Jamala Malika, přehlíženého roznašeče čajů, dělí už jen jediná otázka od maximální výhry ve hře Chcete být milionářem. Publikum v sále zatajuje dech, diváci u obrazovek jakbysmet. Za Jamalem stojí prakticky celý národ. A právem. Od pohledu naivní prosťáček prostupuje soutěží jako po másle. Oslňuje odpověďmi, nenechává se zviklat vtipkujícím moderátorem. Je to neuvěřitelné. Do křesla usedal jako loser, jako nesečtělá nula a nyní… nyní může veškeré předsudky přestřihnout.
Vstoupí Jamal do dějin? Vyplatí mu osud kompenzaci strastiplného dětství? Kdepak, na odpověď si budeme muset počkat. Sálem se rozléhá gong, posléze smutný povzdech. Soutěž je v ten nejméně vhodný okamžik přerušena. Z úst moderátora se line obvyklá fráze: „Dámy a pánové, omlouváme se, ale pokračovat budeme zítra.“
Otázkou je: „S Jamalem, nebo bez Jamala?“ Nevzdělaný pomocníček si totiž zadělal na potíže. Již v prvním televizních relacích zaznívají názory ohledně podvodu. Samotného Jamala však míjí. Tou dobou už zahřívá židličku ve výslechové místnosti. Místní policisté se s ním vskutku nemazlí. Napájejí jej elektřinou, občas mu přerovnají vnitřnosti dobře mířeným hákem. Jamal se však nenechává zastrašit a stojí si i nadále za svým: „Nepodváděl jsem, odpovědi jsem zkrátka věděl.“
Opravdu tedy fixloval?
Nebyla to spíše náhoda?
A co když to tak jednoduše mělo být?
Pohodlně se usaďte, dámy a pánové. Jamal vám vše vysvětlí. Jak vyrůstal, co zažil, koho potkal a kde se vzdělal.
Milionář z chatrče je přesně tím filmem, jehož kvality ocení nejen kritici, ale i běžní diváci. Navzdory tomu, že se Boylevi (Trainspotting, Pláž, 28 dní poté) zase nevěřilo… Navzdory tomu, že se rozhodl zvěčnit tu nejproláklejší soutěž na světě a ještě k ní přiletovat osudovou love story v životopisném balení. Jak už ale naznačovaly chutné ukázky, Milionář si ze známé soutěže vypůjčuje pouze studio a známou znělku. Vztah je to ryze dálkový. Boyle pracuje se soutěží jako s tágem na biliár. Ve své podstatě je zbytečná a snáze nahraditelná. Hrdina by mohl vzpomínat (vysvětlovat) i bez ní. Někdo v bílém plášti by pokládal otázky, Jamal by vyprávěl a divák, ten by vkusně putoval časem. Chvíli by strávil v raném dětství, chvilku v dětství pozdějším…
Na druhou stranu: „Bylo by to pak ONO?“
Rozhodně by to nebylo natolik zvláštní. Boyle zamával posledně úspěšnému Sunshine dosti nezvyklým způsobem. Otočil příď o sto osmdesát stupňů a rozhodl se natočit drama o čerstvě zletilém klukovi z Indie. O Jamalovi ze slumu, jehož dětství poznamenaly dva významné faktory: brzká ztráta matky a velký kopec odpadků, na kterém se uhnízdil společně se svým starším sourozencem. Kdyby zůstalo čistě u tohoto rozestavení, snímek by i tak obstál coby upomínka „Alarmující životní úrovně“. Děsivá společenská diferenciace, náboženské nepokoje, žebrající děti, ulice zasypané smetím a koupání v lidských exkrementech. To vše Milionář nabízí. Možná proto, aby prozřeli i ti nejzaslepenější. A možná také proto, abychom o to více zatínali pěsti. Kvůli Jamalovi, který ve studiu a posléze na stanici zastupuje nejen sebe, ale i miliony dalších – stejně tak postižených.
Boyle poukazuje prostřednictvím soutěže na to špatné, výjimečně (a pokud vůbec) na to dobré. Příběh je vkusně roztříštěn do současnosti a dvojí minulosti: nedávné a hodně dávné. Přítomnost obstarává výslech na stanici, zpětné zrcátko vyplňuje televizní show a zejména pak střípky z Jamalova života (neřkuli přímo střepy). Jsou to právě vzdálené včerejšky, které obstarávají Malikovi alibi. Dny (ne)dávno minulé, styl jeho vyprávění a vymírající povahová vlastnost – pravdomluvnost. Té se Jamal nezříká ani tehdy, když s ním opakovaně vytírají podlahu. Neuchyluje se k pořvávání a slzám bezmoci. Naopak. Trpělivě vykládá, vyjímá z minulosti příslušná dějství a osvětluje jimi své vědomosti. Těch… pravda… moc není, ale i tak to stačí na to, aby usiloval o nejvyšší možnou výhru. O dvacet milionů a krásnou Latiku, dívenku z dětství, osudovou lásku…
Přítomný Milionář umožňuje pojit jen ty nejzásadnější útržky. Snímek se posouvá kupředu svěžím krokem a nebrzdí jej přebytečný náklad. Tvůrci opomíjejí nepodstatné životní etapy (nepodstatné v rámci příběhu) a zajišťují tím ději požadovanou atraktivitu. Zatímco v první půli vyjímají s citem a takřka nenápadně, později již páchají s výraznějšími následky. Jak tedy vyplývá, nejvykreslenější je Jamalova postava v rozmezí 100÷130-ti centimetrů výšky. Coby puberťáka jej prakticky nepoznáváme. Velké časové skoky poznamenávají snímek hned dvojím způsobem. Na obzoru se sice objevuje silueta cílové stanice, leč nejasností přibývá a Jamalovy činy jsou leckdy doprovázené tázáním: „A proč až teď?“ Jinými slovy: druhé půli by zajisté prospěly určité mosty, přechodové lávky, no zkrátka citlivější návaznosti.
Na druhou stranu, ne že by to bez nich nefungovalo. Boyle respektuje scénář a naopak – scénář ctí Boyleovy praktiky. Přestože je děj zasazen do míst, v nichž se lidské stoky nadobro vylily, Milionář má k plnokrevnému dramatu daleko. A to i přesto, že se v něm střílí, žebrá, krade... Příběh je převážně snímán dětskou osobou - naivní, přizpůsobivou a nebývale vynalézavou. Jevištěm se proplétají sluneční paprsky a do toho všeho vyhrává rozverný popový soundtrack. Boyle si dává pozor, aby jeho titul apeloval decentně a s náznaky. Chytře se zdráhá přímočaré produkce slz a jakýchkoli hysterických záchvatů.
Samozřejmě, mohl bych opěvovat dále. Nezmínil jsem padnoucí vizuál, indický feeling, herecký ansábl, rozvětvenou dějovou linii a spoustu dalšího. Dost možná ani nemusím. Pokud uvažuji správně, výše uvedený text představuje dokonalou pozvánku do kina. S partnerem, s partnerkou, nebo také sólo. Pokud se však mýlím a pohrdáte odvážně koncipovaným dramatem (s nezvykle nasládlou vůní) , pak se nezlobte. Chyba bude pravděpodobně na vaší straně.
Vzkaz pro Dannyho Boylea, věrného čtenáře : „Za ty závěrečné titulky… ehm… pět bodů dolů.“
Nejnovější komentáře