Kritiky.cz > Filmové recenze > Neviditelný (The Invisible Man) – Recenze – 70%

Neviditelný (The Invisible Man) – Recenze – 70%

NeviditelnC3BDrecenzefilmu

Postava neviditelného muže, vědce, jenž se stal obětí vlastního experimentu, má kořeny již v díle slavného spisovatele H. G. Wellse. Na stříbrné plátno byl tento příběh adaptován ve třicátých letech ve snímku Neviditelný muž, známá je však i verze Paula Verhoevena z roku 2000 s názvem Muž bez stínu. Americký hororový thriller Neviditelnývšak nemá příliš mnoho společného ani s jedním z nich – natočil jej podle vlastního scénáře Australan Leigh Whannell, hororový scenárista sérií Saw a Insidious a režisér filmu Upgrade, který v něm udělal z neviditelného muže vedlejší postavu a do pozice hlavní role postavil ženskou oběť, která před ním prchá.

Hlavní hrdinkou je tedy Cecilia (Elisabeth Moss, známá především ze seriálu Příběh Služebnice), která na začátku snímku uteče od svého bohatého, leč tyranského, majetnického a psychopatického manžela Adriana. Po pár dnech strávených v domě svých přátel se Cecilia dozví, že Adrian po jejím odchodu spáchal sebevraždu, jejímu trápení však ta zpráva neulehčí. Manželovu přítomnost stále cítí, a to zcela oprávněně. Jak se ukáže – dotyčný byl vynálezce a expert na optiku a patrně přišel na to, jak udělat Cecilii ze života peklo zcela nepozorovaně…

Neviditelný (The Invisible Man) – Recenze
Zdroj fotek: cinemart.cz

Pokud by to někomu z názvu filmu nedošlo, tak Adrian zkrátka přišel na to, jak se udělat neviditelným, takže narafičil vlastní smrt a od té chvíle Cecilii libovolně pronásleduje a všelijak terorizuje, což jí ale nikdo jiný nevěří, takže ji ve finále mají všichni za bláznivou hysterku, jejíž manžel je jasně po smrti a ona akorát trpí bludy. Z filmu se tím pádem stává hororové psychologické drama o ženě neschopné se vymanit ze vztahu s neustále kontrolujícím a manipulativním partnerem, přičemž motiv neviditelnosti slouží i ke zvýraznění „na pohled neviditelného“ toxického chování, proti němuž se Cecilia, stejně jako leckteré ženy ve skutečném světě, nedokáže postavit. Elisabeth Moss v roli zakřiknuté, traumatizované, bojácné a psychicky zdeptané chudinky přímo exceluje, v čemž je jí velkou oporou i Aldis Hodge coby kamarád, v jehož domě nalezne Cecilia útočiště.

Leigh Whannell od začátku buduje napětí, což se mu daří zaprvé skrze téměř bezbrannou a soucit vzbuzující hlavní hrdinku, o jejíž bezpečnost se dá bát poměrně snadno, a zadruhé pomocí kamery, vyvolávající častým rámováním prázdného prostoru nepříjemný dojem, že se v záběru každou chvíli něco přihodí (což se ovšem stane málokdy). Psychologická hutnost a dusivost nicméně jde časem trochu stranou s přibývajícími záhadnými nelogičnostmi, které nejsou nikdy vysvětleny (např. když Cecilia utíká před neviditelným Adrianem, nastoupí do taxíku a nechá se odvézt někam daleko, kde ji ovšem útočník dostihne během několika málo minut), nehledě na to, že Cecilia opravdu nedělá nic moc proto, aby jí ostatní tu historku o neviditelném a údajně nezesnulém muži uvěřili.

Na film Upgrade si pravděpodobně leckdo vzpomene i při sporadických akčních scénách, po nichž snímek Neviditelný již poněkud přestane klást důraz na psychologii postav a jejich tonutí v bezvýchodné situaci a stane se o dost béčkovějším thrillerem plným zvratů, jež sice dost možná vrhají trochu světla na některé nejasnosti, nicméně i tak film nijak nerozkrývá, co se vlastně celou dobu v příběhu dělo a divák si to musí domyslet sám, bez ohledu na to, jestli mu to bude dávat smysl nebo ne (včetně toho, kolik neviditelných obleků je vlastně ve hře, po jakých trajektoriích se Adrian po celý čas pohyboval a jestli se vážně každý den vracel k sobě domů nakrmit svého psa).

Komorní napínavé tápání v nejistotě a prostoru po neviditelném nepříteli každopádně snímku sluší o dost víc než mírně překombinované finále a složité osnování plánů, k nimž se hrdinka v závěru znenadání uchýlí. I přes herecké výkony a skvěle navozenou atmosféru může někomu vadit i příliš pozvolné tempo mnohých scén, související možná i s celkovou laciností filmu. Na druhou stranu, s vědomím toho, že rozpočet Neviditelného byl pouze 7 milionů dolarů, by skoro stálo smeknout klobouk za to, že Leigh Whannell dokázat předvést za tak málo prostředků tolik působivé muziky.

• PlayAllspoluprace125. února 2007 Goyovy přízraky - Recenze Miloš Forman, živoucí režisérská legenda se zvučným jménem. Jako jedni z mála vyvolených jsme mohli zhlédnout nové dílo tohoto velikána, které nese název Goyovy přízraky. Tento film má u […] Posted in Filmové recenze
  • KVIFF 2019 – Druhá nálož dojmů z Karlových Varů, Po svatbě s Julianne Moore i vynikající Parazit4. července 2019 KVIFF 2019 – Druhá nálož dojmů z Karlových Varů, Po svatbě s Julianne Moore i vynikající Parazit Druhá várka dojmů ze snímků promítaných na filmovém festivalu v Karlových Varech je od minule obohacena i o několik filmů, které se přes pomyslnou hranici průměru již přehoupnout […] Posted in Filmové recenze
  • Trhlina – Recenze – 30%9. května 2019 Trhlina – Recenze – 30% Slovenský mysteriózní/hororový thriller Trhlinaje adaptací stejnojmenné knihy spisovatele Jozefa Kariky, který ji napsal na motivy četných hypotéz o lidech záhadně zmizelých […] Posted in Filmové recenze
  • Pot a krev - 60 %6. srpna 2013 Pot a krev - 60 % Daniel Lugo (M.Wahlberg) je mladý muž, který se živí jako trenér v posilovně v Miami na Floridě. Jeho den začíná a končí prací. Trénuje své klienty, ale také si najde čas na formování […] Posted in Filmové recenze
  • 13 duchů (13 Ghosts)6. února 2006 13 duchů (13 Ghosts) Jedna americká rodina muže ve středním věku, který před pár lety ztratil při nešťastné náhodě manželku, která uhořela, se náhle dovídá o nečekaném bohatství, jenž jim odkázal, jejich právě […] Posted in Filmové recenze
  • Legenda o Zorrovi - The Legend of Zorro3. dubna 2006 Legenda o Zorrovi - The Legend of Zorro Pokračování. Už jen toto samotné slovo obvykle znamená několik odečtených bodů od celkového hodnocení filmu. S troškou nadsázky by se dalo říct, že i kdyby byl druhý (popřípadě jakýkoliv […] Posted in Filmové recenze
  • Mladí zabijáci (Assassination Nation) – Recenze – 40%3. listopadu 2018 Mladí zabijáci (Assassination Nation) – Recenze – 40% Americký film Mladí zabijáci, prezentovaný jako akční thriller, natočil a napsal herec, scenárista a režisér Sam Levinson, syn slavného filmaře Barryho Levinsona (Rain Man, Vrtěti psem). […] Posted in Filmové recenze
  • Avengers: Endgame25. dubna 2019 Avengers: Endgame Největší filmová událost posledních let je tady. Završení plánů Marvelu, které začaly v roce 2008 a zároveň také rozuzlení příběhu, který přesně před rokem přišel do kin v Avengers: […] Posted in Filmové recenze
  • Recenze: Caesar musí zemřít – 60%30. září 2012 Recenze: Caesar musí zemřít – 60% Na mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně zpravidla triumfují filmy vyjadřující se k různým politickým tématům (připomenul bych alespoň vítěze z roku 2002, snímek Paula Greengrasse […] Posted in Filmové recenze
  • La Cara oculta (2011)8. října 2012 La Cara oculta (2011) La Cara oculta je pozoruhodným filmem režiséra Andrése Baize, který toho na svém kontě zrovna moc nemá. O to více tento snímek vynikne, neboť já osobně jsem od tohoto díla neměl pražádná […] Posted in Filmové recenze

Ohodnoťte článek