Anna – Recenze – 60%

  •  
Annarecenzefilmu

Ve francouzském špionážním thrilleru Anna režiséra a scenáristy Luca Bessona (Leon, Pátý element) sledujeme osudy pětadvacetileté Rusky Anny (Sasha Luss), osiřelé feťačky, která si na začátku 90. let v Moskvě podala přihlášku k námořnictvu, ale nakonec o její schopnosti projevila zájem ruská tajná služba. Po roce tréninku se z Anny stává profesionální vražedkyně, maskující se za identitou supermodelky a ocitající se po pádu železné opony uprostřed střetu ruské KGB a americké CIA, které si obě udělají z Anny prakticky rukojmí, zatímco ona sama touží ze všeho nejvíc po svobodě.
 
Anna – Recenze
Zdroj fotek: Vertical Entertainment

Film Anna výrazně připomíná jeden ze starších Bessonových snímků, a to konkrétně Brutální Nikitu, jejíž hlavní hrdinka sdílí s Annou ledacos – drogovou minulost, východisko v podobě druhé šance na život pod křídly vládní špionážní agentury a následně i touhu vymanit se z jejích spárů. Dokonce se Anna v úvodu filmu stejně jako Nikita nachomýtne k loupežnému přepadení, až na to, že tentokrát se místo lékárny vykrádá bankomat. Na rozdíl od Brutální Nikity se ale Anna nebere tolik vážně, je mnohem méně syrová a tím pádem i méně fyzicky intenzivní a spíš jde o naleštěnou stylizovanou podívanou s pečlivě choreografovanými akčními scénami a s důrazem na dějové zvraty, špionážní intriky a spletitou zápletku plnou léček a lstí, podobně jako v nedávném Atomic Blonde: Bez lítosti nebo v ještě nedávnější Rudé Volavce.

Zároveň je potřeba říct, že té akce je v Anně velice málo. V celém filmu dojde jen na dvě delší akční sekvence, z nichž v jedné hrdinka čelí ozbrojeným hostům luxusní restaurace (ta je velmi dobrá a tvoří ve filmu jedno z nejvýraznějších míst) a ve druhé prchá ze střeženého vládního sídla (což ve výsledku není tak efektní, jak to zní) – a to je v podstatě všechno. John Wick v sukních se tedy rozhodně nekoná (a zřejmě ani neměl) a ve skutečnosti jde takřka o konverzační film, v němž se vražedkyně Anna stává nejprve dvojitou a pak i trojitou agentkou, a protože si tím akorát stále silněji utahuje smyčku kolem krku, tak jí ve finále nezbude nic jiného než pokusit se vyzrát úplně na všechny. Její vnitřní utrpení přiživované neustálým strachem, stresem a nejistotou (v kontrastu s její neuvěřitelnou fyzickou zdatností, dokonalou chladnokrevností a neochvějným uměním přetvářky) je přitom i psychologicky podložené, ovšem ani náhodou tak důsledně jako v Brutální Nikitě.

Symptomatické pro vyznění filmu je i záměrně odosobněné herectví Sashy Luss, ztvárňující od emocí odstřižený stroj na zabíjení, jehož občasné projevování neklidu se vyznačuje obvykle jen zíráním do prázdna nebo naopak nějakou překvapivě útočnou reakcí. Jinak je ale po většinu času schválně co nejméně čitelná (aby nešlo odhalit její plány), zároveň se tím ale částečně skrývají i její motivace a další věci, včetně například sexuální orientace (má milenku i milence, akorát není jisté, které z těch vztahů jsou jen předstíranou součástí hry a kdy už jde o opravdové city). Ohledně hereckých výkonů tak působí o dost výrazněji mnozí známější herci ve vedlejších rolích, mezi nimiž s přehledem kraluje Helen Mirren jako Annina nadřízená v KGB, za zmínku však stojí i Cillian Murphy a Luke Evans.

Anna – Recenze

Co ale představuje silnou stránku filmu, relativně překvapivě vzhledem k Bessonovým scenáristickým počinům v řadě posledních let, je právě scénář (potažmo děj filmu), jenž je sice do určité míry překombinovaný, ale zároveň není hloupý ani vyloženě nesmyslný, má komplikovanou vypravěčskou strukturu, která ale zároveň není nepřehledná, a jednotlivé zvraty si stupidně nepodkopávají nohy (jen sem tam příliš spoléhají na šťastné náhody). Vyprávění je založené na častém přeskakování v čase tam a zpátky a na zpětném dávkování informací, které umožňuje vidět znovu stejné scény v odlišném kontextu či jiném úhlu pohledu, což funguje i jako ozvláštňující prvek, jenž činí příběh – který by byl o dost všednější a asi i nudnější, kdyby byl vyprávěn lineárně – o poznání zábavnějším.

Ke zvolenému stylu vyprávění se však váže i jistá předvídatelnost, kdy divák má šanci u konkrétních scén vytušit nějaký podraz a předem odhadnout, že se později ukáže, že ve skutečnosti proběhly trochu jinak, přičemž ve finále filmu to už dokonce automaticky očekává a předpokládá. Zároveň se ale Luc Besson sem tam snaží vyhnout určitým žánrovým šablonám, k čemuž si dopomáhá mnohými zkratkami – například zcela přeskočí pasáž Annina výcviku u KGB a nevěnuje mu ani vteřinu (vidíme až závěrečnou zkoušku).

Na jednu stranu tak Luc Besson částečně vykrádá sám sebe, přičemž nic moc nového či svěžího rozhodně nepřináší, na stranu druhou je ale jeho Anna i tak solidním žánrovým počinem s několika silnými okamžiky, byť doopravdy zaujmout a strhnout dokáže pravděpodobně jen málokoho.





Ohodnoťte článek


Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.


|

Související příspěvky:

  • Do posledního dechu - 60 %29. ledna 2016 Do posledního dechu - 60 % Odvaha a pořádná dávka zkušeností nechybí hlavním hrdinům filmu, který připomíná skutečnou událost z roku 1952. Pro někoho to je už doba „pravěku“, ale skuteční hrdinové se rodí v každé […]
  • Psí poslání 2 (A Dog´s Journey) – Recenze – 60%7. června 2019 Psí poslání 2 (A Dog´s Journey) – Recenze – 60% U amerického rodinného filmu Psí poslání z roku 2017 si zřejmě pobrečelo tolik diváků, že padlo rozhodnutí natočit i jeho pokračování, které je stejně jako jeho předchůdce adaptací románu […]
  • PlayAllspoluprace125. února 2007 Goyovy přízraky - Recenze Miloš Forman, živoucí režisérská legenda se zvučným jménem. Jako jedni z mála vyvolených jsme mohli zhlédnout nové dílo tohoto velikána, které nese název Goyovy přízraky. Tento film má u […]
  • Špión (Spy) – Recenze – 50%26. května 2015 Špión (Spy) – Recenze – 50% Během špionážní akce, v níž má být zadržena dcera překupníka zbraní hromadného ničení, je zastřelen tajný agent CIA Bradley (Jude Law). Protože protivník zná totožnosti i všech ostatních […]
  • John Wick 3 (John Wick: Chapter 3 – Parabellum) – Recenze – 90%15. května 2019 John Wick 3 (John Wick: Chapter 3 – Parabellum) – Recenze – 90% Americký akční thriller John Wick 3navazuje na místě, kde předchozí John Wick 2 skončil – titulní hrdina (Keanu Reeves) porušil pravidla hotelu Continental, takže je na jeho hlavu vypsaná […]
  • John Wick 3 (John Wick: Chapter 3 – Parabellum) – Recenze – 90%15. května 2019 John Wick 3 (John Wick: Chapter 3 – Parabellum) – Recenze – 90% Americký akční thriller John Wick 3navazuje na místě, kde předchozí John Wick 2 skončil – titulní hrdina (Keanu Reeves) porušil pravidla hotelu Continental, takže je na jeho hlavu vypsaná […]
  • Takové krásné šaty (In Fabric) – Recenze – 30%10. září 2019 Takové krásné šaty (In Fabric) – Recenze – 30% Hororový snímek svébytného britského režiséra a scenáristy Petera Stricklanda (Pestrobarvec Petrklíčový) vypráví o rozvedené černošské ženě středního věku jménem Sheila, která pracuje […]
  • To Kapitola 2 (It: Chapter 2) – Recenze – 50%4. září 2019 To Kapitola 2 (It: Chapter 2) – Recenze – 50% Film To Kapitola 2 navazuje na děj předchozího (dva roky starého) hororu Topo 27 letech. Jde o druhou a zároveň závěrečnou část adaptace stejnojmenného románu Stephena Kinga, […]
  • Líbánky - 60 % 20. srpna 2013 Líbánky - 60 % Je krásný slunečný den a po silnici mezi rybníky projíždí skupina svátečně vyzdobených aut. Poklidně míří ke kostelu, kde se má odehrát svatba Terezy a Radima. V kostele pak za přítomností […]
  • Hellboy (2019) – Recenze – 40%11. dubna 2019 Hellboy (2019) – Recenze – 40% Hellboy je rudý pekelný démon s upilovanými rohy a kamennou pěstí, jehož během druhé světové války přivedli na svět s pomocí znovuvzkříšeného Rasputina nacisté, a který v současnosti […]