FairPlay




Fair Play (2014)

Fair Play (2014)
Hodnocení: 4 - ‎1 hl.

Je prav­dou, že spor­tov­ních sním­ků v ČR (potaž­mo v Československu) zrov­na moc nevznik­lo, zejmé­na ty věno­va­né atle­ti­ce (fot­bal je zastou­pen cel­kem sluš­ně) jsou do počtu asi jako ony pověst­né šafrá­ny...
Anča (Judit Bárdos) půso­bí v roce 1983 (mod­ří už vědí, že za rok budou OH) ve stře­dis­ku vrcho­lo­vé­ho spor­tu a při­pra­vu­je se na svo­ji dis­ci­plí­nu - běh. Má totiž vel­kou šan­ci spl­nit limit prá­vě pro OH. Jako vel­ké­mu talen­tu je jí nabíd­nu­ta jaká­si „strom­ba“, kte­rá pomů­že zlep­šit výkon... a odmít­nu­tí by zna­me­na­lo vyřa­ze­ní ze stře­dis­ka (a konec vrcho­lo­vé­ho běhá­ní).
Anča to má blbý, pochá­zí z rodi­ny, kde tať­ka síd­lí kde­si na zápa­dě a mam­ka je z hle­dis­ka reži­mu nedů­vě­ry­hod­ná. Náš divák tak opět dostá­vá před zrak film, kde se zno­vu ste­re­o­typ­ně opa­ku­je motiv reži­mem per­ze­ku­o­va­ných osob, poslou­cha­jí­cích doma Svobodnou Evropu a tiše spo­lu­pra­cu­jí­cí s disen­tem (kte­rý si tu střih­nul Roman Zach). Nu což, film je jinak nato­čen vel­mi sluš­ně a pro­fe­si­o­nál­ně, takž urči­tou míru ste­re­o­typ­nos­ti mu jsem ocho­ten odpus­tit. I vizu­ál­ně to sku­teč­ně půso­bí jako v osm­de­sát­kách (až tedy na ty úče­sy...) a je znát, že tvůr­ci si na svém dílu dali zále­žet. To se cení.
Velmi sluš­né jsou také herec­ké výko­ny, zejmé­na Bárdos (kte­rá je mimo­cho­dem do češ­ti­ny dabo­vá­na), tro­chu roz­mr­ze­lej­ší jsem už byl z její mat­ky (Aňa Geislerová), ale i tak to jako celek vůbec nepů­so­bí zle. Velmi mě potě­ši­ly tře­ba zábě­ry z tré­nin­ku v bazé­nu s nasa­ze­nou ply­no­vou mas­kou, což byla sku­teč­ně tré­nin­ko­vá meto­da, kte­rou pou­ží­va­la Jarmila Kratochvílová (dosud drží­cí svě­to­vý rekord, že....).
Problematika zne­u­ží­vá­ní ana­bo­lik je urči­tě zají­ma­vým téma­tem, není ale na ško­du při­po­me­nout, že tak­to nebyl „posti­žen“ jen východ­ní blok, ale něco podob­né­ho se ode­hrá­va­lo i na zápa­dě (kte­rý je ve fil­mu vykres­len tak tro­chu jako raj­ská zahra­da, čemuž se ale nedi­vím, mno­ho lidí to teh­dy tak sku­teč­ně vní­ma­lo).
Fair Play je tedy urči­tě vel­mi dob­rým fil­mem, kte­rý si zaslou­ží opráv­ně­nou pozor­nost.

Libor Hejl

Související příspěvky:

  • Fair Play - online7. prosince 2014 Fair Play - online
  • „Trapný padesátky“ hledají řešení na své trable23. srpna 2017 „Trapný padesátky“ hledají řešení na své trable Česká televize připravila komediální seriál režiséra Michala Vajdičky, který vznikl podle scénáře spisovatelky Ireny Obermannové, Trapný padesátky. „Padesátka je pro ženu důležitý životní […]
  • Rozhovor s Andreou Sedláčkovou, režisérkou filmu BACKSTAGE6. června 2018 Rozhovor s Andreou Sedláčkovou, režisérkou filmu BACKSTAGE 1. Co Vás přesvědčilo, abyste si řekla, že do tohoto projektu půjdete? Líbil se mi scénář a témata, které v něm byly zpracovány. Tedy to, že je to film o lásce, tanci, přátelství, […]
  • Pouta22. června 2016 Pouta Vztek, prázdnota, posedlost, útěk. Československo, osmdesátá léta. Antonín, příslušník tajné policie v sobě má obrovský nezacílený vztek a všechno kolem - práce i rodinný život - ho ubíjí […]
  • Případy 1. oddělení (TV seriál)17. srpna 2018 Případy 1. oddělení (TV seriál) Případy 1. oddělení je kriminální seriál inspirovaný 14 skutečnými případy, které řešili po roce 1989 policisté oddělení vražd na území Prahy. 1. oddělení je elitní útvar, který v […]
  • Tam kde končí "Jan Palach" pokračuje "Hořící keř"16. srpna 2018 Tam kde končí "Jan Palach" pokračuje "Hořící keř" Na Václavském náměstí před Národním muzeem si 16.ledna 1969 přinese kanistry s benzínem, poleje se a posléze i zapálí mladý muž. V šedém zimním dni tak zazáří „hořící keř“, který se snaží […]
  • Neviditelní (TV seriál)1. října 2018 Neviditelní (TV seriál) Vypadají jako my, mluví jako my, ale mají něco navíc – gen, který jim umožňuje dýchat vodu. Aniž to tušíme, žijí mezi námi. Vodní lidé. Není to pohádka – je to realita a čistá […]
  • Anthropoid (2016)25. října 2016 Anthropoid (2016) Přiznám se, že historické období Protektorátu Čechy a Morava a jeho následná podoba tzv. "regulované demokracie" v letech 1945 - 48 patří mezi ta historická období, která mě zajímají asi […]
  • Hořící keř (2013)12. března 2013 Hořící keř (2013) Polská režisérka Agnieszka Hollandová má k Praze jistě vřelý vztah, přibližně v době o které pojednává minisérie Hořící keř studovala na pražské FAMU, což v člověku jistě určité zážitky […]
  • Lidice8. září 2011 Lidice Na film, který přibližuje osudy lidí spojených s vypálenou obcí Lidice, jsem se vydala až po delší úvaze. Neměla jsem zájem sledovat rekonstrukci drastické scény spojené s likvidací obce.  […]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *