Kritiky.cz > Filmy > Filmová klasika > Ragtime

Ragtime

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

K fil­mu Ragtime, kte­rý nato­čil v roce 1981 reži­sér Miloš Forman pod­le best­selle­ru E.L.Doctorowa, mám spe­ci­fic­ký vztah. Poprvé jsem ho viděl už v roce 1986 na spe­ci­ál­ní pro­jek­ci Jaromíra (Mikyho) Kučery, fil­mo­vé­ho his­to­ri­ka, peda­go­ga a pří­le­ži­tost­né­ho her­ce. Pan Kučera teh­dy měl v našem VŠ klu­bu něko­lik veče­rů (už si nepa­ma­tu­ji, kolik jich přes­ně bylo, nejmíň pět), na kte­rých nám před­sta­vil kom­plet­ní tvor­bu Miloše Formana včet­ně něko­li­ka teh­dy zce­la nedo­stup­ných ame­ric­kých fil­mů. Jednalo se o ver­zi upra­ve­nou pro výu­ko­vé pro­jek­ce na FAMU, tak­že jsme vidě­li cel­kem asi dvě tře­ti­ny z plné více než dvě a půl hodi­ny dlou­hé fil­mo­vé fres­ky, to vše v neza­po­me­nu­tel­né podo­bě: Film byl v původ­ním zně­ní s němec­ký­mi titul­ky, kte­ré Miky Kučera prů­běž­ně tlu­mo­čil do češ­ti­ny a do toho svým nena­po­do­bi­tel­ným pře­kot­ným způ­so­bem za vydat­né pomo­ci mácha­jí­cích rukou ješ­tě vysvět­lo­val dějo­vý kon­text, sou­vis­los­ti s dal­ší­mi Formanovými fil­my, upo­zor­ňo­val na zají­ma­vá fil­mař­ská mís­ta, na her­ce a na his­to­ric­ké reá­lie (kdy­si jsem o těch zážit­cích už psal v člán­ku Vzpomínka na fil­my Miloše Formana) Vůbec jsem teh­dy netu­šil, do jaké míry tyhle nená­pad­né veče­ry pro pár desí­tek lidí ovliv­ní mé vlast­ní budou­cí vní­má­ní fil­mů; dnes to beru jako nej­lep­ší „ško­lu pro fil­mo­vé divá­ky“, jaké se mi moh­lo dostat.


Podívejte se na hodnocení Ragtime na Kinoboxu.

Od té doby se mi ale film Ragtime vel­mi vytr­va­le vyhý­bal. Pokud vím, v kinech u nás ten­to film řád­ně vůbec nebě­žel, něko­li­krát byl uve­den v tele­vi­zi, vyšel na DVD, ale vždy jsme se nějak minu­li. Musel jsem tedy nespo­ko­je­ně kon­sta­to­vat, že jako milov­ník děl Miloše Formana, kte­ré­ho pova­žu­ji bez vel­ké­ho pře­há­ně­ní za jed­no­ho z nej­vět­ších reži­sé­rů dějin svě­to­vé kine­ma­to­gra­fie, jsem ani po sko­ro 40 letech od pre­mi­é­ry film nevi­děl pohro­ma­dě v plné sto­pá­ži, byť všech­ny pod­stat­né scé­ny jsem znal. Když se tedy na kon­ci čer­ven­ce po dlou­hé době ten­to film opět obje­vil v pro­gra­mu tele­vi­ze (kon­krét­ně ČT Art), koneč­ně jsem ho mohl vidět celý, byť v i-vysílání byl k dis­po­zi­ci jen pár dní. Konečně jsem si tedy mohl vychut­nat, jaké to bylo, když Miloš Forman v tom­to fil­mu chy­tal záro­veň spous­tu zají­ců a v pyt­li mu jich nako­nec zůsta­lo jen pár, a ti ješ­tě po zbě­si­lé honič­ce zhub­li. A i přes­to, trou­fám si říct, vzni­kl film neo­by­čej­ný, pocti­vý a v mno­ha ohle­dech zají­ma­vý. Výborně to vysti­hl ve své dobo­vé recen­zi fil­mo­vý kri­tik Roger Ebert (Chicago Sun–Times, 1981):
„Ragtime je lás­ky­pl­ný, peč­li­vě struk­tu­ro­va­ný a kul­ti­vo­va­ný sní­mek s 
jas­ně vysta­vě­ný­mi posta­va­mi. Je nám jas­né, o co kte­ré z nich jde, a 
dokon­ce vět­ši­nu času víme i proč.“ (citát jsem pře­vzal z webo­vých strá­nek Miloše Formana).
A tak se může­me vydat na ces­tu za posta­va­mi fil­mu do samot­né­ho začát­ku 20. sto­le­tí, do doby, kte­rá při­ná­še­la neo­by­čej­né nové mož­nos­ti a zdá­la se být dobou nekon­čí­cí­ho pokro­ku a neo­me­ze­ných pří­le­ži­tos­tí. V úvo­du vidí­me pro­jek­ci dobo­vých doku­men­tů ze spo­leč­nos­ti dopro­vá­ze­nou živým kla­ví­rem, jak bylo teh­dy při veřej­ném pro­mí­tá­ní zvy­kem. Nejenže se při­tom sezna­mu­je­me - zatím jen nezá­vaz­ně a spíš mimo­cho­dem jako sku­teč­ným „hudeb­ním dopro­vo­dem ame­ric­ké his­to­rie“ - s kla­ví­ris­tou Coalhouse Walkerem Juniorem, ale vidí­me i reál­né scé­ny té doby: Osazování sochy nahé ženy na budo­vu Madison Square Garden (juj, to by dneska dopadlo!), prv­ní čer­noch na návštěvě v Bílém domě, Harry Houdini jako mis­tr úni­ku z kaž­dé zdán­li­vě bez­vý­chod­né situ­a­ce. Postavy z čer­no­bí­lých němých doku­men­tů postup­ně sestu­pu­jí z celu­loi­do­vé­ho pásu do roz­ví­je­jí­cí­ho se nové­ho fil­mo­vé­ho pří­bě­hu. A my se sezna­mu­je­me se sta­ro­svět­skou rodi­nou maji­te­le továr­ny na ohňostro­je, kte­rý se zpr­vu jen obtíž­ně vyrov­ná­vá s tím, že jeho před­sta­va tra­dič­ní­ho rodin­né­ho živo­ta je co chví­li naru­šo­vá­na situ­a­ce­mi, kte­ré si ješ­tě před nedáv­nem vůbec neu­měl před­sta­vit. Jak se vyrov­nat např. s nále­zem odlo­že­né­ho čer­noš­ské­ho mimin­ka? A jak se vyrov­nat s ambi­ce­mi vlast­ní man­žel­ky zasa­ho­vat do cho­du rodi­ny zásad­něj­ším způ­so­bem, než bylo ve zdej­ších patri­ar­chál­ních rodech po gene­ra­ce zvy­kem?
Film se zpr­vu vyví­jí jako něko­lik oddě­le­ných pří­bě­hů, kte­ré se jen vel­mi poma­lu a nesmě­le začí­na­jí pro­plé­tat a spo­jo­vat v neče­ka­ných sou­vis­los­tech. Jednou z pod­stat­ných postav zejmé­na v prv­ní polo­vi­ně fil­mu je hereč­ka a taneč­ni­ce Evelyn Nesbit (hereč­ka Elisabeth McGovern zís­ka­la za tuto roli nomi­na­ci na Oscara), jed­na z prv­ních oprav­do­vých medi­ál­ních celebrit, jejíž cho­rob­ně žár­li­vý mili­o­nář­ský man­žel zastře­lí své­ho domně­lé­ho soka v lás­ce, staré­ho archi­tek­ta Stanforda Whitea. Zde je film cel­kem věr­ným odra­zem his­to­ric­ké sku­teč­nos­ti, šlo sku­teč­ně o ve své době medi­ál­ně vel­mi sle­do­va­ný „pro­ces sto­le­tí“ a zají­ma­vé je jis­tě i to, že malou roli zastře­le­né­ho Stanforda Whitea si zahrál slav­ný spi­so­va­tel Norman Mailer. 
