Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > LEGO® příběh 2 (The Lego Movie 2: The Second Part) – Recenze – 60%

LEGO® příběh 2 (The Lego Movie 2: The Second Part) – Recenze – 60%

LG2 T1 0038
LG2 T1 0038
Animovaný film LEGO® příběh 2navazuje přesně tam, kde skončil před pěti lety první LEGO® příběh – hrdinové Emmet a Lucy (a další) zachránili, co mohli, když v tom se jim do města snesou nestvůry z planety Duplo. Po sérii bojů následuje titulek „o pět let později“, kdy všichni žijí v post-apokalyptickém světě ve stylu posledního Šíleného Maxe. Pak se zčistajasna objeví jakási mimozemšťanka (už ne z Dupla) s pozváním na svatbu jakési královny a unese několik postav (včetně Lucy a Batmana) na planetu, kde má ta svatba proběhnout (načež se dotyčná královna zakouká do Batmana a rozhodne se, že si vezme jeho). Emmet si tudíž složí vesmírnou loď a vydá se své přátele zachránit – a po cestě se setká s dobrodruhem a drsňákem Rexem, který se rozhodne mu v tom pomoct.

(Takže jestli jsem to správně pochopil, tak ta královna organizovala svatbu bez ženicha, pak na ni pozvala náhodné hosty, které nikdy v životě neviděla, a ženicha si vybrala až z těchto hostů, kteří navíc byli donuceni se dostavit proti své vůli.)

LEGO® příběh 2 (The Lego Movie 2: The Second Part) – Recenze
Zdroj fotek: Vertical Entertainment

Věc se má tak, že první LEGO® příběhbyl nevídaným úkazem, originálním, nápaditým a hravým filmem, který nejenže uměl na mnoha místech nahlas rozesmát, ale v řadě chvil dokonce i překvapit něčím nečekaným, zejména pak v závěru, jenž dokázal celý snímek posunout ještě o úroveň výš, dodat mu nový smysl a učinit z něj rodinnou nadčasovou klasiku. Další LEGO® filmy, konkrétně LEGO® Batman film a LEGO® Ninjago® film, už tolik nepřekvapovaly a šlo o mnohem obvyklejší a standardnější animáky, které ale byly pořád velice výrazné a vynalézavé co do humoru i do vizuální stylizace a pořád se u nich dalo lecčemu smát nahlas.

Oproti tomu LEGO® příběh 2nejenže není překvapivý prakticky v ničem, ale už není ani dost vtipný, takže vyvolává nanejvýš pousmání (zdaleka nejlepší vtip spočívá v tom, že pokaždé, když hrdinové prolézají nějakou větrací šachtou, narazí tam na Bruce Willise). Nejde jen o to, že celý děj filmu je opět nějaká metafora (tentokrát o tom, jak si starší kluk nechce hrát s Legem spolu se svou mladší sestřičkou), avšak zatímco v prvním LEGO® příběhujste to zjistili až na konci v epickém zvratu, tak v tomto pokračování to víte od samého začátku (a ještě je to pro jistotu průběžně vysvětlováno), ale i o to, že většinu svého humoru LEGO® příběh 2 de facto pouze kopíruje od svého předchůdce.

LEGO® příběh 2 je zkrátka další porcí téhož, kterou akorát už nerežírovalo duo Phil Lord a Christopher Miller (ustoupili pouze do pozice producentů a scenáristů), nýbrž Mike Mitchell (Shrek 4 a Trollové, ale také např. Alvin a Chipmunkové 3 či Deuce Bigalow: Dobrej striptér), a výsledkem je o poznání méně soudržný film a o dost menší zábava, přestože má stejně jako jeho předchůdce zběsilé tempo vyprávění a obrovskou kadenci nejrůznějších vtípků a popkulturních odkazů, meta-humor i víceúrovňový příběh, tentokrát navíc s více než jednou časovou rovinou.

Výraznější novinkou je akorát podstatně větší množství písniček a prolínání světů klučičího lega (Batman, dinosauři, superhrdinové) s legem holčičím (královnin palác, domečky se zahrádkami, svatební aréna), což ale bohužel není příliš využito k nějaké chytré a vtipné hře se stereotypy a rozdíly v dětské fantazii chlapců a dívek (možná s výjimkou macho-postavy drsňáka Rexe, který je takový frajer, že mu vesmírnou loď obsluhují ochočení velociraptoři na skateboardech a s lasery na zádech). Většina humoru je naopak směřována k obyčejné infantilitě, groteskovému křepčení a juchání (humor typu „banán uklouzává sám po vlastní slupce a hlasitě u toho padá ze schodů“).

Střet klučičího a holčičího světa je pak omezen na nepříliš zábavné kompromisy, takže třeba Batman sice neustále deklamuje, jak je temný a drsný (a kromě toho nic jiného vlastně nedělá), ale je přitom posypán lesklými flitry a navlečen do queer kostýmku, který by se jistě vyjímal v šatníku Eltona Johna nebo ještě lépe Valentina Liberaceho.

Vtipy a narážky určené dospělému publiku jsou pro děti vždy nepochopitelné, což postavy sem tam reflektují a následně otravně komentují (takže když se udělá narážka třeba na Návrat do budoucnosti, tak se musí explicitně vysvětlit, že se to týká filmu určeného pro starší diváky). Menším dětem, jimž je určena většina humoru, bude zas dost možná činit potíže vnímat děj vzhledem k úrovni jeho složitosti i komplexnosti ve smyslu metaforického provázání s realitou (v čemž film naštěstí zůstal hravý a vynalézavý v dostatečné míře).

V každém případě je LEGO® příběh 2 opět film hýřící nápady, barvami a akcí, animovaný je skvěle a jeho poselství o tom, že sourozenci (a lidé obecně, bez ohledu na vzájemné odlišnosti) by spolu měli vycházet v dobrém, je do něj dovedně a sofistikovaně implementováno, díky čemuž jako rodinný film plní svou funkci a děti z něj budou rozhodně nadšené (akorát dospělí budou muset určité pasáže trochu přetrpět).

Pravděpodobně by mi to celé připadalo o trochu zábavnější a stylovější, kdybych film viděl v originálním znění, protože dabing, přestože překlad je vydařený (včetně písniček), doplácí na to, že leckteré hlášky, zpěv a snaha znít hustě a cool vyznívají v českém podání poněkud křečovitě, což výslednému dojmu rozhodně nepřidává.

• Seveřan – královská koruna a dědictví msty20. června 2022 Seveřan – královská koruna a dědictví msty Seveřan patřil mezi hodně očekávané filmy roku 2022. Režisér Robert Eggers totiž v roce 2015 poměrně zabodoval atmosférickým hororem Čarodějnice, kde filmovým divákům představil Anyu […] Posted in Filmové recenze
  • Panenka20. června 2022 Panenka Velmi jsem si oblíbila knihy královny islandské krimi, a proto jsem si nenechala ujít ani novinku "Panenka", pátou knihu ze série se sympatickým detektivem Huldarem a dětskou psycholožkou […] Posted in Recenze knih
  • Dnes v noci v lese nikdo nespí – slasher po polsku19. června 2022 Dnes v noci v lese nikdo nespí – slasher po polsku Hororový subžánr s označením slasher je v kinematografii nejvíce zastoupen americkou produkcí. O to to víc je osvěžující, když se na tohle hřiště vydají třeba evropští tvůrci. Filmfanatic […] Posted in Filmové recenze
  • Dvojník – odvaha čelit zrcadlu19. června 2022 Dvojník – odvaha čelit zrcadlu Finská kinematografie je ve stínu svých severských sousedů. Pro Filmfanatica přesto není polem neoraným, protože třeba v r. 2017 jsem neminul povedený thriller Uspávač. Když jsem tedy […] Posted in Filmové recenze
  • Top Gun: Maverick – nejlepší filmový návrat za posledních 30 let!30. května 2022 Top Gun: Maverick – nejlepší filmový návrat za posledních 30 let! Nebýt covidu, mohl Filmfanatic tuhle oslavnou recenzi napsat už před dvěma roky. Nicméně nakonec jsme se dočkali v roce 2022. Od premiéry prvního Top Gunu tedy uplynulo neuvěřitelných 36 […] Posted in Filmové recenze
  • Zone 414 – naše budoucnost mezi androidy16. května 2022 Zone 414 – naše budoucnost mezi androidy Filmfanatic neváhá jít s kůží na trh. Proto bez mučení přiznávám, že Blade Runner sice ctím coby klasiku sci-fi žánru (především kvůli naprosto nestárnoucím trikům), ale jinak mě ten film […] Posted in Filmové recenze
  • Temný dům – mytologie sebevraždy16. května 2022 Temný dům – mytologie sebevraždy Možná to nevypadá, ale Filmfanatic má rád horory. Tedy kvalitní horory. Což nejspíš dává odpověď na otázku, proč jich ve svých recenzích nemám více. Je to žánr, který byl u nás […] Posted in Filmové recenze
  • Ať žije Bělorusko! – totalita bez českého cukru12. května 2022 Ať žije Bělorusko! – totalita bez českého cukru Filmfanatic prohlubuje penetraci polské kinematografie, i když tentokráte si odskočíme až do současného Běloruska. Právě o neutěšeném životu v něm vypráví snímek, který je inspirován […] Posted in Filmové recenze
  • Štvanice – krvavé polské lesy9. května 2022 Štvanice – krvavé polské lesy Poláci ve svých filmech velmi rádi reflektují druhou světovou válku. Naposledy to Filmfanatic komentoval v jejich Kurýrovi ​​a i dnes se podíváme do pozadí polského odboje. Tentokráte však […] Posted in Filmové recenze
  • Kazň – mlčení sovětských jehňátek9. května 2022 Kazň – mlčení sovětských jehňátek V Sovětském svazu sérioví vrazi neexistovali. Oficiálně. Takže ve skutečnosti existovali, ale režim to popíral. Problém tím byl vyřešen a socialismus šel dál vstříc světlým zítřkům, až v […] Posted in Filmové recenze