„Bylo těžké se nezamilovat“
Co vás napadlo jako první, když jste dočetl scénář?
Že Iva ví, o čem píše. Mělo to cit a hloubku. Hned jsem dostal chuť k tomu ženskému příběhu přidat i svůj mužský pohled, určitou lehkost a úsměv. Po Ženách v pokušení jsem měl v Tátově volze znovu možnost podívat se ženám tak trochu „pod pokličku“ a něco nového se o nich dozvědět.
Samozřejmě mě také lákala příležitost obklopit se krásnými a talentovanými dámami. Byl by hřích toho nevyužít.
Dost často zpracováváte tzv. ženská témata. Co vás na nich láká?
Člověk by měl psát a točit o tom, co ho zajímá, k čemu ho vede srdce i vášeň, takže není vůbec překvapivé, že já se tolik věnuji ženám.
Ve filmu už poněkolikáté zpracováváte i téma manželství, ale přitom jste zapřísáhlý starý mládenec. Proč?
Protože mám obavu, že svatba je nejčastějším důvodem rozvodu. Ale zajímá mě, jak to
dlouhodobé, mnohdy celoživotní soužití lidé zvládají a jak si s ním poradí.
Jak jste pro spolupráci na Tátově volze získal tolik skvělých hereček a herců?
Musel jsem samozřejmě vybudit veškerý svůj šarm a svůdnické umění, abych je uhranul (smích). Výrazně mi ale pomáhal scénář, který se herečkám i hercům velice líbil.
Po Elišce Balzerové už se mi stýskalo a byl jsem rád, že jí znovu můžu nabídnout krásnou roli. Vůbec jsem nepochyboval, že v ní bude skvělá. Ale ještě mě překvapila, byla totiž naprosto brilantní.
Táňu Vilhelmovou jsem chtěl již dávno obsadit, takže jsem byl potěšen, že jsem konečně měl roli, která je jí hodna. Bylo to pro mě i pro ni velice zajímavé natáčení, protože v Tátově volze hraje výrazně jinou povahu, než jaké předváděla ve filmech dosud. Na rozdíl od temperamentních, energických, mnohdy až ostrých hrdinek, představuje v Tátově volze takového motýlka
s neuvěřitelnou vnitřní silou.
Obě už si spolu zahrály matku a dceru v Teorii tygra, ovšem v Tátově volze hrají úplně jiné charaktery, a hlavně tady mají výrazně větší prostor. Mohly tedy rozehrát udivující variace na téma vztahu „matka – dcera“.
Martina Myšičku jsem oslovil, protože má v sobě tu správnou míru zodpovědnosti a slušnosti, kterou role vyžadovala. Je to dokonalý představitel muže, kterého ocení ženy, jež se už tak říkajíc
„vybláznily“ a hledají oporu a stabilitu.
Bolka Polívku obsazuji opakovaně, protože umí skvěle zahrát jak charakterně, tak komediálně. S paní Maciuchovou a Cibulkovou jsem se toužil poznat. Postavě paní Vilmy Cibulkové jsem do scénáře vepsal „nohy, z nichž se všem mužům točí hlava“ a ženskou slovní přestřelku s Eliškou
Balzerovou, takže jsem snad ani neměl jinou volbu než Vilmu, protože ona má tu správnou eleganci jak v chůzi, tak v ženské pichlavosti.
Paní Hana Maciuchová v Tátově volze představuje ženu pragmatickou, pro někoho možná místy až cynickou. Takže jsem potřeboval někoho s její grácií, aby postavě vdechla lidskost.
Emilku Vášáryovou jsem znovu rád vyzval po Václavovi ke spolupráci a opět to pro mě byla radost a úžasný zážitek.
Podobně jako s Evou Holubovou, se kterou jsme se při natáčení sešli poprvé od Účastníků zájezdu. Zcela drze jsem ji oblékl do nejšílenějšího kostýmu, v jakém jsem kdy herečku pustil na plac. Eva si ho ale s Ivankou Uhlířovou užila jako málokdo, a ještě si k tomu navíc nechala v maskérně udělat hlavu a zničit nehty, aby vše s kostýmem ladilo a její figura působila co nejautentičtěji.
S Václavem Neužilem a Janou Plodkovou jsem filmoval poprvé a hned jsem z nich udělal manželský pár. Teprve potom jsem se dozvěděl, že spolu opravdu před dávnými lety pár tvořili, takže jsem to obsazení intuitivně trefil.
