Venom - Recenze - 60%

Ohodnoťte člá­nek

Jeden z nej­ob­lí­be­něj­ších anti­hr­di­nů komik­so­vé­ho svě­ta je tu.
Venom pat­ří ve svě­tě Marvelu k nej­ob­lí­be­něj­ším i přes svůj hrů­zostraš­ný vzhled a chuť baš­tit lidi. Venom je sym­bi­ont z vesmí­ru, kte­ré­ho si lidé při­ve­zou spo­leč­ně s dal­ší­mi jeho dru­hu na Zem. Učiní tak spo­leč­nost Life Foundation ve vede­ní Carltona Drakea (Riz Ahmed), vizi­o­ná­ře a bohá­če, kte­rý chce změ­nit svět. Zatím jsou sym­bi­on­ti „pod zám­kem“.
Eddie Brock (Tom Hardy) je inves­ti­ga­tiv­ní novi­nář, kte­rý si zka­zí život tím, že stej­ně jako spous­ta dal­ších str­ká nos kam nemá. Navíc zra­dí důvě­ru své pří­tel­ky­ně Anne (Michelle Williams), kte­rá ho navíc také opus­tí. Eddie je neod­byt­ný, pro­to­že tuší, že ve spo­leč­nos­ti Life Foundation není všech­no tako­vé jak se zdá a že Carlton Drake také není tako­vý sama­ri­tán, na jaké­ho si hra­je.
Díky pomo­ci jed­né zaměst­nan­ky­ně spo­leč­nos­ti se vlou­pá do labo­ra­to­ří, aby zís­kal důkaz o neka­lé čin­nos­ti zahr­nu­jí­cí poku­sy na lidech. Díky své „šikov­nos­ti“ se setká­vá se sym­bi­on­tem Venomem, i když to ješ­tě netu­ší. Venom tak díky Eddiemu unik­ne a oba záhy zjiš­ťu­jí, že by jejich vzá­jem­ná sym­bi­ó­za moh­la fun­go­vat. Eddie vel­mi brzy zjiš­ťu­je, že díky Venomovi zís­kal nové super­schop­nos­ti. Avšak tro­chu se vydě­sí ve chví­li, kdy se pro­je­ví Vanom napl­no.
Eddieho nahá­ní agen­ti spo­leč­nos­ti Life Foundation a on do toho svá­dí vnitř­ní boj s Venomem. Brzy se věci ješ­tě více zkom­pli­ku­jí a Eddie spo­leč­ně s Venomem se roz­hod­nou vyu­žít vzá­jem­né sym­bi­ó­zy k tomu, aby zachrá­ni­li svět. Proti komu a proč vlast­ně? Co se sta­lo tak straš­né­ho? Jak se vyvi­ne spo­leč­ný „vztah“ Eddieho a Venoma? Nyní máte mož­nost zjis­tit v kinech!

A teď k vlast­ní­mu hod­no­ce­ní. Tentokrát bude vlast­ně dvo­jí, pro­to­že to pova­žu­ji za nut­né.
Nejprve si pojď­me zhod­no­tit film tak nějak objek­tiv­ně, jak si ho reži­sér Ruben Fleischer malu­je.
Film je sice z komik­so­vé­ho pro­stře­dí Marvel, nicmé­ně prá­va vlast­ní spo­leč­nost Sony, což je do urči­té míry znát. Hlavním důsled­kem toho­to vlast­nic­tví je ozna­če­ní fil­mu jako PG-13, tak­že je mlá­de­ži pří­stup­ný.
Film ale i tak obsa­hu­je něja­ké to nási­lí, občas je lehce nechut­ný, semtam pad­ne něja­ké pepr­něj­ší slo­víč­ko. Ale krev neče­kej­te.
Co se dá na Venomovi oce­nit je tem­po. Film postup­ně prv­ních cca 45 minut gra­du­je a do kon­ce tem­po udr­ží. I když je spous­ta zábě­rů dost tma­vá a ode­hrá­vá se v noci, tak kame­ra fun­gu­je dob­ře a divák má pře­hled. Obzvlášť dob­ře to vypa­dá ve chví­li, kdy divák popr­vé vidí Venoma v celé své „krá­se“. Celkově digi­tál­ní tri­ky fun­gu­jí, až na pár výji­mek, vel­mi dob­ře.
To hlav­ní co táh­ne film kupře­du je však herec­ké umě­ní Toma Hardyho. Celý film je vlast­ně jen o něm. Ono to vlast­ně není ani pře­kva­pe­ní, když se má jed­nat o pří­běh slo­ži­té­ho sym­bi­o­tic­ké­ho sou­ži­tí člo­vě­ka a mimo­zemš­ťa­na. Hardy je pan herec vel­mi rych­le doká­že měnit humor­né polo­hy s těmi dra­ma­tic­ký­mi, horo­ro­vý­mi a akč­ní­mi. Spoustu scén natá­čet i přes pří­tom­nost kaska­dé­ra sám. Jak zají­ma­vost pro­zra­dím, jak se natá­če­li scé­ny s Venomem. Dialogy mezi Venomem a Eddiem byli nahrá­ny ješ­tě před natá­če­ní. Tom pak nosil malé slu­chát­ko, do kte­ré­ho mu režie pouš­tě­la dané dia­lo­gy, tak­že pou­ze on věděl, co Venom říká. Ostatní her­ci to nevě­dě­li a tak scé­ny vyzně­jí auten­tič­tě­ji. Ještě by zde rád dodal, že samot­né dia­lo­gy mezi Eddiem a Venomem pat­ří k tomu nej­lep­ší­mu ve fil­mu a Venomův hlas je vel­mi dob­ře upra­ven, tak­že půso­bí děsi­vě až odpu­di­vě.
Film je vlast­ně až neče­ka­ně dost uke­ca­ný. Mluví se dost a aby to neby­lo málo, tak je pří­tom­né vel­ké množ­ství humo­ru. Vtípky jsou jak situ­ač­ní, tak dia­lo­go­vé. Slizký mimo­zemšťan pros­tě skrý­vá spous­tu mož­nos­tí, jak udě­lat vtip. A Eddie mlu­ví­cí s Venomem sám o sobě půso­bí jako schi­zofren­ní blá­zen.
K tomu si při­dej­te chví­le­mi dobrou atmo­sfé­ric­kou hud­bu a solid­ní digi­tál­ní „bor­del“ na závěr pří­bě­hu. Pak si uži­je­te dvě poti­tul­ko­vé scé­ny a poba­ve­ní odchá­zí­te spo­ko­je­ni z kina domů.

To by bylo ide­ál­ní hod­no­ce­ní. K tomu já mám totiž ješ­tě pár detai­lů, kte­ré upra­vu­je výsle­dek. Jak už jsem řekl, prá­va na Venoma vlast­ní Sony. A to je pro­blém, pro­to­že spo­leč­nos­ti šlo víc o zisk, než o fanouš­ky. Sony se tak roz­hod­lo sní­žit rating na PG-13, aby nabíd­li film šir­ší­mu pub­li­ku. Původně R-kový záži­tek se tak roz­měl­nil. 20 až 30 minut tak bylo vystří­há­no, něko­lik dia­lo­gů pře­psá­no. To ale zna­me­ná, že někdy střih půso­bí oprav­du nuce­ně a dia­lo­gy až pate­tic­ky. Několikrát jsem si povzde­chl, že bych chtěl vidět něja­kou tu letí­cí ruku, nohu či jinou část těla. Prostě jsem to chtěl R-kový.
Aby byl film ješ­tě pří­stup­něj­ší, záplet­ka je oprav­du, ale oprav­du tri­vi­ál­ní jako z něja­ké pohád­ky. Žádného wow efek­tu se nedo­čká­me, co je hroz­ná ško­da. Vždyť je to má být akč­ní komik­so­vý horor s mimo­zemš­ťa­nem sak­ra!!! A hra­je tam Tom Hardy sak­ra!!!
Z fil­mu tak vznik­la kla­sic­ké pop­cor­no­vá zába­va, kte­rá na chví­li poba­ví a za týden už si nevzpo­me­ne­te. Stopáž kolem dvou hodin ute­če poměr­ně rych­le díky dob­ré­mu tem­pu, ale zázrak to není. Dialogy jsou tak hloupé a někte­ré hláš­ky tak ohra­né a infan­til­ní, že jsem až krou­til hla­vou. Ale tohle všech­no je pou­ze násle­dek jedi­né­ho roz­hod­nu­tí. Ano tuší­te správ­ně - PG-13.
Někdo bude kri­ti­zo­vat obsa­ze­ní dal­ší rolí kro­mě té hlav­ní. Já si mys­lím, že to je pou­ze o té jed­né, tak­že mě výraz­ně neva­di­lo obsa­ze­ní ostat­ních her­ců. Dokonce bych řekl, že obsa­ze­ní Rize Ahmeda bylo dob­ré (nemo­hu spo­i­le­ro­vat, tak­že až po shléd­nu­tí pocho­pí­te proč). Tvůrci také vyzdvi­ho­va­li obsa­ze­ní Michelle Williams. Neříkám, že byla špat­ná, jen mám pocit, že tuto mini­ro­li by zvlád­la i spous­ta jiných mla­dých a naděj­ných here­ček. Takže kolem a kolem je to sólov­ka Toma Hardyho. A nemu­sí to být nut­ně špat­ně.
Co mě ale oprav­du zkla­ma­lo je finá­le fil­mu. Když už film solid­ně drží tem­po a pří­bě­ho­vě ply­ne k finá­le, tak bych čekal něco vět­ší­ho. Sony navá­za­lo na kla­sic­ké pro­ble­ma­tic­ké zpra­co­vá­ní hlav­ní „zápor­né“ posta­vy. Zase se z něho vyklu­bal tzv. „Villain of the Week“. To zna­me­ná, že zápo­rák je opět jako lusk­nu­tím prs­tu pora­žen. A to i přes fakt, že sám „hrdi­na“ napo­ví, jak je daný zápo­rák o tolik sil­něj­ší. Jelikož komiksy tro­chu znám a Venoma (obec­ně všech­ny sym­bi­on­ty) mám hod­ně rád, tak mě ješ­tě hod­ně roz­la­dil pocit, že kaž­dou chví­li může zahy­nout. Z komik­sů jsem měl vždyc­ky tro­chu pocit, že sym­bi­on­ti jsou pěk­ně tuhý par­chan­ti (dámy pro­mi­nou) a není tak leh­ké je pora­zit, ba i zabít. Tady jsem měl kaž­dou chví­li pocit, že se roz­pad­nou jako dome­ček z karet.

Takže ano Venom vlast­ně není úpl­ně špat­ný film. Je to zába­va, utí­ká to, ale není to nic, co by ve mě zane­cha­lo hlub­ší sto­pu. A to je ško­da. Konečně jsme se dočka­li anti­hr­di­ny, kte­rý je zají­ma­vý a dosta­li jsme odvar. Věřím, že film bude mít komerč­ní úspěch, pro­to­že obsa­hu­je všech­no, co tako­vá zába­va musí mít. Jen je to, díky pří­stup­nos­ti a slab­ší záplet­ce, nevy­u­ži­tý poten­ci­ál. Chápu, že se fir­ma Sony bála o finanč­ní úspěch vzhle­dem k plá­no­va­ným pokra­čo­vá­ním, ale občas je pros­tě nut­nost tro­chu ris­ko­vat a udě­lat něco pro divá­ky. Protože divák, kte­rý nemá žád­ná oče­ká­vá­ní se bude bavit tak jako tak. Ale fan­dy komik­sů a zvlášť Venoma si svý­mi zása­hy Sony zadě­la­la na vel­mi špat­ná hod­no­ce­ní (což se tře­ba na Metacritic a RottenTomatoes uka­zu­je).
Výsledných 60% se tak může na jed­nu stra­nu zdát solid­ní, ale na dru­hou stra­nu taky tak tro­chu jako milo­sr­den­ství.

David Buša