Kritiky.cz > Filmové recenze > Naši kluci (tv seriál) 2019

Naši kluci (tv seriál) 2019

a4AVfDnwCIE
HBO se činí, po skvělém seriálu Černobyl se na obrazovky tv letos dostal podle mého názoru ještě lepší počin s názvem Naši kluci (Our Boys). Byť to zatím má na csfd.cz "jen" v tuto chvíli 99 hodnocení a Černobyl přes 25 000.

To, že izraelské seriály mají svoji dlouhodobou kvalitu asi není potřeba dlouze polemizovat. Často slouží i jako přímá inspirace mnohým americkým produkcím (Homeland). Názvy jako třeba Fauda, Bnei Aruba, Hatufim, apod. nejsou zcela neznámé i evropským divákům. Já sám si při sledování dalšího izraelského seriálu dokážu celkem spolehlivě rozpoznávat jednotlivé tamní herce (v "Naši kluci" je třeba Shlomi Elkabetz, kterého znám jako režiséra skvělého filmu Gett, či Shadi Mar´i, který se proslavil jako terorista Walid v seriálu Fauda). Izraelský filmový průmysl je evidentně ne zcela velký rybníček, nicméně plavou v něm velmi tuční kapříci.

Uvedení seriálu Naši kluci (na kterém se s HBO podílela ještě tamní tv Kešet) ovšem doprovázela velká kontroverze. Část izraelské veřejnosti jej odsoudila jako antisemitský, v lepším případě "jen" jako nevyvážený. Já osobně si to nemyslím. Předně mě k tomu vede skutečnost, že organizace Parents Circle Family Forum (která sdružuje rodiny obětí izraelsko-palestinského konfliktu bez rozdílu etnicity) jej velmi oceňuje a slova chvály přichází i z jiných míst. Rozumím tomu, že někomu může vadit, že příběh vraždy 3 izraelských mládenců je tu jaksi na okraji a primárně se řeší zavraždění mladého Muhammada, nicméně v izraelsko-palestinském konfliktu je až příliš mnoho příčin a následků, pokud by někdo chtěl skutečně vše obsáhnout, tak by výsledné dílo přesahovalo rámec tv seriálu a mnohem spíše by se podobalo mnohadílné dokumentární sérii. Takové ambice pochopitelně trio autorů (Hagai Levi, Joseph Cedar a Tawfik Abu Wael) nemá. Je sice smutné, že Benjamin Netanjahu seriál označil za antisemitský a stanici Kešet za propagandistickou, nicméně i jeho prohlášení by bylo dobré vnímat primárně jako součást politického boje (Netanjahu je vyšetřován kvůli korupčním skandálům, které podnítilo zveřejnění dokumentů právě stanicí Kešet).

Už jsem trochu nakousl o čem to ten seriál vlastně je. Vychází ze skutečné události léta roku 2014, kdy zmizeli 3 izraelští mládenci, což vyvolalo ve společnosti velkou vlnu solidarity a zájmu, který byl po nalezení jejich mrtvých těl vystřídán zklamáním a nenávistí (u Izraelců, v případě velké části Palestinců tomu jistě bylo jinak). Rozjela se velká pátrací akce po útočnících, ti byli chyceni, zabiti a jejich domy strženy (obvyklý trest za teror). Souběžně s tím ale Izraelem proběhla velká vlna nenávisti vůči Arabům, došlo k menším i větším potyčkám a také k jednomu únosu. A o něm převážně seriál pojednává. Únosci totiž byli 3 izraelští mládenci (tedy 2 mládenci a jeden těsně před třicítkou) a divák se neubrání určitému přirovnání. Jací vlastně jsou "naši kluci"? Jsou to ti 3, kteří se stali nevinnými obětmi, nebo ti 3, kteří provedli onen ohavný čin? A nejsou i oni vlastně obětmi?

Samé otázky... Připravte se ale na to, že seriál moc odpovědí nedá. Doslova vás nutí soucítit s útočníky (nebo aspoň s jedním) a zároveň vás konfrontuje s tím jak krutě si takový člověk dokáže počínat. Kde je hranice mezi hrdinstvím a zločinem?
Velmi zajímavý je i vhled do ultraortodoxní židovské komunity, která si pochopitelně v ničem moc nezadá s ortodoxními muslimy na druhé straně. Oba extrémy tu jsou - myslím - vykresleny velmi dobře. Příklad za vše, ortodoxní rabín naléhá na jednu osobu, aby vydala nepravdivé prohlášení, protože jinak dojde "k urážce našeho Boha". Bůh oné komunity asi nesnese pravdu. Sledovat v seriálu vznik nenávisti a její živení je fascinující, byť ne vždy zrovna příjemná podívaná. Arabský otec, který chce v klidu pohřbít svého syna je obklopen davem svým soukmenovců, kteří mu jej vezmou se slovy, "teď už to není jen tvůj syn, je to šahíd (mučedník ve jménu Boha)!" Otec se zoufale brání, ale proti přesile nic nezmůže. Velmi výmluvné, až jsem skoro měl pocit, že někteří lidé nenávist nutně potřebují, protože jejich životy jsou jinak naprosto prázdné.

