Anon

Anon7

Původem novozélandský režisér Andrew Niccol se před lety předvedl se vší parádou se svým debutem Gattaca, na který navázal více či méně úspěšnými scenáristickými (Truman show) a režijně-scénáristickými (Simone, Obchodník se smrtí a Vyměřený čas) počiny. Jeho tvorba v posledních letech už je ovšem jiná liga. Z hlubin průměru a zapomenutelnosti jej však měl vyhrabat ambiciozní projekt Anon který se v našich končinách dostal začátkem května do nabídky platformy Netflix. Podařilo se Netflixu konečně zaskórovat s touhle novinkou nebo se jedná o další mrzký kousek, po kterém za pár týdnu nikdo ani neštěkne? 


V nedaleké budoucnosti, kdy technologický pokrok eliminoval z kriminality faktor anonymity díky integrovanému digitálnímu systému přímo v lidském mozku, se policejní detektiv Sal Friedman (Clive Owen) setkává se sérií případů, kdy neznámý pachatel dokázal obejít zabezpečení, které tyto systémy mají, a hacknout přímo paměť zavražděného. Někdo s takovými schopnostmi je nejen nebezpečný pro případné oběti ale také pro celý systém, neboť díky takovémuto pachateli vyvstává otázka, k čemu tenhle důmyslný systém pak vlastně je. Hlavní podezřelou se stává obratná anonymní hackerka (Amanda Seyfried), která byla kontaktována všemi zavražděnými na špinavou práci...

Co si budeme povídat, potenciál by ve filmu Anon byl. I když to celé působí jako možná až příliš okatá vykrádačka sedm let staré epizody seriálu Černé zrcadlo s názvem Celá tvá historie (těch nápadných podobností nad rámec hlavního konceptu je tam více než dost), onen twist s hackováním a policejním vyšetřováním využívajícím tuhle technologii ovšem dával hodně prostoru pro to, jak si hrát s divákem a vlastně s celým příběhem vražd v téměř dokonalém systému sledování lidí a jejich akcí. 

Jenže výsledek je daleko smutnější. Andrew Niccol se bohužel ani jako režisér ani jako scénárista nevrátil v nejlepší formě a byť některé momenty mají potenciál být něčím více, Anon je ukázkovým případem filmu, který s největší pravděpodobností na papíře zněl poměrně dobře a nápaditě, v pohybu už to ovšem taková sláva není. Interiérové i exteriérové scény mají takový ten béčkový nádech raných filmů nového tisíciletí (což by nebylo na škodu) často ovšem atmosféru narušuje práce s kamerou, která sice zkouší nové věci, nicméně třeba POV záběry jsou u druhého či třetího použití už spíše otravné než ozvlášťující. Celkově pak akce působí díky kameře trochu divně a rušivě. Za kamerou totiž stojí Amir M. Mokri, který má na kontě sice třeba Muže z oceli nebo druhé Mizery, ale také Transformers: Zánik nebo Pixely. Snaha o to zakomponovat do záběrů rádoby působivé technologické hovadiny tomuto rozhodně nepomáhá. 

Tam kde ovšem nefunguje vizuální stránka a výprava filmu, to ovšem nezachrání ani scénář. Předvídatelné, i přes originální složky ve výsledku kupící jedno klišé a stereotyp přes druhé a rádoby šokující. Pokud jste nikdy neviděli žádné sci-fi, možná to na vás zapůsobí, pokud jich ale máte za sebou alespoň pár, film nemá moc čím překvapit. A ne, opravdu ta nucená nahota každých cca 15 minut filmu zrovna pozitivní body fakt nepřidá. Je tedy tuplem škoda, že třeba takový Clive Owen to z pozice jednoho z největších britských sympaťáků v Hollywoodu dotáhl až do filmů podoboného ražení. Byť se snaží, tam kde není dobrý scénář, jsou snahy marné. I tak je jeho detektiv asi tím nejlepším na celém filmu, seč se vám film snaží kde to jen jde vnutit hackerku v podání Amandy Seyfried, která se na podobnou roli úplně nehodí (částečná inspirace v Lisbeth Salander tomu rozhodně nepomáhá). 

Pro koho tedy Anon je? Abych pravdu řekl, nevím úplně komu tuhle novinku doporučit. I když totiž máte rádi tyhle sci-fi béčka, moc argumentů pro to, proč strávit 100 minut ve společnosti téhle podívané vám Anon nedá. Tuctový sci-fi thriller, který si o sobě myslím, že je důmyslnější a nápaditější, než ve skutečnosti je. Především je ale ukázkou toho, že i kdysi nápadití tvůrci mohou postupem času upadnout do hlubin hodně pochybného průměru. Anon není vyloženě špatný nebo nekoukatelný film, jen je nezajímavý, nucený a důležitý až hrůza. Technologické hovadiny okolo sotva drží pohromadě a spousta věcí sotva dává smysl nad rámec tvrzení je to tak, protože to tak je (ať to dává smysl nebo ne). Pokud tohle zní jako něco, u čeho chcete strávit večer, tak směle dál.       
Po všech ohledech průměrné sci-fi, které si o sobě myslí více, než na co vlastně má. Trestuhodně okopírovaná epizoda Black Mirror v podstatně slabším, méně promyšleném a hodně nuceném podání. Podivná kamera a nepříliš přesvědčivé zpracování tomu rozhodně příliš nepomáhají. 

Anon
Sci-Fi / Thriller

USA / Německo, 2018, 100 min

Režie: Andrew Niccol
Scénář: Andrew Niccol
Kamera: Amir M. Mokri
Hudba: Christophe Beck
Hrají: Amanda Seyfried, Clive Owen, Colm Feore, Sonya Walger, Mark O'Brien, Iddo Goldberg, Rachel Roberts, Marco Grazzini, Conrad Coates, Mayko Nguyen, Sara Mitich, Damon Runyan
Producenti: Andrew Niccol
Střih: Alex Rodríguez
Scénografie: Philip Ivey
Kostýmy: Christopher Hargadon

Na Netflixu od:  4.05.2018 
Velká Británie V kinech od: 11.05.2018

https://www.csfd.cz/film/429240-anon/
https://www.imdb.com/title/tt5397194/





Ohodnoťte článek


Chcete být informováni o nových článcích? Přidejte se na náš...

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


|

Profilový obrázek

Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/

Související příspěvky:

  • Ochránci | Guardians [30%]15. května 2017 Ochránci | Guardians [30%] Rusko se snaží v poslední době tak trochu dohnat Hollywood co se týče velkých popcornových podívaných. Před pár lety se do Ameriky dostal v Rusku neskutečně úspěšný Stalingrad a nyní […]
  • The Circle – Recenze – 40%16. května 2017 The Circle – Recenze – 40% Film The Circle (vzniklý v koprodukci USA a Spojených arabských emirátů, natočený podle stejnojmenné knižní předlohy, s Emmou Watson v hlavní roli) je dystopické drama odehrávající se […]
  • Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta - 85 %23. května 2017 Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta - 85 % Když mi bylo dvacet tři, tak se mi líbili Piráti z Karibiku. Chtělo to trocha šoumenství Johnyho Deepa, osudovou lásku Orlanda Blooma a Keiry Knightley, samozřejmě zlého Geoffreye Rushe. […]
  • České filmy v Cannes 201715. května 2017 České filmy v Cannes 2017 Už za pár dní odstartuje ve francouzském přímořském letovisku největší filmová událost roku - Mezinárodní filmový festival v Cannes (17. -28. 5. 2017). V oficiálním programu a dalších […]
  • The Week Of4. května 2018 The Week Of Adam Sandler před lety platil za komerční jistotu, jehož komedie patřily k těm nejnavštěvovanějším v kinech. Jeho buranský humor se ovšem zajedl už i jeho největším fanouškům a tak místo […]
  • The Christmas Chronicles4. prosince 2018 The Christmas Chronicles Štědrý den se kvapem blíží a tak se do nabídky kin chystají poslední velké hity dnešní sezony. Své želízka v ohni představuje i Netflix, který koncem listopadu poslal na svojí službu […]
  • Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%]16. května 2017 Power Rangers: Strážci vesmíru | Power Rangers [35%] Strážci vesmíru jsou kulturní fenomén, na kterém vyrůstalo hned několik generací dětí v devadesátých letech. Někoho však napadlo, že po mnoha televizních seriálech, které se natáčí do […]
  • Devátá brána1. listopadu 2004 Devátá brána Okultní satanistický film z prostředí starých knih opředených tajemstvím devíti bran, jejichž autor byl za jejich vydání upálen. Není ani divu, protože kdo odhalí, to co devět bran […]
  • RECENZE: Jak vycvičit draka 326. února 2019 RECENZE: Jak vycvičit draka 3    Škyťák a Bezzubka se potřetí (a pravděpodobně naposledy) vracejí, aby nám po dlouhých pěti letech představili další kapitolu tohoto vikingsko-dračího soužití. Předchozí filmy se dají […]
  • Dunkerk - 80 %19. července 2017 Dunkerk - 80 % V Evropě zuří 2. světová válka, Němci se dostali na západě až do Belgie a Francie. Postupují až k městu Dunkerque (Dunkerk), které obklíčí společně s jeho okolím, a brání spojencům v […]