Kritiky.cz > Profily osob > Rozhovory > Jakub Šmíd - rozhovor

Jakub Šmíd - rozhovor

Smid
Smid
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Váš celo­ve­čer­ní debut Laputa byl více­mé­ně výpo­vě­dí o jed­né, vám věko­vě blíz­ké, gene­ra­ci, zatím­co hrdi­no­vé vaše­ho nové­ho fil­mu jsou gene­rač­ně roz­vrstve­ni: kluk na pra­hu puber­ty, tee­nager­ka, rodi­če čty­ři­cát­ní­ci, babič­ka…  Čím vás zau­jal scé­nář Petry Soukupové?

Prozaickou tvor­bu Petry Soukupové jsem sle­do­val od jejích začát­ků a dlou­ho bylo mým snem nato­čit film pod­le její před­lo­hy. Obzvláště Zmizet mi utkvě­lo v pamě­ti pro svou syro­vou a záro­veň křeh­kou atmo­sfé­ru. V mé tvor­bě bylo mys­lím na čase posu­nout se k dospě­lej­ším téma­tům, i když para­dox­ně Na krát­ko je vyprá­vě­no z pohle­du jede­nác­ti­le­té­ho klu­ka.

Vždy jsem obdi­vo­val Petřinu prá­ci s dia­lo­gy, kte­ré jsou vel­mi stro­hé, jazy­ko­vě pros­té a přes­to výji­meč­ně úder­né. Jednotlivé situ­a­ce vyprá­ví bez sen­ti­men­tu a umí skvě­le vysta­vět kon­flikt, v němž se nejed­nou skrý­vá i tragi­ko­mic­ký roz­měr. Autorce nejde ani tak o vněj­ší dějo­vé zvra­ty (ač těch je ve fil­mu víc než dost, pře­ci jen náš hlav­ní dět­ský hrdi­na bere život do vlast­ních rukou), ale o dra­ma ode­hrá­va­jí­cí se uvnitř postav. Na krát­ko je pří­běh o rodi­ně, v níž všich­ni chy­bu­jí. I když čas­to nezá­měr­ně. Při pohle­du z vnějš­ku chy­bu­je nej­víc pro­blé­mo­vý Jakub, ale vinu na tom nesou pře­de­vším jeho rodi­če.

Petra Soukupová je už dnes úspěš­ná spi­so­va­tel­ka, byla pří­stup­ná něja­kým dis­ku­sím nad scé­ná­řem?

Na počát­ku naší spo­lu­prá­ce stál Petřin hoto­vý scé­nář, s nímž absol­vo­va­la praž­skou FAMU. Ten scé­nář byl v hrubých obry­sech totož­ný s povíd­kou Na krát­ko. Během násle­du­jí­cích dvou let Petra něko­li­krát scé­nář spo­leč­ně s dra­ma­tur­gem Tomášem Baldýnským upra­vi­la tak, abychom se ve fil­mu sou­stře­di­li pře­de­vším na posta­vu jede­nác­ti­le­té­ho Jakuba. Zatímco pró­za více­mé­ně spra­ved­li­vě děli­la svůj pro­stor mezi všech­ny čle­ny rodi­ny, film sle­du­je děj pře­de­vším z Jakubova úhlu pohle­du. Myslím, že naše spo­lu­prá­ce byla har­mo­nic­ká, Petra respek­to­va­la potře­bu reduk­ce pří­bě­hu a dia­lo­gů a nut­nost pře­ne­se­ní někte­rých scén z inte­ri­é­rů do exte­ri­é­rů a s trpě­li­vos­tí krok po kro­ku adap­to­va­la svou vlast­ní před­lo­hu.

Ústřední posta­vou fil­mu je jede­nác­ti­le­tý Jakub. Jak těž­ké pro vás bylo hle­dá­ní jeho herec­ké­ho před­sta­vi­te­le (a co vás nako­nec ved­lo k vol­bě Jindřicha Skokana) a poslé­ze jeho režij­ní vede­ní.  Podobně u nehe­reč­ky Julie Issa v roli Jakubovy sest­ry.

Během roz­sáh­lé­ho cas­tingu dět­ských rolí (ve fil­mu hra­je pod­stat­nou roli i něko­lik Jakubových stej­ně sta­rých spo­lu­žá­ků) jsme se Zuzanou Povýšilovou, kte­rá měla cas­ting na sta­rost, krom oby­čej­ných kon­kur­zů absol­vo­va­li návštěvy nej­růz­něj­ších dra­ma­tic­kých krouž­ků a dět­ských vystou­pe­ní, až jsme se jed­nou ocit­li na vystou­pe­ní Dismanova roz­hla­so­vé­ho dět­ské­ho sou­bo­ru v diva­dle Minor. Stran hlav­ní­ho dění tam stál na jeviš­ti Jindra se smut­ný­ma oči­ma a já si řekl, že to je člo­věk, kte­ré­ho si dove­du před­sta­vit v roli Jakuba. Doufal jsem, že se divák s tím­to klu­kem se “sta­rou duší” bude scho­pen iden­ti­fi­ko­vat i přes všech­ny špat­né věci, kte­ré mu scé­nář pře­de­pi­su­je ve fil­mu dělat.

S dět­mi a neher­ci obec­ně je tře­ba pra­co­vat více intu­i­tiv­ně. Není mož­né je zatě­žo­vat slo­ži­tou psy­cho­lo­gií postav a okol­nos­tí, ale vychá­zet z jejich při­ro­ze­nos­ti. Přesto jsem s Jindrou i Julií inten­ziv­ně pra­co­val ješ­tě před začát­kem samot­né­ho natá­če­ní, abych dosá­hl co mož­ná nej­vět­ší auten­ti­ci­ty v dia­lo­zích. Nechtěl jsem totiž jazyk autor­ky pří­liš při­způ­so­bo­vat her­cům.

Jindra má můj hlu­bo­ký obdiv, pro­to­že zvlá­dl fyzic­ký i psy­chic­ký nápor celé­ho natá­če­ní bra­vur­ně. Strávil s námi všech­ny natá­če­cí dny a nikdy si nepo­stes­kl nebo neza­zlo­bil. Byl to pro­fík a par­ťák, na kte­ré­ho se dalo kdy­ko­li spo­leh­nout, ať už byl vel­ký mráz ane­bo ostat­ní pada­li úna­vou.

Příběhů o nefunkč­ních, roz­bi­tých rodi­nách zná­me spous­ty jak z lite­ra­tu­ry, tak i fil­mu – a hlav­ně z rea­li­ty.  Už to vní­má­me jako běž­nou nor­mu, ale při sle­do­vá­ní Jakubova trá­pe­ní si musí­me zno­vu nalé­ha­vě uvě­do­mit sobec­kost a zba­bě­lost dospě­lé­ho svě­ta ničí­cích dět­ské duše. Je hlav­ní ambi­cí fil­mu tohle lidem při­po­me­nout? 

Chci kon­fron­to­vat divá­ka pro­střed­nic­tvím fil­mu se svý­mi emo­ce­mi a vidě­ním svě­ta. Nesnažil jsem se ale vyná­šet obec­né sou­dy o sta­vu spo­leč­nos­ti či úrov­ni mezi­lid­ských vzta­hů. Na to je náš film pří­liš kon­krét­ní. Divák může sle­do­vat cizí omy­ly a to, jak spo­lu kon­krét­ní posta­vy nesnad­ně komu­ni­ku­jí. A je jen na něm, jak svou divác­kou zku­še­nost pře­ta­ví do vlast­ní­ho živo­ta. Nebudu však popí­rat, že dneš­ní spo­leč­nost vní­mám spí­še skep­tic­ky. Vše sto­jí a padá na výcho­vě dětí. Lhostejní rodi­če vycho­vá­va­jí lhos­tej­nou budou­cí gene­ra­ci, kte­rá se nechá sle­pě ovlá­dat v naiv­ním zdá­ní svo­bo­dy. Apatie nás dostih­la. I o tom je Na krát­ko.

Díky posta­vě mat­ky v podá­ní Petry Špalkové se může zdát, že lás­ku a sou­cit zastu­pu­je žen­ský ele­ment, ale i ona nese díl viny na Jakubově dra­ma­tu … Podobně babič­ka Marty Vančurové není zrov­na pro­to­ty­pem vře­lé a milu­jí­cí pří­sluš­ni­ce rodi­ny. Nevidí Petra Soukupová svět dospě­lých moc tem­ně?

 

Na Petřině tvor­bě se mi líbí její zdra­vá skep­se. A to, že žád­né z postav nestra­ní. Mistrně míchá kru­tost a křeh­kost mezi­lid­ských vzta­hů. Postavy mat­ky i babič­ky opa­ku­jí zave­de­ný model špat­né komu­ni­ka­ce, kdy se o pro­blé­mech nemlu­ví nebo se o nich mlží. Lež stí­há lež, a i když na počát­ku stá­la sna­ha ochrá­nit dítě milo­srd­nou lží, na kon­ci je z toho zma­tek v hla­vě dítě­te, kte­ré se brá­ní, jak jen umí, a kope kolem sebe. Určitá nadě­je, ale na kon­ci fil­mu exis­tu­je. Postavy si pro­jdou těž­kou zkouš­kou a snad se budou v budouc­nu cho­vat pou­če­ně­ji a lépe. Snad už nebu­dou tako­ví sob­ci jako na počát­ku pří­bě­hu.

Chladný zim­ní čas, v němž se pří­běh ode­hrá­vá, souzní s šedi­vos­tí živo­tů jed­not­li­vých postav i jejich dušev­ním nala­dě­ním. Z obra­zů zasně­že­né kra­ji­ny pří­mo mra­zí a je znát, že to neby­la žád­ná kaší­ro­va­ná zima.  To jste si štáb, kame­ra­man i her­ci muse­li – zejmé­na ve scé­nách u řeky a na řece – užít drs­né chví­le… Byla zima sou­čás­tí pří­bě­hu?

Zimní čas pře­de­pi­so­va­la už kni­ha a my měli vel­ké štěs­tí, že jsme toči­li v době, kdy napa­dl sníh. Všechna ta roz­břed­lá kaše, ran­ní inver­ze a šeď pane­lá­ko­vé­ho síd­liš­tě dotvá­ře­la atmo­sfé­ru sním­ku. Natáčení v tako­vých pod­mín­kách není nej­po­ho­dl­něj­ší, ale skvě­le pomá­há vytvo­řit atmo­sfé­ru pro her­ce, kte­ří jsou v tako­vých pod­mín­kách schop­ni vel­ké auten­ti­ci­ty. To bylo pod­stat­né hlav­ně při natá­če­ní s naším dět­ským hrdi­nou. Společně s kame­ra­ma­nem Vidu Gunaratnou jsme zvo­li­li k sní­má­ní ruč­ní kame­ru, abychom co mož­ná nejmé­ně upo­zor­ňo­va­li na for­mál­ní strán­ku sním­ku. Nešlo nám o efekt­ní obra­zy, ale o dishar­mo­nic­kou zprá­vu o jed­né nefunkč­ní rodi­ně.

V kni­ze ani ve scé­ná­ři neby­lo vyty­če­no kon­krét­ní mís­to děje a já jsem nechtěl, aby šlo o jed­no kon­krét­ní měs­to. Proto pro­stor naše­ho fil­mu vzni­kl kom­bi­na­cí měst Děčína, Ústí nad Labem, Neratovic a Kralup nad Vltavou. Všechna ta mís­ta ale spo­ju­je urči­tá vyko­ře­ně­nost a dis­kon­ti­nu­i­ta. Paneláky jsou na sebe nale­pe­ny bez něja­ké­ho vněj­ší­ho řádu, este­ti­ka veřej­né­ho pro­sto­ru je nulo­vá a mezi­tím tím vším žijí naše posta­vy, kte­ré se kaž­do­den­ně sna­ží nalézt své štěs­tí.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Habermannův mlýn – promarněná šance10. dubna 2019 Habermannův mlýn – promarněná šance Mlynář August Habermann byl skutečnou postavou. V jesenickém pohraničí mu za první republiky patřila velká pila. Jakožto sudetský Němec se oženil těsně před válkou s Češkou židovského […] Posted in Retro filmové recenze
  • JAKUB ŠMÍD (REŽIE)30. května 2018 JAKUB ŠMÍD (REŽIE) Jakub Šmíd (nar. 1984) po studiích činoherního herectví na Janáčkově Akademii múzických umění a angažmá v Divadle Husa na provázku vystudoval pod vedením Věry Chytilové a Bohdana Slámy […] Posted in Profily osob
  • Na krátko30. května 2018 Na krátko Na krátko je příběh o dětech, které předčasně dospívají, protože už tu nejsou celé rodiny, aby je chránily před tím, jaký svět skutečně je. A které svoji zkoušku z dospělosti musejí […] Posted in Filmové premiéry
  • Na krátko16. května 2018 Na krátko Dvě krátká videa z novinářské konference. https://youtu.be/lejL4qDs_fo https://youtu.be/SCBnA8r8Ndo Posted in Videa
  • Na krátko16. května 2018 Na krátko Film Na krátko nechává „válcovat sny“ tvrdou realitou života To však neznamená, že nedává svým hrdinům naději! Režisér Jan Šmíd má cit pro zajímavé filmové příběhy a umí natočit film, […] Posted in Filmové premiéry
  • PRAŽSKÉ FILMOVÉ LÉTO TŘI KINA NABÍZEJÍ ODPOLEDNÍ PROJEKCE ZA 30 KČ26. června 2012 PRAŽSKÉ FILMOVÉ LÉTO TŘI KINA NABÍZEJÍ ODPOLEDNÍ PROJEKCE ZA 30 KČ Vážení filmoví přátelé, loňská návštěvnost přehlídky Pražské filmové léto potvrdila mimořádný zájem veřejnosti o kino i během parného léta. Na tento úspěch pražská kina Aero, […] Posted in Články
  • Dead Man Down [55%]25. června 2013 Dead Man Down [55%] Solidních kriminálek je v poslední době trochu pomálu. Za posledních pár let se jich ale pár přeci jen urodilo. Jednou z nich je třeba literární adaptace Muži, kteří nenávidí ženy, pod […] Posted in Filmové recenze
  • Kletba z temnot (Possession) - 45%3. října 2012 Kletba z temnot (Possession) - 45% Nekupujte si žádnou tajemnou starou skříňku! Po světě se totiž jedna taková dřevěná skříňka potuluje  a už dokázala pár lidem pořádně zničit život. Alespoň tak to vypadá, když se půjdete […] Posted in Filmové recenze
  • Iracionální muž (Irrational Man) - 55%27. července 2015 Iracionální muž (Irrational Man) - 55% Abe Lucas(Joaquin Phoenix) bere své povolání profesora filosofie jako běžnou rutinu a život ho nebaví. Není to ale žádná výjimka. Filosofové už po mnoho let hledají marně teorii, která by […] Posted in Filmové recenze
  • Turecký film Netflixu "The Art of Love" se o víkendu natáčí v centru Prahy13. července 2023 Turecký film Netflixu "The Art of Love" se o víkendu natáčí v centru Prahy Tento víkend se v centru Prahy uskuteční natáčení tureckého filmu The Art of Love z produkce Netflixu, který se bude natáčet v okolí nejznámějších památek české metropole. V centru Prahy […] Posted in Filmové a televizní aktuality

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,79095 s | počet dotazů: 251 | paměť: 72386 KB. | 20.04.2024 - 03:20:49