Na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách bude mít v prestižní soutěži Orizzonti světovou premiéru nový celovečerní film Otec slovenské režisérky Terezy Nvotové (Nightsiren). 82. ročník festivalu, který se koná od 27. srpna do 6. září, bude pro česko-slovensko-polský koprodukční snímek, který do českých kin vstoupí 18. září prostřednictvím společnosti CinemArt, znamenat významnou mezinárodní premiéru.
V hlavní roli Otce se představí Milan Ondrík jako muž, jehož život se po tragickém omylu rozpadne a ohrozí jeho manželství i svobodu. Emotivní drama je nejnovějším filmem Nvotové, jejíž předchozí díla sklidila uznání na festivalech v Locarnu a Rotterdamu.
Odvážný filmový experiment
Otec se soustředí na oddaného otce, který po jediné zničující chybě, jež má za následek smrt jeho dítěte, zůstává izolovaný a zmítaný pocitem viny. Zatímco se snaží získat zpět důvěru své ženy a zachránit lásku, která je stále tiše spojuje, odhaluje hlubší psychologické pravdy, které zpochybňují základy odpovědnosti, odpuštění a svobodné vůle.
Podle Nvotové byl příběh inspirován skutečnými událostmi a jeho cílem je konfrontovat diváky s otázkami o lidské schopnosti empatie a osobního vykoupení. Film využívá osobitý vypravěčský a vizuální přístup. Snímek Otec, natočený v sérii dlouhých, nepřerušovaných záběrů, upouští od tradičního střihu, aby se diváci mohli ponořit přímo do perspektivy hlavního hrdiny.
„Filmový jazyk je pro mě stejně podstatný jako samotný příběh,“ říká Nvotová. „Nedokázala jsem si představit, že by tento film byl vyprávěn konvenčním, epizodickým způsobem - bylo by to jako listovat fotoalbem z pohřbu. Chtěla jsem vytvořit zážitek, který diváka zcela vtáhne do světa hlavního hrdiny, aby prožil jeho život bez přestávky a odstupu.“
Nvotová přirovnává použití dlouhých záběrů k imerzivní mechanice videoher, i když její cíl je spíše introspektivní než interaktivní.
„Láká mě emocionálně intenzivní materiál,“ řekla. „Okamžiky mezi velkými událostmi - kdy se nikdo nedívá, kdy nemáme kontrolu - jsou často nejobjevnější. Tam jsme nejvíc sami sebou.“
Přeshraniční produkce s festivalovým rozmachem
Obsazení Otce tvoří Ondrík v titulní roli, kterému sekundují Dominika Morávková, Anna Geislerová, Martina Sľuková, Peter Ondrejička, Ingrid Timková, Peter Bebjak a Dominika Zajcz. Ondrík tuto roli označil za hlubokou osobní i profesní výzvu.
„Bylo emočně náročné vžít se do role toho člověka, snažit se pochopit někoho, kdo přišel o všechno,“ říká herec. „Jsem hrdý na to, že jsme tento příběh přivedli k životu, a doufám, že se s ním diváci v Benátkách spojí stejně hluboce jako já.“
Film Otec vznikl v produkci společností Danae Production (Slovensko), Moloko Film (Česká republika) a Lava Films (Polsko) a za podpory České televize a TV JOJ, s podporou Slovenského audiovizuálního fondu, Českého audiovizuálního fondu a Polského filmového institutu. Kameramanem filmu je Adam Suzin, původní hudbu složil Jonatan Pjoni Pastirčák (Broken Voices).
Výběr filmu Otec do sekce Orizzonti znamená významné uznání jeho umělecké hodnoty. Vedlejší sekce Orizzonti, která probíhá souběžně s hlavní soutěží v Benátkách, upozorňuje na novátorská díla začínajících režisérů a svěží pohledy na světovou kinematografii. Pro producenty Karla Chvojku a Miloše Lochmana ze společnosti moloko film je tento výběr potvrzením vize filmu a zároveň příležitostí upozornit na jeho témata.
„Jsme nadšeni, že je Otec zařazen do Orizzonti,“ řekl Chvojka. „Potvrzuje to uměleckou sílu filmu a umožňuje nám to upozornit na příběh, který si podle nás zaslouží mezinárodní platformu.“
Nvotové není festivalové uznání cizí. Její celovečerní film Noční můra (Světlonoš) z roku 2022 získal Zlatého leoparda v Locarnu a její debut Špína (2017) měl premiéru v Rotterdamu a získal Cenu české filmové kritiky za nejlepší film. Otec bude mít premiéru na filmovém festivalu v Benátkách koncem srpna, do českých kin se dostane 18. září.
Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový
Nejnovější komentáře