Kritiky.cz > Filmové recenze > Havel – Recenze – 60%

Havel – Recenze – 60%

ViktorDvorakjakoV.Havel revoluce1989 2

České životopisné drama Havel je novým snímkem režiséra, scenáristy a producenta Slávka Horáka, který úspěšně debutoval před pěti lety s Domácí péčí. Děj filmu se zabývá obdobím mezi roky 1968 a 1989 a nevěnuje se tím pádem Havlově prezidentskému působení, nýbrž jeho osobnímu životu v dobách, kdy byl „jen“ úspěšným dramatikem a obhájcem lidských práv, neúnavně a odvážně se stavícím proti svazujícímu režimu a cenzuře. Těžištěm snímku je tedy především boj hlavního hrdiny za správnou věc, jeho následné věznění a pronásledování, ale také komplikovaný partnerský vztah s manželkou Olgou a mladší milenkou.

Havel – Recenze
Zdroj fotek: bontonfilm.cz

Titulní role se ujal převážně divadelní herec Viktor Dvořák, který hrál Václava Havla už ve filmu Ireny Pavláskové Pražské orgie, kde se však pouze mihl coby okrajová postava. Havlovi je pozoruhodně podobný (včetně vlasů a kníru), přičemž si velmi dobře osvojil i Havlovu typickou mimiku, některá gesta a styl vyjadřování (včetně ráčkování) a hraje zkrátka skvěle. Podobné převtělení se nepovedlo až tak dobře u postavy Pavla Landovského v podání Martina Hofmanna, jenž svým temperamentním projevem tvoří ke zdrženlivému Havlovi zřetelný kontrast. I přes Hofmannovu snahu o věrnou nápodobu totiž nikdy nezmizí dojem, že zkrátka sledujete jen dobrého herce v paruce. Totéž platí i pro Annu Geislerovou v roli Olgy Havlové, kterou herečka navíc ztvárnila v poněkud jednostranné poloze jako ženu utrápenou a věčně posmutnělou, což obrazu skutečné Olgy Havlové příliš neodpovídá.

Postava Václava Havla je pak ve filmu vylíčena jako intelektuál pevný ve svém politickém přesvědčení, avšak zcela nepraktický až nemožný ve věcech soukromých, hlavně co se týče intimních vztahů. Jeho milostnému trojúhelníku se snímek věnuje z poměrně velké části, naštěstí aniž by se snažil toto téma jakkoli bulvarizovat. Spíš jej využívá ke komickým scénkám, jako je ta, v níž Havel vysvětluje své ženě a milence (Bára Seidlová) svou naivní představu o jejich společném soužití, zatímco je odposloucháván hned několika estébáky.

Kromě toho Slávek Horák se spolu-scenáristou Rudolfem Suchánkem, jenž s ním spolupracoval už na Domácí péči, kladou důraz na události týkající se vzniku a následné propagace Charty 77 a Havlova věznění a nátlaku, jemuž musel ze strany komunistické diktatury čelit. Oproti tomu poněkud opomíjejí jeho dramatické dílo (zpřítomněné jen několika málo úryvky a záměrně zcizujícími scénami realizovanými v efektní divadelní stylizaci) a také jeho přerod z ublíženého vězněného disidenta ve vůdce lidu – kandidátem na prezidenta se totiž Havel stane v poněkud zbrklém závěru víceméně znenadání.

Havel – Recenze

Výsledkem tak rozhodně není oslavný pomník, ale spíš lidské a civilní drama v podstatě obyčejného a chybujícího, leč zároveň i významného a schopného člověka, natočené po vzoru hollywoodských životopisných filmů, čemuž odpovídá jak kamera Jana Šťastného, tak hudba Petra Maláska. Svým zahraničním vzorům však Havel dostát nedokáže, na to je zpracován příliš povrchně a bez nuancí v tezovitých dialozích či v nehluboce vylíčených vztazích mezi postavami, které působí neživotně a jednorozměrně (s výjimkou samotného Havla). Tvůrci si až moc dali záležet na tom, aby ve filmu bylo všechno za všech okolností bezpečně čitelné, a to včetně řady velmi doslovných metafor, jako je ta, v níž filozof Jan Patočka (Jiří Bartoška) stvrzuje svou podporu Chartě tím, že Havlovi při zavírání sklepního okna podává a následně i přidržuje žebřík.

V rámci české kinematografie poslední doby je Havel filmem po všech stránkách poměrně solidním, což je zároveň pochvala a zároveň kritika. Je totiž dost obyčejný, ničím nevybočující, a byť je na něm znát, že jej dělali schopní a inteligentní filmaři, tak málokdy překročí hranici mírného nadprůměru (snad až na velmi zdařilý úvod). Je pravděpodobné, že díky letošní (víceméně žalostné) dosavadní konkurenci bude příští rok hlavním uchazečem o filmové ceny, takže se dost možná vzácně potká s podobně výpravným a podobně laděným Masarykem v tom, že bude jednookým králem mezi slepými.

• Celý život18. května 2017 Celý život Útlá knížka, která však ve svém textu dokáže obsáhnout, jak již sám název napovídá, celý život jednoho muže. Muže, který by pro spoustu lidí asi nebyl ničím výjimečný, avšak doba, kterou […] Posted in Recenze knih
  • Judy – Recenze – 60%12. února 2020 Judy – Recenze – 60% Judy Garland byla americká herečka a zpěvačka, která ve svých sedmnácti letech ztvárnila v roce 1939 hlavní roli Dorotky v Čaroději ze země Oz. Od té doby hrála v řadě […] Posted in Filmové recenze
  • Tenkrát podruhé (La Belle Époque) – Recenze – 60%1. ledna 2020 Tenkrát podruhé (La Belle Époque) – Recenze – 60% Šedesátník Viktor (Daniel Auteuil) je bývalý karikaturista a kdysi populární kreslíř, jenž opovrhuje novými technologiemi, a protože nedokázal udržet prst na tepu doby, tak mu znatelně […] Posted in Filmové recenze
  • Smradi - Trocha melancholie neuškodí31. srpna 2004 Smradi - Trocha melancholie neuškodí Psychologické drama jedné obyčejné rodiny s neobyčejnými starostmi. Hlavní role tohoto snímku připadly na úžasného herce Ivana Trojana, který si zahrál otce svých tří dětí a na neméně […] Posted in Filmové recenze
  • PlayAllspoluprace125. února 2007 Goyovy přízraky - Recenze Miloš Forman, živoucí režisérská legenda se zvučným jménem. Jako jedni z mála vyvolených jsme mohli zhlédnout nové dílo tohoto velikána, které nese název Goyovy přízraky. Tento film má u […] Posted in Filmové recenze
  • Enid - 75%29. prosince 2011 Enid - 75% Byla jednou jedna holčička, která strašně moc milovala svého tatínka. I když měla dva mladší bratry, tak byla ona, dívka, tatínkova. Oba si spolu moc rozuměli, oba měli bujnou fantazii […] Posted in Filmové recenze
  • 3Bobule – Recenze – 40%27. června 2020 3Bobule – Recenze – 40% V souvislosti s tímto filmem se všude možně používá název „3Bobule“, leč na plakátu i ve filmu samotném je použit název „3OBULE“. To jen tak pro zajímavost.Na začátek ještě malá […] Posted in Filmové recenze
  • Vlastníci – Recenze – 50%20. listopadu 2019 Vlastníci – Recenze – 50% Český film Vlastníci se od počátku jeví velmi sympaticky. Jako komorní konverzační projekt, jehož tvůrce uvažoval ekonomicky a postavil jej na situaci, při níž dojde ke konfrontaci […] Posted in Filmové recenze
  • Hodinářův učeň – Recenze – 60%16. srpna 2019 Hodinářův učeň – Recenze – 60% Hamižný hodinář (Viktor Preiss) má sen o pokladu, jenž má údajně připadnout jako svatební dar jakémusi Urbanovi. Hodinář pak opravdu narazí na malého sirotka jménem Urban, načež se ho […] Posted in Filmové recenze
  • Zraněná srdce (The Aftermath) – Recenze – 50%26. března 2019 Zraněná srdce (The Aftermath) – Recenze – 50% Za britským plukovníkem Lewisem (Jason Clarke) přijíždí v roce 1946 do poválečného rozbombardovaného Hamburku jeho žena Rachael (Keira Knightley). Jeho trápí to, co v Německu za války […] Posted in Filmové recenze

Ohodnoťte článek