Autem, kterým ústřední dvojice ve filmu jezdí, byla od začátku volha GAZ 21, řečená Carevna? Ano, ostatně byla i v názvu filmu, takže jsem neměl srdce ji „přeobsadit“ za jiný vůz. V průběhu natáčení jsem její kvality docenil, protože je to auto celkem prostorné a mohl jsem se při záběrech schovat na zadním sedadle i s panem kameramanem. Jen chudák pan zvukař musel jezdit skrčený v kufru. Navíc je volha fotogenická. Byť je to vůz z východu, nezapře, že své vzory má na západě. Myslím, že kdyby si tu fešandu zastavil Jack Kerouac, jistě by k dámám jako stopař rád nastoupil. Dostal jsem několik doporučení na vlastníky veterána, ale potom jsme kápli na člověka, který sem volhy vozí z ciziny, opravuje je a dává jim novou fazónu. U toho jsme si naši volhu objednali a Kolja nám ji na natáčení připravil přesně podle mých přání, včetně barvy karoserie, kol, polstrování
a typu volantu.
Už podruhé spolupracujete s Vladimírem Smutným. V čem si sedíte?
Vladimír má brilantní oko, bystrou mysl, bohaté zkušenosti a dokáže nasnímat film nejenom krásně, ale i tak, aby obraz podporoval hlavní myšlenku a celkové vyznění. Navíc je vždy příjemné spolupracovat s někým, s kým vzrušenou debatu nad prací klidně přerušíme, abychom mohli ocenit půvab ženy, která zrovna prošla kolem našeho stolu.
Nakolik je finální obrazová podoba filmu dílem vaším a dílem kameramana?
Nejen mým a kameramana. K diskuzi je potřeba přizvat přinejmenším pana architekta, kostýmní výtvarnici, maskéra a většinou i pana lokačního a postupovat ve vzájemné souhře. Není náhoda, že potom má určitá scéna potřebnou atmosféru, že kostýmy ladí s barvou, kterou je vymalován pokoj atd. Má v tom prsty rozum i cit spousty lidí, a je potřeba zajistit, aby všechny složky byly ve vzájemné harmonii. Já jsem potom většinou ten tvrdohlavec, který neústupně trvá na tom, aby se to vypiplalo do detailů.
Všiml jsem si, že Tátova volha má oproti vašim předchozím filmům větší množství delších záběrů,
že funkčně šetří střihem. Proč?
Nestříhám, pokud nemusím. Spíš hledám nějaké přirozené aranžmá, které vystihne podstatu scény, zesílí její účinek a herci se v něm budou cítit uvolněně. Pokud to chce delší záběr, tak proč ne, jsem jenom rád. Myslím si, že to většinou působí na diváka věrohodně, protože věří, že tam postavy jenom tak přišly a tu situaci prožily. Že jim ji nikdo nerežíroval. Snažím se dosáhnout toho, aby příběh přirozeně plynul a vypadal jednoduše, že ho vlastně nikdo neinscenoval.
Co pro vás bylo při práci na tomhle filmu nejtěžší?
Nezamilovat se. Vždyť si vezměte mezi kolika krásnými a talentovanými dámami jsem celou dobu byl.
Ve filmu se celou dobu neobjeví postava otce. Ani na fotce. To byl záměr?
Ano, chtěl jsem podpořit ten pocit náhlé ztráty a to, jak svým nejbližším velmi chybí. Navíc si takhle diváci mohou dosadit do té úlohy, koho chtějí, aniž bych jim to diktoval.
Kdybys měl pozvat diváky, na co bys je nalákal?
Na emotivní, napínavou, zábavnou jízdu se skvělými hereckými výkony.
Části seriálu: Tátova volha
- JIŘÍ VEJDĚLEK (scenárista, režisér, producent)
- IVA K. JESTŘÁBOVÁ (scenáristka)
- ELIŠKA BALZEROVÁ (Eva)
- TATIANA VILHELMOVÁ (Tereza)
- MARTIN MYŠIČKA (Petr)
- VILMA CIBULKOVÁ (Kamila)
- JANA PLODKOVÁ (Zelenková)
- VLADIMÍR SMUTNÝ (kameraman)
Nejnovější komentáře