ŘEKLA KATEŘINA ONDŘEJKOVÁ, KREATIVNÍ PRODUCENTKA Z ČESKÉ TELEVIZE
S producenty Ondřejem Zimou a Silvií Michajlovou jsme na adaptaci Bočkova bestselleru spolupracovali od chvíle, kdy koupili na tento román práva. Stál před námi mimořádně složitý úkol – dostat humor z knihy, která je vyprávěna deníkovou formou, do filmu, jenž je postaven na situacích a dialozích. To, jak se nám to povedlo, nechám samozřejmě na divácích. Ale pevně věřím, že Česká televize bude mít v Poslední aristokratce takovou svou vysílací trvalku, a to nejen proto, že je to komedie s vynikajícím obsazením, ale hlavně proto, že je to poctivě udělaný výpravný film.
O HERECKÉM OBSAZENÍ V KOMEDII OČIMA REŽISÉRA
Komedie je velice náročná disciplína a já jsem se chtěl obklopit herci, kterým důvěřuji, se kterými se mi dobře spolupracuje a kterým jsem nabídl úlohy, jež pro ně byly nové a do nichž se mohli pořádně zakousnout. Vedle nich jsem pak oslovil herce, které mám velice rád, kterých si vážím, ale se kterými jsem zatím neměl šanci spolupracovat.
Úlohu Franka, hraběte Kostky z Kostky, čechoamerického učitele, který v Poslední aristokratce jede strávit své první Vánoce do Čech, do vlasti svých předků, jsem svěřil Hynku Čermákovi. Hynka mají diváci většinou zafixovaného jako drsného chlapíka, který nejde pro ostré slovo ani ránu daleko. Já ale vím, že má také velký komediální talent, a chtěl jsem, aby ho v Poslední aristokratce mohl předvést. Hynek hraje překvapivě decentního intelektuála a snílka a věřím, že vám tentokrát místo ranou na solár rozvibruje bránici svým skvělým humorem.
Manželku Franka Vivien představuje Taťána Vilhelmová, kterou jsem v průběhu dokončovacích prací musel přeobsadit za neméně dobrou Taťánu Dykovou. Obě se úlohy zhostily s chutí a nadšením. Taťána je přesně ta herečka, která se v jedné scéně dokáže elegantně houpavým krokem procházet po rozpadajícím se zámku v kostýmku, který jako by vypadl ze šatníku jejího velkého vzoru, tehdy ještě žijící princezny Diany, a v jiném obraze se jako nic netušící naivní Čechoameričanka cpát upečenou husou tak, že si maso se zelím nacpe mezi dva houskové knedlíky, jako by to byl americký hamburger. Neztratí roztomilost a glanc, ani když honí po zámeckém dvoře splašené lipicány v obřím barokním kostýmu a paruce.
Šlechtickou rodinu Kostků doplňuje mladá dcera Marie. Mojí ambicí bylo najít pro roli Marie neokoukanou dívku, kterou byste měli chuť přijít do kina okouknout.
Její představitelku jsem hledal v rozsáhlém castingu, při němž jsem prošel dobrou tisícovku fotografií a na kamerovkách pak viděl téměř 300 dívek. Dokonce jsem vyhlásil konkurz i na sociálních sítích, protože jsem tentokrát chtěl dát příležitost i mladým dívkám a ženám, které dosud profesionálně nikde nehrají a na své objevení teprve čekají. Těch se mi ozvalo asi sto padesát a právě v této skupině jsem nakonec našel naši Marii, Yvonku Stolařovou. Yvonka je z Chebu a studuje na konzervatoři v Ostravě a byla přesně tou představitelkou, kterou jsem hledal. Slečna mezi dívkou a ženou, která v době natáčení dozrála přesně do věku jako stvořeného pro první lásku. Poslední aristokratka pro ni byla první filmová zkušenost, což pro ni nebylo samozřejmě úplně lehké, protože musela velice rychle zapadnout mezi zkušené a ostřílené herce, navíc se ještě naučit řadu dalších věcí. Například musela zvládnout jízdu na koni. Tu trénovali před natáčením i během něho se Zdeňkem Piškulou, který v Poslední aristokratce hraje Maxe, mladého šlechtice ze sousedství.
