Promlčeno - 60 %

Photo © BontonfilmPhoto © Bontonfilm
🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (1 hla­sů, prů­měr: 5,00 z 5)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Radek (Karel Roden) se po téměř dva­ce­ti letech neče­ka­ně vra­cí do Čech, aby zde kon­tak­to­val jis­tou Elišku (Denisa Barešová) a jed­nou pro­vždy se vyrov­nal se svou minu­los­tí. V tom mu pomá­há Eva (Barbora Bočková), ambi­ci­óz­ní roz­hla­so­vá mode­rá­tor­ka, kte­rá jeho pří­běh dosta­ne do své živě vysí­la­né noč­ní show. Chtěla mít ve vysí­lá­ní sen­zač­ní udá­lost, ale k její­mu zdě­še­ní a ke zdě­še­ní všech poslu­cha­čů začne na povrch vyplou­vat něco, s čím nikdo nepo­čí­tal. Svůj plán při­pra­vo­val Radek něko­lik let a během jeho vyprá­vě­ní je do pochmur­né­ho pří­bě­hu vta­že­na nejen ona sama, ale i praž­ská kri­mi­nál­ka a dal­ší akté­ři dlou­ho zapo­me­nu­tých udá­los­tí. Začíná napí­na­vý boj o čas a o spra­ve­dl­nost...

Film Promlčeno mohl původ­ně vypa­dat zce­la jinak. Film totiž nejdří­ve chys­tal reži­sér Mirek Veselý, kro­mě Karla Rodena si ve fil­mu měli zahrát také Tereza Voříšková, Norbert Lichý, Zuzana Bydžovská či Sabina Rojková. Kvůli pro­blé­mům s roz­poč­tem ovšem musel být film pro­dán, lát­ky se až násled­ně cho­pil reži­sér Robert Sedláček. Ten film s výjim­kou Rodena kom­plet­ně pře­ob­sa­dil, upra­vil scé­nář a rea­li­zo­val film, kte­rý se po 2 letech odkla­dů spo­je­ný s pan­de­mií COVID-19 koneč­ně dočkal své pre­mi­é­ry. A ambi­ce­mi roz­hod­ně nešet­ří.

164987950 f78d73
Photo © Bontonfilm

Promlčeno kon­krét­ně pra­cu­je s téma­ti­kou pro­ml­če­ní pří­pa­dů vražd. V době natá­če­ní fil­mu se lhů­ta pro­ml­če­ní sta­ho­va­la na 20 let od data vraž­dy, v samot­ném fil­mu se poté hra­je o čas. Film se ode­hrá­vá prak­tic­ky v reál­ném čase, sto­jí poté pře­de­vším na herec­kých výko­nech. Ovšem vel­mi pove­de­ných herec­kých výko­nech. Karel Roden, Igor Bareš, Denisa Barešová, Vilma Cibulková či Barbora Bočková jsou ve svých rolích vel­mi dob­ří. Igor Bareš napří­klad doka­zu­je, že se na zápor­né úlo­hy vel­mi hodí, Denisa Barešová nao­pak doká­že, že se o ní jako o jed­né z nej­lep­ších lokál­ních here­ček své gene­ra­ce nemlu­ví nadar­mo. I díky těm­to herec­kým výko­nům o pozná­ní více fun­gu­je atmo­sfé­ra. V Promlčeno při­tom fun­gu­je i napě­tí a to i přes­to, že se val­ná část fil­mu v pod­sta­tě sklá­dá z vyprá­vě­ní (bez fla­shbac­ků)  a dia­lo­go­vých kon­fron­ta­cí. Ambicemi při­tom Promlčeno sku­teč­ně nešet­ří, přes­to jde dost mož­ná o ukous­nu­tí pří­liš vel­ké­ho sous­ta.

Je roz­hod­ně zají­ma­vé sle­do­vat u nás vznik­nout tako­vou neob­vyklou žánrov­ku, kte­rá sice není vylo­že­ně vylo­že­ným psy­cho­lo­gic­kým thrille­rem, svět korup­ce a zka­že­ných lidí s obří moci ovšem doká­že pro­dat o pozná­ní pře­svěd­či­vě­ji, než se u nás pár let nazpá­tek poku­si­li napří­klad Hranaři či Příběh Kmotra. Klíč totiž není ve vel­ko­le­posti, ale prá­vě v tom, že scé­nář ze začát­ku doká­že schop­ně načrt­nout moti­vy ústřed­ních postav. Hlavní hrdi­na, kte­rý se sna­ží vypo­řá­dat s minu­los­tí, ambi­ci­óz­ní mode­rá­tor­ka, kte­rá před sebou vidí pro­za­tím­ní  nej­vět­ší pří­pad své kari­é­ry, mla­dá mat­ka, kte­rá skr­ze finanč­ní při­lep­še­ní při­jí­má nabíd­ku na pro­mlu­ve­ní si v rádiu, moc­ný člo­věk, kte­ré­mu se rázem začí­ná drtit led po noha­ma. Dojem násled­ně mohou kazit jen jed­not­li­vos­ti. Očividně gran­di­óz­ně del­ší roky spřá­da­ný plán pře­ci jen půso­bí tak tro­chu zvlášt­ně, posta­vy jed­not­li­vých postav za pocho­du může půso­bit tak tro­chu zvlášt­ně (a jen v jis­tých pří­pa­dech sku­teč­ně rea­lis­tic­ky). I přes funkč­ně budo­va­né napě­tí a obstoj­né dějo­vé kotr­mel­ce ovšem nej­ví­ce může zamr­zet vyvr­cho­le­ní, kte­ré vlast­ně ovšem celé­mu Promlčeno tak tro­chu chy­bí. Je více­mé­ně bez katar­ze a to co má před­sta­vo­vat vyvr­cho­le­ní více­mé­ně neko­re­spon­du­je s tím, co se v rám­ci Promlčeno dělo před­tím.

Karel Roden4 770x460 1
Photo © Bontonfilm

Zamrzí to, pře­de­vším i pro­to, že po strán­ce řemes­la je Promlčeno vel­mi pove­de­né. Kamera Jana Šustera v jis­tých momen­tech doká­že napří­klad sluš­ně pra­co­vat s osvět­le­ním, Matouš Outrata poté nepod­ce­nil střih a pro­stři­há­vá­ní z rádi­o­vé­ho stu­dia do jiných loka­lit půso­bí sviž­ně, Promlčeno pře­de­vším nikdy nepů­so­bí tele­viz­ním dojmem. Jde o komor­ní zále­ži­tost, přes­to svým vyprá­vě­ním sku­teč­ně doká­že půso­bit v rám­ci mož­nos­tí vel­ko­le­pě. Je to až prá­vě závěr, kte­rý výsled­né dojmy z celé­ho fil­mu sha­zu­je.

 

Celý film v pod­sta­tě sta­ví na tajem­né minu­los­ti ústřed­ní posta­vy, kte­rou nám ústřed­ní posta­va v prů­bě­hu sdě­lu­je. Hříchy/stíny minu­los­ti, svo­je moti­va­ce, názna­ky svých dal­ších kro­ků. Dojde při­tom na něko­lik dějo­vých kotr­mel­ců, ty ovšem vždy nejsou vylo­že­ně k pro­spě­chu věci.  Podzápletka o poli­cis­tech, kte­ří živě poslou­cha­jí líče­ní hlav­ní posta­vy vlast­ně vyzní­vá do ztra­ce­na, o to více ovšem zamr­zí vyvr­cho­le­ní celé­ho pří­bě­hu. K samot­né­mu závě­ru se lze vlast­ně sta­vit zce­la dvě­ma odliš­ný­mi pohle­dy na věc, oba vlast­ně ovšem popí­ra­jí prak­tic­ky vše, co jsme před­tím sle­do­va­li. Působí to celé jako přes­ně ten typ zvra­tu, kte­rý se sna­ží za kaž­dou cenu šoko­vat, aby v závě­ru vlast­ně nedá­val tak úpl­ně smy­sl.

Igor Bares ve filmu Promlceno Autor Johana Strizkova DonArt e1606218775883
Photo © Bontonfilm

Nutno dodat, že onen šoku­jí­cí závěr má nej­spíš dodat tak defi­nič­ní pohled na to, že je nespra­ve­dl­nost všu­de a že vždyc­ky není tak, jak se to celé zdá, přes­to ovšem nadá­le pla­tí, že Promlčeno díky tomu nedo­ká­že fun­go­vat přes­ně tak, jak by nej­spíš samo chtě­lo. Chování jed­not­li­vých postav totiž v prů­bě­hu začne tak tro­chu popí­rat samo sebe, o pozná­ní podiv­ně­ji poté v souč­tu vyzní­vá prá­vě ona ústřed­ní záplet­ka o tom, že je nut­né vše sdě­lit v živém rádi­o­vém vysí­lá­ní.  I to vybí­zí k oče­ká­vá­ní jis­té­ho vyvr­cho­le­ní a poin­ty navíc, v tom­to pří­pa­dě se ovšem vypla­tí oče­ká­vá­ní zchla­dit. Je to při­tom sku­teč­ně ško­da, pro­to­že tu bylo sluš­ně našlápnu­to k vel­mi pove­de­né­mu kri­mi­nál­ní­mu thrille­ru. A těch nejen u nás vzni­ká pra­má­lo.

Ambiciózní, v mno­ha ohle­dech zají­ma­vá, v souč­tu nedo­pe­če­ná podí­va­ná, kte­rá sto­jí pře­de­vším na sil­ných herec­kých výko­nech a funkč­ní atmo­sfé­ře. Škoda scé­ná­ře, kte­rý v prů­bě­hu začí­ná tak tro­chu podrá­žet nohy sám sobě a v jis­tých ohle­dech pří­bě­ho­vé roz­tě­ka­nos­ti...


Podívejte se na hod­no­ce­ní Promlčeno na Kinoboxu.
Anthropoid: precizní historické drama navzdory anglické pseudovýslovnosti českých jmen
24. května 2024Anthropoid: precizní historické drama navzdory anglické pseudovýslovnosti českých jmen[caption id="" align="alignright" width="400"] Photo © Bleeker Street Media / James Lisle[/caption] České dějiny nejsou zrovna tradičním zdrojem látek pro americké a britské filmy. Proto potěší, když se v koprodukci zahraniční tvůrci rozhodnou zpracovat některý z…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Deník shopaholičky: Krize i chaos
12. prosince 2025Deník shopaholičky: Krize i chaosDeník shopaholičky představuje příběh ženy zkroušené osobní krizí, která se snaží znovu najít sama sebe v záplavě slev a životních změn. Film si klade za cíl zachytit ženské dilema mezi láskou, rodinou a touhou po vlastním…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Deník shopaholičky míří do kin
11. prosince 2025Deník shopaholičky míří do kinCelovečerní romantická komedie Deník shopaholičky vstoupí do kin 11. prosince 2025. Film nabízí humorný pohled na svět nákupů, vztahů a rodinných vztahů. V hlavních rolích se představí Barbora Seidlová a další známí herci. Hlavní děj a…Vydáno v rubrice: Filmové premiéry
Vlny – historické drama z období okupace –  75 %
21. dubna 2025Vlny – historické drama z období okupace – 75 %Vlny (2024) jsou v pořadí již třetím režijním počinem mladého (38 let), ale přesto nadějného herce, scénáristy a režiséra Jiřího Mádla, který již odrostl svým pubertálním rolím rafťáka či snowborďáka. Žánrově se jedná o historické drama…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Klec – Bohdalová uvězněna v kleci –  85%
19. dubna 2025Klec – Bohdalová uvězněna v kleci – 85%Psychologické drama Klec (2019) mne 87 minut poutalo a bavilo, což v dnešní době nelze říci o každém produktu filmového průmyslu. Thriller je výsledkem uměleckého tria Epstein, Strach, Bohdalová (Vrásky z lásky, Anděl Páně 2, Svatá), kterým…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Její tělo - mezi skokem a pádem - 75%
13. dubna 2025Její tělo - mezi skokem a pádem - 75%Film Její tělo (2023) režisérky Natálie Císařovské přináší dramatizaci života Andrey Absolonové, české skokanky do vody, která po vážném zranění páteře ukončila vrcholovou sportovní kariéru a stala se úspěšnou pornoherečkou pod pseudonymem Lea De Mae. Snímek…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Chobotnice z II. patra
24. prosince 2024Chobotnice z II. patra"Chobotnice z II. patra" je čtyřdílný československý televizní seriál z roku 1987, který vznikl pod režijním vedením Jindřicha Poláka na základě knižní předlohy Oty Hofmana. Seriál byl natočen v koprodukci se Západním Německem a dodnes patří…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Vlastně se nic nestalo...a možná je to škoda
11. listopadu 2024Vlastně se nic nestalo...a možná je to škodaPo premiérovém uvedení na festivalu Serial Killer v Brně, i po své online premiéře v iVysílání České televize, se na obrazovky od minulé středy dostává nový seriál Vlastně se nic nestalo. Šestidílná minisérie otevírá témata sexfulencerství, především na…Vydáno v rubrice: Seriály
Viděl jsem Vlny, měli byste taky?
16. července 2024Viděl jsem Vlny, měli byste taky?Jestli se o nějakém filmu na KVIFFu nesly téměř až magické zvěsti, byly to rozhodně Vlny. I proto bylo možné jen pár dní po světové premiéře vidět na pokladnách cedule, které dopředu upozorňovaly na to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Přišla v noci: Dramedie s prototypem příšerné tchýně
3. května 2024Přišla v noci: Dramedie s prototypem příšerné tchýněDramedie dvojice filmařů Tomáše Pavlíčka a Jana Vejnara nás zve domů do hnízdečka mladé rodinky, aby nám ukázala nefunkční hranice mezi generacemi a prototyp příšerné tchýně v podání Simony Pekové, která toto fungující hnízdo převrátí naruby. Konečně…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře