Partnerské stránky: Simpsonovi.Blog | Rick a Morty | Domacírady
Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Mulan – Recenze – 50%

Mulan – Recenze – 50%

52 mulan dtlr2 240ce r709f 26.089363

Film Mulan je hranou předělávkou Disneyho animovaného snímku Legenda o Mulan z roku 1998, vyprávějícího dávný příběh ze starověké Číny o mladé ženě, která se přestrojí za muže, v tajnosti zaujme pozici válečnice v císařské armádě namísto churavého otce a následně sehraje významnou roli v boji proti zlým Hunům (nebo v tomto případě proti mongolským Rouranům). S tím ale, že hraná verze se oproti té animované bere o dost vážněji, je zcela bez písniček, bez upovídaného dráčka a s větší porcí nadpřirozena.

Mulan – Recenze
Zdroj fotek: Falcon

I tentokrát je postava titulní hrdinky od počátečních scén prezentovaná jako povahově vyčnívající osobnost, přesto se však animovaná Mulan od té hrané v lecčem liší. V animované předloze musí Mulan nejprve projít fyzicky náročným tréninkem a postupně si osvojit bojové schopnosti a zacházení s mečem, aby nakonec svou zdatností, odhodlaností, vytrvalostí a taktickými dovednostmi předčila drtivou většinu svých mužských spolubojovníků a ukázala tak patriarchátu, zač je toho loket. Oproti tomu hraná Mulan předvádí hned od začátku filmu profesionální akrobatickou gymnastiku, parádní práci se zbraněmi a vyhýbání se letícím šípům, takže se pak v podstatě už nemá kam dál vyvíjet. Tohle všechno mimochodem dokáže díky tomu, že jako jedna z mála disponuje magickou energií „čchi“, kterou se akorát musí naučit lépe ovládat – což v animované verzi též nebylo.

Tutéž energii využívá naplno nová postava čarodějnice, která bojuje na straně Rouranů, jimž prostřednictvím své magie umožňuje běhat po zdech, zatímco se sama proměňuje tu v orla, jindy v hejno vran a sem tam se převtěluje i do jiných lidí (leč činí tak poměrně málo a nepříliš důmyslně). Díky její přítomnosti a existenci čchi a magie (a také díky jakémusi zázračnému fénixovi, který se párkrát objeví jako deus ex machina) je Mulan o něco víc fantasy film než původní Legenda o Mulan, ale jinak jsou si oba filmy dějově víceméně podobné. Rozdíl je hlavně v tom, že Legenda o Mulanbyla podstatně hravější, vtipnější, epičtější a celkově povedenější. Hraná Mulanje o půl hodiny delší, ale to je tak všechno.

Mulan – Recenze

Disneyho snaha natáčet hrané předělávky svých animovaných hitů tudíž v poslední době pokračuje v duchu profesionálně odvedených, leč bohužel bezpohlavních filmových produktů, jejichž kvalita osciluje někde kolem průměru, a které zavánějí zbytečností. S tím ale, že třeba Aladin měl alespoň zábavného modrého Willa Smithe a Lví král měl pro změnu fotorealistické digitální zvířecí hrdiny, zatímco Mulan nemá nic výrazného nebo nápaditého, co by mohla nabídnout a čím by mohla skutečně zaujmout. Je taková sterilní a nezajímavá (včetně hudebního doprovodu a většiny akčních scén).

Režisérkou snímku je Novozélanďanka Niki Caro, která natočila mimo jiné Pána Velryb a Úkryt v zoo, a pro niž byla Mulan zjevně první zkušeností s velkým digitálním hollywoodským filmem – a je vidět, že se s tím dost prala. Za scénářem filmu stojí scenáristé Zrození planety opic a Jurského světa, kteří se dopouštějí řady přešlapů v podobě scén, které vyznívají nedotaženě nebo přímo hloupě. V jednu chvíli je třeba Mulan zasažena hrotem, který jí ale nic neudělá – nicméně není ukázáno, o co se ten hrot zastavil (pokud vůbec o něco, ačkoli jeden konkrétní předmět by se přímo nabízel). Jindy jistá postava zachrání Mulan před letícím šípem tak, že vběhne do jeho dráhy a obětuje se – přestože jsme již dříve viděli, že Mulan je schopná se šípům bez problému vyhýbat. Nedostatečně znázorněný výcvik Mulaniných spolubojovníků má zas za následek nejasnosti ohledně toho, jak se z bandy idiotů, co nejsou schopni trefit šípem terč (natož jeho střed), mohli znenadání stát zkušení a neomylní střelci, co s přehledem zabíjejí protivníky střílením za zády během salta vzad.

Mulan – Recenze

Přesun z de facto pohádkového světa starověké Číny plného nadsázky a odlehčeného humoru do víceméně realistického a seriózního prostředí historického fantasy filmu, v němž se neustále omílá vyhnanství nebo smrt jakožto trest za nečestné jednání, příběhu taktéž nijak zvlášť neprospěl. Herečka a modelka Yifei Liu předvádí v hlavní roli adekvátní výkon, o něco zajímavější je však armádní velitel v podání Donnieho Yena, známého z řady bojových filmů, zejména ze série Ip Man. Někoho by mohl teoreticky zlákat i Jet Li coby čínský císař, ten je ale ve filmu pochopitelně zoufale málo.

Mulan je tak dalším příkladem toho, že Disneyho hrané remaky vznikají především z důvodů finanční motivace a naplnění divácké poptávky (zatím byly všechny úspěšné, a tudíž není divu, že vznikají další a další) a nikoli z lásky ke klasice a touze s ní nějak kreativně pracovat. Výsledkem je koukatelný, leč zapomenutelný průměr, který neurazí, ale ani nenadchne.