Kritiky.cz > Filmové recenze > Problémissky (Misbehaviour) – Recenze – 60%

Problémissky (Misbehaviour) – Recenze – 60%

problC3A9misskyrecenzefilmu

Britsko-francouzský snímek Problémissky se odehrává v roce 1970 v Londýně a točí se kolem soutěže Miss World, jejíž průběh se tehdy pokusilo sabotovat několik členek feministického hnutí za práva žen. Zároveň šlo o kontroverzní ročník kvůli tomu, že na něm byla povolena účast dvěma soutěžícím z Jihoafrické republiky a že jej poprvé v historii vyhrála žena tmavé pleti. Jde tedy o film podle skutečné události, na níž se jeho tvůrkyně snažily dívat několika různými pohledy.

Problémissky (Misbehaviour) – Recenze
Zdroj fotek: bioscop.cz

Především v průběhu filmu sledujeme příběh rozvedené matky a emancipované vysokoškolské studentky Sally (Keira Knightley), která se přidá ke skupině radikálních aktivistek a následně s nimi začne plánovat, jakým způsobem by mohly chystanou soutěž o královnu krásy bojkotovat. Druhý úhel pohledu přichází z opačné strany, a sice od soutěžících, které pocházejí z nejrůznějších zemí a z nejrozličnějších společenských poměrů a postupně přicházejí na to, jak soutěž funguje v zákulisí. Funkci nahlížení za oponu pak doplňuje ještě třetí perspektiva, věnovaná postavám organizátorů a moderátorovi, legendárnímu komikovi Bobu Hopeovi (Greg Kinnear).

Převážně televizní režisérka Philippa Lowthorpe (Vlaštovky a Amazonky) a dvojice scenáristek Rebecca Frayn a Gaby Chiappe se rozhodly jít při práci na filmu Problémissky cestou lehké nezávazné komedie, která sice hovoří o zásadních společenských problémech, ale zároveň je pevně ukotvená v kolejích zábavné a příjemné podívané. Veškerá snaha o přesah však kvůli tomu vyznívá poměrně mělce, neb snímek se sice pokouší kromě boje proti sexismu zabývat i jinými závažnými tématy, leč činí tak jen velmi povrchně a zjednodušeně.

Mnohem větší poprask než rebelská akce aktivistek, vyzbrojených stříkacími pistolkami, řehtačkami a pytlíky s moukou, způsobilo v roce 1970 vítězství černošské soutěžící a následné podezírání poroty z korupce a zaujatosti, což ale film téměř nereflektuje a celé záležitosti věnuje jen jeden krátký dialog. Podobně přistupuje i k otázkám rasismu a problematice apartheidu, začleněných do příběhu prostřednictvím postavy černošské jihoafrické soutěžící. Anarchisty zorganizovaný teroristický útok na zpravodajskou dodávku krátce před ceremoniálem ve snímku figuruje pouze jako záminka pro zpřísnění ostrahy, kvůli čemuž se hrdinky musejí chovat obezřetněji (leč ve výsledku je jim nakonec u vstupu jen kontrolován obsah kabelek).

Problémissky (Misbehaviour) – Recenze

Poněkud zjednodušeně je vykreslena i většina postav – muži jsou obvykle napsaní jako jednorozměrní a trapní sexističtí šovinisté a proutníci, radikální aktivistky jsou zas vylíčeny jako společensky nepřizpůsobivé rebelky, bojující nepříliš efektivně proti patriarchátu sprejováním naštvaných hesel po billboardech a zdobením mužských soch slupkami od banánů. Výjimkou je hlavní hrdinka Sally, která také není napsaná kdovíjak skvěle, ale alespoň vedle ostatních působí jako živoucí postava a ne jako konstrukt vytvořený za účelem sdělení, že sexismus je špatný. Za zmínku stojí dojemný závěr filmu, v němž vidíme reálné předobrazy jednotlivých hrdinek v jejich současné podobě, přičemž z jejich pohledů ve tvářích je evidentní, že jsou ve skutečnosti mnohem zajímavější a vrstevnatější oproti tomu, jak jsou ztvárněny ve filmu.

O zmíněné nedostatky ve společnosti se snímek Problémissky tudíž pouze lehce otírá, v žádném případě neříká nic nového a do živého tne jen sporadicky a v náznacích – třeba když konfrontuje snahu aktivistek o bojkotování soutěže s myšlenkou, zdali tím v důsledku nejdou proti naději černošských žen na prosazení ve společnosti alespoň prostřednictvím populární mezinárodní show. Podobně nadějně vyznívají i jiné pokusy o konfrontační dialog, třeba mezi Sally a její konzervativní matkou („celý život jsi měla radši tátu než mě, tak proč teď proti mužům bojuješ“), případně i výstižně pojaté scény, jako je ta, v níž Sally s hrůzou v očích sleduje, jak si její malá dcera hraje na modelku a natřásá se, povzbuzovaná babičkou, že jí to moc sluší. Sympatické je i poukázání na to, že ani některým účastnicím soutěže miss není postavení žen ve společnosti lhostejné a že si o slavnostním ceremoniálu a jeho organizátorech myslí své.

