Partnerské stránky: Simpsonovi.Blog | Rick a Morty | Domacírady
Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Ready Player One: Hra Začíná (Ready Player One) - Recenze - 85%

Ready Player One: Hra Začíná (Ready Player One) - Recenze - 85%

ready player one new poster 1

Píše se rok 2045 a obrov­ské množ­ství lidí trá­ví svůj vol­ný (ba i pra­cov­ní) čas ve vir­tu­ál­ní rea­li­tě. Konkrétně ve svě­tě OASIS, kte­rý vytvo­řil geni­ál­ní, leč uza­vře­ný „nerd“ James Halliday (Mark Rylance), kte­rý milu­je 80. a 90. léta dva­cá­té­ho sto­le­tí. Bohužel je nyní již 5 let po smr­ti a uži­va­te­lé OASIS včet­ně veli­kých a boha­tých kor­po­ra­cí se zabý­va­jí v pod­sta­tě jen jed­nou věcí. Všichni se sna­ží najít skry­tý „Easter Egg“ (bohu­žel ve fil­mu oprav­du pře­lo­že­no jako veli­ko­noč­ní vej­ce). Ten, kdo jej zís­ká, zís­ká záro­veň celý tvůr­cův podíl v OASIS a sta­ne se tak v koneč­ném důsled­ku i jeho maji­te­lem.
Wade Watts (Tye Sheridan) je jed­ním z uži­va­te­lů, kte­rý má dost mož­ná stej­nou záli­bu v 80. letech jako tvůr­ce OASIS. Je to pros­tě mla­dík, kte­rý do nor­mál­ní­ho svě­ta moc neza­pa­dá, ale ve svě­tě vir­tu­ál­ní rea­li­ty je špič­ka. Svoje doved­nos­ti a vir­tu­ál­ní přá­te­le vyu­ži­je k tomu, aby Easter Egg našel. Ze začát­ku čis­tě z prostých puber­ťác­kých důvo­dů jako jsou pení­ze, pres­tiž v komu­ni­tě. Záhy ale při prv­ním závo­du pozná­vá Art3mis (Olivia Cooke), díky kte­ré zjis­tí, že nejde jen o vir­tu­ál­ní rea­li­tu. Pokud by totiž fir­mu pře­vza­la kor­po­ra­ce IOI v čele se Sorrentem (Ben Mendelsohn), kte­rý má dis­po­zi­ci „armá­du“ hráčů/uživatelů.
Závod o zís­ká­ní bohat­ství, slá­vy a vli­vem nad pře­tech­ni­zo­va­nou spo­leč­nos­tí nabí­rá nové obrát­ky a pro­lí­ná hroz­by do obou svě­tů. Podaří se Wadeovi a jeho přá­te­lům najít onen Easter Egg? Kam až je Sorrento scho­pen zajít, aby OASIS zís­kal?? To může­te nyní zjis­tit v kinech.

