Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Joker – Recenze – 90%

Joker – Recenze – 90%

JOK 02954
JOK 02954
Po řadě kva­li­ta­tiv­ně dis­ku­ta­bil­ních fil­mo­vých adap­ta­cí super­hr­din­ských komik­sů od DC si ve stu­diu Warner Bros. poku­si­li vsa­dit na zásad­ně jinou a odváž­něj­ší stra­te­gii. Jejich film Joker, jenž se věnu­je posta­vě stej­no­jmen­né­ho komik­so­vé­ho zápo­rá­ka a jeho vzni­ku (tedy jak se z jed­no­ho muže stal Joker) je drs­ný a špi­na­vý, mlá­de­ži nepří­stup­ný, hod­ně psy­cho­lo­gic­ký a nejsou v něm žád­né vel­ké akč­ní scé­ny ani žád­né impo­zant­ní digi­tál­ní tri­ky. A zřej­mě se jim ta sáz­ka vypla­ti­la – vznik­lo nekom­pro­mis­ní, uhran­či­vé a mimo­řád­ně půso­bi­vé sil­né dra­ma, jež dokon­ce vyhrá­lo cenu za nej­lep­ší film na letoš­ním fes­ti­va­lu v Benátkách (což je doce­la revo­lu­ce). A nato­čil jej – tro­chu pře­kva­pe­ní – Todd Phillips, jenž má za sebou např. sním­ky Starsky & HutchPařba ve Vegas (a její pokra­čo­vá­ní) a jehož nejmé­ně kome­di­ál­ním poči­nem byl dopo­sud jeho před­cho­zí film s názvem Týpci a zbra­ně.
Joker – Recenze
Zdroj fotek: Vertical Entertainment

Hlavním anti-hrdinou je tu čty­ři­cát­ník Arthur Fleck (doko­na­lý Joaquin Phoenix), kte­rý žije sám jen se svou nemoc­nou mat­kou, dělá samá pod­řad­ná zaměst­ná­ní (kte­rá obvykle sou­vi­se­jí s klaun­ský­mi kos­týmy), mar­ně se sna­ží pro­ra­zit jako stand-up komik, trpí sil­ný­mi depre­se­mi a má i jiné psy­chic­ké pro­blémy a poru­chy, sou­vi­se­jí­cí mimo jiné s jeho dáv­ným úra­zem hla­vy, po němž ho sem tam nechtě­ně pře­pa­dá­va­jí záchva­ty smí­chu. Děj fil­mu pak spo­čí­vá ve vrše­ní nej­růz­něj­ších tra­gic­kých a nepří­jem­ných udá­los­tí, jež Arthurovo zou­fal­ství neu­stá­le pro­hlu­bu­jí, až nako­nec jeho pohár trpě­li­vos­ti nadob­ro pře­te­če.
Film v pod­stat­né míře sto­jí na herec­kém výko­nu Joaquina Phoenixe, kte­rý je v roli zlo­me­né­ho, psy­chic­ky labil­ní­ho a těž­ce zkou­še­né­ho člo­vě­ka, jehož myš­len­ky neu­stá­le balan­cu­jí na hra­ně mezi vari­an­ta­mi „zabít sebe“ a „zabít všech­ny ostat­ní“, oprav­du mimo­řád­ně skvě­lý. Bravurně hra­je nejen obli­če­jem, ale i hla­sem, růz­ný­mi utlu­me­ný­mi ges­ty, podiv­ně krou­ti­vý­mi pohy­by těla a cel­ko­vě dává do své­ho pro­je­vu napros­té maxi­mum (včet­ně toho, že kvů­li natá­če­ní výraz­ně zhu­bl). Jeho bez­na­děj navíc při­ži­vu­je i hut­ná, děsi­vá hud­ba (jejíž skla­da­tel­ka Hildur Guðnadót­tir děla­la tře­ba i hudeb­ní dopro­vod pro seri­ál Černobyl) a bez­útěš­né a řád­ně pro­hni­lé pro­stře­dí měs­ta Gotham, kte­ré půso­bí jako špi­na­vé a šedi­vé obří věze­ní, v němž musí depre­si pro­pad­nout snad kaž­dý, a v němž navíc zrov­na stáv­ku­jí pope­lá­ři, tak­že se v uli­cích čím dál zře­tel­ně­ji mno­ží odpad­ky a obří kry­sy (za dopro­vo­du výteč­né výpra­vy a fan­tas­tic­ké kame­ry Lawrence Shera).
Film Joker je tudíž psy­cho­lo­gic­kou son­dou do duše šílen­ce, do jeho moti­va­cí, vnitř­ní­ho roz­po­lo­že­ní a důvo­dů, jež k tomu roz­po­lo­že­ní ved­ly. V tom­to ohle­du jde o sní­mek mis­tr­ný, kte­rý obsto­jí jak u těch divá­ků, jenž s posta­vou Jokera (a potaž­mo i s Batmanem) pří­liš obe­zná­me­ni nejsou, tak u fanouš­ků, kte­ří oce­ní i něko­lik nará­žek, spo­je­ných s pro­vá­zá­ním fil­mu s myto­lo­gií Wayneovského rodin­né­ho kla­nu. Joker je fil­mem o zro­du mon­stra, fil­mem anti-komiksovým a anti-hrdinským, kte­rý je úpl­ně jiný než jaké­ko­li před­cho­zí sním­ky, v nichž posta­va Jokera vystu­po­va­la (a i samot­ný Joker je v této ver­zi někdo úpl­ně jiný). Sleduje pro­pad své­ho hlav­ní­ho pro­ta­go­nis­ty do hlu­bin šílen­ství i jeho vze­stup na vrchol zla, pole­mi­zu­je o morál­ních aspek­tech jeho cho­vá­ní, a ačko­li by se moh­lo mís­ty zdát, že se sna­ží najít pro jeho činy pocho­pe­ní, tak se k němu zce­la evi­dent­ně sta­ví po celou dobu kri­tic­ky (tak­že jej lze těž­ko vní­mat jako obha­jo­bu msti­te­lů a tero­ris­tů).

Joker – Recenze

Jinak scé­nář, na němž Todd Phillips spo­lu­pra­co­val se Scottem Silverem (8. míle, Fighter), půso­bí ve všech ohle­dech dosta­teč­ně pro­pra­co­va­ně a chytře (ale ne zas kdo­ví­jak geni­ál­ně, leckte­ré aspek­ty děje jsou pře­ci jen cel­kem oče­ká­va­tel­né a někte­ré seg­men­ty jsou zas pří­liš doslov­né). Z hle­dis­ka režie je pak Joker do detai­lu napl­ně­nou autor­skou vizí, kte­rá vyprá­ví o nepří­jem­ných věcech, na něž není pří­jem­né kou­kat, a kte­rá svým sty­lem i obsa­hem jas­ně odka­zu­je na někte­ré fil­my Martina Scorseseho, zejmé­na na Taxikáře (s nímž Joker sdí­lí mno­ho spo­leč­ných prv­ků) a na Krále kome­die (na nějž je upo­mí­ná­no skr­ze ved­lej­ší posta­vu mode­rá­to­ra zábav­ní tele­viz­ní talk show, kte­ré­ho ztvár­nil Robert De Niro).
Každopádně bude veli­ce zají­ma­vé sle­do­vat, jak se u Warnerů se žánrem komik­so­vých adap­ta­cí bude pra­co­vat nadá­le, pře­de­vším s při­hléd­nu­tím k úspě­chu Jokera v Benátkách. Připravovaný film věno­va­ný posta­vě Harley Quinn, jenž dora­zí do kin v úno­ru příští­ho roku, se pove­ze spíš na vlně Sebevražedného oddí­lu, a co se týče nové­ho Batmana(jehož bude hrát Robert Pattinson), tak u toho může­me nanej­výš hádat. Joker je nicmé­ně slib­ným nakro­če­ním k tomu, že DC fil­my budou mít koneč­ně svo­ji vlast­ní oso­bi­tou tvář, kte­rá se nebu­de jen mar­ně sna­žit zkom­bi­no­vat tem­nou osu­do­vost s komik­so­vou este­ti­kou a opi­so­vat od nedo­stiž­né­ho Marvelu. A jest­li se tím­to smě­rem nevy­da­jí, tak bude z Jokera ale­spoň pozo­ru­hod­ná a nad­mí­ru zda­ři­lá ano­má­lie.

Podívejte se na hodnocení Joker na Kinoboxu.

-