Partnerské stránky: Simpsonovi.Blog | Rick a Morty | Domacírady
Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Frčíme (Onward) – Recenze – 70%

Frčíme (Onward) – Recenze – 70%

onward online use t252 71s pub.pub16.1436

Animovaný film Frčíme od studia Pixar se odehrává ve fantaskním světě obývaném pohádkovými a mytickými bytostmi, jako jsou elfové, víly, kyklopové a kentauři. V tomto světě kdysi vládla kouzla a magie, jak ale přišla éra vynálezů a moderních technologií, tak se celá tato společnost civilizovala až do té fáze, že připomíná náš současný svět. A v něm žijí dva hlavní hrdinové, náctiletí elfové, jimž se dostane do rukou stará kouzelnická hůl, díky níž by mohli vrátit na jeden den zpět mezi živé jejich otce, který předčasně zemřel, když byli malí.

Děj následně spočívá v tom, že oba dospívající kluci úspěšně přičarují jen spodní polovinu otcova těla (kterou pak s sebou až do konce filmu tahají na vodítku) a jelikož k dokončení kouzla potřebují magický krystal, tak se vydají jej hledat na dobrodružnou výpravu, na níž je jim v patách policie i starostlivá maminka (a mají na to jen 24 hodin, jinak otcovy nohy zmizí a oni svou příležitost spatřit jej celého propásnou). A při trénování kouzel a prokazování odvahy samozřejmě oba hrdinové posílí i své bratrské pouto…

Frčíme (Onward) – Recenze
Zdroj fotek: falcon.cz

Jde tedy o příběh poměrně přímočarý a jeho hrdinové mají navíc celou misi usnadněnou tím, že mladší z nich má na kouzlení s čarodějnou holí přirozený talent, takže mu jde kouzlit velmi snadno, a ten starší je zas expertem na jakousi společenskou hru ve stylu Dračího doupěte, jíž s oblibou hraje, a která je údajně autenticky navržena podle historických reálií jejich světa, což při hledání krystalu přijde výrazně k užitku. Byť se tedy oba bratři musejí během nadcházejícího závodu s časem potýkat s lecjakými překážkami, tak těmi největšími jsou jim především nedostatek sebevědomí a trocha vzájemné řevnivosti.

Film oplývá nostalgickými tématy, ať už je řeč o oprašování minulosti ve světě, který při spoléhání na nové technologie vytlačil tradiční postupy na okraj, nebo o vzpomínání postav na idealizovaného otce či na dávné časy. Mohlo by se tudíž zdát, že centrální emotivní rovinou snímku bude ona touha hrdinů prožít s tátou vzácné společné chvíle, jež s ním neměli šanci strávit v dětství, ve skutečnosti je jí však samotný průběh sbližování obou bratrů, kteří si přes všechny fyzické i charakterové odlišnosti musejí dojít k uvědomění toho, co je spojuje. Zlatý hřeb v tomto směru představuje citlivě pojatý závěr filmu, v němž se odrážejí reálné prožitky režiséra Dana Scanlona (Univerzita pro příšerky), který se svým starším bratrem též přišel v útlém věku o otce.

I přes znatelný osobní vklad a poutavý námět však film Frčíme ani zdaleka nedosahuje kvalit některých starších děl od Pixaru, protože je oproti nim až příliš obyčejný, jednoduchý a skoupý na originální nápady. Například kombinování fantasy elementů s prostředím moderního velkoměsta vyčichne hned po pár prvních minutách, kdy film po hbitém úvodu představí jednorožce, obvykle prezentované v podobě majestátních čarokrásných stvoření, coby špinavou havěť přetahující se u popelnic o odpadky, ale dál už pak nic ani srovnatelně legračního nenabídne.

Frčíme (Onward) – Recenze

Z příběhu není jasné, kolika let se jeho postavy dožívají a jestli jejich přerod z prakticky primitivní společnosti do bodu, kdy cvičí před televizí aerobik a používají chytré telefony, trval několik století nebo jen několik desetiletí. Film se prostřednictvím teenagerské dvojice hrdinů natolik upíná k vidině otcova návratu, že opomíná poněkud nedoceněnou postavu za všech okolností podporující a milující maminky. Další vedlejší postavy zahrnují mimo jiné policistu-kentaura, motorkářský gang pankáčských víl nebo bájnou bestii mantikoru přeonačenou do podoby provozovatelky rodinné restaurace, z nichž sice žádná není k zahození, leč tvůrci se s nimi bohužel nezmůžou na víc než na pár hrátek se stereotypy a průměrné groteskové gagy. Hlavní hrdinové i jejich pouť jsou navrženi takovým způsobem, že lze předem snadno odhadnout, k jakým životním ponaučením snímek ve svém průběhu dospěje.

I přes tyto výtky však nelze pominout fakt, že v konkurenci rodinných animovaných filmů snímek Frčíme pořád představuje solidní nadprůměr, jenž úspěšně propojuje zábavu i dojetí, elegantně pracuje s většinou motivů a rekvizit, k příběhu dokáže upoutat pomocí vhodně zvolených dobrodružných elementů a ke svým postavám a jejich komplexním osobnostem přistupuje s pečlivostí a až rodičovskou něhou. I díky tomu je výsledkem převážně zdařilá podívaná, za kterou by se u Disneyho nebo u Dreamworks rozhodně nemuseli stydět, nicméně studio Pixar, z něhož vzešly zcela výjimečné a jedinečné klenoty jako Úžasňákovi, Hledá se Nemo, Ratatouilleči V hlavě, už mnohokrát dokázalo uspokojit i podstatně větší nároky.

• Deadpool - ZA VŠE MOHOU JIZVY7. února 2016 Deadpool - ZA VŠE MOHOU JIZVY Slavný básník kdysi napsal “…ty nejsilnější osobnosti jsou cejchované jizvami” - což jistě platí o Deadpoolovi, jehož znetvořený obličej se stal výsledkem hrůzného experimentu, který […] Posted in Speciály
  • Pražské orgie14. října 2019 Pražské orgie Pražské orgie podle stejnojmenné předlohy americké literární legendy, Philipa Rotha, jednoho z nejrespektovanějších světových spisovatelů, jsou sedmý celovečerní film režisérky Ireny […] Posted in Speciály
  • Duna19. října 2021 Duna Duna je prvním románem Franka Herberta o písečné planetě Arrakis. Právě Duna zajistila spisovateli velkou popularitu mezi příznivci sci-fi. Kniha získala prestižní ceny Nebula, Hugo a […] Posted in Speciály
  • Jóó ty jsi má - ŠaplRapl / Remake Evlis Presley / Let me be your - Teddy Bear21. října 2020 Jóó ty jsi má - ŠaplRapl / Remake Evlis Presley / Let me be your - Teddy Bear Posted in Videa
  • Nová galerie Wallpaperů5. ledna 2004 Nová galerie Wallpaperů Po dlouhé úvaze jsem začal pracovat na vytváření galerie Wallpaperů. Dneska si můžete stáhnout několik Wallpaperů pro Finding Nemo, Poslední samuraj,Kill Bill volume 1 a Matrix 3. A kde to […] Posted in Články
  • České studio Warhorse Studios je i nadále rok a půl po...25. června 2020 České studio Warhorse Studios je i nadále rok a půl po... České studio Warhorse Studios je i nadále rok a půl po odkoupení nezávislým studiem s ambicemi vytvářet velké singeplayerové hry, říká Martin Frývaldský, ředitel Warhorse Studios. Ten také […] Posted in Krátké aktuality
  • Petra Špalková14. října 2016 Petra Špalková  Narodila se v Brně a již od svých deseti let účinkovala v inscenacích brněnského Divadla na provázku. Mezi její další angažmá patří pražský Činoherní klub, Divadlo Na zábradlí a Národní […] Posted in Rozhovory
  • Nové fotky z krimi dramatu Cherry. V hlavní roli Tom Holland.27. listopadu 2020 Nové fotky z krimi dramatu Cherry. V hlavní roli Tom Holland. Nové fotky z krimi dramatu Cherry. V hlavní roli Tom Holland. Posted in Krátké filmové aktuality
  • Po boku zla vždycky kráčí láska20. prosince 2018 Po boku zla vždycky kráčí láska Švédsko stojí na prahu druhé světové války a sirotky Magdalenu a Nilse potkalo nečekané štěstí. Jejich jediný příbuzný, strýc, který se vrátil z Ameriky, jim odkázal veškerý svůj majetek. […] Posted in Recenze knih
  • Klubíčko veselých pohádek - audiokniha - recenze - 100 %30. března 2017 Klubíčko veselých pohádek - audiokniha - recenze - 100 % Klubíčko veselých pohádek patří mezi audioknihy, na kterých se podílelo více herců. Celkem je zde sedm pohádek, přičemž každou čte jiný interpret. V první – O Lucince a větru Matyášovi […] Posted in Recenze knih