Pro pořá­dek je potře­ba říct, že film je vol­ně nato­čen pod­le kniž­ní před­lo­hy. Já osob­ně jsem kni­hu neče­tl, tak­že z toho­to pohle­du mi film hod­no­tit nepří­slu­ší. Ale co se fil­mu samot­né­ho týče, tak máme před sebou oprav­du super prá­ci. Steven Spielberg nám naser­ví­ro­val pec­ku, na kte­ré jeho ruko­pis pozná snad kaž­dý. Na fil­mu jsou nej­dů­le­ži­těj­ší dvě věci.
Ta prv­ní je samot­ná vizu­ál­ní a tech­nic­ká strán­ka. Tak v tomhle je to oprav­du BOMBA!!! Nad vizu­ál­ním zpra­co­vá­ním jsem oprav­du žasl a někte­ré scé­ny jsem totál­ně hltal. Ano, jsem náru­ži­vý hráč her, tak­že o to víc jsem si to užil. CGI je na nej­vyš­ší úrov­ni a nejen, že digi­tál­ní posta­vy skvě­le vypa­da­jí. Tvůrci doká­za­li zacho­vat hod­ně i z reál­né před­lo­hy pro ně (rozu­měj­te obli­če­je her­ců a jejich mimi­ku). Občasné pro­lí­ná­ní vir­tu­ál­ní rea­li­ty s reál­nou scé­nou jsou také per­fekt­ní. Úplně jsem z fil­mu cítil to nad­še­ní Spielberga, kte­rý si mohl hrát jako malé dítě (a dneš­ní tech­no­lo­gie mu to koneč­ně umož­ni­la).
Druhou stě­žej­ní věcí fil­mu není jen samot­ný Easter Egg jako hlav­ní cíl záplet­ky. Je jím spíš masiv­ní množ­ství sku­teč­ných Easter Eggů a nará­žek na umě­lec­kou tvro­bu a pop kul­tu­ru 80. a 90. let. Těch hlá­šek, postav, zvu­ků, situ­a­cí je ve fil­mu tolik, že si jich divák ani nevšim­ne. Terminátor, Želvy Ninja, E.T., Železný obr, Halo, Návrat do Budoucnosti....a takhle bych mohl pokra­čo­vat ješě­tě něko­lik odstav­ců. Samozřejmě, aby si divák tohle užil, je nut­né aby tuhle mile­ni­ál­ní pop­kul­tu­ru také znal. Já jakož­to tři­cát­ník, kte­rý na těhle věcech vyros­tl jsem byl per­fekt­ní cílov­ka. Cítil jsem se jako malej kluk u stro­meč­ku na Vánoce. V pod­sta­tě celý film jsem se potu­tel­ně usmí­val a něko­li­krát mi srdíč­ko váž­ně zaple­sa­lo nad tím, co jsem viděl.
Povedený je ve fil­mu i soun­d­track, kte­rý při­po­mí­ná Strážce Galaxie. Je to pros­tě sou­bor pecek naše­ho mlá­dí u počí­ta­čo­vých her a při­troub­lých seri­á­lů. Některé sklad­by jsou samo­zřej­mě tro­chu moder­něj­ší, ale kom­bi­na­ce s nos­tal­gic­ký­mi „syn­ťá­ky“ se nebrá­ní. Určitě dopo­ru­ču­ju si pus­tit samot­ný soun­d­track, to je výlet do puber­ty 😀

No a aby to neby­lo jenom chvá­le­ní, tak si dáme dvě věci, co nejsou už tak dob­ré.
Film by si urči­tě zaslou­žil lep­ší her­ce. Ne, že by tam žád­ní neby­li. Zrovna Mark Rylance je hereck parád­ní, ale jakož­to mrt­vý tvůr­ce OASIS logic­ky tolik pro­sto­ru nedo­stal. Části ode­hrá­va­jí­cí se ve vir­tu­ál­ní rea­li­tě ješ­tě ujdou, ale reál­né hra­ní je někde jin­de. Tye Sheridan se sna­ží vypa­dat a cho­vat se jako borec (úpl­ně na ško­du), Olivia Cooke a dal­ší her­ci už tolik pro­sto­ru nedo­sta­li. Bohužel kvů­li tomu trpí i che­mie mezi posta­va­mi. Opět, ve vir­tu­ál­ní rea­li­tě to ujde a pozná­vá­me zde spous­tu arche­ti­pů, kte­ré potká­vá­me na „síti“ už dnes.
No a dal­ší ne úpl­ně pove­de­nou věcí je samot­ný scé­nář. Ono se to dalo čekat, jak už to u fil­mů pod­le kniž­ní (a navíc tako­vé­to) před­lo­hy bývá. Film se neu­brá­ní zkrat­ko­vi­tos­ti, zjed­no­du­šo­vá­ní a občas­né­mu vysvět­lo­vá­ní o co vlast­ně jde. Je zde něko­lik dost nelo­gic­kých situ­a­cí a cho­vá­ní postav, kte­ré zřej­mě ze zmí­ně­né zkrat­ko­vi­tos­ti ply­nou. Ale já jsem ani žád­ný zázrak v tom­to smě­ru neče­kal, tak­že spo­ko­je­nost. Snad jen někte­ré roman­tic­ké ryze kniž­ní situ­a­ce na mě byly až moc mecha­nic­ky vytr­že­né z kon­tex­tu a zby­teč­ně naru­šo­va­ly cel­ko­vé rych­lé tem­po fil­mu.
Můj závěr je tako­vý, že máme dal­ší SKVĚLÉ dílo od Spielberga, kte­ré sice nebu­de tak kul­tov­ní jako jiné jeho fil­my, ale podí­va­ná to je! Asi kaž­dý na tenhle film bude kou­kat ze strán­ky vizu­ál­ní a por­ci dosta­ne pořád­nou. Aby si divák oprav­du film užil napl­no, je oprav­du nut­né znát spous­tu dal­ších věcí (navíc cca 20-30 sta­rých). Ještě zmí­ním, že 3D nedo­po­ru­ču­ji. Sice digi­tál­ní strán­ka je dob­rá, ale akce je tak rych­lá, že se na 3D roz­hod­ně neho­dí.
Já ale dávám 85% a jsem moc rád, že jsem to viděl v kině.

