Kritiky.cz > Profily osob > Rozhovory > JIŘÍ VEJDĚLEK (scenárista, režisér, producent)

JIŘÍ VEJDĚLEK (scenárista, režisér, producent)

Vejdelek
Vejdelek
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

„Bylo těž­ké se neza­mi­lo­vat“

Co vás napadlo jako prv­ní, když jste doče­tl scé­nář?

Že Iva ví, o čem píše. Mělo to cit a hloub­ku. Hned jsem dostal chuť k tomu žen­ské­mu pří­bě­hu při­dat i svůj muž­ský pohled, urči­tou leh­kost a úsměv. Po Ženách v poku­še­ní jsem měl v Tátově vol­ze zno­vu mož­nost podí­vat se ženám tak tro­chu „pod poklič­ku“ a něco nové­ho se o nich dozvě­dět.

Samozřejmě mě také láka­la pří­le­ži­tost obklo­pit se krás­ný­mi a talen­to­va­ný­mi dáma­mi. Byl by hřích toho nevy­u­žít.

Dost čas­to zpra­co­vá­vá­te tzv. žen­ská téma­ta. Co vás na nich láká?

Člověk by měl psát a točit o tom, co ho zají­má, k čemu ho vede srd­ce i vášeň, tak­že není vůbec pře­kva­pi­vé, že já se tolik věnu­ji ženám.

 

Ve fil­mu už poně­ko­li­ká­té zpra­co­vá­vá­te i téma man­žel­ství, ale při­tom jste zapří­sáhlý sta­rý mlá­de­nec. Proč?

Protože mám oba­vu, že svat­ba je nej­čas­těj­ším důvo­dem roz­vo­du. Ale zají­má mě, jak to

dlou­ho­do­bé, mnoh­dy celo­ži­vot­ní sou­ži­tí lidé zvlá­da­jí a jak si s ním pora­dí.

Jak jste pro spo­lu­prá­ci na Tátově vol­ze zís­kal tolik skvě­lých here­ček a her­ců?

Musel jsem samo­zřej­mě vybu­dit veš­ke­rý svůj šarm a svůd­nic­ké umě­ní, abych je uhra­nul (smích). Výrazně mi ale pomá­hal scé­nář, kte­rý se hereč­kám i her­cům veli­ce líbil.

 

Po Elišce Balzerové už se mi stýska­lo a byl jsem rád, že jí zno­vu můžu nabíd­nout krás­nou roli. Vůbec jsem nepo­chy­bo­val, že v ní bude skvě­lá. Ale ješ­tě mě pře­kva­pi­la, byla totiž napros­to bri­lant­ní.

 

Táňu Vilhelmovou jsem chtěl již dáv­no obsa­dit, tak­že jsem byl potě­šen, že jsem koneč­ně měl roli, kte­rá je jí hod­na. Bylo to pro mě i pro ni veli­ce zají­ma­vé natá­če­ní, pro­to­že v Tátově vol­ze hra­je výraz­ně jinou pova­hu, než jaké před­vá­dě­la ve fil­mech dosud. Na roz­díl od tem­pe­ra­ment­ních, ener­gic­kých, mnoh­dy až ost­rých hrdi­nek, před­sta­vu­je v Tátově vol­ze tako­vé­ho motýl­ka

s neu­vě­ři­tel­nou vnitř­ní silou.

 

Obě už si spo­lu zahrá­ly mat­ku a dce­ru v Teorii tyg­ra, ovšem v Tátově vol­ze hra­jí úpl­ně jiné cha­rak­te­ry, a hlav­ně tady mají výraz­ně vět­ší pro­stor. Mohly tedy roze­hrát udi­vu­jí­cí vari­a­ce na téma vzta­hu „mat­ka dce­ra“.

 

Martina Myšičku jsem oslo­vil, pro­to­že má v sobě tu správ­nou míru zod­po­věd­nos­ti a sluš­nos­ti, kte­rou role vyža­do­va­la. Je to doko­na­lý před­sta­vi­tel muže, kte­ré­ho oce­ní ženy, jež se už tak říka­jíc

„vybláz­ni­ly“ a hle­da­jí opo­ru a sta­bi­li­tu.

 

Bolka Polívku obsa­zu­ji opa­ko­va­ně, pro­to­že umí skvě­le zahrát jak cha­rak­ter­ně, tak kome­di­ál­ně. S paní Maciuchovou a Cibulkovou jsem se tou­žil poznat. Postavě paní Vilmy Cibulkové jsem do scé­ná­ře vepsal „nohy, z nichž se všem mužům točí hla­va“ a žen­skou slov­ní pře­střel­ku s Eliškou

Balzerovou, tak­že jsem snad ani neměl jinou vol­bu než Vilmu, pro­to­že ona má tu správ­nou ele­gan­ci jak v chůzi, tak v žen­ské pichla­vos­ti.

 

Paní Hana Maciuchová v Tátově vol­ze před­sta­vu­je ženu prag­ma­tic­kou, pro něko­ho mož­ná mís­ty až cynic­kou. Takže jsem potře­bo­val něko­ho s její grá­cií, aby posta­vě vdech­la lid­skost.

 

Emilku Vášáryovou jsem zno­vu rád vyzval po Václavovi ke spo­lu­prá­ci a opět to pro mě byla radost a úžas­ný záži­tek.

 

Podobně jako s Evou Holubovou, se kte­rou jsme se při natá­če­ní sešli popr­vé od Účastníků zájez­du. Zcela drze jsem ji oblé­kl do nej­ší­le­něj­ší­ho kos­tý­mu, v jakém jsem kdy hereč­ku pus­til na plac. Eva si ho ale s Ivankou Uhlířovou uži­la jako málo­kdo, a ješ­tě si k tomu navíc necha­la v mas­kér­ně udě­lat hla­vu a zni­čit neh­ty, aby vše s kos­tý­mem ladi­lo a její figu­ra půso­bi­la co nejau­ten­tič­tě­ji.


