Half Sword: Středověká brutalita ve fyzikální simulaci s punkovým nádechem

HWFoto: Half Sword Games & Game Seer Publishing
🎧 Poslouchejte Kritiky.cz na Spotify a dal­ších pod­cas­to­vých služ­bách! Klikněte sem a nezmeš­kej­te žád­nou recen­zi.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Half Sword je jed­nou z těch her, kte­ré vás zasko­čí svou neotře­los­tí a záro­veň nene­cha­jí vypus­tit z ruky ovla­dač. Tento fyzi­kál­ně zalo­že­ný simu­lá­tor stře­do­vě­ké­ho boje se sna­ží při­nést auten­tic­ký záži­tek, jaký v žán­ru jen tak nena­jde­te, a záro­veň si udr­žet špet­ku mani­a­kál­ní ener­gie a tem­né­ho humo­ru. V této recen­zi se podí­vá­me, zda Half Sword doká­že napl­nit vyso­ká oče­ká­vá­ní, kte­rá na sebe během raných ver­zí kla­dl.

Úvod

Half Sword byl popr­vé před­sta­ven v říj­nu 2023 jako rané demo, kte­ré zau­ja­lo zejmé­na svou uni­kát­ní mecha­ni­kou fyzi­kál­ní­ho boje, jež odklá­ní od tra­dič­ních sys­té­mů z jiných stře­do­vě­kých titu­lů, jako jsou Mordhau či Chivalry 2. Místo pře­dem nade­fi­no­va­ných úto­ků a blo­ků zde hráč ovlá­dá své zbra­ně a pohy­by myší, což při­ná­ší do hry vel­kou míru svo­bo­dy a rea­lis­mu. Hra se tak více při­bli­žu­je sku­teč­né­mu poci­tu z boje než vět­ši­na sou­čas­ných simu­lá­to­rů.

Ve svém jádru Half Sword kom­bi­nu­je prv­ky rogue­li­ke žán­ru, kdy hráč postup­ně obchá­zí prázd­né, tem­né pro­sto­ry, čelí hor­dám nepřá­tel a budu­je si svou obra­nu za pomo­ci auten­tic­kých zbra­ní a oděvů z 15. sto­le­tí. Už v demo­ver­zi bylo patr­né, že hra je nabi­tá mani­a­kál­ní ener­gií, kte­rá se pro­je­vu­je jed­nak v absurd­ní fyzi­ce a záro­veň v bru­tál­ním, krva­vém boji, jenž ale stá­le doká­že zůstat váž­ný a atmo­sfé­ric­ký, niko­liv kome­di­ál­ní.

Hratelnost

Největším láka­dlem Half Sword je bez­po­chy­by její mecha­ni­ka boje, kte­rá se opí­rá o fyzi­kál­ní simu­la­ci bez tra­dič­ních tla­čí­tek pro útok či blok. Hráč svý­mi pohy­by myši mani­pu­lu­je se zbra­ní v reál­ném čase, což umož­ňu­je vytvá­řet neče­ka­né a dyna­mic­ké sou­bo­je, jež vyža­du­jí nejen rych­lost a přes­nost, ale také stra­te­gic­kou hloub­ku. Kromě základ­ních úde­rů a kopů, kte­ré jsou při­řa­ze­ny k tla­čít­kům, nabí­zí hra uni­kát­ní prvek – mož­nost drže­ní meče za čepel, což umož­ňu­je „půle­ní meče“. Tento mané­vr, typic­ký pro sku­teč­né stře­do­vě­ké boje, při­ná­ší do hry nový roz­měr tak­tic­ké­ho boje, kdy se může­te více zamě­řit na kon­t­ro­lu pro­tiv­ní­ko­vy zbra­ně a přes­né zása­hy do méně chrá­ně­ných míst.

Roguelike prv­ky, kon­krét­ně absen­ce HUD a mini­mál­ní vizu­ál­ní ozna­če­ní poško­ze­ní, jsou pří­jem­ným osvě­že­ním a zvy­šu­jí pocit zra­ni­tel­nos­ti. Místo tra­dič­ních uka­za­te­lů se na obra­zov­ce obje­vu­jí škrá­ban­ce a krva­vé pře­kry­vy, kte­ré vás nutí být stá­le ve stře­hu. Nepřátelská AI je pře­kva­pi­vě sofis­ti­ko­va­ná, doká­že vyu­ží­vat tak­ti­ky jako „bum rush“ pro zís­ká­ní zpět své zbra­ně a rea­gu­je rea­lis­tic­ky na vaše pohy­by. To při­dá­vá na inten­zi­tě sou­bo­jů a činí kaž­dé střet­nu­tí jedi­neč­ným zážit­kem.

Grafika a zvuk

Grafické zpra­co­vá­ní Half Sword není o sna­ze vyvo­lat dojem ultra rea­lis­tic­ké­ho stře­do­vě­ké­ho svě­ta, ale spí­še o suro­vos­ti a atmo­sfé­ře. Prostředí jsou prázd­ná, tem­ná a mini­ma­lis­tic­ká, což para­dox­ně pod­tr­hu­je pocit osa­mě­ní a bez­na­dě­je, kte­rý hra chce vyvo­lat. Postavy sice trpí opa­ku­jí­cím se mode­lem – všech­ny vypa­da­jí jako střed­ně věko­vý Joe Rogan –, což by si zaslou­ži­lo vět­ší roz­ma­ni­tost, ale na dru­hou stra­nu při­způ­so­be­ní zbra­ní a oděvů dodá­vá tro­chu oso­bi­tos­ti a vari­a­bi­li­tu.

Zvuková strán­ka je roz­po­ru­pl­ná. Na jed­né stra­ně je zde stře­do­vě­ká hud­ba, kte­rá však půso­bí poně­kud nepa­t­řič­ně vzhle­dem k cel­ko­vé tem­né a mani­a­kál­ní atmo­sfé­ře hry. Hlasový pro­jev postav je nao­pak čas­to odby­tý a stře­do­an­glic­ké hláš­ky někdy spí­še poba­ví než děsí, což může někte­rým hrá­čům vadit, ale záro­veň při­dá­vá hře jis­tou jedi­neč­nost a humor, kte­rý ji odli­šu­je od seri­óz­ních simu­lá­to­rů. Zvukové efek­ty úde­rů a boje jsou nao­pak vel­mi uspo­ko­ji­vé a při­spí­va­jí k poci­tu bru­tál­ní­ho kon­tak­tu zbra­ní.

Příběh

Half Sword nena­bí­zí kla­sic­ký pří­bě­ho­vý režim, jak bychom ho moh­li znát z jiných her. Namísto toho je pří­běh spí­še vyprá­věn skr­ze samot­nou atmo­sfé­ru, pro­stře­dí a způ­sob, jakým hráč postu­pu­je tem­nou prázd­no­tou plnou nepřá­tel­ských klo­nů. Tento mini­ma­lis­tic­ký pří­stup udr­žu­je pozor­nost na samot­ném boji a pře­ži­tí, což je v sou­la­du s rogue­li­ke žánrem a rea­lis­tic­kým zpra­co­vá­ním stře­do­vě­ké­ho boje.

Roguelike struk­tu­ra s postup­ným obchá­ze­ním prázd­ných oblas­tí a budo­vá­ním vlast­ní obra­ny při­ná­ší i jis­tý nara­tiv­ní prvek, kdy kaž­dý nový prů­chod nabí­zí nové výzvy a mož­nost zlep­šo­vá­ní. Tato nevy­řče­ná his­to­rie a tem­no­ta v poza­dí hry dodá­va­jí Half Swordu uni­kát­ní cha­rak­ter, kte­rý je více o poci­tu než o kon­krét­ním ději.

Technické zpracování

Hra je stá­le ve fázi pla­y­tes­tu (aktu­ál­ní ver­ze 0.4), což je znát na něko­li­ka drob­ných chy­bách a nedo­děl­cích, kte­ré však nebrá­ní v uží­vá­ní si samot­né­ho zážit­ku. Vývojáři zjev­ně kla­dou důraz na vylep­šo­vá­ní mecha­nik boje a umě­lé inte­li­gen­ce, což je pří­sli­bem pro budouc­nost. Přidání „ener­gie“ a sys­té­mu vyřa­ze­ní nepřá­tel mís­to jejich oka­mži­té smr­ti při­spí­vá k lep­ší ply­nu­los­ti a tak­tic­ké roz­ma­ni­tos­ti sou­bo­jů.

Na dru­hou stra­nu hra trpí nedo­stat­kem růz­no­ro­dých mode­lů postav, což může po čase půso­bit mono­tón­ně. Multiplayer zatím není imple­men­to­ván, ačko­li se obje­vu­jí dis­ku­ze o jeho mož­ném budou­cím při­dá­ní. Zde však auto­ři čelí dile­ma­tům, jak pře­de­jít zne­u­ží­vá­ní a zjed­no­du­še­ní boje, kte­ré by moh­ly mul­tipla­yer zne­hod­no­tit.

👍 Kladné body

  • Originální a rea­lis­tic­ká fyzi­kál­ní mecha­ni­ka boje bez tra­dič­ních tla­čí­tek
  • Sofistikovaná AI nepřá­tel s auten­tic­ký­mi tak­ti­ka­mi
  • Atmosferická kom­bi­na­ce tem­no­ty, bru­ta­li­ty a mani­a­kál­ní ener­gie

👎 Záporné body

  • Opakující se mode­ly postav a nedo­sta­tek vizu­ál­ní roz­ma­ni­tos­ti
  • Zvuková strán­ka může půso­bit nevy­vá­že­ně a občas ruši­vě
  • Hra je stá­le ve fázi vývo­je s drob­ný­mi chy­ba­mi a nedo­děl­ky

Závěrečné hodnocení

Half Sword je fas­ci­nu­jí­cí expe­ri­ment, kte­rý kom­bi­nu­je nekom­pro­mis­ní fyzi­kál­ní simu­la­ci stře­do­vě­ké­ho boje s tem­nou a neotře­lou atmo­sfé­rou. I přes své nedo­stat­ky a momen­tál­ně nedo­kon­če­ný stav je schop­na nabíd­nout jedi­neč­ný záži­tek, kte­rý zaujme fanouš­ky rea­lis­tic­kých bojo­vých her i ty, kte­ří hle­da­jí něco neotře­lé­ho v žán­ru. Pokud vývo­já­ři doká­žou vyvá­žit humor s váž­nos­tí a roz­ší­řit vizu­ál­ní i her­ní obsah, může se z Half Sword stát titul, na kte­rý se neza­po­me­ne.

Hodnocení: 82 %

Contraband Police – tvrdý život pohraničníka
27. listopadu 2025Contraband Police – tvrdý život pohraničníkaContraband Police je netradiční simulace, která vás vrhne do role mladého pohraničníka v komunistickém fiktivním státě Acaristan v roce 1981. Hra kombinuje detailní správu dokumentů a kontrol s akčnějšími sekvencemi, a přináší tak svěží zážitek, který…Vydáno v rubrice: Recenze her
Assassin’s Creed Origins: Návrat ke kořenům v srdci starověkého Egypta
11. prosince 2025Assassin’s Creed Origins: Návrat ke kořenům v srdci starověkého EgyptaAssassin’s Creed Origins představuje klíčový milník v historii slavné série Ubisoftu, který nejenže přináší nový dech do osvědčené značky, ale zároveň otevírá bránu do fascinujícího světa starověkého Egypta. Tento díl, který nás zavádí do doby před…Vydáno v rubrice: Recenze her
Assassin’s Creed Syndicate: Viktoriánský Londýn z pohledu dvou sourozenců
10. prosince 2025Assassin’s Creed Syndicate: Viktoriánský Londýn z pohledu dvou sourozencůAssassin's Creed Syndicate přináší do slavné série nový pohled na viktoriánskou éru, kdy Londýn pulzoval energií průmyslové revoluce. Hra nás zavádí do roku 1868 a představuje jedinečný příběh dvou sourozenců, Jacob a Evie Fryeových, kteří se…Vydáno v rubrice: Recenze her
HITMAN: Eminem vs. Slim Shady – když rap a assassinátorství najdou společnou řeč
9. prosince 2025HITMAN: Eminem vs. Slim Shady – když rap a assassinátorství najdou společnou řečHitman World of Assassination rozšiřuje své hranice o nečekanou, ale vřele přijatou spolupráci s legendou hip hopu, Eminemem. DLC "Eminem vs. Slim Shady" přináší do světa Agenta 47 unikátní mise, které spojují ikonickou rapovou postavu s…Vydáno v rubrice: Recenze her
Assassin’s Creed Unity – Revoluce, která zůstala rozpracovaná
7. prosince 2025Assassin’s Creed Unity – Revoluce, která zůstala rozpracovanáAssassin's Creed Unity představuje sedmý hlavní díl slavné akčně-historické série Ubisoftu, který sliboval přelomový zážitek na nové generaci konzolí. Příběh zasazený do bouřlivých let francouzské revoluce měl nabídnout hluboký a propracovaný svět, avšak realita byla bohužel…Vydáno v rubrice: Recenze her
Assassin’s Creed Rogue – temná kapitola bratrovražedného konfliktu
2. prosince 2025Assassin’s Creed Rogue – temná kapitola bratrovražedného konfliktuAssassin’s Creed Rogue představuje unikátní moment v dlouholeté sérii Ubisoftu, kdy se hráči poprvé dostávají do role templáře, tedy „protistrany“ asasínského bratrstva. Hra, zasazená do chladných vod severního Atlantiku a rušných ulic New Yorku v době…Vydáno v rubrice: Recenze her
Storage Hunter Simulator – lov na poklady, který ne vždy trefí cíl
2. prosince 2025Storage Hunter Simulator – lov na poklady, který ne vždy trefí cílStorage Hunter Simulator je hra, která slibuje zážitek z aukcí na opuštěné skladovací jednotky v lákavém balení s prvky hazardu, strategie i simulace. Zatímco koncept je nepochybně zajímavý a potenciál značný, finální verze hry přináší smíšené…Vydáno v rubrice: Recenze her
Favela Kick: The Final Goal: Potenciál skrytý pod vrstvou nedostatků
9. prosince 2025Favela Kick: The Final Goal: Potenciál skrytý pod vrstvou nedostatkůNová fotbalová hra, která se na trhu objevila s velkými ambicemi, nabízí hráčům zajímavý příběh a identifikovatelné týmy, ale samotná hratelnost a herní mechaniky zanechávají mnohé přání. Přestože titul disponuje značným potenciálem, aktuální stav hry je…Vydáno v rubrice: Recenze her
SCS na PGA 2025 představilo novinky a zážitky
6. prosince 2025SCS na PGA 2025 představilo novinky a zážitkyTřídenní návštěva největšího polského herního veletrhu PGA 2025 v Poznani přinesla ukázky her, simulátory i nové mapové rozšíření. Tým SCS se setkal s fanoušky, představili nejnovější projekty a zažili nezapomenutelné momenty. Příjezd a přípravy na veletrh…Vydáno v rubrice: Novinky ze světa her
Karting4Fun: Arkádová motokárová zábava, která má ještě co dohánět
28. listopadu 2025Karting4Fun: Arkádová motokárová zábava, která má ještě co dohánětKarting4Fun je ambiciózní indie závodní arkáda, která slibuje divoké, kontaktní závody plné adrenalinu a zábavy pro jednoho i více hráčů. Přestože hra nabízí zajímavý koncept a potenciál, její současná podoba v early access fázi zanechává smíšené…Vydáno v rubrice: Recenze her
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře