Kritiky.cz > Filmové recenze > Judy – Recenze – 60%

Judy – Recenze – 60%

Judyrecenzefilmu

Judy Garland byla americká herečka a zpěvačka, která ve svých sedmnácti letech ztvárnila v roce 1939 hlavní roli Dorotky v Čaroději ze země Oz. Od té doby hrála v řadě filmových muzikálů, vystřídala několik manželů a měla s nimi tři děti (jedním z nich je herečka a zpěvačka Liza Minnelli). Kvůli pracovnímu vytížení se však poměrně brzy dostala k práškům a alkoholu, na obojím byla závislá až do konce života a předčasně zemřela ve svých 47 letech na předávkování.

Judy – Recenze
Zdroj fotek: bioscop.cz

Americké drama Judy se odehrává přibližně půl roku před její smrtí, kdy byla na mizině a bez střechy nad hlavou, poněkolikáté rozvedená, handrkovala se spolu se svým ex-manželem o opatrovnictví dětí a musela proto přijmout pěvecké angažmá v Londýně, kde byla i na sklonku života překvapivě populární. Tyto události, během nichž Judy povětšinou jen přidělává anglickým organizátorům svého turné vrásky tím, jak hrozně je nevyzpytatelná, nezodpovědná, neurotická a náladová, jsou přitom místy prokládány scénkami z období, kdy jako dětská hvězda natáčela pro filmovou společnost MGM (kde trpěla pod velmi přísným pracovním režimem). Pokud tedy o Judy Garland nic moc nevíte, tak se z tohoto filmu bohužel nedozvíte o moc víc než z předchozího odstavce této recenze.

Film Judy se totiž zaobírá jen velmi krátkým úsekem hereččina života, zcela ignoruje její ostatní filmové role, jejímu osobnímu životu se věnuje jen značně okrajově a zestručněně a za její psychické problémy a nervovou labilitu viní v podstatě pouze to, že v dětství byla de facto majetkem filmového studia a trpěla nedostatkem spánku a osobní svobody. Záměrem tvůrců patrně nebylo představit divákům průřez jejím životem a osvětlit, jaké faktory hrály roli v jejím sestupu od muzikálové hvězdy k životní mizérii, dluhům a drogám. Možná i proto, že v USA je Judy Garland dodnes natolik známou osobností, že jim zkrátka nestálo za to věnovat se jí příliš zeširoka.

Výsledek je každopádně ten, že film Judynení ani tak životopisným filmem, jako spíš dramatem o utrpení, během něhož mají diváci titulní hrdinku během jejího trápení soucitně litovat. Potíž je v tom, že film ji líčí jako silně nevyrovnanou emocionální trosku, k níž si pro její nerozvážnost a nedbalost téměř nejde vypěstovat pozitivní vazbu. Svou atmosférou tak snímek Judy připomíná film Edith Piaf s Marion Cotillard, jenž byl pojat v podobném duchu.

Judy – Recenze

Kromě toho má ale JudyEdith Piaf společného ještě jednu zásadní věc, a tou je precizní, maximálně prožitý a s obrovským nasazením ztvárněný herecký výkon hlavní představitelky (obklopený špatně vystavěným dramatem). V případě Judy je řeč o Renée Zellweger, která je ve filmu téměř k nepoznání (k čemuž kromě maskérů přispěly i její plastické operace) prakticky nesleze z plátna, sama nazpívala všechny ve filmu znějící písně a zuboženou zpěvačku ztvárnila velmi autenticky, včetně jejího nahrbeného postoje a trhavých pohybů (a zaslouženě za svůj výkon dostala Oscara). Je mimořádně skvělá, o to víc ale zamrzí, že všechny ostatní aspekty filmu jsou nanejvýš průměrné.

Většina děje je zacyklená v sérii pěveckých vystoupeních, střídavě zdařilých a nezdařilých (na něž Judy dorazila opilá nebo na drogách), doplněných o několik vedlejších epizodek, v nichž se např. Judy seznámí s dvojicí postarších gayů a stráví s nimi zábavný večer (ve své době měla spoustu podporovatelů právě mezi gayi), nebo se neuváženě zamiluje, vdá a rozejde s mladším nápadníkem během asi dvou týdnů. Do toho hodně mluví o lásce ke svým dětem, o jejichž opatrovnictví velmi usiluje, leč chová se přitom značně sobecky a k plánům na zajištění jejich společné rodinné existence přistupuje povážlivě laxně. Zároveň je vylíčena jako umělkyně milující zpěv a vystupování před publikem i jako nespolehlivá alkoholička, co se neváhá opít krátce před vystoupením a ohrozit tím kromě své pověsti i celý zbytek turné a s ním i svůj honorář, jenž je ostatně klíčovým zdrojem pro získání prostředků na zajištění stabilního domova pro její děti.

