Max a maxipříšerky aneb Kde žijí divočiny

Photo © Warner Bros. PicturesPhoto © Warner Bros. Pictures
🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Cyklus Aero nasle­po mám cel­kem rád. Většinou nám totiž dra­ma­tur­go­vé při­pra­ví zají­ma­vé a nevšed­ní kous­ky, kte­ré tře­ba měly úspěch na fes­ti­va­lech, ale v dis­tri­buci zapadly. Nad jejich vče­rej­ším výbě­rem mi ovšem zůstá­vá rozum stát. Jak již napo­ví­dá název toho­to člán­ku dosta­li jsme totiž film, kte­rý byl v čes­ku dis­tri­bu­o­ván pod název Max a maxi­pří­šer­ky, ovšem v kině jej může­te nalézt i pod doslov­ným pře­kla­dem ang­lic­ké­ho názvu Kde žijí divo­či­ny.

Ačkoliv se to po prv­ních minu­tách nemu­sí zdát, jed­ná se o dílo reži­sé­ra Spikea Jonzeho. Ano, toho Spikea Jonzeho, kte­rý drží Oscara za scé­nář k fil­mu Ona (2013), nebo toho, co nato­čil film V kůži Johna Malkoviche (1999). A abychom ten kon­text měli úpl­ný musí­me si při­po­me­nout, že se jed­ná o adap­ta­ci dět­ské kníž­ky (přes­ně­ji mož­ná lepo­re­la) ame­ric­ké­ho spi­so­va­te­le a ilu­strá­to­ra Maurice Sendaka „Where the Wild Things Are“ popr­vé vyda­né v roce 1963. Abychom se úpl­ně pocho­pi­li, jed­ná se o kníž­ku o cca dva­ce­ti strán­kách, kte­rá je zalo­že­ná pře­de­vším na barev­ných ilu­stra­cích a co nelze vysvět­lit obráz­kem, to je řeče­no v pár větách (Dohromady je v té kníž­ce ani ne 300 slov. To víc má i tahle recen­ze.). Sendak ji napsal patr­ně jako osla­vu dět­ské fan­ta­zie, pro­to­že vyprá­ví o chlap­ci, kte­rý je poslán spát bez veče­ře, načež se mu pokoj pro­mě­ní v nezná­mý pra­les, ve kte­rém žijí jakési (v kníž­ce poměr­ně roz­to­mi­lé) pří­šer­ky. Chlapec se sta­ne jejich vlád­cem, ovšem po čase se mu zastesk­ne po domo­vě, a tak z ost­ro­va odplu­je pryč. Příšerkám se to sice nelí­bí, ale nemo­hou s tím nic dělat. Sendak se tak patr­ně sna­žil vykres­lit svět dět­ské fan­ta­zie, kde se i malý kluk může stát krá­lem pří­še­rek. Problém je, když chce­te na dva­ce­ti strán­kách, kde jsou pře­de­vším obráz­ky, posta­vit smys­lu­pl­ný děj, kte­rý bude mít více než hodi­nu.

Než se pus­tím do recen­ze adap­ta­ce od Jonzeho, nemo­hu nezmí­nit malou čes­kou sto­pu. Jak víme, čes­ká ani­ma­ce byla (a snad i stá­le je) na vel­mi sluš­né úrov­ni a pro­to se v tota­lit­ním Československu vyrá­bě­li ani­má­ky pro ame­ric­ká stu­dia jako např. něko­lik dílů seri­á­lu Tom a Jerry, pří­pad­ně zde vznik­la i prv­ní ani­mo­va­ná ver­ze Hobbita. A v roce 1973 vznik­la v Krátkém fil­mu Praha pod ori­gi­nál­ním názvem Where the Wild Things Are i prv­ní ani­mo­va­ná ver­ze toho­to pří­bě­hu. Když si ji najde­te na YouTube, zjis­tí­te, že ani­má­to­ři v pod­sta­tě jen roz­po­hy­bo­va­li ori­gi­nál­ní ilu­stra­ce, ovšem i přes pra­zvlášt­ní dabing a hud­bu je to za mě vel­mi sluš­ně odve­de­ná řeme­sl­ná prá­ce. Na roz­díl od novo­do­bé adap­ta­ce z roku 2009 ovšem tato má pou­hý 6 minut, což by tak odpo­ví­da­lo nároč­nos­ti děje původ­ní kni­hy.