• The LEGO NINJAGO Movie Video Game21. listopadu 2021 The LEGO NINJAGO Movie Video Game The LEGO Ninjago movie video game je další videohrou podle Lego filmu od společnosti TT games, která je již proslulá tvorbou LEGO her a za tu dlouhou dobu co už je na scéně urazila dlouhou […] Posted in Recenze her
  • LEGO Batman 2: DC Super Heroes21. listopadu 2021 LEGO Batman 2: DC Super Heroes LEGO máme všichni v paměti jako legendární kreativní stavebnici, která je již po generace populární a velice žádaná a oblíbená hlavně dětmi po celém světě. K recenzi této hry jsem se tedy […] Posted in Recenze her
  • Juro Janosik10. listopadu 2021 Juro Janosik Podporujeme československé hry. Na recenzi se k nám dostala slovenská hra Juro Janosik. Jedná se hru od tvůrce Petera Jurkovského a stojí necelých 10 eur. Autor už pro fanoušky […] Posted in Recenze her
  • Muži v černém4. listopadu 2021 Muži v černém Bláznivá sci-fi komedie převážně o mimozemšťanech, agentech v černém, čerstvě narozené chobotničce a obřímu švábovi. A také o krásné patoložce, které MiB pravidelně gumují paměť. Ať o tom […] Posted in Retro filmové recenze
  • Control – recenze jednoho z nejlepších titulů posledních let24. října 2021 Control – recenze jednoho z nejlepších titulů posledních let Tvorba finského vývojářského studia Remedy mě osobně nikdo moc nezajímala. Ano svého času jsem odehrál několik hodin na titulech Max Payne a Max Payne 2, ale tím že Max Payne 3 převzalo […] Posted in Recenze her
  • Venom: Let There Be Carnage - Recenze - 50 %13. října 2021 Venom: Let There Be Carnage - Recenze - 50 % Marvelu nikdy není dost (a nebo ano?). Ano, jsem fanoušek komiksů, ale mám pocit, že tentokrát to bude mít opačný vliv na hodnocení. Máme tu totiž další film z produkce Sony, která si jede […] Posted in Filmové recenze
  • Far Cry 6 - Tentokrát z karibského ostrova Yara12. října 2021 Far Cry 6 - Tentokrát z karibského ostrova Yara Po dvou letech  vyšla další hra Far Cry. Tentokrát to není žádný spin-off, je to plnohodnotná hra série Far Cry. Tentokrát se vracíme do ostrovního státu, podobného Kubě, kde vládne […] Posted in Recenze her
  • Válka zítřka – mimozemská pátá kolona12. října 2021 Válka zítřka – mimozemská pátá kolona V roce 2051 čelí lidstvo mimozemské invazi a svůj boj prohrává. Proto je skrze časový portál 30 let do minulosti vyslána speciální jednotka vojáků / náborářů. Naší jedinou šancí totiž je […] Posted in Retro filmové recenze
  • Far Cry 33. října 2021 Far Cry 3 Je tomu už skoro deset let, kdy v listopadu roku 2012 vyšlo třetí pokračování Far Cry. Po prvním díle, který objevil volnost pohybu na velkém ostrově, přišel Far Cry 2, který byl […] Posted in Recenze her
  • Vampire: The Masquerade - Bloodhunt14. září 2021 Vampire: The Masquerade - Bloodhunt Původně jsem vůbec nevěděl, jestli dát palec nahoru, nebo dolu...Ale vzhledem k lehkému patriotismu jsem se nakonec rozhodl pro ten palec nahoru. Možná bych se i rozepsal ke hře víc, kdyby […] Posted in Recenze her