Kritiky.cz > Filmy > Filmové a televizní aktuality > Otec: Koprodukční český film Nightsiren režisérky Terezy Nvotové bude mít premiéru na festivalu v Benátkách

Otec: Koprodukční český film Nightsiren režisérky Terezy Nvotové bude mít premiéru na festivalu v Benátkách

Photo © CinemArt
Photo © CinemArt
Načítám počet zobrazení...
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Na Mezinárodním fil­mo­vém fes­ti­va­lu v Benátkách bude mít v pres­tiž­ní sou­tě­ži Orizzonti svě­to­vou pre­mi­é­ru nový celo­ve­čer­ní film Otec slo­ven­ské reži­sér­ky Terezy Nvotové (Nightsiren). 82. roč­ník fes­ti­va­lu, kte­rý se koná od 27. srp­na do 6. září, bude pro česko-slovensko-polský kopro­dukč­ní sní­mek, kte­rý do čes­kých kin vstou­pí 18. září pro­střed­nic­tvím spo­leč­nos­ti CinemArt, zna­me­nat význam­nou mezi­ná­rod­ní pre­mi­é­ru.

V hlav­ní roli Otce se před­sta­ví Milan Ondrík jako muž, jehož život se po tra­gic­kém omy­lu roz­pad­ne a ohro­zí jeho man­žel­ství i svo­bo­du. Emotivní dra­ma je nej­no­věj­ším fil­mem Nvotové, jejíž před­cho­zí díla skli­di­la uzná­ní na fes­ti­va­lech v Locarnu a Rotterdamu.

Odvážný filmový experiment

Otec se sou­stře­dí na odda­né­ho otce, kte­rý po jedi­né zni­ču­jí­cí chy­bě, jež má za násle­dek smrt jeho dítě­te, zůstá­vá izo­lo­va­ný a zmí­ta­ný poci­tem viny. Zatímco se sna­ží zís­kat zpět důvě­ru své ženy a zachrá­nit lás­ku, kte­rá je stá­le tiše spo­ju­je, odha­lu­je hlub­ší psy­cho­lo­gic­ké prav­dy, kte­ré zpo­chyb­ňu­jí zákla­dy odpo­věd­nos­ti, odpuš­tě­ní a svo­bod­né vůle.

Podle Nvotové byl pří­běh inspi­ro­ván sku­teč­ný­mi udá­lost­mi a jeho cílem je kon­fron­to­vat divá­ky s otáz­ka­mi o lid­ské schop­nos­ti empa­tie a osob­ní­ho vykou­pe­ní. Film vyu­ží­vá oso­bi­tý vypra­věč­ský a vizu­ál­ní pří­stup. Snímek Otec, nato­če­ný v sérii dlou­hých, nepře­ru­šo­va­ných zábě­rů, upouš­tí od tra­dič­ní­ho stři­hu, aby se divá­ci moh­li pono­řit pří­mo do per­spek­ti­vy hlav­ní­ho hrdi­ny.

„Filmový jazyk je pro mě stej­ně pod­stat­ný jako samot­ný pří­běh,“ říká Nvotová. „Nedokázala jsem si před­sta­vit, že by ten­to film byl vyprá­věn kon­venč­ním, epi­zo­dic­kým způ­so­bem - bylo by to jako lis­to­vat foto­al­bem z pohřbu. Chtěla jsem vytvo­řit záži­tek, kte­rý divá­ka zce­la vtáh­ne do svě­ta hlav­ní­ho hrdi­ny, aby pro­žil jeho život bez pře­stáv­ky a odstu­pu.“

Nvotová při­rov­ná­vá pou­ži­tí dlou­hých zábě­rů k imer­ziv­ní mecha­ni­ce video­her, i když její cíl je spí­še introspek­tiv­ní než inter­ak­tiv­ní.

„Láká mě emo­ci­o­nál­ně inten­ziv­ní mate­ri­ál,“ řek­la. „Okamžiky mezi vel­ký­mi udá­lost­mi - kdy se nikdo nedí­vá, kdy nemá­me kon­t­ro­lu - jsou čas­to nej­ob­jev­něj­ší. Tam jsme nej­víc sami sebou.“

Přeshraniční produkce s festivalovým rozmachem

Obsazení Otce tvo­ří Ondrík v titul­ní roli, kte­ré­mu sekun­du­jí Dominika Morávková, Anna Geislerová, Martina Sľuková, Peter Ondrejička, Ingrid Timková, Peter Bebjak a Dominika Zajcz. Ondrík tuto roli ozna­čil za hlu­bo­kou osob­ní i pro­fes­ní výzvu.

„Bylo emoč­ně nároč­né vžít se do role toho člo­vě­ka, sna­žit se pocho­pit něko­ho, kdo při­šel o všech­no,“ říká herec. „Jsem hrdý na to, že jsme ten­to pří­běh při­ved­li k živo­tu, a dou­fám, že se s ním divá­ci v Benátkách spo­jí stej­ně hlu­bo­ce jako já.“

Film Otec vzni­kl v pro­duk­ci spo­leč­nos­tí Danae Production (Slovensko), Moloko Film (Česká repub­li­ka) a Lava Films (Polsko) a za pod­po­ry České tele­vi­ze a TV JOJ, s pod­po­rou Slovenského audi­o­vi­zu­ál­ní­ho fon­du, Českého audi­o­vi­zu­ál­ní­ho fon­du a Polského fil­mo­vé­ho insti­tu­tu. Kameramanem fil­mu je Adam Suzin, původ­ní hud­bu slo­žil Jonatan Pjoni Pastirčák (Broken Voices).

Výběr fil­mu Otec do sek­ce Orizzonti zna­me­ná význam­né uzná­ní jeho umě­lec­ké hod­no­ty. Vedlejší sek­ce Orizzonti, kte­rá pro­bí­há sou­běž­ně s hlav­ní sou­tě­ží v Benátkách, upo­zor­ňu­je na nová­tor­ská díla začí­na­jí­cích reži­sé­rů a svě­ží pohle­dy na svě­to­vou kine­ma­to­gra­fii. Pro pro­du­cen­ty Karla Chvojku a Miloše Lochmana ze spo­leč­nos­ti molo­ko film je ten­to výběr potvr­ze­ním vize fil­mu a záro­veň pří­le­ži­tos­tí upo­zor­nit na jeho téma­ta.

„Jsme nad­še­ni, že je Otec zařa­zen do Orizzonti,“ řekl Chvojka. „Potvrzuje to umě­lec­kou sílu fil­mu a umož­ňu­je nám to upo­zor­nit na pří­běh, kte­rý si pod­le nás zaslou­ží mezi­ná­rod­ní plat­for­mu.“

Nvotové není fes­ti­va­lo­vé uzná­ní cizí. Její celo­ve­čer­ní film Noční můra (Světlonoš) z roku 2022 zís­kal Zlatého leo­par­da v Locarnu a její debut Špína (2017) měl pre­mi­é­ru v Rotterdamu a zís­kal Cenu čes­ké fil­mo­vé kri­ti­ky za nej­lep­ší film. Otec bude mít pre­mi­é­ru na fil­mo­vém fes­ti­va­lu v Benátkách kon­cem srp­na, do čes­kých kin se dosta­ne 18. září.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup


Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,39484 s | počet dotazů: 260 | paměť: 66160 KB. | 04.08.2025 - 10:53:58