Na seriálu bych ještě ocenil jeho provázání s autentickými záběry (scény demonstrací, pohřbů, záběry z tv zpravodajství, apod.). Vzhledem k tomu, že události seriálu se udály relativně nedávno, tak je někdy docela těžké rozpoznat co je hrané a co reálné. Fandy tajných služeb může také potěšit znázornění práce Šin betu, použití dronů, poctivá vyšetřovatelská práce v terénu, apod. I když víte jak to celé asi dopadne, tak průběh je sám o sobě dost dramatický, což platí i o závěrečném soudním procesu.

Ať už si o situaci v Izraeli myslíte cokoli, zkuste se na to - prosím - podívat. Byla by škoda takto skvělý seriál minout.

• Bnei Aruba (2013), tv seriál2. ledna 2019 Bnei Aruba (2013), tv seriál Izraelský seriál - to už je v posledních letech mezi televizními diváky docela slušný pojem. Pojďme si to zrekapitulovat, máme tu skvělý Hatufim (který se stal předlohou pro úspěšný […] Posted in Filmové recenze
  • Do posledního dechu - 60 %29. ledna 2016 Do posledního dechu - 60 % Odvaha a pořádná dávka zkušeností nechybí hlavním hrdinům filmu, který připomíná skutečnou událost z roku 1952. Pro někoho to je už doba „pravěku“, ale skuteční hrdinové se rodí v každé […] Posted in Filmové recenze
  • PlayAllspoluprace125. února 2007 Goyovy přízraky - Recenze Miloš Forman, živoucí režisérská legenda se zvučným jménem. Jako jedni z mála vyvolených jsme mohli zhlédnout nové dílo tohoto velikána, které nese název Goyovy přízraky. Tento film má u […] Posted in Filmové recenze
  • Jeníček a Mařenka - Lovci čarodějnic - 60%3. března 2013 Jeníček a Mařenka - Lovci čarodějnic - 60% Přiznám se, že se za českou kinematografii začínám stydět. Dlouho se vymlouváme na naši malou zemi, sporé prostředky a tudíž nedostatek zdatných režisérů, herců a obecně filmařů. Ovšem […] Posted in Filmové recenze
  • Asterix a Vikingové - Aneb uspokojivý comeback klasické animace.10. listopadu 2006 Asterix a Vikingové - Aneb uspokojivý comeback klasické animace. Ááááách… omluvte mě, ale nemohu si pomoci. Při vzpomínce na ty zlaté, bezstarostné časy, kdy jsem jako malé škvrně (trošku chlupatější škvrně) usedal brzo ráno k televizoru značky […] Posted in Filmové recenze
  • Doblba!20. října 2005 Doblba! Očekávaný filmový debut Petra Vachlera nese titul, jež by snad dával tušit nějakou nádherně šílenou grotesku, při doplnění informacemi z mediální masáže hodně morbidní, ale ubohý divák […] Posted in Filmové recenze
  • Neviditelné zlo - See No Evil2. dubna 2007 Neviditelné zlo - See No Evil Je tu parta teenagerů, opuštěná budova plná koutů ukrytých v neproniknutelné tmě. Je vám asi jasné, že z toho nebude žádná komedie ani drama, ale horor, ve kterém bude muset pár lidí […] Posted in Filmové recenze
  • Můj soused zabiják 2 - Aneb jak se vraždí ambiciózní pokračování :-(22. září 2004 Můj soused zabiják 2 - Aneb jak se vraždí ambiciózní pokračování :-( Pokud se dobře pamatuju, film jako takový by měl být "za každých okolností" chápán jako umělecké dílo, byť se může přihodit, že svého konzumenta kolikrát neosloví. V prvé řadě je třeba […] Posted in Filmové recenze
  • 3:10 to Yuma (3:10 Vlak do Yumy) 200723. července 2012 3:10 to Yuma (3:10 Vlak do Yumy) 2007 Westernů je v dnešní době jako šafránu. Málo. A když už, tak se většinou jedná o nějaký "crossover" s jinými žánry (např. Wild Wild West). Klasický western je ohrožený. Existuje však […] Posted in Filmové recenze
  • Příběh mého syna (Venuto al mondo) 201227. ledna 2014 Příběh mého syna (Venuto al mondo) 2012 Při sledování tohoto filmu jsem si kladl několik otázak. Předně, jak je možné, že Penélope Cruz vypadá pořád stejně a v pohodě může hrát dívčinu ve věku cca 25 - 30, i (s lehkou pomocí […] Posted in Filmové recenze

Naši kluci (tv seriál) 2019
Hodnocení: 5 - ‎1 hl.