I tak ale stále platí, že všechna ta snaha o prezentování nějakých názorových stanovisek končí ve filmu Problémisskypouze u značně opatrných a mělkých náznaků, až tedy na ono nejvýrazněji zastoupené téma kritiky sexismu, jemuž je do jisté míry podřízena i kamera – scény ze soutěže jsou například stylizovány tak, aby evokovaly záběry z trhu s dobytkem, k němuž je soutěž Miss World ve filmu kvůli údajně ponižujícímu nakládání se ženami častokrát připodobňována. Z hlediska komedie jde navíc o snímek nanejvýš úsměvný, neb humoru v něm najdete jen pomálu. Jako lehkonohou exkurzi do časů počátku vzniku feministických hnutí jej však naštěstí obhájit lze.

• 200312021732 love518. září 2006 Láska nebeská (Love actually) Láska nebeská ja fantastická komedie pro všechny lidi, kteří mají rádi nespoutaný a inteligentní humor. Možná si řeknete: ,,Další romantická komedie? Už zase ta samá písnička…‘‘ Jenže Love […] Posted in Filmové recenze
  • Zraněná srdce (The Aftermath) – Recenze – 50%26. března 2019 Zraněná srdce (The Aftermath) – Recenze – 50% Za britským plukovníkem Lewisem (Jason Clarke) přijíždí v roce 1946 do poválečného rozbombardovaného Hamburku jeho žena Rachael (Keira Knightley). Jeho trápí to, co v Německu za války […] Posted in Filmové recenze
  • Piráti z Karibiku : TMM aneb vítejte v Disneylandu podruhé31. srpna 2006 Piráti z Karibiku : TMM aneb vítejte v Disneylandu podruhé „Pane Turnere a slečno Swanová, zatýkám vás za napomáhání nebezpečnému zločinci. Určitě vám bude něco říkat jméno Jack Sparrow.“zeptá se arogantně lord Beckket. „Kapitán !!! Kapitán Jack […] Posted in Filmové recenze
  • PlayAllspoluprace125. února 2007 Goyovy přízraky - Recenze Miloš Forman, živoucí režisérská legenda se zvučným jménem. Jako jedni z mála vyvolených jsme mohli zhlédnout nové dílo tohoto velikána, které nese název Goyovy přízraky. Tento film má u […] Posted in Filmové recenze
  • n200604150009 domino uvod14. dubna 2006 Domino - „My name is Domino Harvey. I am a bounty hunter.“ Tony Scott se nám ukázal jako režisér s obrovskou vizuální představivostí. Po klipově střiženém Muži v ohni, ustřihl Dominu ještě více hektičnosti a natočil tak podívanou ve které ukazuje, […] Posted in Filmové recenze
  • Zraněná srdce spolehlivě vyléčí láska27. března 2019 Zraněná srdce spolehlivě vyléčí láska Jedna žena a dva muži toužící po lásce ve válkou zničeném Hamburku si umí pořádně zkomplikovat život. Bolest v srdci před sebou sice uschovají dlouho, ale nic netrvá věčně. Někdo hledá […] Posted in Filmové recenze
  • Dayereh (2000)6. prosince 2011 Dayereh (2000) Do češtiny by název filmu snad šlo přeložit jako kruh, bylo by to tak správné a vzhledem k poselství filmu i logické. Příběh tohoto íránského filmu se soustředí na postavení žen v tamní […] Posted in Filmové recenze
  • 3Bobule – Recenze – 40%27. června 2020 3Bobule – Recenze – 40% V souvislosti s tímto filmem se všude možně používá název „3Bobule“, leč na plakátu i ve filmu samotném je použit název „3OBULE“. To jen tak pro zajímavost.Na začátek ještě malá […] Posted in Filmové recenze
  • Colette: Příběh vášně (Colette) – Recenze – 50%28. února 2019 Colette: Příběh vášně (Colette) – Recenze – 50% Francouzská spisovatelka, varietní umělkyně a novinářka Sidonie-Gabrielle Colette (1873-1954), v počátcích své kariéry píšící pod mužským pseudonymem a v roce 1948 nominovaná na Nobelovu […] Posted in Filmové recenze
  • Vlastníci – Recenze – 50%20. listopadu 2019 Vlastníci – Recenze – 50% Český film Vlastníci se od počátku jeví velmi sympaticky. Jako komorní konverzační projekt, jehož tvůrce uvažoval ekonomicky a postavil jej na situaci, při níž dojde ke konfrontaci […] Posted in Filmové recenze

Ohodnoťte článek