Kritiky.cz > Filmové recenze > Proxima – Recenze – 60%

Proxima – Recenze – 60%

proximarecenzefilmu

Francouzské drama Proxima vypráví o rozvedené francouzské astronautce Sarah (Eva Green), která získá nabídku letět jako jediná žena na vesmírnou misi „Proxima“, jejíž cílovou destinací je Mars. Problém je v tom, že Sarah je zároveň matkou samoživitelkou, která kvůli své účasti musí opustit na dlouhou dobu svou sedmiletou dceru Stellu a ponechat ji v péči jejího otce, jenž žije v Německu. Snímek se následně věnuje nejen hrdinčině náročné přípravě na meziplanetární let, ale i jejímu vztahu s dcerou a tomu, jak se obě vyrovnávají s pocitem vzájemného odloučení.

Proxima – Recenze
Zdroj fotek: aerofilms.cz

Snímek Proxima natočila a napsala režisérka a scenáristka Alice Winocour, která se jeho dvěma největším tématům věnuje pomocí dvou doplňujících se přístupů. Astronautická část je pojata jako takřka procedurální náhled do výcviku účastníků blížící se mise, jehož realističnost podtrhává dokumentárně stylizovaná kamera a natáčení na autentických lokacích astronautických výcvikových center v Německu, v Rusku a v Kazachstánu. Rodičovská část pak probíhá mnohdy na stejných lokacích a je realizována formou hloubavého psychologického dramatu, v němž obě hrdinky reagují na nutnou separaci nejprve klidnou vyrovnaností a následně hlubokým steskem.

Eva Green, která ve filmu perfektně mluví hned několika jazyky, je standardně skvělá, přičemž herecky i typově velmi výrazná dětská herečka Zélie Boulant jí v roli její dcery zdatně sekunduje (a ve vedlejších rolích je doplňují mimo jiné výteční Matt Dillon a Sandra Hüller). I přes procítěné a věrohodné výkony obou hlavních hereček však filmu schází emoce, což je dáno jednak jeho celkově chladným zpracováním a zároveň jeho mechanickou strukturou, v níž jsou jak podle návodu poskládány jednotlivé prvky a scény, které byste od filmu podobného typu čekali. V osobní rovině Sarah pochopitelně projevuje jistou úzkost ohledně toho, zda skutečně dokáže kvůli misi opustit svou dceru, přičemž Stella nejprve působí smířeně s dočasným odchodem matky i s potenciálními smrtelnými riziky její daleké cesty, leč o něco později se začne projevovat odmítavě a vzdorovitě. V profesní rovině zas Sarah, poněkud znevýhodněná v konkurenci mužských kolegů, pochybuje o svých schopnostech a zdatnosti, zatímco sledujeme velmi technické a strojově schematické výjevy z jejího tréninku, jenž ji fyzicky i psychicky čím dál víc vyčerpává.

Proxima – Recenze

Film si navíc po celou dobu udržuje značně pozvolné tempo vyprávění a z atmosféry klinicky ledového melancholického dramatu o vztahu matky a malé dcerky, jenž divákům příliš neumožňuje prožívat pocity hrdinek spolu s nimi, vybočí prakticky až v závěru, jenž však svým naivním vyústěním a snovou stylizací kontrastuje k předchozímu dění a vyznívá poněkud lacině. Závěrečné titulky, skládající poctu všem možným astronautkám, které byly při svém výkonu povolání zároveň matkami, mají v kontextu snímku rozhodně svůj význam, ale hořký dojem z takřka hollywoodského finále, jenž se zbytkem realistického a věcně působícího filmu moc neladí, napravují bohužel jen částečně.

Proxima je film komorní, pomalý a neakční a zabývá se výhradně jen obdobím před startem raketoplánu, což je v rámci filmů o astronautech poměrně inovativní – záběry z vesmíru, natož z Marsu, tudíž vážně nečekejte. Krom hereckých výkonů, pár silných okamžiků a několika pozoruhodných lokací je na něm zajímavé především to, že nahlíží na problematiku vesmírných letů z úhlu ženy a současně i matky, díky čemuž působí neokoukaně a tím pádem atraktivně. Jeho samotné sledování nicméně už moc velký zážitek nezanechává.

• Proxima - Evropský scifi-film s Evou Green8. července 2020 Proxima - Evropský scifi-film s Evou Green Astronautka Sarah (Eva Green) se připravuje na roční pobyt na oběžné dráze. Jako jediná žena ve vesmírné misi „Proxima" podstupuje psychicky a fyzicky náročný trénink, zatímco pečuje o […] Posted in Filmové recenze
  • VTIPY PRO DĚTI23. května 2017 VTIPY PRO DĚTI Všichni dobře víme, že smích léčí. Snad právě proto se smějeme tak rádi a vyprávění vtipů zpestří každou oslavu. Udělejme tedy něco pro zdraví a začtěme se do nového souboru plného anekdot […] Posted in Recenze knih
  • PlayAllspoluprace125. února 2007 Goyovy přízraky - Recenze Miloš Forman, živoucí režisérská legenda se zvučným jménem. Jako jedni z mála vyvolených jsme mohli zhlédnout nové dílo tohoto velikána, které nese název Goyovy přízraky. Tento film má u […] Posted in Filmové recenze
  • Palm Springs – Recenze – 80%4. srpna 2020 Palm Springs – Recenze – 80% Americká komedie Palm Springstěží většinu svého humoru z fenoménu časových smyček, s nimiž se potýkali mimo jiné i hrdinové filmů Na Hromnice o den více, Na hraně zítřka, […] Posted in Filmové recenze
  • Pořád jsem to já - 75 %9. dubna 2015 Pořád jsem to já - 75 % Život světově uznávané lingvistky Alice se radikálně změní poté, co je u ní nečekaně diagnostikována Alzheimerova choroba. Pohodová padesátnice zvládá kariéru i svou rodinu. Choroba, která […] Posted in Filmové recenze
  • Meruňkový ostrov - 60%21. března 2012 Meruňkový ostrov - 60% Hlavní ženskou hrdinkou je žena středního věku, která se zamiluje do staršího řidiče nákladního vozu. Náhle jejich setkávání ustane. Po nějakém čase nalezne žena v autobazaru milencovo […] Posted in Filmové recenze
  • Bloodshot – Recenze – 40%11. března 2020 Bloodshot – Recenze – 40% Elitní voják Ray (Vin Diesel) je jednoho dne po návratu ze své poslední mise unesen a zastřelen spolu se svou manželskou. Pak se probere se ztrátou paměti ve speciální výzkumné […] Posted in Filmové recenze
  • Gentlemani (The Gentlemen) – Recenze – 70%30. ledna 2020 Gentlemani (The Gentlemen) – Recenze – 70% Britský režisér Guy Ritchie se po Disneyho hraném Aladinovi a po historickém fantasy experimentu Král Artuš: Legenda o meči vrátil se snímkem Gentlemani k tomu, co natáčel na začátku […] Posted in Filmové recenze
  • Mirai, dívka z budoucnosti (Mirai no mirai) – Recenze – 80%9. dubna 2019 Mirai, dívka z budoucnosti (Mirai no mirai) – Recenze – 80% Čtyřletý chlapec Kun je v domácnosti středem zájmu, dokud si jeho rodiče nepořídí další dítě. Přítomnost mladší sestřičky jménem Mirai, obírající jej o část pozornosti dospělých, přijímá […] Posted in Filmové recenze
  • The Amazing Spider-Man - 55%29. června 2012 The Amazing Spider-Man - 55% Nový film s mladým hrdinou se schopnostmi pavouka opět přitahuje do kin diváky. Peter Parker ve filmu prožívá celkem zásadní přeměnou a současně se stává aktivním v přístupu ke svému […] Posted in Filmové recenze

Ohodnoťte článek