Kritiky.cz > Recenze knih > Prvotina Nually Elwood Co zbylo z mojí sestry nabízí napínavý příběh s překvapivým koncem

Prvotina Nually Elwood Co zbylo z mojí sestry nabízí napínavý příběh s překvapivým koncem

914 co zbylo z moji sestry 2d
914 co zbylo z moji sestry 2d

Kate strá­vi­la posled­ních pat­náct let ve váleč­né zóně. Pracovala jako váleč­ná repor­tér­ka. Teď se vra­cí domů, pro­to­že jí zemře­la mat­ka. Pohřeb už nestih­la, její sest­ra Sally jí dala vědět poz­dě. Kate to ale vůbec nepře­kva­pi­lo. Nemají dob­rý vztah.

Rozhodne se, že strá­ví něko­lik dní v rod­ném domě. Není to dob­rý nápad. Všude na ni dolé­ha­jí ošk­li­vé vzpo­mín­ky na minu­lost a tem­né rodin­né tajem­ství a v sou­sed­ní zahra­dě vídá dítě, kte­ré­mu někdo ubli­žu­je. Když se Kate roz­hod­ne dítě­ti pomoct a zavo­lá poli­cii, uká­že se, že sou­sed­ka žád­né dítě nemá. Kate je zma­te­ná, neví, čemu má věřit, ani komu se vyzpo­ví­dat, pro­to­že Sally pořád utá­pí v alko­ho­lu žal nad zmi­ze­ním své dospí­va­jí­cí dce­ry. Naštěstí je zde Sallin man­žel Paul, kte­rý dělá všech­no pro to, aby Kate pomohl. Ta je však pořád na pochy­bách - neví, zda to, co vidí, je sku­teč­nost, nebo výplod její nemoc­né mys­li. Má jen jedi­nou jis­to­tu - NĚCO je zatra­ce­ně ŠPATNĚ!

Těžko uvě­řit, že by po tak suro­vé smr­ti moh­la nalézt klid, ale já dou­fám, že ho našla. Moje sest­ra. Moje krás­ná sest­ra. „Odpočívej v poko­ji,“ zašep­tám.  A s hlu­bo­kým povzde­chem vysy­pu její popel do vody. Tohle je snad konec. Vzduchem se nesou vzru­še­né hla­sy turis­tů, kte­ří nastu­pu­jí na palu­bu lodi, zatím­co my tam sto­jí­me jako tři zlo­me­né duše a dává­me jí posled­ní sbo­hem. Dívám se,  jak odchá­zí, a při­tom mě napad­ne myš­len­ka, kte­rá mě pře­ná­sle­du­je už od její smr­ti. Jak je mož­né, že z nás dvou jsem pře­ži­la prá­vě já?

Dvě sestry, jedno neštěstí

Rodina Sally a Kate byla kdy­si šťast­ná, ale jed­na tra­gic­ká udá­lost všech­no změ­ni­la a sto­jí mezi nimi, i když od té doby uply­nu­lo něko­lik let. Protože Sally neštěs­tí na vlast­ní oči nevi­dě­la a Kate byla pří­liš malá na to, aby si něco z toho pama­to­va­la, kaž­dá věří tomu, co sly­še­la - Kate mat­či­ně ver­zi a Sally té otco­vě. Obě ver­ze se ale zásad­ně liši­ly a pro­to­že Sally a Kate o tragé­dii nikdy nemlu­vi­ly, roz­dě­li­la je a zane­cha­la kaž­dou z nich s její vlast­ní boles­tí a pochy­ba­mi.

Kate se s tím vším vyrov­ná­vá pro­střed­nic­tvím prá­ce váleč­né repor­tér­ky v Sýrii, Sally pomá­há alko­hol. Její pití zni­či­lo nejen ji, ale i její dospí­va­jí­cí dce­ru Hannu. I když se Sallyin man­žel Paul sna­žil udr­žet rodi­nu, jed­no­ho dne Hanna zmi­ze­la a už se nevrá­ti­la. A prá­vě Paul je jedi­ný člo­věk, kte­rý je zde pro Kate - naslou­chá jí, pomá­há jí vyrov­nat se ze vzpo­mín­ka­mi na rodin­nou tragé­dií i s hrůza­mi vál­ky, kte­ré vidě­la na vlast­ní oči.

Věří i tomu, že kluk, kte­ré­ho vidě­la, je sku­teč­ný, a spo­leč­ně s ní se sna­ží najít prav­du. Když pocho­pí, že pokud Kate neo­de­jde z rod­né­ho měs­ta, psy­chic­ky se sesy­pe, pře­svěd­čí ji, aby se vrá­ti­la do Londýna a pak zpát­ky do prá­ce a slí­bí, že se posta­rá nejen o Sally, ale posta­rá se i pát­ra­ní po záhad­ném klu­ko­vi. Kate poslech­ne, odje­de do Sýrie a tam, upro­střed vra­žed­né­ho úto­ku, zjis­tí, jaká je prav­da. Vyvázne však živá?

Překvapivá zápletka a ještě překvapivější rozuzlení

Na začát­ku kni­hy se dočte­te o Katiných psy­chic­kých pro­blé­mech a zážit­cích z vál­ky, poz­dě­ji se dozví­te, jaká tragé­die roz­dě­li­la sest­ry a proč Hanna utek­la z domo­va a nako­nec se obje­ví i záha­da (ne)existujícího chlap­ce. Možná si řek­ne­te, že je to pří­liš mno­ho témat na jed­nu kni­hu. Možná vás odra­dí zdlou­ha­vý začá­tek a mož­ná nebu­de­te chá­pat, co mohou mít všech­na ta téma­ta spo­leč­né. Knihu však roz­hod­ně neod­klá­dej­te, postup­ně do sebe všech­no začne zapa­dat a dočká­te se nejen pře­kva­pi­vé a pro­myš­le­né záplet­ky, ale i děsi­vé­ho a neče­ka­né­ho rozuz­le­ní.

Autorka per­fekt­ně vykre­si­la psy­chic­ký stav obou hrdi­nek - jejich bolest, zma­te­nost a bez­na­děj, ale i drob­né rados­ti, kte­ré se občas v jejich živo­tech obje­ví. Taky hez­ky popsa­la jejich vzá­jem­ný vztah a jeho pro­mě­ny od sester­ské lás­ky až k poma­lé­mu odlou­če­ní, vzá­jem­né­mu pohr­dá­ní a neprav­dě­po­dob­né­mu smí­ře­ní a odpuš­tě­ní.

Pokud jste milov­ní­ci psy­cho­lo­gic­kých thrille­rů, je kni­ha Co zby­lo z mojí sest­ry urče­na prá­vě vám. Je depre­siv­ní, mra­zi­vá a tem­ná a krát­ké kapi­to­ly udr­žu­jí atmo­sfé­ru napě­tí, kte­rá vám nedo­vo­lí pře­stat číst. Svůj pohled na udá­los­ti nabíd­nou obě sest­ry, tak­že se může stát, že vás budou neu­stá­le pře­kva­po­vat nové sku­teč­nos­ti a vy bude­te měnit názo­ry na obě sest­ry na na vše, co o nich víte. Jednotlivé díl­ky sklá­dač­ky do sebe hez­ky zapa­da­jí a když už si mys­lí­te, že chá­pe­te, o co jde, šoku­je vás gran­di­óz­ní finá­le, ve kte­rém se všech­ny dějo­vé lin­ky spo­jí v jed­nu a vy se dozví­te nelí­tost­nou prav­du, kte­rá vám vyra­zí dech.

Hodnocení: 100%

Co zby­lo z mojí sest­ry

Autorka: Nuala Elwood