Velmi smutné a tíživé okamžiky ze zpěvaččina života jsou přitom kombinovány s dojímavou sentimentalitou, s níž se k ní na koncertech přidává obecenstvo, zahrnující ji ovacemi. I tak jde ale převážně o trpký snímek, který díky fantastické Renée Zellweger potěší příznivce intenzivních hereckých výkonů, leč nepotěší ty, kteří by se rádi dozvěděli o životě Judy Garland něco víc než ze dvou odstavců na Wikipedii.

• Havel – Recenze – 60%21. července 2020 Havel – Recenze – 60% České životopisné drama Havel je novým snímkem režiséra, scenáristy a producenta Slávka Horáka, který úspěšně debutoval před pěti lety s Domácí péčí. Děj filmu se zabývá obdobím mezi roky […] Posted in Filmové recenze
  • PlayAllspoluprace125. února 2007 Goyovy přízraky - Recenze Miloš Forman, živoucí režisérská legenda se zvučným jménem. Jako jedni z mála vyvolených jsme mohli zhlédnout nové dílo tohoto velikána, které nese název Goyovy přízraky. Tento film má u […] Posted in Filmové recenze
  • Antologie města duchů (Ghost Town Anthology) – Recenze – 50%4. listopadu 2019 Antologie města duchů (Ghost Town Anthology) – Recenze – 50% Kanadské umělecké drama Antologie města duchů režiséra a scenáristy Denise Côteho vypráví příběh obyvatel zapadlé quebecké vesnice, kteří se vyrovnávají se smrtí tamního dvacetiletého […] Posted in Filmové recenze
  • Mirai, dívka z budoucnosti (Mirai no mirai) – Recenze – 80%9. dubna 2019 Mirai, dívka z budoucnosti (Mirai no mirai) – Recenze – 80% Čtyřletý chlapec Kun je v domácnosti středem zájmu, dokud si jeho rodiče nepořídí další dítě. Přítomnost mladší sestřičky jménem Mirai, obírající jej o část pozornosti dospělých, přijímá […] Posted in Filmové recenze
  • Vlastníci – Recenze – 50%20. listopadu 2019 Vlastníci – Recenze – 50% Český film Vlastníci se od počátku jeví velmi sympaticky. Jako komorní konverzační projekt, jehož tvůrce uvažoval ekonomicky a postavil jej na situaci, při níž dojde ke konfrontaci […] Posted in Filmové recenze
  • Do posledního dechu - 60 %29. ledna 2016 Do posledního dechu - 60 % Odvaha a pořádná dávka zkušeností nechybí hlavním hrdinům filmu, který připomíná skutečnou událost z roku 1952. Pro někoho to je už doba „pravěku“, ale skuteční hrdinové se rodí v každé […] Posted in Filmové recenze
  • Zraněná srdce (The Aftermath) – Recenze – 50%26. března 2019 Zraněná srdce (The Aftermath) – Recenze – 50% Za britským plukovníkem Lewisem (Jason Clarke) přijíždí v roce 1946 do poválečného rozbombardovaného Hamburku jeho žena Rachael (Keira Knightley). Jeho trápí to, co v Německu za války […] Posted in Filmové recenze
  • Lída Baarová – Recenze – 40%22. ledna 2016 Lída Baarová – Recenze – 40% Životopis o herečce Lídě Baarové režiséra Filipa Renče netřeba zdlouhavě představovat, protože má pomalu větší marketingovou propagaci než poslední Bond a je troufale nazýván […] Posted in Filmové recenze
  • Tajný život mazlíčků 2 (The Secret Life of Pets 2) – Recenze – 60%18. června 2019 Tajný život mazlíčků 2 (The Secret Life of Pets 2) – Recenze – 60% Animovaný film Tajný život mazlíčkůbyl před třemi roky velmi úspěšný, a tudíž pochopitelně vzniklo jeho pokračování, natočené v podobném duchu a za použití prakticky stejného mustru – […] Posted in Filmové recenze
  • Amnestie – Recenze – 40%14. listopadu 2019 Amnestie – Recenze – 40% Není náhoda, že slovenské drama Amnestie(natočené v koprodukci s ČR) přichází do kin na třicetileté výročí sametové revoluce – zabývá se totiž nejen Havlovými amnestiemi na začátku roku […] Posted in Filmové recenze

Ohodnoťte článek