S Václavem Neužilem a Janou Plodkovou jsem fil­mo­val popr­vé a hned jsem z nich udě­lal man­žel­ský pár. Teprve potom jsem se dozvě­děl, že spo­lu oprav­du před dáv­ný­mi lety pár tvo­ři­li, tak­že jsem to obsa­ze­ní intu­i­tiv­ně tre­fil.

Autem, kte­rým ústřed­ní dvo­ji­ce ve fil­mu jez­dí, byla od začát­ku volha GAZ 21, řeče­ná Carevna? Ano, ostat­ně byla i v názvu fil­mu, tak­že jsem neměl srd­ce ji „pře­ob­sa­dit“ za jiný vůz. V prů­bě­hu natá­če­ní jsem její kva­li­ty doce­nil, pro­to­že je to auto cel­kem pro­stor­né a mohl jsem se při zábě­rech scho­vat na zad­ním seda­dle i s panem kame­ra­ma­nem. Jen chudák pan zvu­kař musel jez­dit skr­če­ný v kuf­ru. Navíc je volha foto­ge­nic­ká. Byť je to vůz z výcho­du, neza­pře, že své vzo­ry má na zápa­dě. Myslím, že kdy­by si tu fešan­du zasta­vil Jack Kerouac, jis­tě by k dámám jako sto­pař rád nastou­pil. Dostal jsem něko­lik dopo­ru­če­ní na vlast­ní­ky vete­rá­na, ale potom jsme káp­li na člo­vě­ka, kte­rý sem volhy vozí z cizi­ny, opra­vu­je je a dává jim novou fazó­nu. U toho jsme si naši volhu objed­na­li a Kolja nám ji na natá­če­ní při­pra­vil přes­ně pod­le mých přá­ní, včet­ně bar­vy karo­se­rie, kol, pol­stro­vá­ní

a typu volan­tu.

 

Už podru­hé spo­lu­pra­cu­je­te s Vladimírem Smutným. V čem si sedí­te?

Vladimír má bri­lant­ní oko, bys­trou mysl, boha­té zku­še­nos­ti a doká­že nasní­mat film neje­nom krás­ně, ale i tak, aby obraz pod­po­ro­val hlav­ní myš­len­ku a cel­ko­vé vyzně­ní. Navíc je vždy pří­jem­né spo­lu­pra­co­vat s někým, s kým vzru­še­nou deba­tu nad pra­cí klid­ně pře­ru­ší­me, abychom moh­li oce­nit půvab ženy, kte­rá zrov­na pro­šla kolem naše­ho sto­lu.


Nakolik je finál­ní obra­zo­vá podo­ba fil­mu dílem vaším a dílem kame­ra­ma­na?

Nejen mým a kame­ra­ma­na. K dis­ku­zi je potře­ba při­zvat při­nejmen­ším pana archi­tek­ta, kos­tým­ní výtvar­ni­ci, mas­ké­ra a vět­ši­nou i pana lokač­ní­ho a postu­po­vat ve vzá­jem­né sou­hře. Není náho­da, že potom má urči­tá scé­na potřeb­nou atmo­sfé­ru, že kos­týmy ladí s bar­vou, kte­rou je vyma­lo­ván pokoj atd. Má v tom prs­ty rozum i cit spous­ty lidí, a je potře­ba zajis­tit, aby všech­ny slož­ky byly ve vzá­jem­né har­mo­nii. Já jsem potom vět­ši­nou ten tvr­do­hla­vec, kte­rý neú­stup­ně trvá na tom, aby se to vypipla­lo do detai­lů.

 

Všiml jsem si, že Tátova volha má opro­ti vašim před­cho­zím fil­mům vět­ší množ­ství del­ších zábě­rů,

že funkč­ně šet­ří stři­hem. Proč?

Nestříhám, pokud nemu­sím. Spíš hle­dám něja­ké při­ro­ze­né aranž­má, kte­ré vystih­ne pod­sta­tu scé­ny, zesí­lí její úči­nek a her­ci se v něm budou cítit uvol­ně­ně. Pokud to chce del­ší záběr, tak proč ne, jsem jenom rád. Myslím si, že to vět­ši­nou půso­bí na divá­ka věro­hod­ně, pro­to­že věří, že tam posta­vy jenom tak při­šly a tu situ­a­ci pro­ži­ly. Že jim ji nikdo nere­ží­ro­val. Snažím se dosáh­nout toho, aby pří­běh při­ro­ze­ně ply­nul a vypa­dal jed­no­du­še, že ho vlast­ně nikdo nein­sce­no­val.

 

Co pro vás bylo při prá­ci na tomhle fil­mu nej­těž­ší?

Nezamilovat se. Vždyť si vez­mě­te mezi koli­ka krás­ný­mi a talen­to­va­ný­mi dáma­mi jsem celou dobu byl.

 

Ve fil­mu se celou dobu neob­je­ví posta­va otce. Ani na fot­ce. To byl záměr?

Ano, chtěl jsem pod­po­řit ten pocit náh­lé ztrá­ty a to, jak svým nej­bliž­ším vel­mi chy­bí. Navíc si takhle divá­ci mohou dosa­dit do té úlo­hy, koho chtě­jí, aniž bych jim to dik­to­val.

 

Kdybys měl pozvat divá­ky, na co bys je nalá­kal?

Na emo­tiv­ní, napí­na­vou, zábav­nou jízdu se skvě­lý­mi herec­ký­mi výko­ny.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,51966 s | počet dotazů: 257 | paměť: 72375 KB. | 20.04.2024 - 00:35:27