Jenže když chce­te sta­vět děj celo­ve­čer­ní­ho fil­mu, s roz­poč­tem kolem 90 mili­o­nů dola­rů, nemů­že­te spo­lé­hat na to, že Vás zachrá­ní 20 strá­nek obráz­ků. A tak si auto­ři do pří­bě­hu muse­li lecos dovy­mys­let. Ze začát­ku to vypa­dá cel­kem dob­ře. Scénáristé hez­ky expo­nu­ji poměr­ně vel­ké množ­ství postav, např. sest­ru a mat­ku hlav­ní posta­vy, uka­zu­jí nám jejich pro­blémy, pros­tě kla­sic­ký roz­jezd běž­né­ho holly­wo­od­ské­ho fil­mu. Jenže po tom toto všech­no zaho­dí za hla­vu, poz­dě­ji se k tomu sko­ro vůbec nevrá­tí a pře­sou­vá­me se na ten taju­pl­ný ost­rov, kde chla­pec Max pozná­vá pří­šer­ky. Což, když jsem viděl původ­ní ilu­stra­ce, tak chá­pu, že do rea­lis­tic­ké­ho fil­mu se těž­ko pře­vá­dě­jí, ale ... no nebu­du lhát, tyhle CGI ver­ze jsou pros­tě děsi­vé a vůbec nechá­pu, jak někdo mohl dát něco tako­vé­ho do dět­ské­ho fil­mu (kam se hra­bou mumín­ci). Následně sle­du­je­me dění na ost­ro­vě, při­čemž, film se původ­ní kníž­ky drží jako tak na začát­ku a na kon­ci. Mezitím dosta­ne­me kupu zvlášt­ních udá­los­tí (kte­ré samo­zřej­mě nejsou pro děj důle­ži­té), kdy vlast­ně Max svým jed­ná­ním v roli krá­le totál­ně roz­vrá­tí spo­le­čen­ství pří­še­rek, udě­lá z nich mezi sebou nepřá­te­le a na kon­ci, když by se měl ke svým činům posta­vit čelem a napra­vit je, tak se pros­tě sba­lí a odje­de. Jestli se ptá­te kam, tak doplu­je domů k mat­ce, s tou se obe­jme a všech­no je zase fajn. Celou dobu trvá­ní, jsem se v tom sna­žil hle­dat něja­ké posel­ství. Původní kníž­ka je totiž poměr­ně dost oce­ňo­va­ná a tak jsme dou­fal, že to celé má něja­ký smy­sl, že ten fan­ta­zij­ní svět je jakousi para­le­lou k naše­mu svě­tu, ovšem já jsem tam nic tako­vé­ho nena­šel. Místo hez­ké­ho závě­ru na kon­ci při­jde totál­ní zmar a neštěs­tí, ty pří­šer­ky vypa­da­jí, že upad­li Maxovým odjez­dem do těž­kých depre­sí a já si nejsem jist, že to vycho­vá­vá dět­ské­ho divá­ka správ­ným smě­rem. Jediná věc, kte­rá by se dala ozna­čit za výchov­nou, je to, že Max se na začát­ku fil­mu cho­vá jako nevy­cho­va­ný puber­ťák, nedo­mýš­lí důsled­ky svých činů a ničí vše kolem sebe (jak psy­chic­ky ta fyzic­ky). To do jis­té míry potom děla­jí i pří­šer­ky na ost­ro­vě, tak­že by se asi dalo říci, že mu tak tro­chu nasta­vu­jí zrca­dlo, aby si uvě­do­mil, jak se cho­vat nemá. Jenže jemu je to úpl­ně jed­no a pořád se cho­vá jako kdy­by trpěl bipo­lár­ní poru­chou.

Co říci závě­rem? Já pořád­ně nevím, na koho ten film vlast­ně cílil. Se svým ponurým pří­bě­hem a děsi­vý­mi posta­vič­ka­mi na děti asi moc ne. Jenže na dospě­lé také ne, pro­to­že on nemá co nabíd­nout ani po strán­ce pří­bě­hu. Motivace pří­še­rek k jejich činům nám v mno­ha pří­pa­dech nejsou vůbec jas­né a cho­vá­ní mani­o­de­pre­siv­ní­ho psy­cho­pa­ta Maxe už vůbec ne. Na roz­díl od kníž­ky, tady nevi­dím osla­vu hra­vos­ti a fan­ta­zie ani omy­lem. Takhle to holt asi dopa­dá, když se sna­ží­te vyždí­mat 100 minut pří­bě­hu z kníž­ky o dva­ce­ti strán­kách...


