Tentokrát ta strašná tlačenice skutečně stála za to. V šíleném víkendovém návalu na valem skomírající Ztracený svět (a prý ještě ničemnějšího Batmana a Robina) jsem se vmáčknul do jednoho z posledních volných sedadel narvaného sálu. Face/Off je dozajista zatím nejlepší film letošního léta, dělající obrovský frňák na Nebezpečnou rychlost 2 a Con Air, které oba nyní mohou nanejvýš za sebou spláchnout.
FACE/OFF TVÁŘÍ V TVÁŘ | ||||
Recenzuje Sid Páral, Kalifornie | 29. června 1997 | |||
Paramount Pictures, USA 27. června 1997, R, akční drama, Česko 4. září 1997 | ||||
Režie: | John Woo | |||
Hrají: | John Travolta, Nicholas Cage, Joan Allen, Gina Gershon, Alessandro Nivola, Dominique Swain, Nick Cassavetes, Robert Wisdom, CCH Pounder, Harve Presnell, Colm Feore, John Carol Lynch, Margaret Cho. | |||
Web: | http://www.face-off.com | |||
Sean Archer s Michaelem |
Castor Troy na letišti |
Tentokrát ta strašná tlačenice skutečně stála za to. V šíleném víkendovém návalu na valem skomírající Ztracený svět (a prý ještě ničemnějšího Batmana a Robina) jsem se vmáčknul do jednoho z posledních volných sedadel narvaného sálu. Face/Off je dozajista zatím nejlepší film letošního léta, dělající obrovský frňák na Nebezpečnou rychlost 2 a Con Air, které oba nyní mohou nanejvýš za sebou spláchnout.
Povšimli jste si, doufám, onoho zásadního zatím. Valí se totiž na nás jasné nářezy Mužů v černém, Jodie Foster se chystá odteleportovat ve filmu Kontakt, a zatímco jsem se v potemnělém sále hrabal řadou k osamělé volné sesli, stačilo mi na plátně uniknout ještě několik avízovaných titulů, z toho aspoň jeden sci-fi. To je léto!
Dramatický zásah |
Startovní komplikace |
Hned na začátku Face/Off jsem si uvědomil, že něco je zásadně jinak, a podle synchronních nádechů a výdechů publika jsem nebyl sám. Naprosto úchvatná, agresivní kamera a střih nás ženou do děje, situací a myšlení postav tempem dobře ošetřené automatické zbraně konající svou práci. Kromě režisérovi patří moje mimořádná poklona Oliveru Woodovi (kamera) a Christianu A. Wagnerovi (střih). A až do konce nehrozí, že bychom zpomalili.
Dva charismatičtí představitelé se ve Face/Off nejenom utkávají, oni se prolínají, a napodobují. Sean Archer (John Travolta) je velitelem antiteroristické jednotky FBI, po léta marně stíhající mezinárodního nájemného teroristu Castora Troy (Nicholas Cage). Troy Archerovi kromě řady profesionálních potíží způsobil obrovskou ránu -- v jednom z pokusů zabít Archera byl tento zraněn, leč jeho malý synek Michael byl zabit. A tak se jeho touha po dopadení Troye změnila na šílenou posedlost.
Zatímco Archer jde do lochu... |
...Troy získává na publicitě a popularitě |
Spolu s mladším bratrem Polluxem (Alessandro Nivola) hodlá Castor Troy zamořit centrum Los Angeles bojovým plynem -- na zakázku nejmenované militantní podzemní origanizace. Archerovu týmu se je sice podaří dopadnout -- s Castorem v komatu po zranění -- jenže o místě a době odpálení jejich bomby nic nevědí. Sean Archer se ve své posedlosti odhodlává ke krkolomnému činu: ve speciální policejní laboratoři si nechá sejmout vlastní tvář a nasadit tvář Troyovu. V ní a s pomocí dalších tělesných modifikací hodlá vytáhnout dobu a místo objednané katastrofy z „vlastního“ bratra.
Sejmutí tváře a vůbec celá operace je naprosto tajná, dílem aby se o ní teroriské nedověděli, dílem protože je hluboko za hranicí zákona. Nejhorší a fatální komplikací je pak náhlé procitnutí Troye z komatu, s Archerovou tváří plující v nádobce vedle. Před geniálním teroristou se otevírají netušené možnosti, zatímco za Archerem s Troyovou tváří zapadají vrata nejostřejší věznice...
Zatímco Troy překvapuje svou/Archerovu manželku... |
...Archer objevuje svého/Troyova syna |
Face/Off by býval mohl být další obyčejný, mírně sci-fi a hodně akční krvák. Ó ano, zmíněných prvků se vám dostane mírou vrchovatou, naštěstí ve velmi působivém, třebaže občas lehce nepravděpodobném podání. Co však činí tento film skutečným hitem i pro ty, kteří do kina chodí i kvůli jiným ztvárněným pocitům než prostřelenému břichu, jsou rodinné scény a vztahy náhle vyměněných osobností. Archerova žena Eve (Joan Allen), která se pomalu smířila s manželovou nekonečnou policejní kariérou a s ní spojenou ztrátou syna, je dokonale zaskočena mužovou proměnou. Rovněž dceři Jamie (Dominique Swain) se nový táta bez zábran nejspíš více než zamlouvá; netuší, že chlípný Troy v ní vidí hlavně mladé maso.
Neskonale psychicky těžší situace v zločincově tváři uvězněného policisty je navíc zesílena objevem Troyova syna, ke kterému se milenka Sasha (Gina Gershon) váhavě přizná, když dosud arogantní hrdlořez náhle ukazuje citlivou povahu.
Já jsem Castor Troy!!! |
Zdechni, hajzle! |
Výše zmíněné supervězení, kam je Archer (s Troyovou tváří) uvržen, by samo o sobě vystačilo na méně ambiciózní snímek, ovšem z hlediska technické stavby je nejslabší součástí příběhu -- nechci vám prozrazovat detaily, ale dějový vývoj je zde prostě neuvěřitelný.
Film kombinuje velmi neotřelý nápad s dokonalým zpracováním, úchvatnou kamerou, obdivuhodnými hereckými výkony, zejména obou hlavních postav, a výborně stupňovaným napětím a tempem. Odpůrci akčních filmů by snímku jistě mohli vytknout příliš mnoho střelby, výbuchů a násilí vůbec. Pravda, terorismus a boj s ním (srovnatelnými prostředky) je hlavním námětem. Face/off má ale navíc hluboký emocionální náboj, kvůli kterému může být atraktivní i něžné části publika. Určitě si nenechte ujít.
Hodnocení: MUSÍTE VIDĚT!
Výbušné lodičky |
HNIDOPICHOVO REJPÁNÍ
POZOR - AKUTNÍ NEBEZPEČÍ ZNECHUCENÍ
- Tryskové letadlo ne a ne nabrat rychlost - pché.
- Kromě krevní skupiny nelze změnit i jiné drobné osobní detaily - např. intimní pachy. Proč sexuální partneři neměli ani podezření?
- Jedna z nejzákladnějších identifikačních metod (třeba na příjmu do vězení) je daktyloskopie. Film jaxi opomenul zmínit otisky prstů. Dále tu máme třeba dentální analýzu, oční sítnici...
- Autoři se rozhodli nadále v laickém publiku udržovat blud, že laserový paprsek je v čistém vzduchu vidět. Dále bych rád věděl, jak může laser za sebou „vymazávat“ krev či zajizvenou tkáň.
Zmatek na molu - Když někomu sundáte kus kůže či svalu a vyklopíte to do fyziologického roztoku, tento by se měl zabarvit krví z vlásečnic.
- Každý počítač, ovládající elektrický rozvod, má podle Hollywoodu jednoduchou instrukci nebo tlačítko, kterým lze tento rozvod přetížit, což vede k výbuchu, nebo alespoň mohutnému sršení a celkovému zhroucení konstrukce.
- Paranoidní bráška chlapíkovi, co mluví a vypadá jako policajt, hned uvěří, zatímco Archer nemůže přesvědčit nikoho.
- Policista Archer (třebaže za tváří teroristy) nemá zábran střílet do kolegů, pokud je osobně nezná.
- Střelba z automatických a poloautomatických zbraní tropí mnoho hmotné škody, leč zhusta nepravděpodobně míjí naprosto odkryté masité cíle.
- Osoby, které se rozhodly granát se slzným plynem ignorovat, nejsou mlhou v místnosti nadále obtěžováni.
- Ani tentokrát jsme nebyli uchráněni od olbřímího rudého odpočítávajícího displeje na bombičce.
- Hrdina a lump se honí na lodičkách, tyto o sebe třískají, až plech a prkénka létají, leč v následujících záběrech jsou boky netknuté.
- Všechna rychlá plavidla se při nárazu na pevnou překážku promění v kouli hořícího benzínu a překližkovou drť.
Nejnovější komentáře