Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Modelář – Recenze – 70%

Modelář – Recenze – 70%

fotoska 0058772
fotoska 0058772

V novém filmu režiséra, scenáristy a producenta Petra Zelenky (Rok ďábla, Ztraceni v Mnichově) se třicetiletý Pavel (Kryštof Hádek) vrací domů do Prahy z Izraele, kde se stal svědkem teroristického výbuchu. Bydlí u sestry a živí se nabíjením elektrických koloběžek, pak ale začne pracovat jako kameraman a navigátor pro svého bývalého spolužáka Plecha (Jiří Mádl), který má malou firmu na pronajímání kamer a dronů. Tahle práce mu následně umožní natáčet např. aktivistické happeningy nebo politické proslovy na předvolebních akcích…

Modelář – Recenze
Zdroj fotek: falcon.cz

Film Modelář je nesmírně ambiciózní a politicky angažovaný a dokonce je v řadě aspektů i poměrně odvážný a pozoruhodnými způsoby vybízející k zamyšlení. Odehrává se v současnosti (je v něm explicitně zmíněno, že prezidentem je Zeman a premiérem Babiš), leč kromě české politické situace se zabývá i mnoho let starými událostmi globálního měřítka a vyjadřuje se dost nevybíravě k obojímu. Je to film o frustraci z politiky a z prohnilých politiků, ze zkorumpovaného systému, z nepravostí, k nimž v tom systému dochází, i z neschopnosti s tím něco dělat a domoci se spravedlnosti. Stejnou měrou ale film vypráví i o aktivismu, o nutnosti na všechny ty nepravosti upozorňovat a o uchylování se v tomto směru k zásadním činům-symbolům (viz třeba sekvence, v níž jsou na budovu Úřadu vlády instalována obří nafukovací prasata).

Postavy filmu jsou následně formovány právě nejrůznějšími typy frustrací. Zásadovému hlavnímu hrdinovi leží v žaludku to, jakým způsobem Bushova administrativa pošlapávala lidská práva a z pozice nedotknutelných vůdců společnosti vše zametla pod koberec, jeho kamarád Plech zas žije s vědomím, jaký dopad na jeho rodinu i na něj samotného mělo za minulého režimu odsouzení jeho otce. Na rozdíl od Pavla, který se po pravdě v touze po nastolení spravedlnosti aktivně pídí a bezprostředně klade otázky, si však Plech vybíjí zlost na politiky pouze coby rapper při vystoupeních v hudebních klubech, ale jinak si svou nespokojenost pragmaticky nechává pro sebe a mimo pódium se chová konformně, protože nechce přijít o licenci a tím pádem i o zdroj obživy.

Modelář – Recenze

Ústřední duo kamarádů doplňují v podobném duchu i postavy vedlejší – např. Pavlova sestra (Kristýna Frejová) pracuje pro neziskovou organizaci a pomalu jí dochází, že výše finančních příspěvků od sponzorů se může odvíjet i od ochoty vést obchodní setkání přes postel. Politiky tu zastupuje především fiktivní prezidentský kandidát Zavadil (Richard Stanke), marketingový populista s gaunerskou minulostí, lákající voliče na prázdné sliby o bezpečí a jistotách. Jeho pracovně vytížená asistentka (Veronika Khek Kubařová) zas trpí komplexem méněcennosti pramenícím z představy, že za její neúspěch u mužů mohou domnělé nedokonalosti jejího těla. Pavel v tomto prostředí zároveň představuje model hrdiny, jenž přichází do České republiky nepolíben aktuální politicko-právní situací, leč čím více se s ní seznamuje, tím znatelněji roste jeho pocit deziluze a bezvýchodnosti.

Příběh filmu se tudíž odvíjí na pomezí hořké komedie o dvou kamarádech, mezi nimiž postupně vzniká konflikt týkající se jejich odlišných přístupů k morálním zásadám, a politickým thrillerem, jenž se točí mimo jiné i kolem americké politiky krátce po roce 2000. Z hlediska vyprávění jde o snímek s nevyrovnaným tempem, řadou mírně křečovitých tvůrčích záměrů (prvoplánově podvratné zmínky o chystaném útoku na Zemana a na Čapí hnízdo, vyzdvihovaný motiv dronů coby technologické atrakce, propojení postav skrze ruskou písničkářku Janku Djagilevu, která též zpívala o trudném životě ve své domovině…) a několika nakousnutými motivy, které v závěru buď vyšumí, nebo vyznívají poněkud problematicky.

Modelář – Recenze

S přibývajícími minutami se každopádně snímek posouvá od počáteční průměrné nezajímavosti (jednoduché zápletky, pomalý spád, kolísavá úroveň dialogů) k něčemu velmi překvapivému a na české poměry unikátnímu, v čem figuruje i tradiční Zelenkovo využívání mystifikace, a co dělá z Modeláře v podstatě odvážné politické prohlášení, u nějž je akorát škoda, že nezůstalo na domácí půdě a místo toho si vybralo za cíl cosi z mezinárodní politiky (o čemž čeští diváci nemusí mít nutně povědomí, ačkoli se to film celkem snaží průběžně vysvětlovat).

Modelář tak v rámci české kinematografie vybočuje svým přesahem i příběhem, který se vyvíjí překvapivě a nepředvídatelně. Jeho kvality jsou znát jak v solidních hereckých výkonech tak v několika velmi zručně napsaných a natočených pasážích a ocenit na něm lze i to, že zkrátka „má koule“ a jde si za svým i za cenu nepříliš diváckého či divácky uspokojivého prožitku, po jehož skončení je však radost o něm debatovat a uvažovat nad jeho sdělením (rozporuplným v mnoha ohledech, byť tvůrčí záměr se zdá být jasný). Pozitivní je i snaha filmu zdůraznit, že je potřeba mluvit i o mnoho let starých (třeba i mezinárodních) kauzách, aby náhodou nedošlo k jejich úspěšnému promlčení – s čímž zřejmě souvisejí i narážky na stav aktuálního českého politického rybníčku, které v zásadě odrážejí v satirických, skeptických a negativních tónech názory jeho odpůrců, leč kvůli povrchnímu provedení ztrácejí na důraznosti.

• Známe sami sebe? Člověk v zajetí moderní civilizace1. dubna 2016 Známe sami sebe? Člověk v zajetí moderní civilizace Také patříte ke stále se zvyšujícímu procentu lidí, kteří si uvědomují, že současný způsob života není tou správnou cestou? Potom vás kniha s názvem "Známe sami sebe? Člověk v zajetí […] Posted in Recenze knih
  • Novinka mezi seriály: Outcast22. června 2016 Novinka mezi seriály: Outcast Outcast je novým hororovým seriálem vysílaným od června tohoto roku na Cinemaxu. Jedná se o zpracování stejnojmenného komiksu. Hlavní postavou je Kyle (Patrick Fugit), kterého dohání jeho […] Posted in TV Recenze
  • Otevřené moře1. listopadu 2004 Otevřené moře Susan a Daniel jsou dobře situovaný manželský pár. Jejich vztah je v poslední době vzhledem k pracovnímu nasazení napjatý. Což takhle na chvíli polevit a vyrazit si, jen sami dva, bez […] Posted in Filmové premiéry
  • Typologie volů – nepostradatelný atlas mužů6. února 2020 Typologie volů – nepostradatelný atlas mužů Už jste se někdy setkali s Alkáčem výmluvným, Cíťou vydíravým, Gaučákem lenivým či Buranem maskovaným? Pokud odpovíte, že ne, vyvedu vás z omylu. Karikatury mužů nás totiž provázejí na […] Posted in Recenze knih
  • Růžový sirup22. července 2015 Růžový sirup Růžový sirup používáme jako velmi výborné a chutné sladidlo například do čajů. Suroviny: 2 hrsti plátků růže 1 malý citrón 1 litr vody 1 kg cukru Postup: Plátky růže zalijeme litrem vroucí […] Posted in Domácí rady
  • Neuvěřitelný Hulk11. května 2021 Neuvěřitelný Hulk První filmové zpracování dopadlo velmi rozpačitě. Mnoha lidem po shlédnutí původního filmu zůstala v ústech hořká pachuť, kterou nespláchla ani pořádná dávka MARTINI. A to se samozřejmě […] Posted in Retro filmové recenze
  • #2122: Komiksový výběr Spider-Man 17: Zrození Venoma19. května 2020 #2122: Komiksový výběr Spider-Man 17: Zrození Venoma Komiksový výběr Spider-Man 17: Zrození VenomaVydalo Hachette Fascicoli v pevné vazbě v roce 2020. Původně vyšlo jako "Web of Spider-Man 1" a čísla 298 až 302 série "Amazing Spider-Man" v […] Posted in Recenze komiksů
  • Nový detektivní seriál na České televizi16. února 2018 Nový detektivní seriál na České televizi Ve čtvrtek 15.února proběhla novinářská projekce k novému detektivnímu seriálu Inspektor Max, který poběží od 21.února na České televizi. Na projekci přivítala novináře paní Tereza […] Posted in Filmové premiéry
  • Na Voyo odstartovala nová minisérie o Ivetě Bartošové11. května 2022 Na Voyo odstartovala nová minisérie o Ivetě Bartošové Minisérie nese prostý název Iveta a mapuje první kroky ke slávě Ivety Bartošové, její kariérní vzestup a vztah se zpěvákem Petrem Sepešim. Na Voyo je nyní ke shlednutí první díl třídílné […] Posted in TV Recenze
  • Patch 1.06 do F1 2020 přináší černou formuli Mercedes-AMG...29. července 2020 Patch 1.06 do F1 2020 přináší černou formuli Mercedes-AMG... Patch 1.06 do F1 2020 přináší černou formuli Mercedes-AMG Petronas Formula One Team Posted in Krátké herní aktuality