie hlav­ní dvo­ji­ce zís­ká­vá, však zabí­jí zby­tek hlav­ních postav v pří­bě­hu. Raperovi RZA by někdo měl říct, že sku­teč­ně hrát neu­mí, nicmé­ně je prav­dě­po­dob­ně pří­liš vel­ký gan­gs­ter na to, aby si to někdo dovo­lil. Ayisha Issa, kte­rá hra­je ve fil­mu jeho pra­vou ruku, mu nicmé­ně ste­re­o­typ­ní a hloupou zápo­rác­kou posta­vu doce­la zdat­ně pod­po­ru­je svo­jí „sexy bitch“ a ve výsled­ku tak oba půso­bí spí­še jak kari­ka­tu­ry, než někdo, kdo by měl mít jaký­ko­liv vliv na divá­ka. To ostat­ně jen pod­tr­hu­je rádo­by pře­kva­pi­vé finá­le, kte­ré to celé posta­ví na hla­vu a pod­trh­ne tak tuhým fixem absurd­nos­ti, že by přes něj nešlo vidět ani původ­ní text.
Na dru­hou stra­nu, pokud prá­vě to, co od Doupěte oče­ká­vá­te je dal­ší efekt­ní, až video­kli­po­vá nálož adre­na­li­no­vé akce s leh­kou nad­sáz­kou a tro­cha toho paro­kou­ru, roz­hod­ně zkla­má­ni nebu­de­te. I když totiž mís­ty selhá­vá troš­ku režie a herec­ky či sce­náris­tic­ky to není žád­ná hit­pa­rá­da, Doupě nabí­zí dosta­tek cel­kem zábav­né akce kde prim hra­je doce­la efek­tiv­ní prv­ní půl­ho­din­ka. Během hodi­ny a půl, kte­rou vám film zabe­re se vám tak dosta­ne jen lehou­lin­ce nad­prů­měr­né akč­ní béč­ko, kte­ré bohu­žel pří­mé srov­ná­ní s ori­gi­ná­lem neu­sto­jí. Samo o sobě ale vylo­že­ně neu­ra­zí. Pokud jsou fil­my podob­né­ho raže­ní vaše par­ke­ta, dokon­ce bys­te se moh­li i mís­ty bavit.

Remake Okrsku 13 nako­nec jak úpl­ný prů­ser nedo­pa­dl, nicmé­ně žád­ná slá­va to také není. Kromě doce­la fun­gu­jí­cí dvo­ji­ce Walker/Belle totiž tohle akč­ní béč­ko nabí­zí nesku­teč­ně mizer­né­ho zápo­rá­ka v podá­ní RZA a hloupouč­ký scé­nář, kte­rý vyvo­lá­vá hned na něko­li­ka mís­tech pozved­nu­té obo­čí. Solidní akce a fajn střih to ale­spoň tro­chu vyva­žu­jí, nicmé­ně ne tolik, aby se film vyhra­bal z hlu­bin lep­ší­ho prů­mě­ru.

30% Akce
10% Parkour
30% Rádoby hard­co­re Hopeři