Kritiky.cz > Filmové recenze > Maják (The Lighthouse) – Recenze – 90%

Maják (The Lighthouse) – Recenze – 90%

163431600 ed888b

Americko-kanadský film Maják, druhý snímek režiséra a scenáristy Roberta Eggerse, autora výrazného hororu Čarodějnice, měl premiéru na letošním festivalu v Cannes. Dlouho to vypadalo, že se k nám do kin nedostane, ale nakonec uveden naštěstí bude, ačkoli jednotlivých promítání bude patrně omezený počet a bude potřeba si je bedlivě pohlídat (každopádně v Praze již probíhá předprodej na první půlku ledna v Biu Oko, v kině Aero a ve Světozoru).


Maják je strhujícím dramatem s hororovými prvky o dvou strážcích majáku na odlehlém ostrově, z nichž ten starší (Willem Dafoe) je zkušeným mořským vlkem, co obsluhuje maják již poněkolikáté a z pozice veterána s přirozenou autoritou a bohatou praxí sekýruje a úkoluje toho mladšího (Robert Pattinson), který si poprvé odbývá šichtu daleko od pevniny kvůli tomu, aby si vydělal dost peněz na vlastní farmu. Jejich čtyřtýdenní pobyt na bahnitém a prosoleném ostrůvku s racky, hlučnou sirénou a bednou kořalky se však kvůli silné bouři poněkud protáhne a ponechá oba muže napospas sobě navzájem i jejich průběžně narůstajícímu šílenství a alkoholovému deliriu.

 

Maják (The Lighthouse) – Recenze – 90%
© A24


Čarodějnicí Maják ledacos společného – také je psychologickým a uměleckým filmem ze žánru psychologického hororu, cílí spíše na náročnější diváky, spoléhá především na dialogy, herce, vizuální stránku a silnou atmosféru a nabízí dost neotřelou osobitou vizi, nepodobnou ničemu dalšímu, s čím se lze v kinech běžně setkat. Styčným prvkem je i režisérova obsese dobovou autentičností – zatímco v Čarodějnici(zasazené do koloniální Ameriky kolem roku 1630) nechával postavy promlouvat starou angličtinou, Maják (odehrávající se na konci 19. století) natočil černobíle a v téměř čtvercovém formátu pomocí filmařské techniky dostupné ve 30. letech století dvacátého, díky čemuž snímek připomíná rané zvukové filmy z té doby.


Výsledkem je herecky i řemeslně uhrančivá a neskutečně působivá noční můra inspirovaná námořnickým folklorem, dílem Hermana Melvilla i antickou mytologií (především mýty o Próteovi a Prométheovi), spatřovat v ní ale lze i potenciální inspiraci příběhem o Íkarovi či dramatickou tvorbou Shakespeara (košaté dialogy psal Robert Eggers spolu se svým bratrem) a spisovatelů z období americké gotiky. Na omezeném prostoru Eggers nepředvádí žádnou minimalistickou konverzační hříčku – naopak maximálně využil potenciál tísnivých lokací, vyhrál si s každým detailem a z pobytu na ostrově udělal temný a nepříjemný očistec proložený deštěm, hustou mlhou, fyzicky namáhavou dřinou, halucinacemi a opíjením se ve zšeřelém svitu lucerny.


Oba hlavní hrdinové se sice potkávají jen občas (jeden z nich pracuje v noci a zajišťuje hladký chod světlometu, druhý pracuje ve dne a obstarává a opravuje vše ostatní), i tak ale film stojí podstatnou měrou na jejich konfrontacích, naplňujících celou škálu variant od pospolitého přátelského skotačení v opilosti až po nenávistné slovní výlevy a agresivní výpady, během nichž se několikrát otočí to, kdo má vlastně nad kým navrch. Zatímco jsou oba muži sžíráni společností toho druhého i množstvím vypitého alkoholu a psychotickými vizemi (zvlášť když po spotřebování veškerého chlastu začnou popíjet petrolej) a perou se spolu o nadvládu nad světlem majáku, film na jejich pozvolném psychickém rozkladu a prohlubující se ponorkové nemoci demonstruje výrazný motiv strachu z moře, prázdnoty, temnoty a zejména samoty, která je na rozdíl od jejich paranoidních představ a mořských zrůd jejich skutečným nepřítelem.

 

Maják (The Lighthouse) – Recenze
© A24


Tempo vyprávění místy zatěžkávají nadbytečné repetice a leckomu může vadit nekonkrétní vyznění některých scén, zahalených do abstrakcí a symbolismu a vybízejících k mnohým interpretacím. V každém případě však film nelze neobdivovat pro jeho skličující klaustrofobickou atmosféru, propracovanou mizanscénu, neskutečnou kameru, práci se zvukem a s významotvorným svícením i herecké nasazení obou protagonistů, jimž scénář dopřává spravedlivý podíl prostoru (kromě řady fantastických společných scén oba zazáří i ve vlastním dlouhém monologu – přičemž Willem Defoe je v podstatě dokonalý a neméně dobrý Robert Pattinson předvádí dost možná nejlepší výkon své dosavadní kariéry).


Robert Eggers prokázal svůj nesporný talent už ve čtyři roky staré Čarodějnici, v Majáku již krom toho dokazuje i zjevnou filmařskou vyzrálost. Jde o realisticky syrové, perfektně napsané a nekompromisní autorské dílo, v němž má kupodivu své místo i trocha černého humoru, a které vyniká obrazovou opojností i maximální režijní precizností a oproti Čarodějnici již naštěstí nepůsobí ani trošku těžkopádně, přepjatě, ani nechtěně směšně.






Ohodnoťte článek


Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


|

Související příspěvky:

  • Mezinárodní filmový festival Sitges 2019 – První dojmy (The Lighthouse i film, který zabíjí)8. října 2019 Mezinárodní filmový festival Sitges 2019 – První dojmy (The Lighthouse i film, který zabíjí) The Lighthouse (Robert Eggers, USA/Kanada) – Drama s hororovými prvky o dvou strážcích majáku (Robert Pattinson a Willem Dafoe), jejichž čtyřtýdenní pobyt na ostrově s majákem, […]
  • High Life – Recenze – 20%15. března 2019 High Life – Recenze – 20% Sci-fi High Life je prvním anglicky mluveným filmem francouzské režisérky Claire Denis (Miluji tě k sežrání, Vnitřní slunce), u jehož popisu děje si výjimečně dovolím citovat synopsi […]
  • PlayAllspoluprace125. února 2007 Goyovy přízraky - Recenze Miloš Forman, živoucí režisérská legenda se zvučným jménem. Jako jedni z mála vyvolených jsme mohli zhlédnout nové dílo tohoto velikána, které nese název Goyovy přízraky. Tento film má u […]
  • Hancock5. srpna 2008 Hancock Když se spojí bývalý herec z Chicago Hope a současně zručný režisér (Vítejte v džungli, Království) Peter Berg s největší černošskou hvězdou současnosti Willem Smithem, čekáte, že Vám […]
  • Přes prsty – Recenze – 20%26. srpna 2019 Přes prsty – Recenze – 20% Linda (Petra Hřebíčková) je profesionální hráčka beach volejbalu, které táhne na čtyřicet, právě ji opustil partner a její mladší spoluhráčka a nejlepší kamarádka Pavla (Denisa […]
  • Cuky Luky Film - SLOVAMI REŽISÉR A KARLA JANÁKA17. května 2017 Cuky Luky Film - SLOVAMI REŽISÉR A KARLA JANÁKA Cuky a Luky v podaní Peti Polnišovej a Zuzany Šebovej rozhodne nie sú na Slovensku, ale ani v Česku, neznámymi postavami. V relácií Kredenc dokázali vynikajúcim spôsobom vystihnúť a […]
  • Jméno růže25. března 2009 Jméno růže Jméno růže je dobrý film, leč kvalit literární předlohy nedosahuje. To je věta, kterou asi zaslechnete, když se někoho optáte na názor na výše zmiňovaný snímek.Nevím, předlohu jsem bohužel […]
  • Ohnivý oceán (HIDALGO)13. září 2006 Ohnivý oceán (HIDALGO)             Pokud jste příznivci dobrodružných filmů skoro až westernů, tak si Ohnivý oceán nazývaný též Hidalgo (podle názvu koně) rozhodně nenechte ujít. Tento film byl natočen podle […]
  • Nenávist (The Grudge) – Recenze – 30%2. ledna 2020 Nenávist (The Grudge) – Recenze – 30% Za vznikem amerického hororu Nenávistje původně japonská hororová série Džuon(jejíž první díl vyšel v roce 2000), na kterou Američané celkem záhy zareagovali prostřednictvím několika […]
  • Do posledního dechu - 60 %29. ledna 2016 Do posledního dechu - 60 % Odvaha a pořádná dávka zkušeností nechybí hlavním hrdinům filmu, který připomíná skutečnou událost z roku 1952. Pro někoho to je už doba „pravěku“, ale skuteční hrdinové se rodí v každé […]