Newyorskou kamarádku a kolegyni Vivien hraje Táňa Pauhofová, která nejenom že je skvělou herečkou, ale navíc jí všechny kostýmy, které jsme na ní vyzkoušeli, tak slušely, že jsem nakonec rozhodl, že se bude převlékat speciálně do každé scény, a nechal jsem ji hrát její postavu jako šmrncovní velkoměstskou dračici.
S majetkovými a právními záležitostmi rodině Kostků pomáhá právník Benda v podání Vojty Kotka. Proti knižní předloze jsem právníka ve filmu udělal mladšího. Nechtěl jsem, aby na něm v polovině devadesátých let ulpívala pachuť totalitní justice. Přál jsem si, aby byl Benda razantní, elegantní mladý střelec z nové svobodné generace.
Trio výtečníků, kteří na rodovém sídle na Kostkovy čekají, jsem svěřil svým dobrým známým. Hospodyni paní Tichou hraje Eliška Balzerová, které jsem tak po rolích trochu mondénních dam konečně mohl nabídnout postavu takříkajíc „z lidu“. Eliška to přivítala s nadšením. Dokonce kvůli roli obětavě po desetiletích poprvé shodila svůj legendární elegantní účes a místo něj si nechala naší uměleckou maskérkou Janou Bílkovou vyrobit na hlavě dobově správný šedivý květák. Podle receptu paní Bočkové se Eliška naučila dělat skvělé koblihy a už před natáčením objevila tajemství výroby ořechovky, kterou pak při natáčení všechny bohatě hostila. Postava bodré kuchařky, která si ráda trochu cvakne, jí náramně sedla a při natáčení se do tepla její zámecké kuchyně stahoval celý štáb i herci.
Po Účastnících zájezdu jsem se znovu při natáčení viděl s Pavlem Liškou, který v Poslední aristokratce hraje hypochondrického údržbáře Krásu, jenž je na sebe tak opatrný, že prakticky na práci nesáhne. Dlouho jsme s Pavlem hledali správný klíč ke kostýmu i k postavě a v momentě, kdy si Pavel nadšeně nasadil výrazné brýle, pojal jsem trochu podezření, že toho pošuka bude hrát tak trochu podle mě.
Bručounského kastelána Josefa hraje Martin Pechlát, což je jeden z mých hereckých talismanů. Pokud to jen trochu jde, snažím se ho obsadit do každého ze svých filmů. Martin má v sobě přesně tu jemnou ironii, jízlivost a poťouchlost, s níž coby Josef dokáže se suchým humorem a až povýšeným nadhledem glosovat okolní dění. Navíc je to čahoun, který se tak může dívat na sporého pana hraběte v podání Hynka Čermáka hezky spatra.
Řada diváků jistě slyšela načtenou audioknihu nebo viděla dramatizaci Poslední aristokratky v divadle. Na Jezerce Marii vtipně hraje Anička Polívková, audioknihu skvěle načetla Veronika Kubařová. Obě mám velice rád, ale ve svém věku by už sedmnáctiletou dívku mohly věrohodně zahrát těžko, ovšem aby to jejich fanouškům nebylo líto, nabídl jsem jim v Poslední aristokratce dvě drobnější úlohy a k mé velké radosti je obě přijaly a pomohly mi tak s jednou velice důležitou komediální scénou.
V Poslední aristokratce uvidíte také například Petra Nárožného, Danu Syslovou nebo paní Zdeňku Procházkovou, která vystřihla vypočítavou baronku Orssi s takovou grácií, že jsem si připadal jako bych točil na prvorepublikovém Barrandově.
Nejnovější komentáře