ŇOUMA Z ÁČKA od IVONY BŘEZINOVÉ

ŇOUMA Z ÁČKA od IVONY BŘEZINOVÉ
Ohodnoťte člá­nek

Kniha Ňouma z áčka od Ivony Březinové pat­ří jako jed­na z knih do řady „Má to háček“ a jejím hlav­ním cílem je pro­střed­nic­tvím pří­bě­hu pomá­hat dětem a rodi­čům s řeše­ním život­ních pro­blé­mů a slo­ži­tých situ­a­cí.

Všechny kníž­ky, kte­ré dopo­sud vyšly v této edi­ci, můžou být nejen inspi­ra­cí, ale i povzbu­ze­ním všem čte­ná­řům, kte­ří se s něja­kým „háč­kem“ muse­jí vyrov­nat, jako napří­klad v této kníž­ce Toník s dět­skou šika­nou.

Hlavním hrdi­nou pří­bě­hu je Toník, a jak už samot­ný název napo­ví­dá, je vše­mi v oko­lí pova­žo­ván za tako­vé­ho typic­ké­ho ňou­mu. A i když je Toník vel­mi hod­ný, sna­ži­vý, milý kluk, a ke všem se cho­vá vel­mi přá­tel­sky, přec se mu - co se týče vzta­hů mezi ním a jeho spo­lu­žá­ky - moc neda­ří. Svým vrs­tev­ní­kům je pro smích a moc ho mezi sebe nebe­rou.

Není pro­to divu, že se ve tří­dě sta­ne jakým­si otlou­kán­kem, na kte­ré­ho se vždy, když se něco pro­ve­de a ve vzdu­chu visí pořád­ný prů­švih, na něho postě a jed­no­du­še hodí. Vždy je totiž potře­ba rych­le nalézt něko­ho, na koho se všech­ny ty lum­pár­ny sve­dou, a kdo si je sám za ostat­ní vyže­re.

Bohužel vět­ši­nou prv­ní na řadě vždy bývá Toník! Nikdy nepro­tes­tu­je, mlčí a trest za čin, co nikdy nepro­ve­dl, bere mlč­ky a bez jaké­ho­ko­liv pro­tes­tu na svá bed­ra.

Pro Toníka, jakož­to tříd­ní­ho ňou­mu, je vel­mi těž­ké pro­sa­dit se mezi svý­mi vrs­tev­ní­ky a kama­rá­dy, zís­kat si jejich respekt. Ne vždyc­ky je tato ces­ta jed­no­du­chá, a lec­kdy si jí musí člo­věk těž­ce vybo­jo­vat. Podaří se to i Toníkovi? Může se z typic­ké­ho out­si­de­ra stát hrdi­na? Dokáže to ane­bo bude dál za toho ňou­mu, za kte­ré­ho ho mají všich­ni?

Co udě­lá ňou­ma při jed­né z výprav do staré­ho skle­pe­ní, kde dojde k neho­dě, ve kte­ré půjde sku­teč­ně o život. Kdo nako­nec bude za toho hrdi­nu, a kdo za out­si­de­ra? Může jed­na náho­da obrá­tit život jed­no­ho oby­čej­né­ho klu­ka vzhů­ru noha­ma?

Osobně jsem byla tou­to kníž­kou malin­ko otře­se­na jakož­to z pohle­du mat­ky, kte­ré by tím­to způ­so­bem moh­ly ostat­ní děti odstr­ko­vat, či šika­no­vat vlast­ní dítě. Ale na dru­hou stra­nu si mys­lím, že skvě­lým způ­so­bem donu­tí děti pře­mýš­let o pří­pad­ných důsled­cích jed­not­li­vých činů, i o tom, jak bychom se měli nebo nao­pak nemě­li cho­vat k ostat­ním. 

Navíc v závě­ru kni­hy, ale i na jed­not­li­vých posta­vič­kách hrdi­nů, je popsán a roze­psán celý kolek­tiv, celá par­ta přá­tel a jejich samot­ná hie­rar­chie, jed­not­li­vá posta­ve­ní i to, jak se navzá­jem vůči sobě pro­je­vu­jí. Většinou jsou v kolek­ti­vu out­si­de­ři a ti dru­zí.

„Být out­si­de­rem není dia­gnó­za. Je to „jen“ nevý­hod­ná pozi­ce v kolek­ti­vu. V kaž­dé tří­dě, v kaž­dé par­tě dětí nebo spor­tov­ním oddí­le exis­tu­je něja­ká hie­rar­chie: někte­ří jsou „naho­ře“ - mají vliv na ostat­ní, mohou porou­čet, jsou oblí­be­ní a respek­to­va­ní. Jiné děti nema­jí potře­bu velet a jejím dob­ře ve střed­ní čás­ti této pomy­sl­né pyra­mi­dy. Existují ale i děti, kte­ré v kolek­ti­vu dobrou pozi­ci nema­jí - jsou ostat­ní­mi opo­mí­je­né, odstr­ko­va­né, lec­cos se na ně sve­de. Bývají vyu­ží­vá­ny, ale když něco od kama­rá­dů potře­bu­jí ony samy, nikdo jim nechce vyho­vět. Takovým klu­kem je i Toník - hrdi­na této kníž­ky.“

Jako rodič dvou malých dětí jsem v závě­ru kni­hy uví­ta­la pár slov pro rodi­če, pří­buz­né, přá­te­lé a peda­go­gy, kde nalez­nou nejen rodi­če, ale i jejich rato­les­ti drob­né rady např. jak nemít doma ňou­mu, jak posi­lo­vat u tak­to „šika­no­va­né­ho“ dítě­te soci­ál­ní doved­nos­ti, schop­nos­ti porou­čet či pod­ři­zo­vat se, jak mít sebe­vě­do­mí, a v nepo­sled­ní řadě i nau­čit se v někte­rých situ­a­cích být sám sebou, SÁM ZA SEBE!

Zároveň podrob­ně roze­bí­rá i to, z jakých dětí se vět­ši­nou stá­va­jí ňou­mo­vé, ane­bo ale­spoň z pohle­du dětí, čím mohou být tyto děti nej­ví­ce ohro­že­né vylou­če­ním z kolek­ti­vu. Příkladem autor­ka uvá­dí fyzic­kou neob­rat­nost, záze­mí v soci­ál­ně sla­bé rodi­ně, odliš­ným pohle­dem na věc, to že jsou napří­klad čas­to nemoc­né ane­bo trpí­cí zdra­vot­ní­mi potí­že­mi, nebo nao­pak nad­měr­ně ope­čo­vá­va­né a nesa­mo­stat­né.

Těch důvo­dů je hod­ně, ale hlav­ně umět otevřít oči a umět se dívat, a v nepo­sled­ní řadě se nau­čit i naslou­chat své­mu dítě­ti, co nám chce říci a co nám říká.

Autorka radí, čeho vše­ho si vší­mat, abys­te na svém dítě­ti pozna­li, že dítě trpí nepři­je­tím do sku­pi­ny. Nabízí i řeše­ní, jak může­te své­mu dítě­ti pomo­ci s jeho snad­něj­ším začle­ně­ním mezi své vrs­tev­ní­ky, a to v deví­ti vel­mi jed­no­du­chých kro­cích.

A aby toho neby­lo málo, může­te si záro­veň stáh­nout při­pra­ve­né tema­tic­ké pra­cov­ní lis­ty k této pro­ble­ma­ti­ce a spo­leč­ně se svý­mi dět­mi se na ně vrh­nout.

Ilustrace ke kni­ze nama­lo­va­la Anna Mastníková, kte­ré se skvě­lým způ­so­bem poda­ři­lo vystih­nout „typic­ké­ho“ ňou­mu, ulíz­nu­té vla­sy na pěšin­ku, vel­ké ber­lič­ky a rame­na vystr­če­ná stá­le dopře­du, jež doko­na­le sym­bo­li­zu­jí chy­bě­jí­cí sebe­vě­do­mí hlav­ní­ho hrdi­ny. Kresbičky jsou krás­ně barev­né, pou­ta­vé a zaujmou kaž­dé­ho začí­na­jí­cí­ho čte­ná­ře.

 

Ňouma z áčka

Napsala: Ivona Březinová

Ilustrovala: Anna Mastníková

Vydali: Albatros, 2018 a Pasparta Publishing, 2018

ISBN 978-80-00-08517-3 (Albatros)

ISBN 978-80-88290-05-6 (Pasparta Publishing)

 

 

Andrea Bátovská

Související příspěvky:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *