Kritiky.cz > Profily osob > Rozhovory > Hastrman - Rozhovor se Simonou Zmrzlou

Hastrman - Rozhovor se Simonou Zmrzlou

Zmrzla
Zmrzla
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Jak jste se při­pra­vo­va­la na roli nespou­ta­né rych­tá­řo­vy dce­ry Katynky?
Už něja­ký čas před natá­če­ním jsem si pře­čet­la román Miloše Urbana. Hodně mě zau­ja­la jeho prv­ní část, kte­rá je výrazná svým spe­ci­fic­kým jazy­kem a jejíž fikč­ní svět je hod­ně „živou­cí“. S Karlem Dobrým jsme se zna­li pou­ze z cas­tingu, nezna­la jsem ani Ondřeje Havelku. Před natá­če­ním jsme se tak my tři sešli ješ­tě něko­li­krát, s Karlem jsme zkou­še­li repli­ky a zvy­ka­li si na sebe. Nakonec jsme si na sebe mys­lím doce­la zvyk­li a našli i něja­ký spo­leč­ný spe­ci­fic­ký humor. A ten spo­leč­ný smy­sl pro humor, to se týká vůbec celé­ho natá­če­ní. Například Honza Kolařík, můj kole­ga z Provázku, David Novotný, Jiří Maryško, Dan Ditrich a spous­ta lidí ze štá­bu, ti všich­ni si rádi děla­li sran­du jak ze sebe, tak z ostat­ních.  A to mě na lidech baví. Paradoxně jsme se hod­ně nasmá­li i u scé­ny s kohou­tem, kte­rá je jed­nou z těch dra­ma­tič­těj­ších.

 

Scéna, kdy Katynka zabi­je kohou­ta jako oběť, aby skon­či­lo obdo­bí sucha? Zemřel ten kohout doo­prav­dy?
Toho kohou­ta jsem ve sku­teč­nos­ti neza­bi­la. Měla bych strach, zví­ře bych asi schop­ná zabít neby­la. Katynka z toho ale strach nemě­la, prav­dě­po­dob­ně to dělá­va­la kaž­dou nedě­li. Dnes nám to už při­jde mor­bid­ní, ale teh­dy to bylo nor­mál­ní. Při natá­če­ní samo­zřej­mě žád­ný kohout neze­mřel, ale tu scé­nu jsme muse­li točit kvů­li vti­pům mezi Davidem Novotným a Honzou Kolaříkem něko­li­krát. Honza v té scé­ně při­spě­chá jako farář, kte­rý se sta­ví pro­ti pohan­ským ritu­á­lům. A sna­ží se ten ritu­ál zasta­vit.

A zabi­la bys­te toho kohou­ta, kdy­by to bylo přá­ní reži­sé­ra?
Myslím, že bych toho neby­la schop­na. A i kdy­bych se náho­dou vyhe­co­va­la, prav­dě­po­dob­ně bych se neu­mě­la tre­fit do „správ­né­ho“ mís­ta, tak­že by se mi to mož­ná vůbec nepo­da­ři­lo. Já jsem nikdy nebyd­le­la na ves­ni­ci, tak­že ani nemám tako­vé ty zážit­ky z dět­ství, že bych se díva­la na babič­ku, jak sta­hu­je krá­lí­ka, natož abych ho při­tom sta­ho­vá­ní drže­la.

Film zvláš­tě skr­ze vaši posta­vu Katynky vta­hu­je divá­ka do svě­ta mysti­ky a prá­vě nej­růz­něj­ších pohan­ských ritu­á­lů. Jak se vám v tom­to svě­tě líbi­lo?
Pohanské ritu­á­ly neu­zná­vám. Jsem věří­cí. Ale už když jsem čet­la kni­hu, při­ta­ho­va­lo mě to vel­ké Katynčino spo­je­ní s pří­ro­dou. Fungovalo tak nějak auto­ma­tic­ky a při­ro­ze­ně. To se mi líbi­lo a sna­ži­la jsem se, aby to půso­bi­lo věro­hod­ně i na plát­ně. Většina těch ritu­á­lů s pří­ro­dou sou­vi­sí. Aby zapr­še­lo nebo aby byla dob­rá úro­da. A v tom jsou si prá­vě blíz­cí s has­tr­ma­nem. Že mají rádi život, pří­ro­du, kte­rá má svůj koloběh, oni si jí váží, až ji zbož­ňu­jí. Pro Katynku je tohle obzvlášť důle­ži­té. Kontrast křes­ťan­ských a pohan­ských ritu­á­lů je pro mě v Hastrmanovi zají­ma­vým téma­tem. Katynčin vztah k pří­ro­dě bych při­rov­na­la ke křes­ťan­ské víře: tak jako věří­cí „pro­mlou­vá“ s Bohem, Katynka „pro­mlou­vá“ s pří­ro­dou.

Byla vám ješ­tě v něčem role Katynky blíz­ká?
Katynka je nespou­ta­ná a nezá­vis­lá, dnes by se dalo říct, že je na svou dobu eman­ci­po­va­ná. To je na této hrdin­ce zají­ma­vé a mně roz­hod­ně blíz­ké. V té kniž­ní před­lo­ze se jas­ně říká, že se do toho 19. sto­le­tí neho­di­la, že pro ni by bylo spí­še to jed­n­a­dva­cá­té. Z dneš­ní­ho pohle­du je to úpl­ně nor­mál­ní dív­ka, kte­rá ví, jaká má prá­va, že jsou stej­ná jako mužo­va. Katynka ví, co chce, a také si za tím jde.

Katynka je ve fil­mu milo­vá­na něko­li­ka muži včet­ně has­tr­ma­na. Jaký typ mužů Katynku při­ta­hu­je?
Katynka je „objek­tem“ zájmu mno­ha mužů ve ves­ni­ci a mys­lím, že je to prá­vě tou její nespou­ta­nos­tí. A vzdě­la­něj­ší lidi, jakým je napří­klad míst­ní uči­tel, při­ta­hu­je i svou inte­li­gen­cí. Po has­tr­ma­no­vi jí je asi nej­blí­že farář, inte­lek­tu­ál­ně si mají co říct.

A čím Katynku fas­ci­nu­je has­tr­man?
Katynku na has­tr­ma­no­vi fas­ci­nu­je všech­no dohro­ma­dy. Právě to, že je tako­vý zví­řec­ký, že je zces­to­va­lý a sečtě­lý a také že je šlech­tic. Myslím si, že na začát­ku se o něj zají­má hlav­ně pro­to, že se jeho pro­střed­nic­tvím dozví­dá nové věci a moh­la by se s ním dostat i do jiné­ho pro­stře­dí. Postupně se do něj zami­lu­je. A prá­vě pro­to, že je mno­ha muži obdi­vo­vá­na a milo­vá­na, nechá­pe baro­no­vu odta­ži­tost a tím víc ji to láká. Když si Katynka není has­tr­ma­no­vou lás­kou jis­ta, logic­ky na to mož­ná rea­gu­je až nená­vist­ně.

 

Jakou roli pod­le vás hrá­la v živo­tě lidí v 19. sto­le­tí lás­ka a jakou úlo­hu plní v sou­čas­nos­ti, jsou tu něja­ké zásad­ní roz­dí­ly?
Řekla bych, že v 19. sto­le­tí lás­ka moc vel­kou roli nehrá­la. Byly běž­né sňat­ky z rozu­mu, aby se spo­ji­ly grun­ty, majet­ky. A to je přes­ně to, co Katynka nechtě­la, aby jí tatí­nek uká­zal: „Tady toho­hle si vez­meš a hoto­vo.“ Možná pro­to je z té ves­nic­ké cha­sy nej­star­ší a stá­le není vda­ná. Dnes se snad ale­spoň v naší kul­tu­ře sňat­ky z rozu­mu nedě­la­jí. Věřím, že lás­ka je dnes dale­ko důle­ži­těj­ší.

A co je pro vás ved­le lás­ky ješ­tě vel­kým téma­tem Hastrmana?
Já tam vní­mám prá­vě ten ves­nic­ký život ver­sus život šlech­ty. Ten ohrom­ný roz­díl. A to je zao­ba­le­no do pří­bě­hu lás­ky, kte­rá je ve fil­mu nej­vý­raz­něj­ším téma­tem. Jako dal­ší téma vidím pří­ro­du. Ty ryb­ní­ky, kte­ré pro has­tr­ma­na zna­me­na­jí vše, a veš­ke­rá pří­ro­da, kte­rá je potom dale­ko poz­dě­ji hod­ně zde­vas­to­va­ná. Tím has­tr­man samo­zřej­mě trpí. A záro­veň ve fil­mu vní­mám to mystic­ké téma, o kte­rém už jsme mlu­vi­li.

Katynka je tako­vá fem­me fata­le, nezříd­ka jste do tako­vých rolí obsa­zo­vá­na i na diva­dle. Kde pro tako­vé role bere­te inspi­ra­ci?
Ano, v diva­dle hra­ju role fem­me fata­le čas­to. Nevím přes­ně, zda lze mlu­vit o inspi­ra­ci, ale v sou­vis­los­ti s Katynkou mě zau­ja­la napří­klad role čaro­děj­ky ve fil­mu Antikrist. Hrála ji skvě­le Charlotte Gainsbourgová. Má v sobě něco suges­tiv­ně výji­meč­né­ho, magic­ké­ho a mystic­ké­ho.
A k těm fem­me fata­le… Muži mě do tako­vých rolí obsa­zu­jí nezříd­ka, ale napří­klad ve Vitce, hře spi­so­va­tel­ky Kateřiny Tučkové, hra­ju zpě­vač­ku Jarmilu Vavrdovou, kama­rád­ku té sku­teč­né fem­me fata­le. Tou je posta­va brněn­ské skla­da­tel­ky a diri­gent­ky Vítězslavy Kaprálové. A to není popr­vé, kdy mě reži­sér­ka Anna Petrželková obsa­di­la do role oby­čej­né hol­ky, spí­še naiv­ní… I to mě baví, dělat si ze sebe sran­du.

Která diva­del­ní posta­va, jež jste hrá­la, vám byla nej­bliž­ší? A může­te hrát role, s nimiž se nezto­tož­ňu­je­te?
Každá role, kte­rou zkou­ším, je mi nako­nec blíz­ká, pro­to­že vždy čer­pám hlav­ně ze sebe, ze svých zku­še­nos­tí a emo­ci­o­nál­ních zážit­ků. Pak už zále­ží na tom, jak se dosta­nu do reži­sé­ro­vy hla­vy, v níž je před­sta­va o sty­lu hra­ní, kte­rou se sna­žím napl­nit. A pak je nut­né mys­let na to, jaká ta posta­va je, o co jí jde a jaký je její cíl. Například v insce­na­ci Amadeus v Divadle Husa na pro­váz­ku hra­ju roli Konstance, Mozartovy man­žel­ky. Byl mi tu dán vel­ký pro­stor, tak­že jsem se moh­la hod­ně rea­li­zo­vat, tím pádem jsem si roli vytvo­ři­la dost „na tělo“, a je mi tak i hod­ně blíz­ká.

Jak srov­nat hra­ní na diva­dle s natá­če­ním fil­mu? A co vás při­ta­hu­je do budouc­na?
Jsou to dvě úpl­ně roz­díl­né věci. Baví mě obo­jí. Kdybych děla­la jenom film, tak by mi diva­dlo chy­bě­lo. A ráda občas něco točím. Jako hereč­ka mám ráda výzvy, mám ráda i vel­ké role – na jeviš­ti i ve fil­mu. Ale samo­zřej­mě mám ráda i malé role, vždyť pře­ce „není malých rolí“, což pla­tí o to víc u nás v diva­dle, tam je zkou­še­ní insce­na­ce vět­ši­nou kolek­tiv­ní dílo. Husa na pro­váz­ku je moje koléb­ka.

A do jaké­ho diva­dla cho­dí­te nej­ra­dě­ji jako divák?
Kromě své­ho domá­cí­ho Divadla Husa na pro­váz­ku cho­dím do dal­ší­ho brněn­ské­ho – do HaDivadla. A v obli­bě mám malé expe­ri­men­tál­ní scé­ny, kte­rých je více v Praze než v Brně. Často si vez­mou na paškál něja­ké kon­tro­verz­ní poli­tic­ké nebo soci­ál­ní téma. Např. diva­del­ní sku­pi­na Lachende Bestien, Strašnické diva­dlo X10, NOD, Studio Hrdinů. A pak mám také ráda Divadlo Na zábrad­lí.

 Kromě hra­ní zpí­vá­te v kape­le Meteor z Prahy. Jakou roli hra­je ve vašem živo­tě ved­le herec­tví zpěv?
Kromě Meteoru z Prahy zpí­vám i v kape­le Golden Delicious. Obě jsou to big bea­to­vé kape­ly se skvě­lý­mi muzi­kan­ty. Pro mě jsou zpěv a kon­cer­ty tera­pií. Je to zába­va a ješ­tě k tomu prá­ce, stej­ně jako herec­tví. Co víc si přát…?

Jak vzni­kl název zdán­li­vě praž­ské kape­ly Meteor z Prahy, ve kte­ré jsou všich­ni z Brna?
Název vzni­kl v Divadle Husa na pro­váz­ku v před­sta­ve­ní Lásky jed­né pla­vo­vlás­ky, kte­ré mělo pre­mi­é­ru v lis­to­pa­du 2007. Byla to kape­la, kte­rá při­je­la zahrát na ves­nic­kou zába­vu. Název vymys­lel reži­sér před­sta­ve­ní Vladimír Morávek, kte­rý mě teh­dy jako osm­nác­ti­le­tou obsa­dil do malé rolič­ky. A tam začal můj vztah s Divadlem Husa na pro­váz­ku, kte­rý trvá dodnes.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Princezna zakletá v čase – Recenze – 70%30. dubna 2021 Princezna zakletá v čase – Recenze – 70% Po přehlídce několika fádních a omšelých pohádek v posledních mnoha letech, trpících nezábavným a hloupým dějem, neživotnými postavami a nesoudržným fikčním světem, představuje pohádka […] Posted in Filmové recenze
  • Nominacím na Českého lva vévodí filmy Toman, Hastrman a Všechno bude22. ledna 2019 Nominacím na Českého lva vévodí filmy Toman, Hastrman a Všechno bude Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) vyhlásila nominace pro 26. ročník výročních cen Český lev. Akademici vybírali z celkem 69 celovečerních hraných, animovaných a dokumentárních […] Posted in Filmové a televizní aktuality
  • Hastrman - Synopse & O filmu20. dubna 2018 Hastrman - Synopse & O filmu  SYNOPSE Romantický a zároveň ironický příběh hastrmana alias barona de Caus, jehož láska k venkovské dívce Katynce naplňuje netušeným štěstím i stravující vášní. Baron se vrací se svým […] Posted in Speciály
  • Hastrman nemá srdce z ledu - 75 %20. dubna 2018 Hastrman nemá srdce z ledu - 75 % Když se hastrman, alias baron de Caus, rozhlíží po svém panství, největší radost mu dělá pohled na vodní hladiny rybníků, které zažil už jeho otec. Voda je živel, který mu pomáhá přežít […] Posted in Filmové recenze
  • Hastrman19. dubna 2018 Hastrman Videa z novinářské konference 18. 4. […] Posted in Videa
  • Hastrman19. dubna 2018 Hastrman Romantický thriller o lásce hastrmana k venkovské dívce natočil režisér Ondřej Havelka a produkoval Čestmír Kopecký.  Film vznikl na motivy románu Miloše Urbana oceněného Magnesií Literou. […] Posted in Filmové premiéry
  • Zahradnictví: Rodinný přítel - 60 %26. dubna 2017 Zahradnictví: Rodinný přítel - 60 % Doktor Jiří pomáhá nejen nemocným, ale i trojici sester, které zůstávají během druhé světové války v obtížné situaci. Je to dobrý rodinný přítel. Nejspíš má svá přání a touhy, ale o těch […] Posted in Filmové recenze
  • Helter Skelter (2004)7. listopadu 2012 Helter Skelter (2004) Charles Manson a jeho 'rodina' ještě i dnes budí v mnohých hrůzu, ale i obdiv a pochopení. Mladá dívka Linda přijíždí i se svou malou dcerkou na Spahnovu farmu, kde hledá nové útočiště […] Posted in Horory
  • Zombik – 5410. února 2019 Zombik – 54 Posted in Komiks
  • Monstrum - Cloverfield7. března 2009 Monstrum - Cloverfield Tak milí čtenáři, je to tady. Máte možnost si prostřednictvím našeho webu přečíst jednu z prvních recenzí na […] Posted in Recenze

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,28350 s | počet dotazů: 256 | paměť: 72271 KB. | 24.04.2024 - 12:10:35