Přestože se zdá, že řada fil­mo­vých postav z toho nemá val­nou radost, do pří­bě­hu stá­le sil­ně­ji pro­ni­ká raso­vé téma, podob­ně jako tomu bylo v době, o kte­ré Ragtime pojed­ná­vá. Ragtime je vůbec nejen sty­lem hud­by, kte­rá teh­dy vlád­la ame­ric­kým měs­tům, ale snad obec­ně i rytmem teh­dej­ší­ho ame­ric­ké­ho živo­ta jako tako­vé­ho. A asi hlav­ní posta­va fil­mu (ono je to s hlav­ní­mi a ved­lej­ší­mi posta­va­mi v tom­to fil­mu vůbec tro­chu zvlášt­ní, autor před­lo­hy nechtěl mít jed­no­znač­ně domi­nant­ní posta­vu, ale chtěl budo­vat para­lel­ní pří­běhy, reži­sér nao­pak chtěl mít jas­ný vůd­čí motiv, výsled­kem je, že film není v tom­to ohle­du „ani ryba ani rak“), čer­noš­ský úspěš­ný pia­nis­ta Coalhouse Walker Jr. (hra­je ho Howard E.Rollins), rag­ti­me hrát oprav­du umí a svý­mi schop­nost­mi, svou ote­vře­nos­tí a tou­hou po nezá­vis­los­ti a akcepta­ci oko­lím si postup­ně zís­ká­vá na svou stra­nu i lidi dopo­sud moc­ně ovlá­da­né raso­vý­mi před­sud­ky („Ti negři se mno­ží jako krá­lí­ci. Tihle lidé nema­jí smy­sl pro rodi­nu, jako máme my!“). Ale i když prv­ní oprav­du úspěš­ní lidé čer­né ple­ti začí­na­jí pro­je­vo­vat veřej­ně své sebe­vě­do­mí (tře­ba jako náš hrdi­na kou­pí nové­ho auto­mo­bi­lu), část spo­leč­nos­ti jim už sice doká­že opa­tr­ně vyjá­d­řit sym­pa­tie, ale sys­tém je ješ­tě neu­mí brát jako rov­no­cen­né v prá­vech a mož­nos­tech. V pod­sta­tě banál­ní rasis­tic­ká roz­trž­ka pia­nis­ty s buran­ským osa­zen­stvem hasič­ské sta­ni­ce je tak v sou­čin­nos­ti se spo­le­čen­skou tra­di­cí nerov­no­práv­nos­ti nená­pad­ným spouš­tě­čem dal­ších neo­vla­da­tel­ných dějů, kte­ré nemo­hou vyús­tit v nic jiné­ho než osob­ní kata­stro­fu a zni­če­ní jed­no­ho snu.
Jestli je Formanův Ragtime v něčem oprav­du skvě­lý, je to - za vel­ké­ho při­či­ně­ní Formanova dvor­ní­ho kame­ra­ma­na Miroslava Ondříčka, kte­rý byl za Ragtime rov­něž nomi­no­ván na Oscara - v navo­ze­ní atmo­sfé­ry sta­ré Ameriky. Ulice vel­ko­měs­ta jsou ve fil­mu úpl­ně zře­tel­ně oním pří­slo­več­ným „tavi­cím kot­lem“, do kte­ré­ho při­spí­va­jí svým dílem imi­gran­ti z celé­ho svě­ta. Na jed­né z ulic se tak více­mé­ně náho­dou setká­vá­me s rus­kým při­stě­ho­val­cem Tatehem (hra­je ho jako jed­nu ze svých prv­ních rolí dnes vel­mi zná­mý herec Mandy Patinkin; při rešer­ši k fil­mu jsem obje­vil infor­ma­ci, že prý Miloš Forman roli původ­ně nabí­dl Vladimíru Menšíkovi, kte­rý ji odmí­tl, ale nepo­da­ři­lo se mi tuto infor­ma­ci potvr­dit z nezá­vis­lé­ho zdro­je), kte­rý se živí vystři­ho­vá­ním pro­fi­lo­vých podo­bi­zen z papí­ru a poz­dě­ji i vytvá­ře­ním zvlášt­ních knih navo­zu­jí­cích dojem pohy­bu­jí­cích se obráz­ků. Tateh je zdán­li­vě pev­ně při­pou­tán ke své národ­ní tra­di­ci a ke své komu­ni­tě (podob­ně jako je fyzic­kým pro­va­zem při­vá­zán ke své malé dcer­ce), ale para­dox­ně se roz­cho­dem s nevěr­nou man­žel­kou (zají­ma­vos­tí snad je, že malič­kou dvou­zá­bě­ro­vou roli svůd­ce s holým zad­kem zde hra­je Pavel Landovský) z těch­to pout tra­di­ce osvo­bo­zu­je a v závě­ru fil­mu ho vidí­me jako člo­vě­ka, kte­rý díky své­mu tvůr­čí­mu vidě­ní sta­ví zákla­dy nově vzni­ka­jí­cí­mu fil­mo­vé­mu prů­mys­lu.
Bohužel prá­vě tato dějo­vá linie je jako ponor­ná řeka, kte­rá na neú­měr­ně dlou­hou dobu mizí z divác­ké­ho hle­dáč­ku, což má pod­le mě pod­stat­ný nega­tiv­ní dopad na ryt­mic­kou vyvá­že­nost fil­mu. Roli zřej­mě hrá­la nut­nost zkrá­tit ale­spoň o 20 minut původ­ní neú­nos­nou tří­ho­di­no­vou dél­ku fil­mu, což ale pod­le vzpo­mí­nek Miloše Formana ved­lo k poci­to­vé­mu pro­dlou­že­ní fil­mu, o jehož finál­ní podo­bě se roz­hod­ně nedá říct, že by nemě­la hlu­chá mís­ta. Ono to tak někdy bývá, že dojde-li k naru­še­ní ryt­mu díla, krá­ce­ní neve­de ke zjed­no­du­še­ní a zpře­hled­ně­ní, ale para­dox­ně k vět­ší­mu zmat­ku a občas­né nudě. Že ryt­mus fil­mu „šmaj­dá“, mi při­padlo vel­mi zna­tel­né, a domní­vám se, že jde prá­vě o násle­dek dvou původ­ních kon­ku­renč­ních kon­cep­cí, kte­ré se neře­ši­lo (a vzhle­dem k autor­ským prá­vům asi ani nemoh­lo řešit) ost­rým řezem, ale urči­tý­mi kom­pro­mi­sy, kte­ré málo­kdy vedou do fil­mo­vé­ho ráje.  
Vzhledem k tomu, že se hlav­ní posta­va pia­nis­ty nemů­že domo­ci své­ho při­ro­ze­né­ho prá­va na spra­ve­dl­nost žád­nou ofi­ci­ál­ní ces­tou a para­dox­ně se on sám z pohle­du sys­té­mu stá­vá pro­ble­ma­tic­kou oso­bou, postup­ně ho to dože­ne až k zámě­ru napra­vit chy­by sys­té­mu nási­lím. Kolem pia­nis­ty vzni­ká malý „gang“ (rolič­ku jed­no­ho čle­na gan­gu hra­je např. teh­dy začí­na­jí­cí Samuel L. Jackson). „Černošský“ gang má ale i jed­no­ho nečer­noš­ské­ho čle­na (pod mas­kou se barva kůže srov­ná); roli cel­kem neor­to­dox­ně uva­žu­jí­cí­ho odbor­ní­ka na ohňostro­je a výbuš­ni­ny hra­je Formanův oblí­be­ný herec Brad Dourif (jis­tě si pama­tu­je­te na roli kok­ta­jí­cí­ho Billyho Bibbita ze slav­né­ho Přeletu nad kukač­čím hníz­dem).
Na prv­ní pohled by se moh­lo zdát, že obsa­hem fil­mu Ragtime je spous­ta věcí, kte­ré se vlast­ně nepo­ved­ly: Divě Evelyně nevy­šlo mili­ó­no­vé dědic­tví, čer­noš­ské­mu páru nevy­šla vytou­že­ná svat­ba, mír­ně švihlé­mu spe­ci­a­lis­to­vi na ohňostro­je nevy­šel milost­ný vztah s hvězdou a nako­nec se vlast­ně ani nepo­ved­lo pořád­ně vytrestat veli­te­le hasi­čů Conklina, kte­rý svou rasis­tic­kou ome­ze­nos­tí nasmě­ro­val děj zce­la mimo typic­ký holly­wo­od­ský happy-end. A přes to všech­no má film vel­mi dale­ko k bez­útěš­nos­ti, jako by jím pro­ni­ka­la neo­chvěj­ná víra tvůr­ců v to, že jsou-li zákla­dy spo­leč­nos­ti vysta­vě­ny řád­ně a zdra­vě, celek se přes všech­ny indi­vi­du­ál­ní nezda­ry a osob­ní tragé­die doká­že vždy obro­dit a ze všech stře­tů doká­že vyjít posí­len. Jestlipak v něco podob­né­ho věří i sta­rý komi­sař Waldo (v podá­ní legen­dár­ní­ho her­ce Jamese Cagneyho), kte­rý je v závě­ru fil­mu úřed­ně odpo­věd­ný za likvi­da­ci vzpou­ry čer­noš­ské­ho gan­gu a jen na něm je, zda hlav­ní hrdi­na fil­mu dosta­ne šan­ci zpo­ví­dat se ze svých zou­fa­lých činů ve veřej­ném soud­ním pro­ce­su. Mimochodem, v době natá­če­ní fil­mu již 82 letý herec prý dostal od reži­sé­ra vol­nou ruku vybrat si roli zce­la pod­le své­ho uvá­že­ní; prý i kdy­by si vybral roli „fem­me fata­le“ Evelyn Nesbit, nějak už by se to udě­la­lo :-).
Ve fil­mu je pod­le mě vel­mi pove­de­ný nená­pad­ný odkaz na film Hoří, má panen­ko a na kon­flikt s čes­ký­mi hasi­či, kte­rý Miloš Forman měl po uve­de­ní fil­mu do čes­kých kin. Vystrašený veli­tel hasi­čů Conklin - když zjis­tí, že je poli­cie ochot­na ho v zájmu udr­že­ní pořád­ku obě­to­vat - zou­fa­le kři­čí: „Zahráváte si se vše­ma hasi­če­ma v zemi, sáhnete-li na jedi­né­ho z nás!!“ a hro­zí tím, že když se mu něco sta­ne, hasi­či pro­příš­tě odmít­nou hasit, což je přes­ně v inten­cích dáv­ných „malých čes­kých rezo­lu­cí“ od roz­či­le­ných hasi­čů, když v kině popr­vé vidě­li Formanovu neo­by­čej­ně ostrou a při­tom na prv­ní pohled tak vlíd­ně se tvá­ří­cí sati­ru.
V závě­ru fil­mu jsem zase pro změ­nu zare­gis­tro­val malič­kou a pro­vo­ka­tiv­ní (a jak znám Miloše Formana, jis­tě záměr­nou a sym­bo­lic­kou) znám­ku „rasis­mu naru­by“, když náh­le nejis­tý čer­noš­ský hrdi­na doslo­va vyhá­ní své­ho zná­mé­ho do bez­pe­čí a svůj výkřik kon­čí slo­vy: „Copak tomu sak­ra nero­zu­míš, bělo­chu?!“
V někte­rých mís­tech mi v něčem film při­po­mí­nal zvlášt­ním zážit­kem jiný Formanův film Valmont (psal jsem o něm kdy­si v člán­ku Pár pozná­mek k Formanovu Valmontovi), mož­ná důsled­nou výstav­bou pří­bě­hu, mož­ná tím, že i zde mno­hé pod­stat­né pro­bí­há pod povr­chem, jen málo­co vybub­lá na svět­lo a ani ty nej­klad­něj­ší a nej­zá­por­něj­ší posta­vy nejsou roz­hod­ně čer­no­bí­lé.
Když jsem na začát­ku psal, že pod­le mého názo­ru v tom­to fil­mu chtěl Miloš Forman chy­tit spous­tu zají­ců, a že se mu to moc nepo­ved­lo, zku­sím teď ušá­ky spo­čí­tat: Podstata a pro­je­vy rasis­mu v době, kdy spo­le­čen­ský pokrok pokul­há­vá za tím tech­nic­kým a hos­po­dář­ským (mimo­cho­dem, nejsme v tom podiv­ném obdo­bí ješ­tě o moc hlou­bě­ji prá­vě ted?), postup­ná eman­ci­pa­ce ame­ric­kých žen, pocta zakla­da­te­lům ame­ric­ké­ho fil­mu, pocta ame­ric­ké spo­leč­nos­ti tvo­ře­né růz­no­ro­dý­mi pří­spěv­ky při­stě­ho­val­ců z celé­ho svě­ta (v tako­vé sou­vis­los­ti vždy vyply­ne i Formanova vlast­ní zku­še­nost imi­gran­ta), vnitř­ní dile­ma sluš­ných a inte­li­gent­ních lidí, jak správ­ně řešit mnoh­dy zby­teč­né kon­flik­ty, schop­nost médií udě­lat hvězdu prak­tic­ky z koho­ko­li, náznak opti­mis­tic­ké budouc­nos­ti v nové gene­ra­ci sym­bo­lic­ky tvo­ře­né párem dětí z úpl­ně odliš­ných vrs­tev spo­leč­nos­ti... Všechny ty prv­ky jsou ve fil­mu dotče­ny, ale jako kdy­by sko­ro žád­ný z nich „v pyt­li“ nezů­stal. Za daných okol­nos­tí moc vel­ký kra­jíc, řekl bych.
Filmoví exper­ti se cel­kem sho­du­jí (a já za sebe to jen potvr­zu­ji), že Ragtime pat­ří k nej­slab­ším Formanovým fil­mům. Opravdu moc bych ale přál ostat­ním reži­sé­rům, aby i jejich nej­slab­ší fil­my byly tak dob­ré a nemu­se­ly by při tom ani dostat osm nomi­na­cí na Oscary (i když nako­nec žád­nou z nich nepro­mě­nil) jako prá­vě Ragtime :-).
Film kon­čí tím, že novi­ny při­ná­še­jí dra­ma­tic­kou zprá­vu o vyhlá­še­ní vál­ky v Evropě. Amerika to ješ­tě neví, ale postup­ně kon­čí vel­ká opti­mis­tic­ká epo­cha. Harry Houdini se - podob­ně jako v dobo­vém doku­men­tár­ním fil­mu dopro­vá­ze­ným melo­dic­kým rag­ti­mem na kla­vír někte­rým z nástup­ců Coalhouse Walkera Jr. - urči­tě dosta­ne z kaž­dé šla­masty­ky, ale jeho doved­nost, kouz­la a tri­ky ve vývo­ji spo­leč­nos­ti, smě­řu­jí­cí ke dvě­ma oblud­ným svě­to­vým kon­flik­tům a v mezi­do­bí navrch k vel­ké hos­po­dář­ské kri­zi, bohu­žel nepla­tí.
Pozn.: A co vám můj blog - pokud ho ješ­tě nezná­te - může nabíd­nout? Kromě glos
poli­tic­ké­ho a spo­le­čen­ské­ho dění, podob­ných těm dneš­ním, najde­te na
blo­gu např. ces­to­pis­né repor­tá­že z Japonska, z Řecka, a dal­ších míst, jsou tu i - věřím, že vět­ši­nou humor­ně ladě­né - úva­hy a feje­to­ny, povíd­ky, bás­ně, hrát­ky s češ­ti­nou, hai­ku, vzpo­mín­ko­vá vyprá­vě­ní, poví­dá­ní o kníž­kách, fil­mech či praž­ských zákou­tích a také celá řada foto­gra­fií dopro­vá­ze­jí­cích čet­né foto­člán­ky. Pokud
vás na mých strán­kách něco zaujme, nevá­hej­te a dej­te o mém blo­gu vědět i
dal­ším lidem, kte­ré by moh­ly moje člán­ky potě­šit. Děkuji a těším se
zase brzy na shle­da­nou.

Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Karate kid [70%]23. září 2010 Karate kid [70%] http://www.csfd.cz/film/258243-karate-kid/ V kinech ČR: 16.09.2010 V kinech SK: 09.09.2010 Původní Karate kid byl pro mě když jsem vyrůstal celkem kultovní film a měl svoje […] Posted in Filmové recenze
  • 60 minut23. ledna 2024 60 minut Na Netflix vyšla německá akční martial arts mlátička z Německa a jde víceméně o chlapskou variaci na Lola běží o život. MMA hlavní hrdina nechce přijít o dceru a tak se vykašle na […] Posted in Krátké recenze
  • V jako Vendeta - 100 %7. prosince 2015 V jako Vendeta - 100 % Vydalo nakladatelství BB/art v pevné vazbě a v limitované edici (50 kusů) v roce 2015. Původně vyšlo jako čísla 1 až 10 série "V for Vendetta" u DC Comics. Souborné vydání vyšlo u DC […] Posted in Recenze knih
  • #2119: Bludiště 15. května 2020 #2119: Bludiště 1 Bludiště 1 (Dédales)Vydalo nakladatelství Trystero v pevné vazbě v roce 2020. Původně vyšlo jako "Dédales" v roce 2019. České vydání má 64 stran a prodává se v plné ceně za 399 […] Posted in Recenze komiksů
  • Smolař28. srpna 2020 Smolař Motolkomix, jehož autorem je Donald, podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní . Posted in Komiks
  • Zlatá mládež 211. května 2018 Zlatá mládež 2 V premiérové druhé řadě pět mladých Čechů na vlastní kůži poznává, zda zvládnou žít a pracovat mimo svoji komfortní zónu. Čtyři nové aktéry, zpěvačku Sharlotu, youtubera Mikea, […] Posted in Speciály
  • Thor: Ragnarok26. října 2017 Thor: Ragnarok Ragnarok je v nordických mýtech konec bohů a devíti světů, v Marvel Comics se pak jedná o Thorův robotický klon. A taky je to zatím poslední film z vesmíru MCU. A od nynějška je to též […] Posted in Kritický Klub
  • Špatná výchova29. října 2004 Špatná výchova Zkoušel jsem si nepřipustit, že v nejnovějším Almodóvarově filmu hrají skoro samí homosexuálové nebo transvestiti, a vyrazil jsem do kina. A ono to kupodivu docela fungovalo. Musel […] Posted in Filmové recenze
  • Highlights: SWEDEN vs GREAT BRITAIN | 2021 #IIHFWorlds28. května 2021 Highlights: SWEDEN vs GREAT BRITAIN | 2021 #IIHFWorlds Posted in Videa
  • Highlights | Italy vs. Canada| 2022 #IIHFWorlds15. května 2022 Highlights | Italy vs. Canada| 2022 #IIHFWorlds Posted in Videa
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,65804 s | počet dotazů: 268 | paměť: 72190 KB. | 18.04.2024 - 14:43:18