Podívejte se na hod­no­ce­ní Max a maxi­pří­šer­ky na Kinoboxu.
Autor: Jiří Kejkula
The Last of Us II - Kontroverzní adaptace kontroverzní hry
27. května 2025The Last of Us II - Kontroverzní adaptace kontroverzní hryPět let po událostech první série našli Joel (Pedro Pascal) a Ellie (Bella Ramsey) útočiště v Tommyho (Gabriel Luna) klidné a mírumilovné komunitě v Jacksonu. Ale svět se nezměnil. Nakažení a krutí lidé se stále pohybují…Vydáno v rubrice: TV Recenze
The Last of Us - Dny budoucí (S02E01) - Apokalypsa pokračuje
14. dubna 2025The Last of Us - Dny budoucí (S02E01) - Apokalypsa pokračujeNávrat Ellie a temná budoucnost: Druhá sezóna Last of Us začíná silně. Tak se nám vrátila Ellie. Řeknu to rovnou, trocha klidu po první sezóně neuškodí. Seriál se vrátil tam, kde skončil. S tím, že se…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Zmizení: Atmosférický thriller Denise Villeneuva, který Vás pohltí a nepustí
19. září 2024Zmizení: Atmosférický thriller Denise Villeneuva, který Vás pohltí a nepustí[caption id="" align="alignright" width="400"] Photo © Warner Bros. Pictures[/caption] Keller Dover (Hugh Jackman) se svojí rodinou jde oslavit díkuvzdání ke svému příteli Franklinovi (Terrence Howard) a jeho rodině. Vše se ovšem zvrtne v momentě, kdy se…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Komediální akční nářez s názvem „Konečná“
23. července 2024Komediální akční nářez s názvem „Konečnᓊerif malého městečka na hranici USA a Mexika Ray Owen si užívá svůj den volna. Velká část obyvatel je mimo město a tak se těší a poklidný víkend. Ten však naruší průjezd podezřelé dvojice. Při vyšetřování…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Furiosa: Sága Šíleného Maxe
22. května 2024Furiosa: Sága Šíleného MaxeMladá Furiosa (Alyla Browne/Anya Taylor-Joy) je unesena ze svého domova gangem vedeným Dementem (Chris Hemsworth). Díky němu se stane součástí konfliktu mezi ním a konkurenčním vojevůdcem Immortanem Joem (Lachy Hulme), Furiosa se poté skrze jejich konflikt…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Furiosa: Sága Šíleného Maxe
21. května 2024Furiosa: Sága Šíleného MaxeAnya Taylor-Joy a Chris Hemsworth hrají ve filmu Furiosa: Sága o Šíleném Maxovi, který natočil oscarový režisér George Miller a který je očekávaným návratem do kultovního dystopického světa, jenž vytvořil před více než 40 lety v…Vydáno v rubrice: Speciály
George Millerův dynamický svět ve filmu „Furiosa: Sága Šíleného Maxe“ – napětí mezi zrychlením a zpomalením
20. května 2024George Millerův dynamický svět ve filmu „Furiosa: Sága Šíleného Maxe“ – napětí mezi zrychlením a zpomalenímAtmosféru na place filmu George Millera Furiosa: Sága Šíleného Maxe lze téměř beze zbytku definovat těmito dvěma kinetickými stavy. Tady, na pustých pláních Broken Hillu v Novém Jižním Walesu, se proti prastarému tichu rozbíhají a zastavují…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Četa: Za scénářem vítězícího boje na frontě i za kamerou
30. března 2024Četa: Za scénářem vítězícího boje na frontě i za kamerouV tento den roku 1987 získal film Četa (1986) na 59. ročníku udílení Oscarů čtyři Oscary, včetně ceny za nejlepší film. Na Oscara nominovaný scénář napsal režisér Oliver Stone na základě svých zkušeností amerického pěšáka ve…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
V tento den roku 1988 byl uveden film „Beetlejuice“
30. března 2024V tento den roku 1988 byl uveden film „Beetlejuice“Díky finančnímu úspěchu filmu "Pee-weeho velké dobrodružství" (1985) se Tim Burton stal "prodejným" režisérem a začal pracovat na scénáři k filmu "Batman" se Samem Hammem. Společnost Warner Bros. byla sice ochotna zaplatit za vývoj scénáře, ale…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Přízraky na venkově: Beetlejuice a pohřešovaná hororová atmosféra
21. března 2024Přízraky na venkově: Beetlejuice a pohřešovaná hororová atmosféraManželé Barbara a Adam žijí spokojeným životem ve svém domě na venkově. K úplnému štěstí jim chybí jen jediné a to dítě. Jednoho dne však při jejich návratu domů dojde k autonehodě a oni zemřou. Zprvu…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře