Partnerské stránky: Simpsonovi.Blog | Rick a Morty | Rozčarování
Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Free Solo – Recenze – 80%

Free Solo – Recenze – 80%

Freesolorecenzefilmu
Oscarem oceněný americký dokument Free Solo se zabývá výkonem a osobností třicetiletého horolezce Alexe Honnolda, který se rozhodl vylézt na skalní stěnu El Capitan (což je 900 metrů vysoký skalní masiv s prakticky kolmým náklonem) metodou „free solo“, což znamená bez pomoci a bez jakéhokoli jištění. Jinými slovy, kdyby udělal během toho lezení jedinou chybu, tak by spadl a zemřel.
Free Solo – Recenze
Zdroj fotek: artcam.cz

Film pozůstává především ze scén, v nichž sledujeme Alexe (který už má pochopitelně s free solo lezením řadu zkušeností) trénovat na jeho vysněný výstup nejprve nanečisto, tedy s jištěním a s kolegy-horolezci, což je často prokládáno záběry z jeho soukromí a rozhovory s dalšími lidmi v jeho okolí včetně jiných horolezců, maminky, přítelkyně i dokumentaristů samotných, přičemž všichni jsou nervózní z toho, jestli se Alex náhodou během natáčení nezabije. Snímek pak vrcholí výstupem „naostro“, který je velmi napínavý, i když předem víte, jak to dopadne.

Mimochodem, většina záběrů Alexova lezení, při nichž drží na skále jen za nepatrné, téměř neviditelné a sotva hmatatelné mini-výstupky a pod ním je několik set metrů hluboká propast, jsou fantastické a divákům trpícím závratěmi či strachem z výšek pravděpodobně neudělají úplně dobře. Při pomyšlení, že Alex navíc není nijak jištěn, je nabíledni si myslet, že jde zřejmě o pořádného magora. Což je také jedna z věcí, jíž se dokument zabývá, ale bohužel pouze zběžně a povrchně.

Cílem filmařů totiž zjevně bylo natočit jejich dokument tak, aby diváci mohli především žasnout nad Alexovým mimořádným sportovním výkonem, jenž se vymyká zdravému rozumu a vypovídá nejen o jeho perfektní fyzické kondici, chladnokrevné odvaze a odhodlání, ale i o jeho vyrovnané mysli, adekvátním sebevědomí a dokonalé sebekontrole. Alex zjevně není sebevrah (když se na lezení necítí, tak neleze), leč centra strachu a sebezáchovy mu zjevně v mozku pracují omezeně a jinak než u většiny ostatních lidí – což ve filmu potvrzují i doktoři – nicméně toto téma snímek už více neprohlubuje.

Free Solo – Recenze

Filmaři tudíž Alexovo nitro a jeho pozoruhodně vyšinutou osobnost příliš detailně nerozebírají a jeho soukromým životem a vztahy se zabývají jen čistě informativně hlavně kvůli tomu, aby na něm divákům záleželo a báli se o něj. Takže ho nechávají vzpomínat na jiné horolezce, s nimiž se znal a kteří zemřeli právě při free solo lezení, dokolečka omílají, jak je výstup na El Capitan nebezpečný, jak se o něj všichni bojí a jakým způsobem se na jeho psychice podepisuje poměrně čerstvý vztah s jeho přítelkyní, jímž se při minulých free solo výstupech nemusel zatěžovat.

Výsledný dokument, standardně strukturovaný, leč technicky zvládnutý perfektně, tak nestojí primárně na rozpitvávání dokumentovaného subjektu, nýbrž na o dost prostší snaze dojímat a okouzlovat zaznamenanou událostí, což na jednu stranu trochu zamrzí, na stranu druhou to ale za ten zážitek stojí. Pořád jde totiž o silný, strhující a skvěle natočený film o unikátním člověku, jenž dokázal něco neuvěřitelného, přestože jde víceméně jen o popisný medailonek oslavující překonávání limitů, lidského ducha, fyzickou zdatnost a schopnosti jeho svérázného protagonisty.

• Zelená kniha (Green Book) – Recenze – 80%23. února 2019 Zelená kniha (Green Book) – Recenze – 80% Hlavním hrdinou na pět Oscarů nominovaného filmu Zelená kniha, odehrávajícího se v Americe v první polovině 60. let, je newyorský Američan s italskými kořeny Tony Vallelonga (Viggo […] Posted in Filmové recenze
  • Mimořádná zpráva – Recenze – 60%15. listopadu 2018 Mimořádná zpráva – Recenze – 60% Observační dokument režiséra, scenáristy a producenta Tomáše Bojara (Česká RAPublika, FC Roma) se natáčel v redakcích České televize a Hospodářských novin (a také trošku na Pražském hradě) […] Posted in Filmové recenze
  • Co NEsmíte vědět? Michael Morris tvrdě o tom, jaká je budoucnost lidstva27. dubna 2018 Co NEsmíte vědět? Michael Morris tvrdě o tom, jaká je budoucnost lidstva No, není to s dnešním světem vůbec jednoduché. Na jednu stranu je tohle velmi depresivní čtení, protože jestli na něm je jen polovina pravdy (pravděpodobnost tady je i pro těžkého […] Posted in Recenze knih
  • Něžný bar – i štamgast může mít intelektuální pnutí27. ledna 2022 Něžný bar – i štamgast může mít intelektuální pnutí Filmfanatic má řadu oblíbenců a jedním z nich je třeba George Clooney. S očekáváním proto vyhlížím každý film, kde se objeví ať už před kamerou, nebo za ní. Něžný bar je Clooneyho osmý […] Posted in Filmové recenze
  • Jak jsem se stal gangsterem – kronika polského podsvětí24. ledna 2022 Jak jsem se stal gangsterem – kronika polského podsvětí Posledních několik let potvrzuje polská kinematografie vysokou kvalitu, o které si u nás můžeme nechat jen zdát. Volyň byla pro Filmfanatica drsnou historickou exkurzí, Pitbull pro změnu […] Posted in Filmové recenze
  • Černý medvěd18. ledna 2022 Černý medvěd  Sledovat proces natáčení, improvizace štábu nebo dumat nad tím, kde končí filmové vyprávění a začíná “realita”. Jako nejlepší příklady takových snímků bych jmenoval třeba Truffautovu […] Posted in Filmové recenze
  • Bod varu – gastroporno16. ledna 2022 Bod varu – gastroporno Čas od času narazíte na nečekaný hit. Snímek, o jehož vzniku jste neměli ani potuchy, ale který vás totálně uspokojí. Bod varu je přesně tím typem. Filmfanatic na něj narazil zcela […] Posted in Filmové recenze
  • Quo vadis, Aida?– krvavý Balkán11. ledna 2022 Quo vadis, Aida?– krvavý Balkán Válka v bývalé Jugoslávii v devadesátých letech je posledním velkým krvavým konfliktem na starém kontinentu. Na filmovém plátně už byla zachycena poměrně často. Většinou bohužel šlo spíše […] Posted in Filmové recenze
  • Veselé Vánoce, Kristýno! Jemně romantický vánoční příběh.10. listopadu 2021 Veselé Vánoce, Kristýno! Jemně romantický vánoční příběh. Hledáte zajímavý vánočně laděný příběh? Prožíváte možná podobnou situaci, kdy se rozvádíte a hledáte možná útěchu v knize? Tak právě vám je určena novinka, jejíž název je Veselé Vánoce, […] Posted in Recenze knih
  • Poprava18. října 2021 Poprava Kniha Poprava, od nejlepší severské autorky Yrsy Sigurdadóttir, je detektivka s mrazivými prvky thrilleru, díky němuž pochopíte, že všechny utajené zločiny svého viníka nakonec stejně […] Posted in Recenze knih