Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Mladí zabijáci (Assassination Nation) – Recenze – 40%

Mladí zabijáci (Assassination Nation) – Recenze – 40%

MladC3ADzabijC3A1cirecenzefilmu
MladC3ADzabijC3A1cirecenzefilmu
Americký film Mladí zabijáci, prezentovaný jako akční thriller, natočil a napsal herec, scenárista a režisér Sam Levinson, syn slavného filmaře Barryho Levinsona (Rain Man, Vrtěti psem). Třiatřicetiletý tvůrce, jenž debutoval v roce 2011 komediálním dramatem Další šťastný den, zasadil děj snímku do amerického města Salem a vystavěl jej na příběhu osmnáctileté Lily a jejích spolužaček, které mají pochopitelně trable se školou, s rodiči i s partnerskými vztahy, ale podstatnější část svých životů tráví na spoustě sociálních sítí. Když začnou následkem datových útoků neznámého hackera zaplavovat internet soukromé soubory tamních obyvatel, uvrhne to město do stavu chaotické paranoie. A pak někdo zveřejní falešnou informaci, že tím hackerem je Lily – a touha po odplatě a lynčování na sebe nenechá dlouho čekat.
Mladí zabijáci (Assassination Nation) – Recenze
Zdroj fotek: cinemart.cz

Bohužel, výše popsaná synopse není pouhým nástinem zápletky, leč zevrubným popisem asi čtyř pětin celého filmu. Ta poslední pětina je zároveň jediným místem, kde proběhnou i nějaké akční scény, tudíž rozhodně nečekejte thriller nabitý akcí. Mladí zabijáci jsou totiž převážně společenskou satirou o soukromí na internetu a o životě náctiletých Američanek ve virtuálním prostoru, která by se ráda považovala za ostrou a kousavou, ale ve skutečnosti je podobně mělká jako selfíčka modelek na Instagramu. Prostřednictvím příběhu o pětici školaček na téma obětí internetových narušitelů, kteří nabourávají online úložiště a vytahují privátní data jejich uživatelů na veřejnost, sice nastavuje zrcadlo Americe a zejména pak zhýrale oprsklému životnímu stylu její zpovykané mládeže, ale místo toho, aby jej kritizovala, tak jej podporuje a obhajuje.

Největší tragédie pak spočívá v marné snaze filmu přimět diváky k tomu, aby fandil hlavním hrdinkám, jenž jsou opakovaně prezentovány jako nesympatické a namyšlené cuchty s módním vkusem luxusních prostitutek, co všechno a všechny posílají někam, ale když si někdo dovolí poslat někam je, tak brečí a tváří se ublíženě. Byť jim mnohdy nechybí charisma a výrazná osobnost, tak obojí zdárně přebíjejí namachrovanou pózou rádoby oduševnělých drsných frajerek, skrývajících pod zmalovaným povrchem vyzývavých lolitek obyčejnost a zranitelnost. Sem tam se film jejich plytkosti a prázdnotě vysmívá, ale povětšinou jim spíš nadržuje a v závěru i požehná jejich počínání a falešné sebe-prezentaci tím, že jim vtiskne do ruky zbrojní arzenál, aby jím mohly efektivněji prosazovat vlastní hodnoty a navzájem se v nich utvrzovat.

Ve finále filmu, vrcholícím v posledních patnácti minutách novodobým honem na čarodějnice (proto se děj odehrává v Salemu, mrk, mrk), se nakonec sice dočkáte pár krvavých spršek, moc hezky natočeného přepadení rodinného domu v jednom dlouhém záběru a na závěr i poněkud statické a nepříliš zábavně využité přestřelky, nicméně nejprve je potřeba se k tomu prokousat více než hodinovou dialogovou expozicí plnou jalových náhledů do vulgárního životního stylu zhýčkaných, povýšených a sebelítostivých náctiletých dívenek a jejich domnělých mouder. I tak je té akce ale příliš málo na to, aby se dala považovat za uspokojivé zadostiučinění, zvlášť když z ní hlavní hrdinky naneštěstí vycházejí jako nezlomné vítězky, a tím spíš ve filmu, který láká diváky na brutálně akční masakr a politicky nekorektní jízdu, leč ve výsledku je spíš opatrný, kompromisní a dějově rozvláčný.

Ze začátku Mladí zabijáci přitom ještě dokážou slušně navnadit sebeironickou stylizací a atraktivní audiovizuální průbojností, nejde jim upřít občasná formální nápaditost a sem tam i trefně mířená myšlenka (třeba kritika pokrytců, kteří neváhají odsoudit jiné lidi za jejich soukromí bez znalosti kontextu a argumentů, a přitom mají sami co skrývat – která by však byla mnohem silnější, kdyby hlavní hrdinky nebyly stejně pokrytecké), ale to těžko zakryje celkově nesympatický obsah a přinejmenším spornou ideologii. Výsledkem je postmoderní plochá zábava vizuálně odpovídající posledním dílům Očisty, kterou ocení snad jen ti, kteří se dokáží s jejími hrdinkami identifikovat.

• Seveřan – královská koruna a dědictví msty20. června 2022 Seveřan – královská koruna a dědictví msty Seveřan patřil mezi hodně očekávané filmy roku 2022. Režisér Robert Eggers totiž v roce 2015 poměrně zabodoval atmosférickým hororem Čarodějnice, kde filmovým divákům představil Anyu […] Posted in Filmové recenze
  • Panenka20. června 2022 Panenka Velmi jsem si oblíbila knihy královny islandské krimi, a proto jsem si nenechala ujít ani novinku "Panenka", pátou knihu ze série se sympatickým detektivem Huldarem a dětskou psycholožkou […] Posted in Recenze knih
  • Dvojník – odvaha čelit zrcadlu19. června 2022 Dvojník – odvaha čelit zrcadlu Finská kinematografie je ve stínu svých severských sousedů. Pro Filmfanatica přesto není polem neoraným, protože třeba v r. 2017 jsem neminul povedený thriller Uspávač. Když jsem tedy […] Posted in Filmové recenze
  • Zone 414 – naše budoucnost mezi androidy16. května 2022 Zone 414 – naše budoucnost mezi androidy Filmfanatic neváhá jít s kůží na trh. Proto bez mučení přiznávám, že Blade Runner sice ctím coby klasiku sci-fi žánru (především kvůli naprosto nestárnoucím trikům), ale jinak mě ten film […] Posted in Filmové recenze
  • Temný dům – mytologie sebevraždy16. května 2022 Temný dům – mytologie sebevraždy Možná to nevypadá, ale Filmfanatic má rád horory. Tedy kvalitní horory. Což nejspíš dává odpověď na otázku, proč jich ve svých recenzích nemám více. Je to žánr, který byl u nás […] Posted in Filmové recenze
  • Kazň – mlčení sovětských jehňátek9. května 2022 Kazň – mlčení sovětských jehňátek V Sovětském svazu sérioví vrazi neexistovali. Oficiálně. Takže ve skutečnosti existovali, ale režim to popíral. Problém tím byl vyřešen a socialismus šel dál vstříc světlým zítřkům, až v […] Posted in Filmové recenze
  • Jangsa-ri 9.15 – jihokorejská Normandie7. května 2022 Jangsa-ri 9.15 – jihokorejská Normandie Korejská válka není v hledáčku západních filmařů příliš často. Filmfanatic si vlastně nevybavuje jediný snímek z poslední doby, který by reflektoval krvavý konflikt na Korejském […] Posted in Retro filmové recenze
  • Nový svět – korejští gangsteři volí bosse4. května 2022 Nový svět – korejští gangsteři volí bosse Nedávno pěl Filmfanatic chválu na korejský snímek V.I.P., který mě zaujal natolik, že jsem se vydal pátrat, jaké další filmy má režisér Park Hoon-jeong na svědomí. Objevil jsem, že krom […] Posted in Retro filmové recenze
  • V.I.P. – špiónská hra o psychopata26. dubna 2022 V.I.P. – špiónská hra o psychopata Jihokorejská kinematografie patří (vedle polské) k Filmfanaticovým nejoblíbenějším. Láska začala po r. 2000, kdy jsem objevil, že nejlepší romantické filmy vznikají v Asii a nezřídka právě […] Posted in Retro filmové recenze
  • Asfaltová džungle – noir a mladá Marilyn22. dubna 2022 Asfaltová džungle – noir a mladá Marilyn Čas od času se Filmfanatic s chutí vydá proti proudu času, aby si doplnil filmové vzdělání některým klasickým kouskem. Nevím, jak pro vás, ale pro mě černobílý film rozhodně není […] Posted in Retro filmové recenze